Most Rędziński


Most Rędziński to wyjątkowa przeprawa drogowa nad Odrą we Wrocławiu, pełniąca kluczową rolę w infrastrukturze komunikacyjnej, a także integralna część autostrady A8, znanej jako Autostradowa Obwodnica Wrocławia (AOW).

Most łączy nie tylko dwa brzegi rzeki, ale również obejmuje obszar Wyspy Rędzińskiej. To malownicze miejsce jest również domem dla zabytkowych śluz, które są znane jako Śluzy Rędzin.

Innowacyjna konstrukcja mostu, zbudowana z żelbetu, jest zawieszona przy użyciu 160 want, których całkowita długość wynosi 25 km. Most ten, osadzony na pojedynczym pylonie, osiąga wysokość 122 metrów, co czyni go najwyższą budowlą tego typu w Polsce. Całkowita długość przeprawy wynosi 612 metrów, a po dodaniu dojazdowych estakad osiąga imponujące 1742 metry.

Każdy z kierunków ruchu na moście oferuje kierowcom po trzy pasy, co znacząco ułatwia podróżowanie.

Projektując ten znaczący element infrastruktury, zespół badawczo-projektowy „Mosty – Wrocław” pracował pod przewodnictwem prof. Jana Biliszczuka. W realizacji zaawansowanej konstrukcji brały udział renomowane firmy, takie jak Mostostal Warszawa i Acciona Infraestructuras. Całkowity koszt budowy mostu oszacowano na 576 milionów złotych.

Nazwa

Nazwa mostu Rędzińskiego początkowo funkcjonowała jako nieoficjalna, lecz z czasem zyskała szeroką akceptację społeczną. W sierpniu 2011 roku wrocławski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił konkurs mający na celu nadanie mostowi odpowiedniej nazwy. W wyniku głosowania, nazwa „Most Rędziński” zdobyła znaczną przewagę, uzyskując 55,38% wszystkich oddanych głosów.

Rekordy

Most Rędziński to obiekt niezwykły, który osiągnął szereg imponujących rekordów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze z nich:

  • najwyższy pylon w Polsce, który ma wysokość 122 m,
  • najdłuższy żelbetowy most podwieszony w Polsce, z częścią podwieszoną o długości 2 × 256 m, co daje łączną długość 512 m,
  • najdłuższy most podwieszony na jednym pylonie w Polsce,
  • najdłuższe przęsło żelbetowe w Polsce, które wynosi 256 m,
  • największy powierzchniowo most żelbetowy na świecie, o powierzchni 70 000 m²,
  • czwarty co do wielkości betonowy most na całym świecie.

Historia budowy

Projekt budowy Mostu Rędzińskiego rozpoczął się poważnie, gdy umowę z wykonawcą podpisano 20 maja 2008 roku. Po trzech latach intensywnych prac, zakończenie budowy miało miejsce w sierpniu 2011 roku.

Powódź 2010

W maju 2010 roku na placu budowy miała miejsce katastrofalna powódź, w wyniku której Odra zalała teren, prowadząc do znaczących zniszczeń w istniejącej infrastrukturze. Mimo tego, profesor Biliszczuk, projektant mostu, stwierdził, że sama konstrukcja nie została uszkodzona. To świadczy o dobrym projekcie i starannym wykonaniu mostu. Niestety, opóźnienia spowodowane powodzią sięgnęły ponad miesiąca, co miało wpływ na dalszy przebieg prac.

Końcowa faza budowy

Ostateczne testy obciążeniowe miały miejsce 10 sierpnia 2011 roku. Po uwzględnieniu wszystkich opóźnień w budowie, oddanie mostu do użytku miało miejsce 31 sierpnia 2011, co oznaczało odstępstwo od początkowych planów, które zakładały oddanie w listopadzie 2010 roku.

Przypisy

  1. Rędziński kolos - największy most w Polsce - Gazeta.pl
  2. Rędziński zostaje Rędzińskim, czyli wyniki głosowania i dzień otwarty obwodnicy, tuwroclaw.com
  3. Głosuj w plebiscycie na nazwę Mostu Autostradowego, gddkia.gov.pl
  4. Autostradowa Obwodnica Wrocławia - otwarta do ruchu. gddkia.gov.pl, 31.08.2011 r. [dostęp 01.09.2011 r.]
  5. Most na Rędzinie ugiął się o pół metra!. gazetawroclawska.pl, 11.08.2011 r. [dostęp 11.08.2011 r.]
  6. w Polsce powstaje jeden z największych mostów na świecie. inwestportal.pl, 13.11.2010 r. [dostęp 07.07.2011 r.]
  7. Wojciech Witek: Mostowy boom (część 3). wnp.pl, 06.03.2009 r. [dostęp 12.05.2010 r.]
  8. „Mosty i wiadukty”, De Agostini Warszawa 2012
  9. Powódź zatrzymała budowę mostów wrocławskich obwodnic.

Oceń: Most Rędziński

Średnia ocena:4.8 Liczba ocen:15