Most Szczytnicki, znany również jako Fürstenbrücke oraz Adolf-Hitler-Brücke, to trójprzęsłowy łukowy most zlokalizowany na Starej Odrze we Wrocławiu. Stanowi on ważny element infrastruktury w tym regionie oraz atrakcję turystyczną.
Most ten znajduje się pomiędzy zachodnim skrajem placu Grunwaldzkiego a parkiem Szczytnickim, co czyni go doskonałym punktem do obserwacji pięknych widoków i spacerów.
Historia
Historia Mostu Szczytnickiego zaczyna się w 1544 roku, kiedy to w tym miejscu wybudowano pierwszy most. Więcej informacji posiadamy o drewnianym obiekcie, który zbudowano w 1790 roku, aby umożliwić dojazd do parku Szczytnickiego. Most ten był konstrukcją dwuprzęsłową opartą na wiązarach Howe’a, a jego przęsła miały prześwity o szerokości 24 metrów.
W obliczu planowanej budowy nowego szlaku żeglugowego oraz portu we Wrocławiu pod koniec XIX wieku, zaistniała potrzeba poszerzenia koryta Starej Odry. W tym kontekście zdecydowano o zamianie przestarzałych drewnianych mostów na nowoczesne. Projekt nowego obiektu przygotowała miejska zarząd instalacji podziemnych pod kierownictwem Alexandra Kaumanna, który zaprojektował również most Oławski. Nowy most był konstrukcją murowaną, a jego filary wzniesiono z granitowych ciosów na 26 fundamentach wypełnionych betonem. Łuki jezdni wykonano z cegły klinkierowej, a całość ozdobiono balustradami.
W trakcie budowy nowego mostu utworzono tymczasowy obiekt. Już po jego oddaniu do użytku, uruchomiono linię tramwajową przebiegającą przez most.
W latach 1933–1934 most został poddany przebudowie z uwagi na rozwój pobliskich osiedli, takich jak Zacisze, Zalesie, Sępolno oraz Stadionu Olimpijskiego. W projekcie, którego autorem był miejski radca budowlany Günther Trauer, wykonano poszerzenia istniejącej konstrukcji. Nowe elementy, zaprojektowane jako żelbetowe, dobudowano z obu stron mostu. Wykonawcami tej przebudowy były firmy Florentius Brichta oraz Böhm & Hüdig, a kierownikiem budowy był majster budowlany Weigt. Most w nowej wersji zyskał prostą formę, jedynie balustrady zawierały modernistyczne motywy przedstawiające herb Wrocławia oraz pruskie godło z okresu 1933–1945, które zawierało swastykę na piersiach orła.
W latach 2006–2008 most przeszedł kolejną gruntowną przebudowę. Na czas robót zbudowano most tymczasowy na północ od głównego obiektu, by zapewnić przejazd dla samochodów i pieszych, a ruch tramwajowy został wstrzymany. Stare dobudowy z lat 1933–1934 zostały usunięte, a pozostawiono jedynie filary. Most poszerzono z wykorzystaniem stali, a po dokonaniu niezbędnych prac wykonawca, firma Skanska, oddał most do użytku 24 października 2008 roku.
Przypisy
- Niemiecko-polski słownik nazw ulic. www.wratislavia.net. [dostęp 10.11.2010 r.]
- Magda Nogaj: Gazeta Wyborcza Wrocław: Most Szczytnicki poddany ostatecznej próbie. 22.10.2008 r. [dostęp 10.03.2009 r.]
- GrzegorzG. Bakuliński i inni, Trasy turystyczne dla m. Wrocławia. Część 3. Mosty i przeprawy, Wrocław: Fundacja Otwartego Muzeum Techniki, 2007 [dostęp 10.03.2009 r.]
- Łagiewski pisze o dwóch filarach, jednak magistrat podaje we wcześniejszym źródle informację o dwu przęsłach.
Pozostałe obiekty w kategorii "Mosty i wiadukty":
Most Świątnicki | Most Żabia Ścieżka | Mosty Bolesława Krzywoustego | Mosty Osobowickie | Mosty Żernickie | Kładka Leśnicka | Kładka Piaskowa | Kładka Żernicka | Mostek Czarownic | Most Bartoszowicki | Most Ratyński | Most Pokoju | Most Parkowy | Most Muchoborski | Most Jarnołtowski | Kładka Siedlecka | Most Kłokoczycki | Most Burzowy | Most Brodzki | Mosty ŚredzkieOceń: Most Szczytnicki