Mosty Średzkie to kompleks czterech mostów, które tworzą ważną przeprawę nad rzeką Bystrzyca, zlokalizowaną we Wrocławiu, w rejonie osiedla Leśnica. Te imponujące budowle usytuowane są wzdłuż ciągu ulic, który obejmuje Ulicę Kosmonautów oraz Ulicę Średzką, będące częścią kluczowej drogi krajowej nr 94.
W skład Mostów Średzkich wchodzą dwa mosty historyczne, które zostały zbudowane w 1948 roku, jako zastępstwo za obiekty zniszczone podczas działań wojennych, oraz dwa nowoczesne mosty, które powstały w 1995 roku. Mosty wschodnie, zarówno stary, jak i nowy, przerzucone są nad głównym korytem rzeki Bystrzyca, co czyni je istotnym elementem infrastruktury regionu. Natomiast mosty zachodnie, również w wersji starej i nowej, zostały usytuowane nad bocznym ramieniem rzeki, znanym jako młynówka, która odprowadza wodę z Młyna Leśnica.
Warto nadmienić, że zmiany w regulacji rzeki, przeprowadzone w tym rejonie, były częścią budowy Zbiornika Mietków. W wyniku tych prac pozostał jedynie końcowy odcinek młynówki, który jest zasilany wodami potoku Leśna.
W skład zespołu mostów wchodzą następujące obiekty:
- nowy most Średzki wschodni,
- nowy most Średzki zachodni,
- stary most Średzki wschodni (Weistritz Brücke),
- stary most Średzki zachodni (Mühlgrabenbrücke).
Nowe mosty zbudowane zostały na południe, powyżej mostów historycznych, co zwiększa ich znaczenie w kontekście komunikacji oraz transportu w regionie.
Historia
Współczesne mosty w Środzie to konstrukcje powstałe głównie po II wojnie światowej, jednak historia tego miejsca sięga znacznie wcześniej. Na początku, przeprawy mierzono jedynie w drewnie, a wraz z upływem czasu ulegały one licznym zniszczeniom, co skłaniało do ich odbudowy.
Przed wybuchem wojny, w miejscu tym istniały mosty łukowe, wykonane z betonu, które zbudowano w latach 1909–1912 w trakcie regulacji rzeki. Niestety, zostały one poważnie uszkodzone podczas działań wojennych w 1945 roku, ale wkrótce po wojnie, w 1948 roku, nastąpiła ich odbudowa.
W 1952 roku przez te mosty poprowadzono linię tramwajową do Leśnicy. Wraz ze wzrastającym natężeniem ruchu, rozpoczęto budowę nowych mostów równolegle do dotychczasowych. Miało to na celu rozdzielenie konfliktującego ze sobą ruchu samochodowego i tramwajowego, co było szczególnie istotne na starych obiektach.
Warto dodać, że przed powstaniem nowych mostów w 1995 roku, podwójna linia tramwajowa była redukowana przed starymi mostami do pojedynczego toru, a ruch tramwajowy odbywał się w pasie drogowym. Obecnie jednak, nowoczesne mosty oferują dwutorową przeprawę dla tramwajów, natomiast na starych mostach udostępniono jezdnię dla ruchu kołowego.
Zestawienie
Przedstawiamy zestawienie informacji dotyczących mostów średzkich. Poniżej znajduje się tabela, która zawiera szczegóły na temat poszczególnych konstrukcji.
Typ mostu | Przeszkoda | Rok budowy nowoczesnego mostu | Rok budowy poprzedniego mostu | Długość |
Nowy Most Średzki wschodni | Bystrzyca | 1995 | — | 59 |
Nowy Most Średzki zachodni | Młynówka | 1995 | — | 22 |
Stary Most Średzki wschodni | Bystrzyca | 1948 | 1912 | 51,8 |
Stary Most Średzki zachodni | Młynówka | 1948 | 1912 | 21,25 |
Konstrukcja
Mosty dawnych czasów charakteryzują się prostą, jednoprzęsłową konstrukcją z zastosowaniem żelbetu. Nawierzchnia jezdni wykonana jest z materiałów bitumicznych, co zapewnia dobrą trwałość i komfort poruszania się.
W przypadku nowoczesnych mostów, które zostały zbudowane w ostatnich latach, również postawiono na rozwiązanie jednoprzęsłowe. Ich konstrukcja przybiera formę łuku, stanowiąc nowoczesne podejście do projektowania infrastruktur.
Ustroj nośny wykorzystany w tych budowach także wykonany jest z żelbetu, co dodatkowo podnosi ich wytrzymałość. Nawierzchnia jezdni, na której przebiegają dwa tory tramwajowe, również została stworzona z materiałów bitumicznych.
Przypisy
- a b c ZDiUM - mosty (dostęp 29.01.2010 r.)
- a b Mosty Średzkie na stronie Wratislaviae Amici (dostęp 29.01.2010 r.)
- a b Spis polskich i niemieckich nazw ulic, placów i mostów osiedli: Leśnica, Marszowice, Mokra, Pustki, Ratyń, Żar. lesnica.republika.pl. [dostęp 29.01.2010 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Mosty i wiadukty":
Most Brodzki | Most Burzowy | Most Kłokoczycki | Kładka Siedlecka | Most Jarnołtowski | Most Muchoborski | Most Parkowy | Most Pokoju | Most Ratyński | Most Szczytnicki | Mosty Pomorskie | Most Żernicki | Most Zaleski | Most Tumski | Most św. Klary | Most Strzegomski | Most Słodowy | Most Sikorskiego | Most Rędziński | Most Piotra SkargiOceń: Mosty Średzkie