Most Maślicki, zlokalizowany we Wrocławiu, stanowi ważny element infrastruktury miejskiej, łącząc dwa brzegi rzeki Ślęzy. Jego historia sięga XII wieku, kiedy to pojawiły się pierwsze wzmianki na temat przeprawy w tej okolicy. Obecna konstrukcja mostu została wybudowana po II wojnie światowej, aby zastąpić wcześniejszy obiekt, który uległ zniszczeniu w wyniku działań wojennych.
W 1896 roku w miejscu tym powstał stalowy most zbudowany metodą Schwedlera, charakteryzujący się kratowymi przęsłami z górnym pasem parabolicznym, które opierały się na solidnych przyczółkach. Niestety, most ten został zniszczony podczas oblężenia Wrocławia w 1945 roku, znanego jako Festung Breslau.
Po zakończeniu II wojny światowej użytkowano tymczasowy most drewniany, który był dwuprzęsłowy i wyposażony w stalowe dźwigary. W 1970 roku jego miejsce zajęła nowocześniejsza konstrukcja belkowa, składająca się z trzech przęseł, w której nośny system wykonano z prefabrykowanych belek kablobetonowych.
Obecnie most Maślicki odgrywa kluczową rolę w miejskiej komunikacji, jako że przez jego teren przebiegają cztery linie autobusowe: 101, 102, 103 oraz 104, co sprawia, że jest on istotnym punktem dla mieszkańców zarówno Wrocławia, jak i okolic.
Przypisy
- Wrocław. Plan miasta 1: 20 000, wyd. EKO-GRAF, Wrocław 2005 r.
- a b Encyklopedia Wrocławia. Jan Harasimowicz (red.). Wrocław: Wydawn. Dolnośląskie, 2001 r., s. 522. ISBN 83-7023-749-5.
Pozostałe obiekty w kategorii "Mosty i wiadukty":
Most Oławski | Most Piaskowy | Most Polanowicki | Most Racławicki | Most Saperski we Wrocławiu | Most Sołtysowicki | Most Widawski | Most Zakrzowski | Mosty Bolesława Chrobrego we Wrocławiu | Mosty Jagiellońskie | Most Grunwaldzki we Wrocławiu | Most Dmowskiego | Kładki nad ulicą Zygmunta Wróblewskiego | Kładka Żabia | Kładka Słodowa | Kładka Radiowej Trójki | Kładka w ulicy Szybkiej | Kładka Barani Skok | Estakada kolejowa we Wrocławiu | Mosty WarszawskieOceń: Most Maślicki