Mosty Trzebnickie to zespół dwóch niezwykle ważnych mostów, które rozciągają się nad Starą Odrą oraz miejskim kanałem, usytuowanym w północnej części Wrocławia, pomiędzy Kleczkowem, Różanką oraz Karłowicami. Historia tego miejsca sięga neolitów, co potwierdzają liczne znaleziska archeologiczne, świadczące o tym, że już w III tysiącleciu p.n.e. istniała tu przeprawa przez rzekę, a w czasach historycznych wzmiankowano istnienie drewnianego mostu, który łączył Wrocław z Trzebnicą. Most ten, jak wiele jego poprzedników, był wielokrotnie niszczony przez powodzie oraz wydarzenia wojenne, co skutkowało jego odbudowywaniem, naprawianiem oraz przebudowywaniem.
W końcu XIX wieku zainicjowano budowę kanału miejskiego wzdłuż nurtu Starej Odry, co wywołało potrzebę stworzenia nowej przeprawy mostowej. Most ten miał prowadzić do drewnianego mostu Różaneckiego, znanego także jako Rosenthaler Brücke, usytuowanego nad Odrą. W latach 1892–1897 wzniesiono nowy jednoprzęsłowy stalowy most, który jednak wkrótce ukazał swoje niedostatki: przestrzeń pomiędzy lustrem wody a mostem okazała się niewystarczająca dla potrzeb żeglugowych. W związku z tym, w latach 1904–1905 most ten został zastąpiony nową, wyższą konstrukcją stalową, o nitowanej konstrukcji kratowej wspartej na przyczółkach z betonu licowanego granitem. Obecnie znany jako most Trzebnicki Południowy, ma przęsło o długości 24,7 metra.
W drugiej dekadzie XX wieku, podczas kompleksowej modernizacji wrocławskiego systemu wodnego oraz budowy kanałów Żeglugowego i Powodziowego z Bartoszowic do Różanki, zaszła konieczność wymiany mostu Różaneckiego. W 1916 roku został on zastąpiony nowym stalowym mostem o konstrukcji łukowej, wyposażonym w poprzecznice blachownicowe. Nowoczesna konstrukcja wsparła most na betonowych przyczółkach, a całkowita długość nowego mostu Północnego wynosi 218,5 metra, składając się z czterech przęseł o smukłej rozpiętości 51 metrów każde. Szerokość mostu wynosi 14,52 metra, a chodniki umiejscowione są na zewnątrz łuków.
Po zakończeniu II wojny światowej mosty zyskały nazwę Trzebnickich. W latach osiemdziesiątych przeszły kapitalny remont, a następna konserwacja miała miejsce na początku XXI wieku. W wyniku powodzi tysiąclecia, na wysepce pomiędzy kanałem Żeglugowym a rzeką, na której stoi również filar rozdzielający trzecie i czwarte przęsło, ustanowiono stalowy krzyż dziękczynny. Na nim zaznaczono farbą maksymalny poziom wody, jaki osiągnęła rzeka podczas kulminacji fali powodziowej, która miała miejsce w dniach 12–13 lipca 1997 roku.
Przypisy
- Most Drogowy – Trzebnicki Północny, karta ewidencyjna ODZ w Warszawie, zabytek.pl.
- Dzięki ofiarności mieszkańców Karłowic i Różanki, osiedla te nie zostały zalane przez rzekę, a mosty Trzebnickie pozostały przejezdne, choć znajdujący się na południowym brzegu Odry Kleczków znalazł się pod wodą.
- a b c Die Neubauten der Hindenburg-Brücke und der Rosentaler Brücke in Breslau. Zentralblatt der Bauverwaltung, nr 68/1916, 23.08.1916 r. s. 453–454. [dostęp 16.02.2012 r.] (niem.).
- Encyklopedia Wrocławia z roku 2000 podaje, że alternatywną nazwą tego mostu była Wiesenthalerbrücke (nazwę tę można by tłumaczyć jako „most Wiesenthalera”); w innych źródłach brak potwierdzenia tej wiadomości.
Pozostałe obiekty w kategorii "Mosty i wiadukty":
Mosty Młyńskie | Most dojazdowy w zespole budowlanym Elektrowni Wodnej Południowej we Wrocławiu | Kładka Zwierzyniecka | Kładka Sądowa | Kładka św. Antoniego | Kładka Złotnicka | Most Marszowicki | Kładka Muzealna | Kładka nad Śluzą Piaskową | Most Na Wilczym Kącie | Mosty Mieszczańskie | Mosty Jagiellońskie | Mosty Bolesława Chrobrego we Wrocławiu | Most Zakrzowski | Most Widawski | Most Sołtysowicki | Most Saperski we Wrocławiu | Most Racławicki | Most Polanowicki | Most PiaskowyOceń: Mosty Trzebnickie