Mosty Bolesława Chrobrego, znane również jako Mosty Swojczyckie, to niezwykle interesujący zespół inżynieryjny składający się z dwóch par mostów. Dwie z nich zostały zbudowane na początku XX wieku, a kolejne dwie powstały w XXI wieku. Te imponujące konstrukcje przerzucone są nad Kanałem Żeglugi oraz Kanałem Powodziowym, znajdując się w północno-wschodniej części Wrocławia.
Pierwsza para mostów została wzniesiona w latach 1916–1917 oraz nosiła nazwę Güntherbrücke. Niestety, zostały one zniszczone podczas dramatycznych wydarzeń oblężenia Festung Breslau w 1945 roku. Szybko po wojnie, w latach 1946–1947, mosty te zostały odbudowane i do dziś urzekają swoją architekturą. Charakteryzują się monolitycznymi łukami żelbetowymi, a także solidnymi betonowymi podporami oraz barierami, które zapewniają bezpieczeństwo ich użytkownikom.
Mosty z XX wieku mają również interesującą konstrukcję. Południowo-zachodni odcinek mostów, przebiegający nad Kanałem Powodziowym i zalewowymi obszarami, obejmuje cztery przęsła o rozpiętościach: 25,0 – 48,7 – 25,0 – 25,0 metrów. Z kolei północno-wschodni odcinek, przerzucający się nad Kanałem Żeglugi, jest jednoprzęsłowy i ma rozpiętość 48,5 metra. Jezdnia mostu szeroka jest na 7,5 metra, a po obu jej stronach znajdują się przestronne chodniki o szerokości 2,5 metra każdy.
W maju 2020 roku ogłoszono, że w sąsiedztwie mostów Chrobrego powstanie nowa, nowoczesna przeprawa, która również składa się z dwóch mostów: południowego nad kanałem przeciwpowodziowym, który ma długość ponad 153 m, oraz północnego, układającego się nad kanałem żeglugowym, którego długość wynosi około 75 m. Budowę tej innowacyjnej przeprawy ukończono w październiku 2023 roku. Nowe mosty zostały wzbogacone o jezdnię przeznaczoną dla samochodów, chodniki dla pieszych oraz drogi rowerowe, a także torowisko tramwajowe, związane z planowaną koncepcją przedłużenia linii tramwajowej, która kończy się na Sępolnie.
Warto jednak zaznaczyć, że po zbudowaniu nowych mostów, zakazano skrętu z nich w lewo w ulicę Monte Cassino, co wywołało fale protestów wśród mieszkańców. Dodatkowo, wjazd na most z ulicy Marco Polo jest również zabroniony. W planach jest wyłączenie starszych mostów z eksploatacji, co może wiązać się z dalszymi zmianami w okolicy.
Mosty Bolesława Chrobrego pełnią kluczową rolę w komunikacji, łącząc osiedla Sępolno i Zalesie na tzw. Wielkiej Wyspie oraz ulicę Adama Mickiewicza, z północnymi peryferiami takimi jak Swojczyce oraz ulica Swojczycka. Stanowi także część kluczowego ciągu komunikacyjnego prowadzącego z centrum Wrocławia do miasta Jelcz-Laskowice, które leży w podwrocławskim rejonie i jest obsługiwane przez drogę wojewódzką nr 455.
Pozostałe obiekty w kategorii "Mosty i wiadukty":
Mosty Jagiellońskie | Mosty Mieszczańskie | Mosty Trzebnickie | Mosty Młyńskie | Most dojazdowy w zespole budowlanym Elektrowni Wodnej Południowej we Wrocławiu | Kładka Zwierzyniecka | Kładka Sądowa | Kładka św. Antoniego | Kładka Złotnicka | Most Marszowicki | Most Zakrzowski | Most Widawski | Most Sołtysowicki | Most Saperski we Wrocławiu | Most Racławicki | Most Polanowicki | Most Piaskowy | Most Oławski | Most Maślicki | Most Grunwaldzki we WrocławiuOceń: Mosty Bolesława Chrobrego we Wrocławiu