Piaskowy Stopień Wodny to istotny element infrastruktury hydrotechnicznej w stolicy Dolnego Śląska, usytuowany we Wrocławiu, konkretnie w Śródmiejskim Węźle Wodnym – Górnym. Jego główną funkcją jest piętrzenie wód największej rzeki, która przepływa przez to miasto, a mianowicie Odry.
Stopień znajduje się na śródmiejskim ramieniu rzeki, przez samo centrum Wrocławia, co czyni go atrakcyjnym punktem zarówno z perspektywy turystycznej, jak i hydrotechnicznej. Obejmuje on rozległe budowle piętrzące, które zlokalizowane są w obszarze zespołu wysp odrzańskich, a także w obrębie dwóch głównych ramion Odry śródmiejskiej: Odra Południowa oraz Odra Północna, jak również na mniejszych ramionach i kanałach, takich jak Upust Klary, Upust powodziowy Klary, Kanał Młyna Maria oraz Kanał Jazu Macieja.
Warto zaznaczyć, że w obrębie Piaskowego Stopnia Wodnego znajdują się nie tylko istotne dla hydrologii konstrukcje, ale także najstarsze zachowane budowle tego typu w Wrocławiu. Jednakże, obecnie jego rola w gospodarce wodnej jest znikoma, co wiąże się ze zwiększonym piętrzeniem, jakie miało miejsce w 1959 roku na sąsiednim Mieszczańskim Stopniu Wodnym. To wydarzenie spowodowało, że Piaskowy Stopień Wodny znalazł się w strefie wpływów piętrzenia z dolnego stopnia.
Elementy stopnia
Stopień wodny, który omawiamy, tworzy różnorodny zestaw konstrukcji hydrotechnicznych, które łączą w sobie funkcje praktyczne oraz estetyczne. Jego integralne części, budynki i obiekty pomocnicze, odgrywają kluczową rolę w jego funkcjonowaniu. Warto zauważyć, że niektóre z tych elementów zostały usunięte, a inne przetrwały jedynie w fragmentach. Podstawowe elementy tego stopnia obejmują:
- przęsło zachodnie Jazu św. Macieja,
- przęsła wschodnie Jazu św. Macieja,
- Śluza Piaskowa,
- Młyn Maria,
- Upust powodziowy Klary,
- rynny robocze Młynów Klary,
- Jaz św. Klary.
Oprócz tych kluczowych obiektów piętrzących, do dziś zachowały się różnorodne konstrukcje powiązane z poszczególnymi elementami. Choć wiele z nich zostało poddanych znacznym przebudowom, nadal można je podziwiać. Wśród nich warto wymienić:
Wśród zachowanych budynków, szczególne znaczenie ma Młyn Maria, który jest w pewnym stopniu zintegrowany z kanałem wodnym, co podkreśla zarówno jego funkcjonalność, jak i historyczne znaczenie dla całego systemu hydrotechnicznego.
Historia
Obecny kształt Piaskowego Stopnia Wodnego to efekt wielu realizowanych w czasie inwestycji, które poszerzyły i zmieniły zakres działania tej konstrukcji. Przypuszczenia mówią, że już w X wieku, po założeniu grodu, rozpoczęto prace nad pierwszymi obiektami piętrzącymi wodę. W kolejnych wiekach budowle te ewoluowały, utworzone dla energetycznego wykorzystania rzeki, w tym powstanie młynów wodnych w XIII wieku oraz systemów ujęć wody dla potrzeb miejskich.
W okresie XVIII, XIX i na początku XX wieku miały miejsce kolejne obszerne inwestycje hydrotechniczne, które doprowadziły do powstania elementów architektonicznych, z których niektóre przetrwały do dziś. W końcu XIX wieku oraz w XX wieku zaobserwowano spadek znaczenia tego szlaku wodnego dla transportu. Było to efektem budowy Drogi Wielkiej Żeglugi przez Starą Odrę oraz Kanał Miejski, a później Głównej Drogi Wodnej biegnącej przez Kanał Żeglugowy i Kanał Różanka. Z biegiem czasu często dochodziło do likwidacji lub zniszczenia wielu elementów związanych z tymi konstrukcjami, w tym młynów i punktów ujęć wody.
