Obwodnica staromiejska Wrocławia


Wrocław, znany ze swojej bogatej historii oraz pięknych zabytków, wkrótce zyska nową, istotną trasę, która ma na celu ulepszenie komunikacji w mieście. Staromiejska Obwodnica Wrocławia, zwana również Śródmiejską Trasą Południową, to droga, która sprosta wymaganiom transportowym i ułatwi poruszanie się w okolicach historycznych dzielnic.

Projektowana trasa ma za zadanie odciążyć znacząco Trasę W-Z, która jest jedną z głównych arterii komunikacyjnych Wrocławia. Trasę W-Z pełni kluczową rolę w codziennym ruchu, jednak nowa obwodnica ma przyczynić się do zmniejszenia natężenia ruchu na tym odcinku, co zwiększy komfort podróży dla mieszkańców i odwiedzających to piękne miasto.

Szczegółowy przebieg staromiejskiej obwodnicy, klasyfikowanej jako droga główna, został wdrożony w studium uwarunkowań oraz kierunków zagospodarowania przestrzennego Wrocławia. Również zaplanowano ją w indywidualnych planach miejscowych, co świadczy o jej znaczeniu dla przyszłego rozwoju komunikacyjnego regionu.

Obwodnica ma być budowana w ramach wieloletniego planu inwestycyjnego, dlatego możemy spodziewać się realizacji pierwszych odcinków w najbliższych latach. Wrocław idzie naprzód, a ta inwestycja z pewnością wniesie nową jakość do mobilności w mieście.

Planowany przebieg trasy

Planowany przebieg nowej trasy obwodnicy staromiejskiej we Wrocławiu rozpocznie się od pl. Strzegomskiego, które znajduje się u zbiegu ulic Legnickiej, Poznańskiej, Strzegomskiej oraz Braniborskiej. Następnie trasa poprowadzi przez obszar znany jako tzw. klin kolejowy, który obejmuje tereny dawnych magazynów oraz dworców Świebodzkiego i Marchijskiego. Dalej, nowa droga ma przechodzić wzdłuż rozbudowanej ul. Szpitalnej, która wymaga znacznego poszerzenia.

Nowy odcinek trasy będzie kontynuowany północnym fragmentem ul. Zaporoskiej. Droga będzie przebiegać pod wiaduktem kolejowym aż do jej skrzyżowania z ulicą Gajowicką oraz Szczęśliwą, gdzie znajduje się Rondo Żołnierzy Wyklętych. Z ronda nowa droga, określana roboczo jako Nowoszczęśliwa, będzie kierować się na wschód w stronę skrzyżowania ulic Ślężnej i Dyrekcyjnej, gdzie dojdzie do skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich.

Realizacja tej trasy była zaplanowana już w latach 60. i 70. XX wieku, kiedy to budowano wielkopłytowe osiedla Południe A-B-C-D, co skutkowało pozostawieniem relatywnie szerokiego pasa wolnego od zabudowy. Kolejnym etapem budowy będą poszerzone ul. Dyrekcyjna oraz ul. gen. Kazimierza Pułaskiego. Wstępne prace związane z budową tego odcinka już realizowano, jednakże konieczne będą dalsze wyburzenia oraz poszerzenie istniejącego, wąskiego wiaduktu kolejowego.

Trasa poprowadzi również przez tzw. plac Społeczny oraz będzie obejmować Most Pokoju, a następnie ul. kard. Stefana Wyszyńskiego, zakończając swoją trasę w Trasie Warszawskiej. Wcześniejsze plany, zakładające zamknięcie pierścienia obwodnicy od północy przez okolice dworca Nadodrze oraz ul. Poznańską, są obecnie traktowane jako rozwiązanie wariantowe. Z kolei Trasa Warszawska będzie poszerzonym wyjazdem z miasta przez Mosty Warszawskie w kierunku północno-wschodnim.

Obecnie trasa nie jest przewidziana do realizacji, a zmiany w planach wynikły z decyzji o niewyburzaniu kamienic przy ul. Pułaskiego.

Przypisy

  1. MichałM. Perzanowski MichałM., Kamienice przy ul. Pułaskiego we Wrocławiu idą do remontu. Uratowali je miejscy aktywiści. Znamy szczegóły [online], gazetawroclawska.pl, 18.09.2023 r. [dostęp 04.02.2024 r.]
  2. MagdalenaM. Kozioł MagdalenaM., Tej obwodnicy nie będzie. Ratusz rezygnuje z gigantycznej inwestycji [WIZUALIZACJE] [online], wroclaw.wyborcza.pl, 05.10.2016 r. [dostęp 04.02.2024 r.]

Oceń: Obwodnica staromiejska Wrocławia

Średnia ocena:4.64 Liczba ocen:16