Wschodnia Obwodnica Wrocławia


Wschodnia Obwodnica Wrocławia, znana pod skrótem WOW, jest kluczowym elementem infrastruktury transportowej, budowanym etapami w regionie wokół Wrocławia. Obwodnica ta przebiega przez tereny powiatu wrocławskiego, z uwzględnieniem południowej i wschodniej granicy miasta, sporadycznie wkraczając w jego obszar. W połączeniu z Autostradową Obwodnicą Wrocławia A8 oraz tzw. Łącznikiem Długołęka, a także fragmentem autostrady A4 i ulicą Karkonoską, tworzy zamknięty pierścień o średnicy wynoszącej od 15 do 20 km.

Obwodnica, o łącznej długości 30 km, ma status drogi wojewódzkiej i jest projektowana w celu usprawnienia komunikacji pomiędzy rozwijającymi się miejscowościami powiatu oraz zaspokojenia potrzeb ruchu tranzytowego. Znaczącym elementem tej inwestycji są mosty, w tym most im. gen. Fieldorfa PS. Nil (dawniej Siechnice-Łany), który przenika przez Odrę na długości 286 metrów. Most ten ma istotne znaczenie dla kierowców, umożliwiając im uniknięcie przejazdu przez Most Grunwaldzki we Wrocławiu lub dojazdu do odległego mostu w Oławie, który znajduje się prawie 30 kilometrów dalej.

Całkowity koszt całej inwestycji szacowany jest na minimum 600 milionów złotych. W ramach tej kwoty, 215,5 miliona złotych zostało przeznaczone na czteropasmowy most w Łanach nad Odrą. Planuje się pozyskanie części funduszy z Funduszu Spójności Unii Europejskiej. Droga będzie miała różny układ – dwa pasy ruchu na odcinku Długołęka - Iwiny oraz jeden pas na odcinku Iwiny - Bielany.

Pierwotnie przewidywano zakończenie całej inwestycji na trzeci kwartał 2020 roku. Warto dodać, że od sierpnia 2017 roku istnieje już odcinek łączący Łany z Iwinami, który został oznaczony jako droga wojewódzka nr 372.

Kalendarium budowy

W styczniu 2007 roku zakończono budowę ronda, które znajduje się na planowanym przecięciu z drogą nr 395 Wrocław – Strzelin w Iwinach, położonym niedaleko Żernik Wrocławskich.

12 maja 2009 roku uroczyście otwarto koperty z ofertami w przetargu na budowę mostu, który wówczas nosił nazwę Siechnice–Łany, mostu nad rzeką Oławą oraz estakady na palach nad polderem Blizanowice. Najtańsza oferta, złożona przez firmę Skanska, wyniosła 215,5 mln zł, co okazało się wartością niższą od przewidzianych przez inwestora około 350 mln zł. Co więcej, czas realizacji inwestycji zadeklarowany przez wykonawcę był o rok krótszy niż wcześniej planowano. Umowę podpisano 19 czerwca 2009 roku.

28 kwietnia 2011 roku most w Łanach połączył oba brzegi Odry, co było istotnym krokiem w budowie obwodnicy.

W styczniu 2012 roku rozstrzygnięto przetarg dotyczący budowy ośmiokilometrowego odcinka drogi między rondem w Iwinach a rondem w Siechnicach. Dalsze postępy nastąpiły w sierpniu tego samego roku, kiedy rozpoczęto budowę odcinka Iwiny – Siechnice, którego zakończenie planowano na wrzesień 2014 roku.

15 lutego 2013 roku oddano do użytku 8-kilometrowy odcinek łączący Siechnice z Łanami, a 19 grudnia 2014 roku otwarto 5-kilometrowy odcinek Iwiny – Siechnice.

W maju 2015 roku Gmina Wrocław podpisała umowę z dolnośląskim samorządem, na mocy której na budowę odcinka Łany – Długołęka przekazano 33 miliony złotych.

29 grudnia 2015 roku Dolnośląska Służba Dróg i Kolei w Wrocławiu ogłosiła przetarg w trybie „zaprojektuj i zbuduj” na odcinek Łany – Długołęka, a termin składania ofert ustalono na 9 lutego 2016 roku. Dnia 3 stycznia 2017 roku dokumentacja zwycięskiej oferty została wysłana do Urzędu Zamówień Publicznych, a umowę z firmą Strabag podpisano 20 lutego 2017 roku. Prace budowlane miały rozpocząć się w grudniu 2018, z zakończeniem przewidzianym na październik 2020, lecz wojewoda wydał pozwolenie na budowę dopiero 13 marca 2019 roku. W odpowiedzi na sytuację, Strabag zażądał podpisania nowej umowy na kwotę wyższą o 70 milionów złotych. Ostatecznie miasto zakupiło gotowy projekt za 10 milionów zł, a umowę na budowę rozwiązano.

