Stopień Wodny Rędzin


Stopień Wodny Rędzin jest istotnym elementem infrastruktury hydrotechnicznej we Wrocławiu. To miejsce, o którym mowa, zlokalizowane jest na dolnym odcinku rzeki Odry, w rejonie tzw. Dolnej Odrze Wrocławskiej. Rędzin to nie tylko nazwa osiedla, ale również kluczowy punkt na Odrzańskiej Drodze Wodnej, będący ostatnim stopniem wodnym w stolicy Dolnego Śląska.

Stopień ten pełni funkcję piętrzącą, co ma ogromne znaczenie dla gospodarki wodnej oraz żeglugi. Dzięki niemu wody najdłuższej rzeki przepływającej przez miasto, rzeki Odra, są regulowane, co ogranicza ryzyko powodzi i umożliwia jej wykorzystanie w celach transportowych. W sąsiedztwie stopnia wodnego znajdują się wzniesienia hydrotechniczne, które można odnaleźć w rejonach osiedli takich jak Kozanów.

W skład tego kompleksu hydrotechnicznego wchodzą ważne budowle, takie jak Jaz Rędzin i Śluzy Rędzin, które umożliwiają efektywne zarządzanie wodami oraz zapewniają niezakłócony przepływ przez nurt rzeki. Każda z tych struktur odgrywa kluczową rolę w lokalnym systemie wodnym, a ich znaczenie wykracza poza jedynie aspekty techniczne – wpływają również na ekosystem oraz aktywności rekreacyjne mieszkańców.

Elementy stopnia

Stopień wodny Rędzin jest wyposażony w trzy kluczowe elementy hydrotechniczne, które pełnią fundamentalną rolę w jego funkcjonowaniu. W skład tych elementów wchodzą budowle piętrzące, a także różne obiekty pomocnicze oraz towarzyszące, które wspierają działalność stopnia. Najważniejsze z nich to:

  • Jaz Rędzin,
  • Śluza Rędzin I (południowa),
  • Śluza Rędzin II (północna).

Warto również zaznaczyć, że obok głównych obiektów piętrzących powstały dodatkowe elementy, które pełnią rolę pomocniczą i towarzyszącą. Wśród nich znajdują się:

  • dwa mosty drogowe,
  • budynki i budowle związane z obsługą stopnia,
  • infrastruktura komunikacyjna i administracyjna,
  • budynki mieszkalne dla pracowników stopnia.

Historia

Obecny aspekt Stopnia Wodnego Rędzin jest efektem realizacji znaczącej inwestycji, która miała na celu stworzenie nowej drogi wodnej oraz nowego systemu zabezpieczeń przeciwpowodziowych dla miasta. Proces ten trwał od 1913 do 1917 roku, przy czym dalsze prace rozbudowujące obiekt kontynuowano jeszcze do 1942 roku.

W 2011 roku zakończono budowę Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, w ramach której wzniesiono most nad Odrą. Ten ważny element infrastruktury, znany jako Most Rędziński, został zaprojektowany z charakterystycznym przęsłem wantowym, a jego pylon został usytuowany na Wyspie Rędzińskiej. Most ten znajduje się bezpośrednio nad śluzami, co wiązało się z koniecznością wyburzenia niektórych budynków przystopniowych znajdujących się na wyspie, aby umożliwić sprawną realizację projektu.

Znaczący krok w kierunku modernizacji Stopnia Wodnego Rędzin miał miejsce 18 grudnia 2018 roku, kiedy to podpisano umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, która dotyczyła dofinansowania na przebudowę obiektu oraz jego dostosowania do III klasy żeglowności. Szacowany koszt całego przedsięwzięcia wynosi 50 012 300 zł, z czego 42,5 mln zł pochodzi z funduszy Unii Europejskiej. Przed rozpoczęciem prac wybrano wykonawcę, którym stało się konsorcjum firm Eko-Wod oraz Naviga-Stal.

