Trasa Mieszczańska we Wrocławiu to kluczowy śródmiejski trakt komunikacyjny, który przebiega przez malowniczą Kępę Mieszczańską. Dzięki swojemu umiejscowieniu oraz funkcjonalności, trasa stanowi istotne połączenie zarówno dla mieszkańców, jak i podróżników odwiedzających Wrocław. Jej przebieg łączy istotne punkty miasta, w tym pl. Bema, ul. Sienkiewicza oraz ul. Grunwaldzką, co czyni ją centralnym węzłem komunikacyjnym we Wrocławiu.
Trasa Mieszczańska prowadzi w kierunku nie tylko Oleśnicy, ale również Łodzi i Warszawy za pośrednictwem drogi krajowej nr 8. Dodatkowo, połączenia w kierunku Środy Śląskiej, Zielonej Góry i Szczecina realizowane są poprzez ul. Starogroblową i Milenijną (droga krajowa nr 94). Z kolei droga krajowa nr 5 prowadzi przez ulicę Milenijną w kierunku północnym, umożliwiając dojazd do Trzebnicy oraz Poznania.
Odcinek Trasy Mieszczańskiej, który zaczyna się na pl. Bema, przebiega przez ulice Drobnera oraz Dubois, obejmując nowy Most Mieszczański, ulicę Mieszczańską, a także Most Dmowskiego oraz ul. Dmowskiego i ul. Długą. Całkowita długość tego odcinka wynosi około 2,9 km.
Realizacja Trasy Mieszczańskiej miała miejsce w latach 80. oraz 90. XX wieku, gdzie powstała ona jako nowoczesna, dwujezdniowa ulica, przystosowana z myślą o wzrastającym ruchu drogowym. W dużej części pokrywa się z istniejącą wcześniej siatką ulic, co przyczyniło się do mniejszych zmian w infrastrukturze. Jednakże budowa dwóch mostów, Mieszczańskiego i Dmowskiego, wymagała skomplikowanych prac, a przeprowadzenie trasy przez XIX-wieczną zabudowę w rejonie ul. Dubois wiązało się z koniecznością wyburzenia niektórych kamienic.
Na północno-zachodnim odcinku Trasy Mieszczańskiej, w obrębie ul. Długiej, ruch pojazdów ciężarowych został znacząco ograniczony przez wąski i niski wiadukt kolejowy, co skutkuje maksymalną wysokością dla przejeżdżających pod nim pojazdów wynoszącą jedynie 3,3 m. Daje to interesujący obraz wyzwań, przed którymi staje komunikacja w mieście, podkreślając znaczenie rozwoju infrastruktury w harmonii z historycznym kontekstem urbanistycznym Wrocławia.
Pozostałe obiekty w kategorii "Drogi i trasy":
Estakada Gądowianka | Kolej gondolowa „Polinka” we Wrocławiu | Obwodnica staromiejska Wrocławia | Śluza Mieszczańska | Śluza Szczytniki | Trasa W-Z (Wrocław) | Wschodnia Obwodnica Wrocławia | Obwodnica śródmiejska WrocławiaOceń: Trasa Mieszczańska we Wrocławiu