Most Burzowy, znany również jako Flutschleusen Brücke, jest interesującym obiektem inżynieryjnym umiejscowionym we Wrocławiu, w obrębie osiedla Ołbin. Ten niezwykły most wznosi się nad Kanałem Miejskim, który jest zlokalizowany w odległości 3+300 km biegu Starej Odry oraz 0+050 km Kanału Miejskiego. Jego konstrukcja odgrywa istotną rolę w systemie hydrotechnicznym, stanowiąc część Bramy Przeciwpowodziowej, co czyni go kluczowym elementem w zarządzaniu wodami w tym obszarze.
Most Burzowy nie tylko pełni funkcję techniczną, umożliwiającą obsługę niezbędnej infrastruktury, ale jest również udostępniony dla pieszych oraz rowerzystów. Przeprawa ta łączy teren osiedla z groblą, która dzieli Kanał Miejski od Starej Odry, na której to grobie przebiega Ulica Pasterska. Most jest również powiązany z ważnym obiektem hydrotechnicznym, jakim jest Jaz Psie Pole.
Historia budowy Stopnia Wodnego Psie Pole, który powstał w latach 1892–1897, jest związana z dalszym rozwojem Miejskiego Szlaku Żeglugowego. Prawy brzeg, na którym znajduje się most, tworzy grobla, która oddziela Kanał Miejski od Starej Odry, natomiast lewy brzeg należy do osiedla Ołbin.
Konstrukcja mostu opiera się na przyczółkach, które pełnią funkcję przyczółków śluzy wodnej, dedykowanej działaniom przeciwpowodziowym. Poza główną funkcją komunikacyjną, most jest również fundamentem dla szyn jezdnych zasuwy stalowej Bramy Przeciwpowodziowej, co wskazuje na jego znaczenie w kontekście bezpieczeństwa wodnego.
Uwzględniając aspekty techniczne, pomost mostu charakteryzuje się nawierzchnią wykonaną z drewna, a jego balustrady są ze stali, co zapewnia odpowiedni poziom bezpieczeństwa. Cała konstrukcja została zaprojektowana w technologii połączeń nitowych, z zastosowaniem blach oraz kształtowników stalowych. Warto także podkreślić, że prześwit pod mostem przy standardowym poziomie piętrzenia wynosi 4,34 m, podczas gdy maksimalny poziom piętrzenia osiąga wysokość 3,80 m.
Przypisy
- a b c wrosystem.um.wroc.pl: Fundacja Otwartego Muzeum Techniki, Wrocław 2007, Budowle hydrotechniczne Wrocławskiego Węzła Wodnego, [dostęp 14.12.2009 r.]
- a b Wojewódzkie Biuro Urbanistyczne we Wrocławiu: WOJEWÓDZTWO DOLNOŚLĄSKIE – Studium zagospodarowania przestrzennego pasma Odry – Diagnoza stanu. wbu.wroc.pl. [dostęp 14.12.2009 r.]
- Zespół autorski: dr inż. kpt. ż.s. Jacek Trojanowski, dr kpt. ż.s. Krzysztof Wos, dr inż. Anna Galor, dr inż. Bogusz Wisnicki, mgr inż. Marcin Breitsprecher, Analiza potrzeb inwestycyjnych w zakresie żeglugi śródlądowej na rzece Odrze w latach 2007-2013. bip.transport.gov.pl. AKADEMIA MORSKA W SZCZECINIE, INSTYTUT INŻYNIERII TRANSPORTU, Zakład Żeglugi Śródlądowej i Gospodarki Wodnej, SZCZECIN 2006 [dostęp 14.12.2009 r.]
- Most Burzowy na stronie Wratislaviae Amici [dostęp 14.12.2009 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Mosty i wiadukty":
Most Kłokoczycki | Kładka Siedlecka | Most Jarnołtowski | Most Muchoborski | Most Parkowy | Most Pokoju | Most Ratyński | Most Szczytnicki | Most Świątnicki | Most Żabia Ścieżka | Most Brodzki | Mosty Średzkie | Mosty Pomorskie | Most Żernicki | Most Zaleski | Most Tumski | Most św. Klary | Most Strzegomski | Most Słodowy | Most SikorskiegoOceń: Most Burzowy