Węzeł Wodny Bartoszowicko–Opatowicki, znany również jako Węzeł Bartoszowice, to kluczowy element systemu hydrotechnicznego we Wrocławiu. Stanowi on fragment wrocławskiego węzła wodnego, integrując różnorodne cieki wodne, takie jak odcinek Górnej Odry Wrocławskiej, Kanał Opatowicki, a także początkowe fragmenty Kanału Żeglugowego oraz Kanału Powodziowego. Obejmuje on również istotny komponent w postaci przerzutu wód do Widawy.
W ramach budowy tego węzła powstały liczne konstrukcje hydrotechniczne, w tym Stopień Wodny Opatowice, Stopień Wodny Bartoszowice oraz śluzę wałową, która pełni rolę urządzenia wlotowego do Kanału Odpływowego. Węzeł Wodny Bartoszowicko–Opatowicki ma niezwykle istotne znaczenie dla funkcjonowania całej infrastruktury wodnej Wrocławia. Kluczową rolą tego węzła jest ochrona miasta przed powodziami, co odbywa się poprzez przejmowanie i regulację przepływu wodnego rzeki Odra.
W ramach całego systemu odbywa się rozdział wód w różnych kierunkach, do których należy:
- przepływ poprzez Stopień Wodny Opatowice do Odry miejskiej, tj. do Śródmiejskiego Węzła Wodnego,
- przepływ poprzez Stopień Wodny Szczytniki do Starej Odry,
- przepływ poprzez Stopień Wodny Bartoszowice do Kanału Powodziowego i Kanału Żeglugowego,
- przepływ przez śluzę wałową do Kanału Odpływowego i dalej do Widawy (Przewał Widawski).
Obiekty i elementy węzła
W skład Węzła Wodnego Bartoszowicko–Opatowickiego wchodzą różne cieki wodne oraz ich odcinki, które zlokalizowane są w rejonie rozwidlenia rzeki. Najważniejsze z tych elementów to przede wszystkim główne koryto rzeki Odra, Kanał Opatowicki oraz górne odcinki Kanału Powodziowego, Kanału Żeglugowego i Kanału Odpływowego.
Wśród kluczowych obiektów hydrotechnicznych znajdują się:
- w ramach Stopnia Wodnego Opatowice:
- w ramach Stopnia Wodnego Bartoszowice:
- śluza wałowa na Kanale Odpływowym.
Obecnie śluza wałowa jest wyłączona z funkcjonowania z powodu uszkodzeń, które miały miejsce podczas powodzi tysiąclecia w 1997 roku, w związku z czym została odpowiednio zabezpieczona.
W rejonie omawianego węzła wodnego można znaleźć także istotne przeprawy mostowe:
- Most Bartoszowicki,
- Kładka Opatowicka,
- Kładka Ryczyńska.
Rozmieszczenie budowli
W ramach przedmiotowego projektu węzła wodnego zostały założone istotne elementy budowli piętrzących, które pełnią kluczową rolę w regulacji wód. W tabeli poniżej zaprezentowane zostało rozmieszczenie tych stopni wodnych, które są podstawowymi komponentami węzła.
