Jaz Psie Pole


Jaz Psie Pole, znany również jako jaz kozłowo-iglicowy, to niezwykła konstrukcja zlokalizowana we Wrocławiu. Powstał on w ramach inwestycji związanej z Stopniem Wodnym Psie Pole, która znacząco wpłynęła na gospodarkę wodną tego regionu.

Jaz ten piętrzy wody odnogi rzeki Odry, dokładnie w punkcie 2,930 km Starej Odry. Jego konstrukcja została zrealizowana jako część szerokiej przebudowy drogi wodnej na Odrze, której celem było udoskonalenie żeglugi wodnej w mieście przy jednoczesnym uniknięciu centrum miasta, a więc Śródmiejskiego Węzła Wodnego.

Inwestycję tę zrealizowano w latach 1892–1897, co skutkowało powstaniem nowego szlaku żeglugowego. Jego celem było uproszczenie transportu materiałów masowych, a szczególnie węgla pochodzącego z Górnego Śląska. Nowa droga wodna, znana jako Droga Wielkiej Żeglugi, utworzono z częściowo istniejącego już koryta, które wcześniej służyło do odprowadzania wód wezbraniowych oraz nowego Kanału Miejskiego.

Warto podkreślić, że obecnie Jaz Psie Pole jest jedynym czynnym jazem kozłowo-iglicowym na rzece Odrze. Co więcej, opiera się na pierwszej tego rodzaju konstrukcji na świecie, opracowanej przez inżyniera Poiree w 1834 roku, która umożliwia pełną kontrolę nad poziomem wody w górnym stanowisku jazowym, nawet przy całkowitym przegrodzeniu rzeki.

Funkcje

Jaz pełni kluczową rolę w regulacji poziomów wody, zapewniając zarówno kontrolę nad wodami górnymi, jak i dolnymi. Odpowiada za poziom wody górnej w przypadku Śluzy Miejskiej oraz dolnej dla Śluzy Szczytniki.

Na tym odcinku rzeki znajdują się istotne obiekty hydrotechniczne:

Jaz skutecznie oddziela koryto rzeki:

  • na lewym brzegu znajduje się teren osiedla Zacisze,
  • prawy brzeg to grobla, która rozdziela Starą Odrę od żeglugowego Kanału Miejskiego.

Stara Odra odgrywa również istotną rolę w regionalnym systemie hydrotechnicznym:

Charakterystyka

W przypadku Jazu Psie Pole, różnica poziomów wody przy standardowym piętrzeniu wynosi 1,35 m. Konstrukcja ta składa się z dwóch przęseł, z których każde ma długość 38 m, co łącznie tworzy prześwit wynoszący 76 m. Całkowita długość jazu to 78,5 m.

W każdym przęśle rozmieszczone są po 29 stalowych kozłów, co daje razem 58 sztuk. Rozstaw kozłów wynosi 1,26 m, a ich wysokość różni się: w przęśle prawym wynosi 2,99 m, natomiast w przęśle lewym 2,79 m. Na tych stalowych kozłach oparto pomosty o szerokości 1,1 m, które umożliwiają obsługę iglic.

W obu przęsłach znajduje się po 316 iglic, co łącznie daje 632 iglice, opierające się na kozłach. Progi jazu mają różne wymiary: w przęśle lewym 0,12 × 0,12 × 3,0 m, a w przęśle prawym 0,12 × 0,12 × 3,2 m. Struktury te mają na celu odpowiednie zarządzanie przepływem wody w obrębie jazu.

Elementy konstrukcji takie jak ponur, który został wykonany z betonu o wysokości 2,20 m oraz poszur z bloków betonowych o wysokości 12,35 m, zostały starannie zaprojektowane. Dwa przyczółki oraz centralny filar o szerokości 2,5 m są także z betonu, dodatkowo oblicowane kamieniem granitowym. Progi w obu przęsłach wykonane są z ciosów granitowych, co zapewnia ich stabilność i trwałość. Iglice, które są kluczowe dla regulacji przepływu, są natomiast z drewna.

Aby wspierać obsługę jazu oraz magazynować niezbędne elementy, zbudowano również budynki przy Ulicy Pasterskiej 1, 1a i 1b. Czas potrzebny na montaż lub demontaż ruchomej konstrukcji jazu wynosi co najmniej 8 godzin roboczych jednej brygady.

Regulacja przepływu wody może być przeprowadzana poprzez demontaż niektórych iglic. W sytuacji, gdy zachodzi potrzeba przepuszczenia większej ilości wody, na przykład podczas wezbrań, kozły po zdemontowaniu iglic mogą być umieszczone na dnie cieku, co zwiększa zdolność jazu do regulacji wód.

Przypisy

  1. Zespół autorski: dr inż. kpt. ż.s. Jacek Trojanowski i in., Analiza potrzeb inwestycyjnych w zakresie żeglugi śródlądowej na rzece Odrze w latach 2007–2013. bip.transport.gov.pl, 2006 r. [dostęp 17.12.2009 r.]
  2. Prosto z pokładu nr 27, rok III, Listopad 2005 r., www.nadbor.pwr.wroc.pl, Ryszard Majewicz, Żegluga wielka XIX wieku we Wrocławiu [dostęp 17.12.2009 r.]
  3. Wrocławski Węzeł Wodny – Historia. 2wrzdh.ins.pl, 2005 r. [dostęp 17.12.2009 r.]
  4. a b Jaz Psie Pole na stronie Wratislaviae Amici [dostęp 17.12.2009 r.]
  5. wroclaw.pl – Budowle hydrotechniczne Wrocławskiego Węzła Wodnego [dostęp 17.12.2009 r.]
  6. a b c d wrosystem.um.wroc.pl: Fundacja Otwartego Muzeum Techniki, Wrocław 2007, Budowle hydrotechniczne Wrocławskiego Węzła Wodnego [dostęp 17.12.2009 r.]
  7. Encyklopedia Wrocławia, Jaz Psie Pole.
  8. Encyklopedia Wrocławia, Kanał Miejski.

Oceń: Jaz Psie Pole

Średnia ocena:4.67 Liczba ocen:7