Stara Odra to fascynująca odnoga rzeki Odra, która znajduje się we Wrocławiu. Jej kształt był wynikiem licznych projektów hydrotechnicznych, które były realizowane w ramach inwestycji w wrocławskim węźle wodnym.
Ta część rzeki odgrywa istotną rolę w sieci wodnej miasta, wpisując się w szerszy kontekst Wrocławskiego Szlaku Miejskiego, który stanowi ważny szlak żeglugowy nie tylko w obrębie centrum, lecz także w kierunku największych akwenów wodnych.
Początek Starej Odry zlokalizowany jest na 250,1 km biegu rzeki, co czyni ją istotnym punktem na mapie wodnej Wrocławia, wpływając jednocześnie na jego urok i unikalność.
Historia
Forma Starej Odry, jaką możemy oglądać dzisiaj, jest efektem kierunków regulacyjnych, które miały miejsce w XVIII wieku, a także innowacyjnych działań hydrotechnicznych, które były prowadzone we Wrocławiu na przełomie XIX i XX wieku. Wówczas zmodernizowano drogę wodną na Odrze, która przebiega przez miasto, równocześnie wprowadzając nowe rozwiązania zabezpieczające przed powodziami.
Wspomniana powódź, która miała miejsce w 1736 roku, przyniosła ogromne zniszczenia, zmuszając władze do podjęcia działań mających na celu uregulowanie rzeki i ochronę okolicznych terenów. W 1746 roku, aby skutecznie zajmować się tym problemem, powołano Inspektorat Budownictwa Wodnego i Nadrzecznego. Następnie, w 1783 roku, utworzono Zarząd Regulacji Rzeki Odry, który miał odpowiedzialność za przekształcenie Odry w kluczowy szlak transportowy oraz ochronę przyległych terenów przed skutkami powodzi.
Planowane prace budowlane przy regulacji rzeki obejmowały m.in. prostowanie jej biegu oraz wzmocnienie brzegów. Takie inżynieryjne dzieła wiązały się z istotnymi zmianami zarówno hydrologicznymi, jak i własnościowymi, które dotyczyły Wrocławia oraz jego najbliższych okolic. Regulację rzeki przeprowadzono w latach 1792–1794, co wpłynęło na podział osad, takich jak Kletschkau (Kleczków) i Rosenthal (Różanka), a także Polinke (Polanka), które wcześniej leżały na prawym brzegu Starej Odry. Różanka i Polanka pozostały na prawym brzegu, natomiast Kleczków został przesunięty na lewy brzeg rzeki.
Kolejną ważną inwestycją między 1892 a 1897 rokiem była budowa nowego szlaku żeglugowego, dostosowanego do przewozu materiałów masowych, szczególnie węgla z Górnego Śląska. W tym celu wykorzystano część istniejącego koryta, które służyło do odprowadzania wód wezbraniowych, oraz stworzono nową drogę wodną. W tej epoce na Starej Odrze zainstalowano dwa jazy piętrzące wodę: Jaz Szczytniki, w głównym biegu kanału, mający na celu zasilenie Śluzy Szczytniki, oraz Jaz Psie Pole, który dostarczał wodę do Śluzy Miejskiej, umiejscowionej na Kanale Miejskim.
W latach 1913-1917 zrealizowano jeszcze jedną dużą inwestycję, polegającą na budowie nowych kanałów: Kanału Powodziowego, Kanału Żeglugowego oraz Kanału Różanka. Efektem tych prac było powstanie Jazu Różanka, który zasila Śluzę Różanka, zlokalizowaną na nowo wybudowanym Kanale Różanka.
Osobny artykuł: Pierwsza kanalizacja Odry we Wrocławiu.
Przebieg
Trasa Starej Odry prezentuje się w następujący sposób:
- rozpoczyna się w Górnej Odrze Wrocławskiej,
- po lewej stronie znajduje się połączenie z Przekopem Szczytnickim, który jest związany ze Śluzą Szczytniki,
- lewy brzeg odprowadza wodę do Kanału Miejskiego, który wiąże się ze Śluzą Miejską,
- po prawej stronie rzeka łączy się z Kanałem Powodziowym,
- prawy brzeg prowadzi do Kanału Żeglugowego,
- na prawym brzegu znajduje się kanał Różanka, który jest związany ze Śluzą Różanka,
- po lewej stronie ponownie nawiązuje się kontakt z Kanałem Miejskim,
- prawy brzeg łączy się z Kanałem Różanka,
- lewy brzeg prowadzi do Dolnej Odry,
- koniec trasy znajduje się w Dolnej Odrze Wrocławskiej.
Na Starej Odrze wzniesiono szereg mostów, które wspierają komunikację w tym obszarze. Oto one:
- Most Zwierzyniecki (drogowy), długość 1,0 km,
- Most Szczytnicki (drogowy), długość 1,7 km,
- Mosty Warszawskie (drogowy), długość 3,8 km,
- Kolejowy Most Warszawski (kolejowy), długość 4,1 km,
- Mosty Trzebnickie (drogowy), długość 5,4 km,
- Mosty Osobowickie (drogowy), długość 6,0 km.
Stara Odra jest oddzielona od Kanału Miejskiego za pomocą potężnej grobli, na której zlokalizowana jest Ulica Pasterska. Między Mostami Trzebnickimi a Mostami Osobowickimi, na przestronnej terasie wzdłuż Starej Odry, znajduje się Kąpielisko Różanka. Niestety, dostęp do grobli oddzielającej Starą Odrę od Kanału Różanka jest ograniczony i nie ma publicznego dojścia.
Przypisy
- wrosystem.um.wroc.pl: Fundacja Otwartego Muzeum Techniki, Wrocław 2007, Budowle hydrotechniczne Wrocławskiego Węzła Wodnego (dostęp 18.11.2009 r.)
- a b www.wroclaw.pl – Budowle hydrotechniczne Wrocławskiego Węzła Wodnego (dostęp 18.11.2009 r.)
- Wrocławski Węzeł Wodny – Historia. 2wrzdh.ins.pl. (dostęp 18.11.2009 r.)
- a b Jan Pyś, Trasa E-30 (CETC), Co przemawia za budową wodnego połączenia śródlądowego sieci AGN – E 30 tzw. Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego (CETC), Teraz Odra (dostęp 04.11.2009 r.)
- www.rekreacja.wroc.pl – Budowle hydrotechniczne Wrocławskiego Węzła Wodnego (dostęp 23.11.2009 r.)
- a b Wojewódzkie Biuro Urbanistyczne we Wrocławiu: Województwo dolnośląskie – Studium zagospodarowania przestrzennego pasma Odry – Diagnoza stanu (dostęp 18.11.2009 r.)
- www.atrakcje-wroclawia.pl.tl – Zabytki przy Odrze, rzeka Odra we Wrocławiu (dostęp 18.11.2009 r.)
Pozostałe obiekty w kategorii "Rzeki i kanały wodne":
Stopień Wodny Psie Pole | Stopień Wodny Różanka | Kasina | Grabiszynka | Stabłówka | Ługowina (potok) | Odra Główna we Wrocławiu | Odra Górna we Wrocławiu | Jaz Elektrowni Wodnej Wrocław I | Kanał Powodziowy we Wrocławiu | Łękawica (dopływ Bystrzycy) | Oława Dolna | Kanał Żeglugowy we Wrocławiu | Górna Oława | Śluza Miejska we Wrocławiu | Jaz Szczytniki | Młynówka (Wrocław) | Oporówka | Kanał Graniczny we Wrocławiu | Jaz OpatowiceOceń: Stara Odra we Wrocławiu