Typ elementu | Uwaga o biegu | Kierunek | Strona | Przyczółek, ramię kanału | Elementy pomocnicze | Przeprawa |
---|---|---|---|---|---|---|
Śluza wałowa | _ | Południowo-wschodni | Prawy | Strachocin | _ | Kładka |
Kanał Odpływowy | Zabezpieczenie ścianką Laresena | |||||
Północno-zachodni | Lewy | Swojczyce (Popiele) | Grobla Łanieska | |||
Śluza Bartoszowice | 244,4 km Odry 0,5 Kanału Żeglugowego | Północno-wschodni | Prawy | _ | Kładka Ryczyńska | |
Kanał Żeglugowy | Wrota przeciwpowodziowe | |||||
Południowo-zachodni | Lewy | Grobla rozdzielająca kanały (Ulica Folwarczna) | Budynki administracyjne i techniczne | |||
Jaz Bartoszowice | 0,45 km Kanału Powodziowego | Północno-wschodni | Prawy | _ | Most Bartoszowicki | |
Kanał Powodziowy | Dodatkowe zamknięcia iglicowe | |||||
Południowo-zachodni | Lewy | Bartoszowice | Ulica Kanałowa, Grobla Szczytnicko–Bartoszowicka | |||
Jaz Opatowice | 245,035 km Odry | Północny | Prawy | Budynek sterowni jazu Grobla Szczytnicko–Bartoszowicka | Kładka Opatowicka | |
Odra | _ | |||||
Południowy | Lewy | Wyspa Opatowicka | Przepławka dla ryb | |||
Śluza Opatowice | 1,0 km Kanału Opatowickiego | Północny | Prawy | Przystań | Most stalowy (nieistniejący) | |
Kanał Opatowicki | _ | |||||
Południowy | Lewy | Opatowice | Budynki administracyjne i techniczne Grobla Opatowicka Wschodnia |
Historia
W obecnym kształcie Bartoszowicko–Opatowickiego Węzła Wodnego zrealizowano istotną inwestycję hydrotechniczną, która odpowiada na potrzebę budowy nowych obiektów oraz systemu ochrony przed powodziami, co stało się kluczowe po tragedii, jaką była wielka powódź w 1903 roku. Realizacja projektu miała miejsce w latach 1913–1917, a jej celem była nie tylko budowa infrastruktury, ale także stworzenie efektywnej drogi dla żeglugi, umożliwiającej transport ładunków masowych.
W trakcie przedsięwzięcia powstały dwa nowe kanały wodne, które w dużej części przebiegają po starych korytach rzeki. Stworzono Kanał Powodziowy, Kanał Żeglugowy oraz stopień wodny, jak również nowy Kanał Opatowicki, który zastąpił stary przekop. Dodatkowo, w ramach projektu, zrealizowano przerzut wód do Widawy. Część istniejących wcześniej obiektów została poddana modernizacji lub renowacji, natomiast inne, które uległy zniszczeniu, zostały usunięte.
W szczególności ważnym aspektem były mosty, które zniszczono podczas II wojny światowej. Mosty te, w tym te nad Śluzą Opatowice oraz nad Śluzą Bartoszowice, uległy dewastacji. Na szczęście, Most Bartoszowicki, który również uległ zniszczeniu, został odbudowany do pierwotnego kształtu w 1948 roku, tuż po zakończeniu działań wojennych.
Miejsce w układzie funkcjonalnym
Wrocław, ulokowany nad skanalizowanym odcinkiem rzeki Odry, stanowi istotny węzeł transportu wodnego, a Bartoszowicko–Opatowicki Węzeł Wodny, leżący na rozwidleniu szlaków żeglugowych prowadzących przez miasto, odgrywa znaczącą rolę w tej sieci. Ten węzeł nie tylko ułatwia przewóz towarów, ale także wspiera żeglugę miejską.
Szlaki żeglugowe, które przechodzą przez ten węzeł, można podzielić na kilka istotnych dróg wodnych:
- Główna (Północna) Droga Wodna, charakteryzująca się najlepszymi parametrami żeglugowymi spośród tras w Wrocławiu, oznaczona jako Europejska Droga Wodna E–30,
- Miejska Droga Wodna, która ma gorsze parametry, klasyfikowana jako II klasa drogi wodnej o znaczeniu regionalnym,
- Mieszczańska Droga Wodna, która obecnie nie jest uznawana za drogę wodną zgodnie z przepisami prawa, jak w rozporządzeniu Rady Ministrów dotyczącego śródlądowych dróg wodnych; nie została także uwzględniona w wykazach śródlądowych dróg wodnych.
Niemniej jednak, śródmiejskie szlaki żeglugowe zostały udostępnione dla żeglugi dzięki decyzjom podjętym przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu, co czyni ten węzeł kluczowym elementem w zintegrowanym systemie transportu wodnego w regionie.
Rozdział wód w WWW
„Jak wcześniej wspomniano, rozdział wód rzeki Odry, która dociera do Wrocławskiego Węzła Wodnego, odbywa się w Węźle Wodnym Bartoszowicko–Opatowickim. Po katastrofalnej powodzi tysiąclecia, rozpoczęto opracowywanie planów mających na celu zabezpieczenie Wrocławia przed podobnymi zjawiskami w przyszłości. W planie przewidziano zakres koniecznych inwestycji oraz mechanizmy rozdziału wód na różne kanały i ramiona rzeki.
