Mosty Warszawskie


Mosty Warszawskie tworzą imponujący zespół konstrukcji w wrocławskim pejzażu, składający się z trzech starszych mostów oraz dwóch nowoczesnych. Te budowle rozciągają się nad Odrą i jej kanałami na północy miasta. W skład zespołu mostów starszych wchodzi jednoprzęsłowy most zachodni, który przeprowadza ruch nad Kanałem Miejskim, oraz pięcioprzęsłowy most środkowy, znajdujący się nad Starą Odrą, tuż poniżej miejsca, w którym kanał spotyka się z Kanałem Powodziowym. Jednoprzęsłowy most wschodni natomiast, rozciąga się nad Kanałem Nawigacyjnym.

Historia mostów sięga czasów dawnych, gdy w tym miejscu istniała przeprawa prowadząca z Wrocławia w kierunku północno-zachodnim, przez Psie Pole aż do Oleśnicy i dalej do Warszawy. Do lat sześćdziesiątych XIX wieku, przed budową kanałów, istniał tu most drewniany, a w roku 1870 zastąpiono go czteroprzęsłową konstrukcją stalową, która została znana jako Hundsfelderbrücke. Ze względu na zakusy na modernizację wrocławskiej drogi wodnej, na przełomie XIX i XX wieku zdecydowano o budowie dwóch nowych mostów – wschodniego oraz zachodniego.

Pierwszym z nowych mostów, o stalowej konstrukcji, był most kratownicowy zbudowany w 1897 roku nad świeżo wykopanym kanałem żeglugowym Miejskim, znanym również jako Schiffskanalbrücke. Był on podobny do Mostu Trzebnickiego, który również zasługuje na uznanie; szczegóły można znaleźć tutaj. W latach 1914-1916 przyszedł czas na budowę pięcioprzęsłowego mostu środkowego, który został wykonany z żelbetu, a także mostu wschodniego, który był podwieszony na dwóch żelbetowych łukach. Te konstrukcje zyskały miano Hindenburgbrücke, na cześć Hindenburga.

Kolejne lata przyniosły zmiany w infrastrukturalnym obliczu mostów. W latach 1927-1928 stary most zachodni został usunięty i przeniesiony do osiedla Rakowiec, gdzie obecnie funkcjonuje jako Most Rakowiecki. Po usunięciu Schiffskanalbrücke, w jej miejsce stanął nowy most żelbetowy, którego znajomość pod nazwą Most Warszawski Zachodni jest dzisiaj niezbędna dla lokalnych mieszkańców.

Warto również zwrócić uwagę na możliwości komunikacyjne, jakie oferują mosty Warszawskie. Na całej długości przeprowadzono dwukierunkową jezdnię o szerokości od 12 do 13 metrów, która obsługuje linie tramwajowe oraz dwa chodniki od 2,15 do 3,8 metra po obu stronach. Przykrości wynikające z braku ścieżek rowerowych, a także kolizja ruchu tramwajowego z ruchami samochodowymi, są istotnymi zagadnieniami, które wymagają dalszej analizy. Mosty były modernizowane kilkukrotnie po wojnie, a dynamiczny wzrost ruchu pojazdów znacznie wpływa na ich stan techniczny.

Ostatnia poważna modernizacja miała miejsce w czerwcu 2006 roku. W jej trakcie, równolegle do starszych mostów, powstały dwa nowe mosty drogowo-tramwajowe, które wprowadziły ulepszenia do komunikacji w regionie. Po przeprowadzeniu testów obciążeniowych, nowa południowa nitka mostowa została uruchomiona 12 maja 2008 roku, przynosząc poprawę w ruchu. Dodatkowo, adaptacja i remont starych mostów stanowiły kluczowy element tej inwestycji.

Przypisy

  1. Gazeta Wyborcza: Most Warszawski: oto dzień ostatniej próby.
  2. Strona Zespołu Badawczo-Projektowego Mosty-Wrocław podaje, że rozpiętości przęseł tego mostu wynoszą: 31,49 • 34,65 • 37,03 • 37,35 • 38,00 • 61,89 metrów.
  3. Strona Zespołu Badawczo-Projektowego Mosty-Wrocław podaje, że rozpiętości te wynoszą 29,24 • 32,96 • 35,50 • 36,90 • 36,80.
  4. Pomimo istotnych różnic konstrukcyjnych pomiędzy mostem środkowym a wschodnim uznaje się je czasem za wspólną konstrukcję, traktowaną konsekwentnie wówczas jako jeden długi Most Wschodni (sześcioprzęsłowy).
  5. Informacje tu zawarte odnoszą się do "starych" mostów oraz do ich stanu i wyglądu sprzed modernizacji z lat 2006-2008.
  6. Nowa nitka sąsiadującego z mostem odcinka Alei Kromera, jak również nowe mosty, przebiega po południowej stronie starej ulicy i mostów, tzn. obsługuje ruch z centrum Wrocławia w kierunku Psiego Pola.

Oceń: Mosty Warszawskie

Średnia ocena:4.77 Liczba ocen:7