Rok | Obiekt | Wydarzenie, rodzaj robót |
---|---|---|
1267 | Młyn Maria i Feniks | Wzmianka w dokumentach historycznych |
1268 | Młyn Arnold – Młyn św. Klary | Wzmianka w dokumentach historycznych |
1304 | Młyn św. Klary II | Wzmianka w dokumentach historycznych |
1545 | Śluza komorowa | Między wyspą Tamka a Starym miastem (prawdopodobnie) |
1700–1799 | Jaz św. Macieja | Jaz faszynowo-palowy z zastawką |
1792 | Śluza Piaskowa | Budowa śluzy drewnianej |
1820 | Śluza Piaskowa | Budowa śluzy murowanej |
1838 | Upust powodziowy Klary | Budowa (przebudowa na konstrukcję murowaną) |
1872 | Śluza Piaskowa | Początek modernizacji śluzy |
1876 | Jaz św. Macieja | Budowa przęsła w Kanale Jazu Macieja |
1882 | Śluza Piaskowa | Koniec modernizacji śluzy |
1900 | Jaz św. Macieja | Budowa przęseł na Odrze Południowej |
1959 | Stopień wodny | Ograniczenie piętrzenia do 0,2 m w wyniku zwiększenia piętrzenia na stopniu Mieszczańskim |
1960 | Jaz św. Macieja – przęsło południowe | Demontaż jazu kozłowo-iglicowego |
2009 | Śródmiejski Węzeł Wodny | Udostępnienie dla żeglugi |
Nazewnictwo
W Polsce, w okresie powojennym, kształtowały się specyficzne określenia związane z obiektami stopni wodnych, a także z towarzyszącymi im kanałami wodnymi. Dla każdej śluzy przyjmowana jest nazwa zgodna z nazwą stopnia wodnego, tak jak w przypadku Śluzy Piaskowej. Warto zaznaczyć, że istniejące obecnie obiekty stopnia wodnego, które powstały w czasach, gdy Wrocław był częścią Niemiec, nosiły również wcześniejsze niemieckie nazwy.
Obecna nazwa | Alternatywna nazwa | Nazwa w języku niemieckim |
---|---|---|
Jaz św. Macieja | Jaz na Tamce | Matthias Wehr |
Śluza Piaskowa | – | – |
Młyn Maria | – | Marien Mühle |
Upust powodziowy Klary | – | Hinterbleiche |
Młyny Świętej Klary | – | Claren Mühle |
Jaz św. Klary | – | Claren Wehr |
Lokalizacja stopnia
Stopień ten, znany jako Piaskowy Stopień Wodny, obejmuje kompleks budowli piętrzących, które znajdują się w dwóch ramionach rzeki Odry. Te ramiona przepływają przez centralną część miasta, nazywane odpowiednio Odrą Południową i Odrą Północną. Oprócz tych głównych ramion, istnieje również wiele mniejszych dopływów i kanałów, które razem tworzą tak zwany Śródmiejski Węzeł Wodny.
Węzeł ten można podzielić na dwa główne obszary:
- Śródmiejski Węzeł Górny, który obejmuje ramiona oraz kanały: Odra Północna, Odra Południowa, Upust Klary, Upust powodziowy Klary, Kanał Młyna Maria, Kanał Jazu Macieja. W obrębie tego węzła znajdują się również niewielkie wyspy takie jak: Tamka, Wyspa Piasek, Wyspa Daliowa, Wyspa Słodowa, Wyspa Bielarska, Wyspa Młyńska.