RokObiektOpis wydarzenia
1913Stopień Wodny Rędzinrozpoczęcie budowy
1916most nad śluzą Irealizacja budowy
1917Stopień Wodny Rędzinzakończenie budowy jazu i śluzy I
1923Jaz Rędzininstalacja torów na moście dla wyciągarek zasuw
1923Śluza Rędzin IIrozpoczęcie projektu, wstępna analiza
1926Jaz Rędzinkoniec rozbudowy jazu
1925Śluza Rędzin IIopracowanie projektu
1927elektrownia wodna (planowana)opracowanie projektu
1931Śluza Rędzin IIrozpoczęcie budowy
1934Śluza Rędzin IIzakończenie budowy
1934most nad śluzą IIrealizacja budowy
1942Śluza Rędzin IIinstalacja wrót pośrednich
2008Most Rędzińskirozpoczęcie budowy
2011Most Rędzińskioddanie do użytku

Nazewnictwo

W powojennej Polsce nastąpił rozwój systematycznego nazewnictwa odnoszącego się do różnych obiektów związanych ze stopniem wodnym oraz obiektów mu towarzyszących, jak i kanałów wodnych. Nazwy, które stosujemy w odniesieniu do tych obiektów, pochodzą od osiedla Rędzin, usytuowanego na północnym brzegu przekopu Śluz Rędzin. W przypadku śluz, nazewnictwo jest zgodne z nazwą stopnia wodnego, w związku z czym mamy do czynienia z terminem Śluzy Rędzin, natomiast dla jazu używa się określenia Jaz Rędzin.

Warto dodać, że ponieważ obiekty te powstały w okresie, gdy Wrocław był w granicach Niemiec, nadano im także niemieckie odpowiedniki nazw, co odzwierciedla historie lokalizacji i zmiany przynależności politycznej w regionie.

Obecna nazwaNazwa w języku niemieckim
Jaz RędzinRansern–Wehr
Śluzy RędzinRansern–Schleuse

Lokalizacja stopnia

Ogólnie, stopień wodny Rędzin posiada architekturę hydrotechniczną, która znajduje się wzdłuż dwóch ważnych cieków wodnych. Te budowle piętrzące są umiejscowione zarówno w głównym korycie rzeki Odra, jak i na bocznym kanale, który został stworzony w celu ułatwienia żeglugi oraz budowy komorowych śluz.

W szczególności, przekop, wykorzystywany do transportu wodnego, tworzy cięciwę małego zakola rzeki, w którym to mieści się jaz. Po stronie południowej stopnia rozciąga się zespół terenów osiedla Kozanów, a zwłaszcza zalesiony obszar Lasu Pilczyckiego. Z kolei na północnej stronie można zobaczyć osiedle Rędzin, otoczone polami irygacyjnymi, które mają kluczowe znaczenie dla procesu oczyszczania ścieków w Wrocławiu.

Na prawym brzegu rzeki, przy wejściu do przekopu Rędzin, jego początek zaznacza Las Osobowicki, natomiast koniec kanału prowadzi do obszaru Lasu Rędzińskiego, który także znajduje się na prawym brzegu rzeki. Do zaplanowanego dostępu do stopnia oraz sąsiedniej wyspy, można wykorzystać drogę z kierunku północnego, prowadzącą od osiedla Rędzin wzdłuż ulicy Piłkarzy.

Element stopniaKm bieguKierunekBrzegPrzyczółek, ramię kanałElementy pomocnicze, towarzyszące
Jaz Rędzin260,70 km OdryPołudniowyLewyKozanów – Las PilczyckiMost jazowy, przepławka dla ryb
Dolna Odra Wrocławska
PółnocnyPrawyWyspa Rędzińska
Śluza Rędzin I_PołudniowyLewyDwa mosty drogowe
Budynki: administracyjny, gospodarczy, mieszkalne
Przekop Rędzin
PółnocnyPrawy„Wyspa” rozdzielająca śluzy
Śluza Rędzin II_PołudniowyLewy
Przekop Rędzin
PółnocnyPrawyRędzin

Miejsce w układzie funkcjonalnym

Wrocław, usytuowany nad skanalizowaną częścią rzeki Odry, pełni istotną rolę w zarządzaniu poziomem wody w tym regionie. W kontekście układu funkcjonalnego, Stopień Wodny Rędzin jest kluczowym elementem, który wspiera ciąg stopni wodnych utrzymujących optymalny poziom wody na tej ważnej rzece. Kolejne stopnie wodne wśród nich to:

Po Stopniu Wodnym Rędzin, kolejny stopień to umiejscowiony poza granicami Wrocławia Stopień Wodny Brzeg Dolny.

