Jaz Psie Pole, znany również jako jaz kozłowo-iglicowy, to niezwykła konstrukcja zlokalizowana we Wrocławiu. Powstał on w ramach inwestycji związanej z Stopniem Wodnym Psie Pole, która znacząco wpłynęła na gospodarkę wodną tego regionu.
Jaz ten piętrzy wody odnogi rzeki Odry, dokładnie w punkcie 2,930 km Starej Odry. Jego konstrukcja została zrealizowana jako część szerokiej przebudowy drogi wodnej na Odrze, której celem było udoskonalenie żeglugi wodnej w mieście przy jednoczesnym uniknięciu centrum miasta, a więc Śródmiejskiego Węzła Wodnego.
Inwestycję tę zrealizowano w latach 1892–1897, co skutkowało powstaniem nowego szlaku żeglugowego. Jego celem było uproszczenie transportu materiałów masowych, a szczególnie węgla pochodzącego z Górnego Śląska. Nowa droga wodna, znana jako Droga Wielkiej Żeglugi, utworzono z częściowo istniejącego już koryta, które wcześniej służyło do odprowadzania wód wezbraniowych oraz nowego Kanału Miejskiego.
Warto podkreślić, że obecnie Jaz Psie Pole jest jedynym czynnym jazem kozłowo-iglicowym na rzece Odrze. Co więcej, opiera się na pierwszej tego rodzaju konstrukcji na świecie, opracowanej przez inżyniera Poiree w 1834 roku, która umożliwia pełną kontrolę nad poziomem wody w górnym stanowisku jazowym, nawet przy całkowitym przegrodzeniu rzeki.
Funkcje
Jaz pełni kluczową rolę w regulacji poziomów wody, zapewniając zarówno kontrolę nad wodami górnymi, jak i dolnymi. Odpowiada za poziom wody górnej w przypadku Śluzy Miejskiej oraz dolnej dla Śluzy Szczytniki.
Na tym odcinku rzeki znajdują się istotne obiekty hydrotechniczne:
- powyżej znajduje się Jaz Szczytniki, który stanowi część wcześniejszego stopnia wodnego – Stopnia Wodnego Szczytniki,
- poniżej zlokalizowany jest Jaz Różanka, który jest elementem kolejnego stopnia wodnego – Stopnia Wodnego Różanka.
Jaz skutecznie oddziela koryto rzeki:
- na lewym brzegu znajduje się teren osiedla Zacisze,
- prawy brzeg to grobla, która rozdziela Starą Odrę od żeglugowego Kanału Miejskiego.
Stara Odra odgrywa również istotną rolę w regionalnym systemie hydrotechnicznym:
- poniżej jazu, po prawej stronie, łączy się z Kanałem Powodziowym, a nieco dalej, za Mostami Warszawskimi, z Kanałem Żeglugowym,
- powyżej jazu, na lewym brzegu, oddziela się Kanał Miejski, wzdłuż którego prowadzi Droga Wielkiej Żeglugi (Miejska Droga Wodna).
Charakterystyka
W przypadku Jazu Psie Pole, różnica poziomów wody przy standardowym piętrzeniu wynosi 1,35 m. Konstrukcja ta składa się z dwóch przęseł, z których każde ma długość 38 m, co łącznie tworzy prześwit wynoszący 76 m. Całkowita długość jazu to 78,5 m.
W każdym przęśle rozmieszczone są po 29 stalowych kozłów, co daje razem 58 sztuk. Rozstaw kozłów wynosi 1,26 m, a ich wysokość różni się: w przęśle prawym wynosi 2,99 m, natomiast w przęśle lewym 2,79 m. Na tych stalowych kozłach oparto pomosty o szerokości 1,1 m, które umożliwiają obsługę iglic.
W obu przęsłach znajduje się po 316 iglic, co łącznie daje 632 iglice, opierające się na kozłach. Progi jazu mają różne wymiary: w przęśle lewym 0,12 × 0,12 × 3,0 m, a w przęśle prawym 0,12 × 0,12 × 3,2 m. Struktury te mają na celu odpowiednie zarządzanie przepływem wody w obrębie jazu.
Elementy konstrukcji takie jak ponur, który został wykonany z betonu o wysokości 2,20 m oraz poszur z bloków betonowych o wysokości 12,35 m, zostały starannie zaprojektowane. Dwa przyczółki oraz centralny filar o szerokości 2,5 m są także z betonu, dodatkowo oblicowane kamieniem granitowym. Progi w obu przęsłach wykonane są z ciosów granitowych, co zapewnia ich stabilność i trwałość. Iglice, które są kluczowe dla regulacji przepływu, są natomiast z drewna.
Aby wspierać obsługę jazu oraz magazynować niezbędne elementy, zbudowano również budynki przy Ulicy Pasterskiej 1, 1a i 1b. Czas potrzebny na montaż lub demontaż ruchomej konstrukcji jazu wynosi co najmniej 8 godzin roboczych jednej brygady.
Regulacja przepływu wody może być przeprowadzana poprzez demontaż niektórych iglic. W sytuacji, gdy zachodzi potrzeba przepuszczenia większej ilości wody, na przykład podczas wezbrań, kozły po zdemontowaniu iglic mogą być umieszczone na dnie cieku, co zwiększa zdolność jazu do regulacji wód.
Przypisy
- Zespół autorski: dr inż. kpt. ż.s. Jacek Trojanowski i in., Analiza potrzeb inwestycyjnych w zakresie żeglugi śródlądowej na rzece Odrze w latach 2007–2013. bip.transport.gov.pl, 2006 r. [dostęp 17.12.2009 r.]
- Prosto z pokładu nr 27, rok III, Listopad 2005 r., www.nadbor.pwr.wroc.pl, Ryszard Majewicz, Żegluga wielka XIX wieku we Wrocławiu [dostęp 17.12.2009 r.]
- Wrocławski Węzeł Wodny – Historia. 2wrzdh.ins.pl, 2005 r. [dostęp 17.12.2009 r.]
- a b Jaz Psie Pole na stronie Wratislaviae Amici [dostęp 17.12.2009 r.]
- wroclaw.pl – Budowle hydrotechniczne Wrocławskiego Węzła Wodnego [dostęp 17.12.2009 r.]
- a b c d wrosystem.um.wroc.pl: Fundacja Otwartego Muzeum Techniki, Wrocław 2007, Budowle hydrotechniczne Wrocławskiego Węzła Wodnego [dostęp 17.12.2009 r.]
- Encyklopedia Wrocławia, Jaz Psie Pole.
- Encyklopedia Wrocławia, Kanał Miejski.
Pozostałe obiekty w kategorii "Rzeki i kanały wodne":
Jaz św. Klary | Kanał Jazu Macieja we Wrocławiu | Piaskówka (rzeka) | Przekop Szczytnicki | Przyłęk (struga) | Ryńka | Śluza Bartoszowice | Śluza Różanka | Stopień Wodny Marszowice | Śluza Opatowice | Jaz Bartoszowice | Mokrzyca (strumień) | Kanał Różanka | Jaz Rędzin | Jaz Elektrowni Wodnej Wrocław II | Dobra (dopływ Widawy) | Ujście Oławy | Rogożówka | Śluza Piaskowa | Krzywy Potok (dopływ Brochówki)Oceń: Jaz Psie Pole