Ulica Legnicka to istotna arteria komunikacyjna Wrocławia, która pełni kluczową rolę w łączeniu różnych części miasta. To szlak prowadzący ze staromiejskiego centrum na zachód, w kierunku Leśnicy, Środy Śląskiej, Legnicy oraz Frankfurtu nad Odrą.
Rozpoczyna się w placu Jana Pawła II, gdzie do 1820 roku znajdowała się Brama Mikołajska, nad Fosą Miejską. Ulica Legnicka kontynuuje swój bieg na zachód, przyjmując lekki skręt w kierunku północno-zachodnim. Po przebytych około 3,6 km, na wysokości przy dawnej zajezdni tramwajowej nr 5, tuż za skrzyżowaniem z ulicą Na Ostatnim Groszu, zmienia swą nazwę na Lotniczą.
Warto zwrócić uwagę, że do 1945 roku ulica Legnicka była znana pod nazwą Friedrich-Wilhelm-Straße, na odcinku od Fosy Miejskiej do placu Strzegomskiego, a od tego miejsca do ul. Na Ostatnim Groszu nosiła nazwę Frankfurterstraße.
Historia
Historia ulicy Legnickiej we Wrocławiu sięga czasów, gdy trakt ten pełnił funkcję fragmentu szosy berlińskiej, znanej jako Berliner Chaussee. Prowadził on z Wrocławia do Berlina, a już w 1443 roku istniała wzmianka o obecności pojedynczych domów oraz ogrodów wzdłuż tej drogi. W roku 1774, na odcinku pomiędzy Bramą Mikołajską a znajdującym się w rejonie placem Strzegomskim, ulokowano aż 76 domów oraz Gospodę Pod Złotym Mieczem, istniejącą przy obecnej ulicy Sokolniczej. W okolicach Legnickiej nr 42-48 na Szczepinie można było znaleźć cmentarz wraz z kościołem pogrzebowym, zbudowanym w 1777 roku.
Po zdobyciu Wrocławia przez wojska napoleońskie w 1807 roku i zniszczeniach, jakie miały miejsce, późniejsze działania doprowadziły do odbudowy traktu berlińskiego. W miarę upływu czasu zaczęły się pojawiać większe domy, a wkrótce także okazalsze kamienice. W XIX wieku, ulica zyskała na znaczeniu, a po odbudowie po zniszczeniach francuskich, zaczęto ją uznawać za jedną z najpiękniejszych arterii miasta. Dynamiczny rozwój wrocławskiego węzła kolejowego, który na pewno wpłynął na architekturę ulicy, przeciął oś ulicy z liniami železniczymi prowadzącymi do Poznania (Posener Eisenbahn) oraz Oleśnicy (Rechtsoderufer-Eisenbahn). Kolej wybudowała w sąsiedztwie ulicy stację Breslau Nikolaitor, znaną obecnie jako Wrocław Mikołajów.
Na przełomie XIX i XX wieku, w pobliżu infrastruktury kolejowej, zgodnie z projektem Osthoffa i Rimplera, powstała miejska rzeźnia oraz targ bydła. Ówczesny obiekt przetrwał II wojnę światową oraz oblężenie Festung Breslau, co pozwoliło na jego późniejszą odbudowę. W latach 20. i 30. XX wieku plan urbanistyczny dla tej kluczowej arterii przewidywał szeroką dwujezdniową ulicę z wydzielonym torowiskiem tramwajowym i nowymi osiedlami dla mieszkańców, między innymi w Popowicach, które rozciągały się dalej przy Frankfurterstraße oraz Manfred-von-Richthofen-Platz (obecnie plac Wiślany).
Jednakże, wojna niemal całkowicie zniszczyła zabudowę ulicy Legnickiej. Oprócz kilku budynków oraz obiektów przy rzeźni i zajezdni tramwajowej, jedynymi nadającymi się do odbudowy były pozostałości po betonowym schronie z 1942 roku, zaprojektowanym przez Richarda Konwiarza. Po zakończeniu działań wojennych spolszczono niemiecką nazwę miasta Liegnitz na „Lignica”, co również miało odzwierciedlenie w nowej nazwie ulicy, prowadzącej w tym kierunku jako Lignicką.
Po wojnie zrealizowane plany komunikacyjne nawiązywały do poprzednich, ale ulica została zaprojektowana na szerszą, a zabudowę przewidziano teraz z większym przestrzeniem. W latach 70. XX wieku powstały na Legnickiej osiedla wybudowane w technologii wielkopłytowej, a także Dolnośląskiego Centrum Medyczne Dolmed S.A., które powstało w 1977 roku według projektu architektów Anny i Jerzego Tarnawskich. Z tego powodu budynek ten otrzymał tytuł Domu Roku 1977 w kategorii „Najlepszy obiekt użyteczności publicznej”. Po remoncie, pod wiaduktami kolejowymi zyskały przestrzeń umożliwiającą swobodne przejazdy dla trzech pasów jezdni w obie strony oraz dwutorowej linii tramwajowej.
Stan obecny
Ulica Legnicka to kluczowy korytarz transportowy, który łączy zachodnią część Wrocławia z centrum miasta oraz obwodnicą śródmiejską. Na całej długości ulicy znajduje się wydzielone torowisko, po którym kursuje sześć linii tramwajowych, co znacząco ułatwia komunikację.
Trasa ul. Legnickiej została zbudowana w standardzie dwujezdniowym, z trzema pasami ruchu w każdą stronę. Dla zwiększenia bezpieczeństwa i wygody kierowców, na istotnych skrzyżowaniach wprowadzono możliwość skrętu w lewo oraz w prawo. Co więcej, sygnalizacja świetlna jest skonfigurowana w sposób, który umożliwia realizację tzw. „zielonej fali”, co przyczyniło się do usprawnienia ruchu drogowego.
Pozostałe obiekty w kategorii "Ulice i place":
Ulica Adama Mickiewicza we Wrocławiu | Ulica bł. Czesława we Wrocławiu | Ulica Arrasowa we Wrocławiu | Ulica Biskupia we Wrocławiu | Ulica Bardzka we Wrocławiu | Ulica Bernarda Pretficza we Wrocławiu | Ulica Bernardyńska we Wrocławiu | Ulica Nożownicza we Wrocławiu | Ulica Piastowska we Wrocławiu | Ulica Dworcowa we Wrocławiu | Ulica Joannitów we Wrocławiu | Ulica Hugona Kołłątaja we Wrocławiu | Ulica Grochowa we Wrocławiu | Ulica Bzowa we Wrocławiu | Ulica Boczna we Wrocławiu | Ulica Antoniego Cieszyńskiego we Wrocławiu | Stare Jatki we Wrocławiu | Plac Uniwersytecki we Wrocławiu | Plac Teatralny we Wrocławiu | Plac Tadeusza Kościuszki we WrocławiuOceń: Ulica Legnicka we Wrocławiu