- Śródmiejski Węzeł Dolny, który obejmuje oba ramiona rzeki oraz krótkie przekopy, opływające wyspę Kępa Mieszczańska. W wczesnym biegu ramion znajduje się Mieszczański Stopień Wodny.
Cały kompleks jest przecięty przez Śródmiejski Węzeł Wodny – Górny, który rozciąga się pomiędzy Starym Miastem – Ulicą Grodzką (zdemontowany przęsło lewego, południowego przyczółka Jazu św. Macieja) a osiedlem Nadodrze – Ulicą Drobnera (prawy, północny przyczółek Jazu św. Klary), co skutkuje przegradzaniem Odrę śródmiejską.
Element stopnia | Km biegu | Kierunek | Brzeg | Przyczółek, ramię kanał | Elementy pomocnicze, towarzyszące |
---|---|---|---|---|---|
Jaz św. Klary | 0,8 km Odry Północnej | północny | prawy | Nadodrze | _ |
Odra Północna | |||||
południowy | lewy | Wyspa Bielarska | |||
Rynny robocze Młynów Świętej Klary | _ | północny | prawy | Most św. Klary | |
Upust Klary | |||||
południowy | lewy | Wyspa Słodowa | |||
Kanał wodny | _ | północno-zachodni | prawy | Most Słodowy | |
Upust powodziowy Klary | |||||
południowo-wschodni | lewy | Wyspa Młyńska | |||
Rynny robocze Młyna Maria | _ | północny | prawy | Młyn Maria | |
Kanał Młyna Maria | |||||
południowy | lewy | Wyspa Piasek | |||
Śluza Piaskowa | _ | północno-wschodni | prawy | Kładka nad Śluzą Piaskową szopa techniczna | |
Przekop Śluzy Piaskowej | |||||
południowo-zachodni | lewy | Wyspa Daliowa | |||
Przęsło prawe Jazu św. Macieja | 252,0 km Odry | wschodni | prawy | _ | |
Odra Południowa | |||||
zachodni | lewy | Filar środkowy jazu | |||
Przęsło lewe Jazu św. Macieja | 252,0 km Odry | wschodni | prawy | Kładka jazowa | |
Odra Południowa | |||||
zachodni | lewy | Tamka | |||
Zdemontowane przęsło Jazu św. Macieja | _ | wschodni | prawy | Most św. Macieja | |
Kanał Jazu Macieja | |||||
zachodni | lewy | Stare Miasto |
Miejsce w układzie funkcjonalnym
Wrocław, usytuowany na skanalizowanym odcinku rzeki Odry, ma kluczowe miejsce w systemie hydrotechnicznym, a Piaskowy Stopień Wodny jest jednym z istotnych elementów tego układu. Ten stopień, jak część szerszego ciągu, ma za zadanie utrzymanie odpowiedniego poziomu wody na rzece. Przed nim znajduje się Stopień Wodny Opatowice, a równie ważnym elementem w kontekście funkcjonalnym jest Stara Odra, gdzie równolegle z Piaskowym Stopniem usytuowany jest Stopień Wodny Szczytniki. W dalszym biegu rzeki natomiast znajduje się Mieszczański Stopień Wodny.
Choć Piaskowy Stopień Wodny obejmuje w swoim składzie również śluzę komorową, to warto zaznaczyć, że szlak wodny, którym ona prowadzi, nie kwalifikuje się jako droga wodna zgodnie z określonymi przepisami prawa. Nie znajduje się bowiem w wykazie śródlądowych dróg wodnych, który został zatwierdzony w rozporządzeniu Rady Ministrów. Z kolei, śródmiejskie szlaki żeglugowe zostały udostępnione do użytku przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu.