W tym kontekście, dwa kluczowe węzły wodne w ramach WWW to Bartoszowicko–Opatowicki oraz współdziałający z nim Szczytnicki. Propozycje dotyczące kształtowania rozdziału wód powodziowych w Węźle Wodnym Bartoszowicko–Opatowickim są następujące:
- Kanał Powodziowy – 1300 m³/s,
- przelew do Widawy – 147 m³/s,
- Odra miejska – 1310 m³/s; w tym kontekście, szczególną uwagę zwraca podział wód w Szczytnickim Węźle Wodnym:
- – Stara Odra – 646 m³/s,
- – Odra śródmiejska (Śródmiejski Węzeł Wodny) – 664 m³/s.
Przypisy
- Jan Pyś: Perspektywy żeglugi na Odrze. W: Kulczyk Jan (red.): Rola śródlądowego transportu wodnego w rozwoju regionów Unii Europejskiej. Wrocław: Oficyna Wydawnicza NDiO, 2008 r. s. 183-195, [dostęp 23.12.2015 r.]
- Komunikat ... w sprawie udostępnienia szlaków wodnych Śródmiejskiego Węzła Wodnego Wrocławia dla ruchu Żeglugowego jednostek turystycznych i sportowych. Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu, 27.04.2009 r. s. 5, [dostęp 22.02.2010 r.]
- Tadeusz Reder, Mariusz Tokarz: Węzeł wodny Bartoszowice – Opatowice. Wratislaviae Amici, 18.01.2005 r. [dostęp 23.02.2010 r.]
- Anna Bożek, Alfred Dubicki, Marian Dziewanowski, Barbara Kwiatkowska-Szygulska: Raport 2002 – Środowisko, Wody powierzchniowe. [w:] Środowisko Wrocławia – informator 2002 [on-line]. www.eko.org.pl, [dostęp 31.05.2010 r.]
- Zespół autorski: dr inż. kpt. ż.ś. Jacek Trojanowski – kierownik pracy, dr kpt. ż.ś. Krzysztof Woś, dr inż. Anna Galor, dr inż. Bogusz Wiśnicki, mgr inż. Marcin Breitsprecher: Analiza potrzeb inwestycyjnych w zakresie żeglugi śródlądowej na rzece Odrze w latach 2007-2013. AKADEMIA MORSKA W SZCZECINIE, INSTYTUT INŻYNIERII TRANSPORTU, 2006 r. s. 56, [dostęp 23.02.2010 r.]
- Trasa turystyczna "Budowle hydrotechniczne Wrocławskiego Węzła Wodnego". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki, 2007 r. s. 39, [dostęp 23.02.2010 r.]
- Schemat Wrocławskiego Węzła Wodnego po 1917 r. [w:] Zarząd Regulacji Rzeki Odry [on-line]. powodz.wroclaw.pl, [dostęp 23.02.2010 r.]
- Budowle hydrotechniczne Wrocławskiego Węzła Wodnego. www.wroclaw.pl, [dostęp 23.02.2010 r.]
- Dz.U. z 2019 r. poz. 1208
Pozostałe obiekty w kategorii "Rzeki i kanały wodne":
Mieszczański Stopień Wodny | Stopień Wodny Bartoszowice | Stopień Wodny Opatowice | Stopień Wodny Rędzin | Czarna Woda (Wrocław) | Stopień Wodny Szczytniki | Stara Widawa | Kanał wodny Upust Klary we Wrocławiu | Kanał Odpływowy | Piskorna | Wrocławski węzeł wodny | Odra Północna | Kanał Miejski we Wrocławiu | Piaskowy Stopień Wodny | Upust powodziowy Klary | Toczek (strumień) | Śluza Zacisze | Śluza Opatowice | Stopień Wodny Marszowice | Śluza RóżankaOceń: Węzeł Wodny Bartoszowicko–Opatowicki