Most Olimpijski, znany wcześniej jako Most Wschodni, to istotna przeprawa przez rzekę Odrę, zlokalizowana we Wrocławiu, spełniająca ważną rolę w komunikacji w obrębie Alei Wielkiej Wyspy.
Oferując imponującą długość wynoszącą 700 metrów, most ten plasuje się w czołówce najdłuższych obiektów tego typu w mieście.
Jego oficjalne otwarcie miało miejsce 23 grudnia 2023 roku, co z pewnością stanowi ważny moment w rozwoju infrastruktury Wrocławia.
Nazwa i położenie
Most ten, któremu nadano nazwę od usytuowanego w bliskiej odległości Stadionu Olimpijskiego, został oficjalnie nazwany 22 czerwca 2023 roku w wyniku uchwały Rady Miejskiej Wrocławia. Przed tym wydarzeniem funkcjonował pod roboczą nazwą Most Wschodni.
Znajduje się w okolicach Lasu Rakowieckiego oraz osiedla Bierdzany. Do momentu jego udostępnienia jedyną możliwością przeprawy w tej części Wrocławia był Most Grunwaldzki oraz piesza Kładka Zwierzyniecka. Kolejna przeprawa znajduje się już za granicami administracyjnymi miasta, w miejscowości Łany, na Wschodniej Obwodnicy Wrocławia.
Historia
Most Olimpijski to nowoczesna konstrukcja, którą zaprojektowano jako istotny element Alei Wielkiej Wyspy. Most ten łączy południowe dzielnice Wrocławia z północno-wschodnimi, stając się kluczowego fragmentem Obwodnicy śródmiejskiej Wrocławia. Prace budowlane rozpoczęły się w roku 2020, a zakończyły się w IV kwartale 2023 roku.
Wykonawcą tego projektu była spółka „Wrocławskie Inwestycje”. Całkowity koszt budowy mostu, włączając w to także sąsiedni most Na Wilczym Kącie oraz całą Aleję Wielkiej Wyspy, wyniósł 234 miliony złotych. W lipcu 2023 roku przeprowadzono szczegółowe próby obciążeniowe, w trakcie których przez konstrukcję przepuszczono 16 obciążonych samochodów ciężarowych.
Wysokiej jakości nawierzchnię mostu położono we wrześniu, a jego oficjalne otwarcie miało miejsce 22 grudnia 2023 roku. Przeprawa ta znacząco poprawia komunikację w mieście i wpływa na rozwój infrastruktury Wrocławia.
Konstrukcja
Most Olimpijski to inżynieryjne osiągnięcie o wyjątkowo lekkiej konstrukcji, która powstała w wyniku innowacyjnej metody nawisowej. Umożliwia ona budowę bez stosowania tradycyjnych podpór, co przyspiesza proces wydobywania poszczególnych elementów.
Całkowita długość tej imponującej przeprawy wynosi 700 metrów, natomiast jej szerokość to 24 metry. Powierzchnia mostu zajmuje 13 845 metrów kwadratowych. Stabilność konstrukcji gwarantują czternaście podpór oraz 800 wbitych pal, które zanurzają się na głębokość od 6 do 9 metrów.
Do budowy mostu wykorzystano 2100 ton stali oraz 15,5 tysiąca metrów sześciennych betonu. Konstrukcja ta oferuje jeden pas ruchu w każdą stronę, a także dedykowaną ścieżkę dla rowerów.
W trosce o bezpieczeństwo pieszych, w niektórych miejscach mostu zamontowano ekrany przyrodnicze. Ich celem jest ochrona przed hałasem dobiegającym z jezdni oraz zabezpieczenie ptaków przed wpadaniem pod koła pojazdów. Dodatkowo, w kilku lokalizacjach mostu dostępne są wykusze widokowe, które oferują wspaniałe widoki na otaczający krajobraz.
Pozostałe obiekty w kategorii "Mosty i wiadukty":
Most Oporowski | Most Partynicki | Most Pawłowicki | Most Pilczycki | Most Piotra Skargi | Most Rędziński | Most Sikorskiego | Most Słodowy | Most Strzegomski | Most św. Klary | Most Na Wilczym Kącie | Kładka nad Śluzą Piaskową | Kładka Muzealna | Most Marszowicki | Kładka Złotnicka | Kładka św. Antoniego | Kładka Sądowa | Kładka Zwierzyniecka | Most dojazdowy w zespole budowlanym Elektrowni Wodnej Południowej we Wrocławiu | Mosty MłyńskieOceń: Most Olimpijski