28 grudnia 2018 roku Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Wrocławiu wydała decyzję środowiskową dla budowy południowego odcinka wschodniej obwodnicy Wrocławia przez Wysoką.

Dnia 18 lipca 2019 roku Dolnośląska Służba Dróg i Kolei rozstrzygnęła przetarg w formule „zaprojektuj i zbuduj” na budowę południowego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia, który miał biec od ronda w Iwinach do skrzyżowania z ul. Grota-Roweckiego, z terminem ukończenia inwestycji ustalonym na 30 października 2021 roku.

11 września 2019 roku unieważniono pierwszy przetarg na budowę odcinka od ul. Grota-Roweckiego do alei Karkonoskiej. Z kolei 4 października 2021 roku rozpoczęto budowę fragmentu o długości 2,5 kilometra, który ma łączyć ul. Grota-Roweckiego z rondem w Iwinach, a tym samym połączy ul. Buforową we Wrocławiu z ul. Strzelińską w Żernikach Wrocławskich (droga wojewódzka nr 395).

20 grudnia 2022 roku oddano do użytku długo oczekiwany odcinek, który mierzy około 10 km, łączący drogę wojewódzką nr 368 na pograniczu Mirkowa i Długołęki z drogą nr 455 w Łanach.

Przypisy

  1. BłażejB. Organisty BłażejB., WOW: otwarcie odcinka Łany – Długołęka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia. Droga jest przejezdna od 20.12.2022 r. [dostęp 20.12.2022 r.]
  2. MarcinM. Rybak MarcinM., JacekJ. Kulesza JacekJ., Droga z Długołęki do Łanów otwarta. Wschodnia Obwodnica Wrocławia połączona z trasą do Warszawy [online], Gazeta Wyborcza, 20.12.2022 r. [dostęp 20.12.2022 r.]
  3. Dariusz Wieczorkowski, Cezary Przybylski: Rozmowa Dnia: Co dalej ze Wschodnią Obwodnicą Wrocławia?. Radio Wrocław, 27.06.2019 r.
  4. Mariusz Bartodziej: Budimex ruszy z pracami na południowym odcinku WOW. Pierwszy przetarg rozstrzygnięty. investmap.pl, 19.07.2019 r.
  5. Tomasz Pajączek: Wschodnia obwodnica Wrocławia: przetarg na drogę przez Wysoką został unieważniony. Onet.pl, 11.09.2019 r.
  6. Tomasz Pajączek: Wschodnia obwodnica Wrocławia jednak przez Wysoką. Wydano decyzję środowiskową. Onet.pl, 28.12.2018 r.
  7. Tomasz Pajączek: Wiemy, kto zbuduje kolejny odcinek wschodniej obwodnicy Wrocławia. Onet.pl, 20.02.2017 r.
  8. Redakcja: Zbudują kolejny fragment wschodniej obwodnicy Wrocławia. Wybrano już wykonawcę. Gazeta Wrocławska, 10.01.2017 r.
  9. Tomasz Pajączek: Wrocław dołoży się do budowy wschodniej obwodnicy. Onet.pl, 13.05.2015 r.
  10. Bartosz Józefiak: Nowy odcinek Wschodniej Obwodnicy Wrocławia otwarty. Gazeta Wrocławska. [dostęp 20.12.2014 r.]
  11. Marcin Torz: Otwarcie wschodniej obwodnicy Wrocławia 15 lutego (MAPA). Gazeta Wrocławska, 07.02.2013 r. [dostęp 25.11.2017 r.]
  12. Przemysław Wroniecki: Wschodnia Obwodnica Wrocławia. Kiedy otwarcie?. Gazeta Wrocławska, 15.01.2013 r.
  13. Magda Nogaj: Możemy zaoszczędzić na moście Siechnice - Łany. Gazeta Wyborcza, 12.05.2009 r. [zarchiwizowane z tego adresu 12.02.2016 r.]
  14. Budowa obwodnicy Wrocławia powoli do przodu. Onet.pl, 05.12.2011 r.
  15. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad: Załącznik do zarządzenia Nr 26 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 02.08.2017 r. gddkia.gov.pl. [dostęp 08.08.2017 r.]
  16. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad: Zarządzenie nr 26 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 02.08.2017 r. w sprawie nadania numerów drogom wojewódzkim. gddkia.gov.pl. [dostęp 08.08.2017 r.]

Oceń: Wschodnia Obwodnica Wrocławia

Średnia ocena:4.71 Liczba ocen:5