Z uwagi na fakt, że Piaskowy Stopień Wodny jest praktycznie skomunikowany z Mieszczańskim Stopniem Wodnym, Śluza Piaskowa w obecnych realiach pełni funkcję kanału wodnego. Zgodnie z wytycznymi RZGW we Wrocławiu dotyczącymi żeglugi, jednostki pływające mogą korzystać z tego stopnia, stosując się do poniższych zasad:
- przy przepływie w dół rzeki (ze wschodu na zachód), jednostki mogą korzystać z kanału Upustu powodziowego Klary (ruch jednokierunkowy),
- przy przepływie w górę rzeki (z zachodu na wschód), przepływ jednostek odbywa się przez Śluzę Piaskową (również ruch jednokierunkowy), aczkolwiek jak wspomniano wcześniej, śluza ta w praktyce pełni rolę kanału żeglugowego.
Obiekty podstawowe
Obiekty, które tworzą fundamenty stopnia wodnego, są kluczowymi elementami mającymi na celu utrzymanie założonego poziomu piętrzenia wody oraz spełnianie specyficznych zadań, do jakich zostały zaprojektowane. Przed rokiem 1959 spad wody wynosił 3,74 m, co miało znaczenie dla funkcjonowania systemu. Po wprowadzeniu zmian w budowli Stopnia Mieszczańskiego oraz dostosowaniu jego parametrów do aktualnych wymogów, spad został zredukowany do maksymalnie 0,2 m.
W kontekście tych obiektów warto zwrócić uwagę na ich różnorodność oraz pełnione funkcje, które przedstawione są poniżej w zestawieniu:
Nazwa | Ramię, kanał | Rodzaj | Data powstania | Podstawowe dane | Poprzednio | Stan obecny |
---|---|---|---|---|---|---|
Jaz św. Klary | Odra Północna | Jaz stały | _ | Przęsło 39,6 m | _ | Istnieje |
Młyny Świętej Klary | Upust Klary | Rynny robocze młynów | 1268 | _ | Młyny wodne, młyn Arnolda | Obecnie pozostały rynny robocze młynów jako kanał wodny, ściany boczne i rozdzielające wykorzystano jako przyczółki i filar Mostu św. Klary |
Upust powodziowy Klary | Upust powodziowy Klary | Kanał wodny | _ | Szerokość minimalna 7,5 m | Urządzenie upustowe dla przeprowadzenia wód wezbraniowych | Obecnie kanał wodny; dopuszczono do żeglugi w jednym kierunku – w dół rzeki |
Młyn Maria | Kanał Młyna Maria | Młyn wodny | 1267 | _ | Młyn Maria i Feliks | Istnieją budynki |
Śluza Piaskowa | Przekop Śluzy Piaskowej | Śluza | 1792 | Wymiary: 39,1 m x 5,3 m | Śluza drewniana | Istnieje, dopuszczono do żeglugi w jednym kierunku – w górę rzeki, jak przez kanał wodny |
Jaz św. Macieja | Odra Południowa | Jaz | 1900 | Przęsło prawe: 23,04 m bez zamknięć Przęsło lewe: 8 m zamknięcie – zasuwa | _ | Istnieje |
Jaz św. Macieja – przęsło południowe | Kanał Jazu Macieja | Jaz kozłowo-iglicowy | 1876 | Przęsło 14,4 m | Młyny wodne, ujęcie wody, jaz faszynowo-palowy | Pozostały przyczółki, na których oparty jest Most św. Macieja |
Pozostałe obiekty
W obrębie Piaskowego Stopnia Wodnego, Oprócz samej infrastruktury hydrotechnicznej, występują także mosty oraz kładki, które pierwotnie zaprojektowano w celu wsparcia operacyjnego tego miejsca. Aktualnie pełnią one rolę ogólnodostępnych przepraw mostowych, umożliwiających komunikację w obrębie wysp Śródmiejskiego Węzła Wodnego – Górnego.