Również warto zaznaczyć, że szlak wodny, który przechodzi przez Stopień Wodny Rędzin, jest traktowany jako droga wodna w ujęciu prawnym, w myśl odpowiednich regulacji, takich jak rozporządzenie Rady Ministrów dotyczące śródlądowych dróg wodnych. Ta trasa jest wymieniona w załączniku do rozporządzenia jako część Odrzańskiej Drogi Wodnej, która stanowi integralny element międzynarodowej drogi wodnej E–30.

Obiekty podstawowe

Obiekty, które są kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania stopnia wodnego, pełnią znaczącą rolę w utrzymywaniu właściwego poziomu piętrzenia oraz w realizacji innych określonych zadań. Ich konstrukcja i funkcje są ściśle zaprojektowane z myślą o efektywności działania całego systemu hydrotechnicznego. W przypadku normalnego poziomu piętrzenia, spad na stopniu wynosi około 2,0 m.

NazwaRamię, kanałRodzajData powstaniaPodstawowe dane
Jaz RędzinOdraJaz1917 (1926)Przęsła: 30,62 + 54,08 + 30,62 m; zamknięcia: segment + zasuwy + segment
Śluza Rędzin IPrzekop RędzinŚluza wodna1917Wymiary: 203,1 × 12,0 m; zamknięcia: wrota wsporne
Śluza Rędzin IIPrzekop RędzinŚluza wodna1934Wymiary: 226,0 × 12,0 m; zamknięcia: wrota wsporne

Pozostałe obiekty

Wśród elementów infrastruktury, które towarzyszą stopniu wodnemu w Rędzinie, można wskazać na szereg niezwykle istotnych obiektów. Wśród nich znajdują się:

  • przepławka dla ryb zlokalizowana przy jazie,
  • most jazowy,
  • most drogowy usytuowany nad śluzą I, przy górnej głowie śluzy,
  • most drogowy znajdujący się nad śluzą II, również przy górnej głowie,
  • budynek sterowni dla śluz, umiejscowiony pomiędzy dwiema śluzami,
  • drobną infrastrukturę techniczną oraz budynki gospodarcze powiązane z obiektami hydrotechnicznymi,
  • budynki administracyjne, mieszkalne i gospodarcze zlokalizowane na wyspie Rędzińskiej, z których część została w wyniku działań budowlanych zniszczona.

Nad górną głową Śluzy Rędzin II znajdują się również dwie tablice pamiątkowe, które upamiętniają ważne historyczne wydarzenia:

  • tablica ku czci jeńców francuskich, którzy pracowali przy budowie śluzy II w latach 1941-1942; została odsłonięta w latach 70. XX wieku, a jej fundatorami byli tkacze z Lyonu,
  • tablica upamiętniająca polskich pracowników, którzy po zakończeniu II wojny światowej stracili życie podczas odbudowy infrastruktury oraz przywracania żeglugi na Odrze.

Warto również zauważyć, że most nad śluzą I powstał w roku 1916, równocześnie z budową tej śluzy. Jest to most jednoprzęsłowy o długości 34,60 m. Rozpiętość w świetle podpór wynosi 23,10 m, zaś w świetle przyczółków mostu 21,96 m. Szerokość mostu wynosi 5,70 m, z jezdnią o szerokości 4,05 m oraz dwoma chodnikami o szerokości 0,50 m każdy. Konstrukcja mostu składa się z dwóch stalowych dźwigarów w rozstawie 5,50 m, z górnym pasem parabolicznym, którego wysokość sięga 4,58 m. Przyczółki mostu zostały wykonane z cegły murowanej. Odpowiedzialna za stalową konstrukcję była firma Beuchelt z Grünberg (Zielona Góra), która wykorzystała stal dostarczoną przez Laurahütte. Montaż zlecony został firmie G. Trelenberg z Wrocławia.

