Most św. Macieja


Most św. Macieja, znany też jako Matthias Brücke, jest istotnym elementem infrastruktury Wrocławia, łączącym wyspę Tamka, znaną także jako Wyspa Świętego Macieja, ze Starym Miastem. To jedyny stały most, który zapewnia połączenie tej wyspy z lądem, umożliwiając mieszkańcom i turystom łatwe przejście nad rzeką Odrą, konkretnie nad jej ramieniem bocznym, Kanałem Jazu Macieja, który przepływa na południe od wyspy.

Historia mostu sięga czasów, gdy w tym miejscu istniały drewniane konstrukcje. Pierwszy most został wzniesiony na potrzeby młynów wodnych, z których pierwszy, młyn św. Macieja, został udokumentowany już w roku 1254. Na przestrzeni lat powstały także inne młyny oraz, w 1539 roku, nowy wodociąg. W 1880 roku zbudowano kolejny most, a znacząca konstrukcja żelazna powstała w latach 1905-1907. Most przeszedł modernizację w 1967 roku, a następnie gruntowny remont w 2007 roku, kiedy to także wymieniono przylegające nabrzeża rzeki. W miejscu zlikwidowanych młynów, w dawnych rynnach roboczych, znajdowało się przęsło jednego z trzech Jazu św. Macieja, które wchodziło w skład Piaskowego Stopnia Wodnego. Zmiany w poziomie wody na Mieszczańskim Stopniu Wodnym, przeprowadzone w 1959 roku, skutkowały demontażem kozłów, pozostawiając jedynie most oraz umocnione brzegi rzeki.

Północny przyczółek mostu znajduje się na wyspie Tamka, na prawym brzegu kanału, z kolei południowy leży przy Starym Mieście, na lewym brzegu. Ulica, która prowadzi przez most, łączy się z ulicą Grodzką oraz ulicą Szewską, która biegnie z południa na północ. Chociaż w latach 30. XX wieku planowano nową trasę, prowadzącą z ulicy Szewskiej przez Most św. Macieja do wysp Śródmiejskiego Węzła Wodnego, plany te nigdy nie doczekały się realizacji. Ulica prowadząca przez most nie ma odrębnej nazwy; przyjęto nazwę wyspy, czyli Tamka, co jest zgodne z adresacją dwóch budynków położonych na wyspie.

Długość mostu wynosi 15,75 m, a jego szerokość 7,5 m, co składa się na jezdnię o szerokości 3,5 m oraz dwa chodniki, każdy o szerokości 2 m. Most został zaprojektowany jako stalowy, w technologii połączeń spawanych, w formie belki swobodnie podpartej o jednym przęśle. Elementy nośne to trzy dźwigary główne – blachownice o zmiennej sztywności. Dźwigary wspierają przekroje poprzeczne w postaci belek dwuteowych umieszczonych w połowie rozpiętości mostu oraz na jego skrajach. Nawierzchnia jezdni została wykonana z kostki granitowej, a rozpiętość mostu w miejscu łożysk wynosi 15,15 m, podczas gdy w świetle kanału, tzn. pomiędzy ścianami przyczółków, jest to 14,65 m. Konstrukcja mostu opiera się na przyczółkach betonowych z okładziną kamienną, przy użyciu płaskich łożysk i betonowej ławy podłożyskowej. Balustrady zostały zrealizowane z płaskowników, a pochwyt użyto z ceownika, podczas gdy przyczółki zakończono kamiennymi balustradami z piaskowca oraz granitowymi nakrywami ozdobionymi neogotyckim ornamentem. Na przyczółkach mostu znajdują się również małe tarasy widokowe, które oferują malownicze widoki na otaczający pejzaż.

Przypisy

  1. Fundacja Otwartego Muzeum Techniki – Trasa turystyczna Mosty i przeprawy, Wrocław 2007 [dostęp 27.01.2010 r.]
  2. ZDiUM – mosty [dostęp 27.01.2010 r.]
  3. Most św. Macieja na stronie Wratislaviae Amici [dostęp 27.01.2010 r.]

Oceń: Most św. Macieja

Średnia ocena:4.92 Liczba ocen:24