Wyróżnić można kilka istotnych obiektów:
- Most św. Klary, zbudowany na fundamentach dawnych młynów,
- Most św. Macieja, który jest szczególnie interesujący ze względu na zamknięcie w postaci zasuwy, znajdujące się nad jego lewym przęsłem,
- Most Słodowy, który przerzucono nad Upustem powodziowym Klary,
- oraz jedno z przęseł Mostów Młyńskich, położonego nad Kanałem Młyna Maria, z częściowymi zabudowaniami Młyna Maria oraz Feniks.
Dodatkowo, na Wyspie Daliowej znajduje się mała, murowana szopa techniczna, która pełni ważną rolę w obsłudze Śluzy Piaskowej. Dostęp do tej wyspy, a także możliwość sprawnej obsługi śluzy, zapewnia Kładka nad Śluzą Piaskową.
Przypisy
- Komunikat ... w sprawie udostępnienia szlaków wodnych Śródmiejskiego Węzła Wodnego Wrocławia dla ruchu Żeglugowego jednostek turystycznych i sportowych. Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu, 27.04.2009 r. [dostęp 05.02.2010 r.]
- Zabytki techniki Śródmiejskiego Węzła Wodnego. Serwis Urzędu Miejskiego Wrocławia, 22.12.2008 r. [dostęp 06.02.2010 r.]
- Mosty i przeprawy. Fundacja Otwartego Muzeum Techniki, 2007 r. [dostęp 09.02.2010 r.]
- Mariusz Tokarz: Elektrownia Wodna Południowa. Wratislaviae Amici, 06.12.2004 r. [dostęp 06.02.2010 r.]
- Maciej Wierciński: Jaz św. Macieja. [w:] Atlas zabytków techniki [on-line]. www.nadbor.pwr.wroc.pl. [dostęp 09.02.2010 r.]
- Maciej Wierciński: Śródmiejski węzeł wodny. [w:] Atlas zabytków techniki [on-line]. www.nadbor.pwr.wroc.pl. [dostęp 09.02.2010 r.]
- Jaz na Tamce. Wratislaviae Amici. [dostęp 09.02.2010 r.]
- Most Słodowy. Wratislaviae Amici. [dostęp 09.02.2010 r.]
- Młyny Klary. Wratislaviae Amici. [dostęp 09.02.2010 r.]
- mapa Śródmiejskiego Węzła Wodnego. Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu. s. 1. [dostęp 05.02.2010 r.]
- Zespół autorski: dr inż. kpt. ż.ś. Jacek Trojanowski – kierownik pracy, dr kpt. ż.ś. Krzysztof Woś, dr inż. Anna Galor, dr inż. Bogusz Wiśnicki: Odrzańska Droga Wodna – Odra skanalizowana i kanał Gliwicki. AKADEMIA MORSKA W SZCZECINIE, INSTYTUT INŻYNIERII TRANSPORTU, 2006 r. [dostęp 06.02.2010 r.]
- Mosty. ZDiUM. s. 11. [dostęp 09.02.2010 r.] [zarchiwizowane z tego adresu 18.04.2017 r.]
- Wiesław Depczyński, Andrzej Szamowski: Budowle i zbiorniki wodne. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 1997 r.
- Zbigniew Szling, Jan Winter: Drogi wodne śródlądowe. Wrocław: Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, 1988 r.
- Dz.U. z 2019 r. poz. 1208
Pozostałe obiekty w kategorii "Rzeki i kanały wodne":
Kanał Miejski we Wrocławiu | Odra Północna | Wrocławski węzeł wodny | Węzeł Wodny Bartoszowicko–Opatowicki | Mieszczański Stopień Wodny | Stopień Wodny Bartoszowice | Stopień Wodny Opatowice | Stopień Wodny Rędzin | Czarna Woda (Wrocław) | Stopień Wodny Szczytniki | Upust powodziowy Klary | Toczek (strumień) | Śluza Zacisze | Śluza Opatowice | Stopień Wodny Marszowice | Śluza Różanka | Śluza Bartoszowice | Ryńka | Przyłęk (struga) | Przekop SzczytnickiOceń: Piaskowy Stopień Wodny