Podobnie, most nad śluzą II został zbudowany równocześnie ze śluzą. Także i ten obiekt to most jednoprzęsłowy, o długości 34,05 m. Rozpiętość w świetle podpór wynosi 22,96 m. Szerokość tego mostu to 4,82 m, w tym jezdnia o szerokości 3,52 m oraz dwa chodniki, każdy o szerokości 0,50 m. Konstrukcja mostu składa się z dwóch stalowych dźwigarów w rozstawie 3,20 m; jego blachownice osiągają wysokość środnika na poziomie 1460 mm. Pomost oparty jest na belkach poprzecznych rozmieszczonych co 3,28 m. Balustrady stalowe, zamocowane do pomostu w rozstawie 4,52 m, mają wysokość 1,18 m.

Przypisy

  1. Są umowy na dofinansowanie inwestycji wartych 1,5 miliarda złotych [online], www.rynek-kolejowy.pl [dostęp 21.12.2018 r.]
  2. Modernizacja stopnia wodnego Rędzin na Odrze za ok. 50 mln zł [online], www.rynekinfrastruktury.pl [dostęp 21.12.2018 r.]
  3. a b Marcin Torz: Śluza Rędzin "Grobem Agamemnona"?. [w:] POLSKA Gazeta Wrocławska [on-line]. ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA wczoraj, dziś, jutro, w Polsce i Eruopie, 05.11.2008 r. [dostęp 11.02.2010 r.]
  4. a b c d Jaz Rędzin. Wratislaviae Amici. [dostęp 11.02.2010 r.]
  5. Budowle hydrotechniczne Wrocławskiego Węzła Wodnego. www.wroclaw.pl. [dostęp 10.02.2010 r.]
  6. a b c d e f g h i j k l m n o p q Trasa turystyczna "Budowle hydrotechniczne Wrocławskiego Węzła Wodnego". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki, 2007. s. 39. [dostęp 10.02.2010 r.]
  7. a b c d e f g h i j Zespół autorski: dr inż. kpt. ż.ś. Jacek Trojanowski – kierownik pracy, dr kpt. ż.ś. Krzysztof Woś, dr inż. Anna Galor, dr inż. Bogusz Wiśnicki, mgr inż. Marcin Breitsprecher: mapa: Odrzańska Droga Wodna – Odra skanalizowana i kanał Gliwicki, Źródło: Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu. [w:] Analiza potrzeb inwestycyjnych w zakresie żeglugi śródlądowej na rzece Odrze w latach 2007-2013 [on-line]. AKADEMIA MORSKA W SZCZECINIE, INSTYTUT INŻYNIERII TRANSPORTU, 2006. s. 56. [dostęp 06.02.2010 r.]
  8. Wiesław Depczyński, Andrzej Szamowski: Budowle i zbiorniki wodne. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 1997, seria: Inżynieria Środowiska. ISBN 83-87012-66-1.
  9. Zbigniew Szling, Jan Winter: Drogi wodne śródlądowe. Wrocław: Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, 1988, seria: skrypt budownictwo.
  10. Jan Pyś: Perspektywy żeglugi na Odrze. W: Kulczyk Jan (red.): Rola śródlądowego transportu wodnego w rozwoju regionów Unii Europejskiej. Wrocław: Oficyna Wydawnicza NDiO, 2008, s. 183-195, seria: Biblioteka Międzynarodowej Wyższej Szkoły Logistyki i Transportu we Wrocławiu. ISBN 978-83-89908-85-8. [dostęp 23.12.2015 r.]
  11. Dz.U. z 2019 r. poz. 1208
  12. 2008 – 2010 Budowa mostu autostradowego (AOW). Wratislaviae Amici. [dostęp 11.02.2010 r.]
  13. Dom nr 50 B – 50 C. Wratislaviae Amici. [dostęp 11.02.2010 r.]
  14. Dom nr 50 A. Wratislaviae Amici. [dostęp 11.02.2010 r.]

Oceń: Stopień Wodny Rędzin

Średnia ocena:4.5 Liczba ocen:25