Jaz Bartoszowice, znany również jako Jaz Bartoszowicki, jest to obiekt hydrotechniczny o wielkim znaczeniu położony we Wrocławiu. Został wybudowany w kontekście Stopnia Wodnego Bartoszowice, co potwierdza jego kluczową rolę w regulacji poziomu wody.
Dzięki temu jaz pełni funkcję piętrzenia wód rzeki Odry, działając na jej górnym odcinku, który określa się jako Górna Odra Wrocławska. Co istotne, jaz znajduje się w odległości zaledwie 0,45 km od biegu bocznego Kanału Powodziowego, co podkreśla jego strategiczne położenie w sieci wodnej regionu.
Historia
Jaz, który stanowi istotny element infrastruktury hydrotechnicznej, został zbudowany w latach 1913–1917. Była to część większego przedsięwzięcia, które miało na celu stworzenie nowej drogi wodnej w obrębie miasta. Inwestycja ta była realizowana w ramach Wrocławskiego Węzła Wodnego, znanego także jako Wrocławski Szlak Główny, oraz nowego systemu przeciwdziałającego powodziom, który miał na celu ochronę miasta przed ich skutkami. Warto zauważyć, że po katastrofalnej powodzi tysiąclecia jaz przeszedł gruntowny remont w 1997 roku.
Funkcje
Jaz odgrywa kluczową rolę w regulacji stanów wody, współdziałając z innym obiektem, którym jest Jaz Opatowice. Jego funkcje można szczegółowo opisać poprzez następujące aspekty:
- zarządzanie stanem wody górnej dla Śluzy Bartoszowice oraz Śluzy Opatowice,
- kontrolowanie stanu wody dolnej dla Śluz Janowice.
W kontekście rzeki Odra, można wskazać na inne ważne jazdy i obiekty inżynieryjne. W głównym korycie rzeki, równolegle usytuowany jest Jaz Opatowice – Stopień Wodny Opatowice. Powyżej znajduje się Jaz Janowice, który wchodzi w skład Stopnia Wodnego Janowice. Co ciekawe, Kanał Powodziowy oddziela się od głównego koryta Odry na prawym brzegu, dokładnie w odległości 450 m powyżej tego jazu.
Poniżej Jazu Bartoszowice usytuowany jest Jaz Zacisze, który wchodzi w skład kolejnego stopnia wodnego – Stopnia Wodnego Zacisze, jednak obecnie jest wyłączony z eksploatacji. Następnie, już w korycie Starej Odry, funkcjonuje Jaz Różanka – Stopień Wodny Różanka.
Jaz Bartoszowice przegradza także koryto Kanału Powodziowego, co również wpływa na lokalny krajobraz:
- na lewym brzegu tego koryta znajduje się osiedle Bartoszowice, a przy jazie wykonano obwałowania, na których koronie przebiega Ulica Kanałowa,
- prawy brzeg koryta to grobla, która rozdziela Kanał Powodziowy od Kanału Żeglugowego, na koronie której przebiega Ulica Folwarczna.
Charakterystyka
Jaz Bartoszowice to konstrukcja trójprzęsłowa, która wyróżnia się swoją przemyślaną budową i funkcjonalnością. Dwa boczne przęsła, zarówno lewe jak i prawe, mają identyczną długość wynoszącą 30 metrów i są wyposażone w przelewy stałe, co można również zagłębić w definicji jazów stałych. Środkowe przęsło jest dłuższe, osiągając 40 metrów, a jego głównym elementem jest segmentowe zamknięcie. Warto zaznaczyć, że maszynownia tego zamknięcia usytuowana jest w filarze znajdującym się bliżej grobli, która rozdziela kanały Powodziowy oraz Żeglugowy.
Całkowite światło jazu, umożlwiające przeprowadzanie wód, wynosi 100 metrów. Przy normalnym piętrzeniu, spad wody osiąga wartość 3,2 metra, podczas gdy spad maksymalny wynosi 5,40 metra.
Przyczółki oraz filary jazu nie tylko wspierają jego konstrukcję, ale także stanowią fundamentalną podstawę dla Mostu Bartoszowickiego. Most ten został wybudowany, aby umożliwić sprawną obsługę stopnia wodnego, łącząc teren osiedla Bartoszowice z groblą, a także ze znajdującą się za nią Śluzą Bartoszowice.
Osobny artykuł dotyczący mostu można znaleźć pod tym linkiem: Most Bartoszowicki.
Przypisy
- Jerzy Wójcik – Gazeta Wrocławska, Wrocławski most Bartoszowicki (dostęp 22.12.2009 r.)
- powodz.wroclaw.pl – Schemat Wrocławskiego Węzła Wodnego po 1917 r. (dostęp 22.12.2009 r.)
- Program dla Odry 2006 – inwestycje zrealizowane 2008. programodra.pl. (dostęp 22.12.2009 r.)
- a b Most Bartoszowicki na stronie Wratislaviae Amici (dostęp 22.12.2009 r.)
- a b c d e wrosystem.um.wroc.pl: Fundacja Otwartego Muzeum Techniki, Wrocław 2007, Budowle hydrotechniczne Wrocławskiego Węzła Wodnego (dostęp 21.12.2009 r.)
- a b c d Zespół autorski: dr inż. kpt. ż.s. Jacek Trojanowski – kierownik pracy, dr kpt. ż.s. Krzysztof Wos, dr inż. Anna Galor, dr inż. Bogusz Wiśnicki, mgr inż. Marcin Breitsprecher, Analiza potrzeb inwestycyjnych w zakresie żeglugi śródlądowej na rzece Odrze w latach 2007–2013. bip.transport.gov.pl. AKADEMIA MORSKA W SZCZECINIE, INSTYTUT INŻYNIERII TRANSPORTU, Zakład Żeglugi Śródlądowej i Gospodarki Wodnej, SZCZECIN 2006 (dostęp 22.12.2009 r.)
Pozostałe obiekty w kategorii "Rzeki i kanały wodne":
Jaz Psie Pole | Jaz św. Klary | Kanał Jazu Macieja we Wrocławiu | Piaskówka (rzeka) | Przekop Szczytnicki | Przyłęk (struga) | Ryńka | Śluza Bartoszowice | Śluza Różanka | Stopień Wodny Marszowice | Mokrzyca (strumień) | Kanał Różanka | Jaz Rędzin | Jaz Elektrowni Wodnej Wrocław II | Dobra (dopływ Widawy) | Ujście Oławy | Rogożówka | Śluza Piaskowa | Krzywy Potok (dopływ Brochówki) | Jaz RóżankaOceń: Jaz Bartoszowice