Szlak boczny we Wrocławiu to ciekawa i istotna śródlądowa droga wodna, która oferuje alternatywne połączenie dla Wrocławskiego Szlaku Głównego. Stanowi on boczne odgałęzienie Odrzańskiej Drogi Wodnej. Jest to integralny element Wrocławskiego Węzła Wodnego, który stanowi jeden z trzech ważnych szlaków wodnych w tym regionie oraz jedną z dwóch kluczowych dróg wodnych.
Historia tego szlaku sięga lat 1892–1897, kiedy to jego zasadnicza część powstała w ramach dużej inwestycji hydrotechnicznej, znanej jako pierwsza kanalizacja Odry we Wrocławiu. Niektóre odcinki szlaku były realizowane wcześniej, na przykład przekop z lat 1530-1555, natomiast inne, takie jak Kanał Opatowicki oraz Śluza Opatowice, zbudowane zostały w latach 1913-1917, w ramach drugiej dużej inwestycji związanej z hydrotechnicznymi modernizacjami Odry.
Zgodnie z wymogami obowiązującymi w Polsce, ta droga wodna klasyfikowana jest jako II klasa dróg wodnych. Całkowita długość szlaku wynosi 13,10 km, przy czym 7,1 km to odcinek ukształtowany podczas pierwszego etapu kanalizacji rzeki. Początek szlaku znajduje się w 243,50 km Odrze, a jego końcowy punkt oznaczony jest na 10,10 km Wrocławskiego Szlaku Głównego.
Szlak rozpoczyna się w Bartoszowicko-Opatowickim Węźle Wodnym, gdzie następuje rozwidlenie z głównego koryta Odry na Kanał Opatowicki, na którego biegu znajduje się Śluza Opatowicka. Następnym etapem jest prowadzenie przez przekop Opatowicki (znany również jako Przekop Bartoszowicko-Szczytnicki) do Szczytnickiego Węzła Wodnego, gdzie szlak oddziela się od szlaku śródmiejskiego. Kontynuując, prowadzi przez Przekop Szczytnicki oraz Śluzę Szczytniki, a następnie przez Starą Odrę i Kanał Miejski, docierając do Śluzy Miejskiej.
Końcowy odcinek drogi wiedzie ponownie Starą Odrą do miejsca połączenia z Kanałem Różanka, który jest częścią głównej drogi wodnej. Szlak boczny stanowi więc fascynujący element wodnej infrastruktury Wrocławia, łącząc historię z nowoczesnością.
Historia
Wrocławski szlak boczny ma swoje początki w latach 1892-1897, kiedy to realizowano pierwszą kanalizację rzeki Odry. Wówczas zaprojektowano drogę wodną, która miała na celu ominięcie centrum miasta, jednak w skład szlaku wchodzą również odcinki, które powstały znacznie wcześniej oraz te, które zostały przekształcone w późniejszych latach.
Przekop Odry
Infrastruktura wrocławskiej drogi wodnej zaczęła się rozwijać już w latach 1530-1555, kiedy to powstał pierwszy ważny odcinek zwany przekopem Odry. Należy podkreślić, że inwestycja ta miała na celu skierowanie wód rzeki w stronę Starego Miasta, co zredukowało zasilanie silnie meandrującego ramienia Odry Swojczyckiej. W ciągu lat podejmowano wiele prób zmiany koryta rzeki, co wiązało się z budową kilku przekopów, w tym:
- 1494,
- 1494–1495 (1496),
- 1530-1555: najbardziej na południe wykonany przekop, z odpowiednio ukształtowanym odpływem z dawnego koryta rzeki w postaci łagodnego zakola.
Dopiero jednak ta ostatnia inwestycja z lat 1530-1555 przez wiele lat ugruntowała swoją rolę, gdyż nowe koryto rzeki, zwane Odrą Miejską, biegnie jednostajnie od Bartoszowicko-Opatowickiego Węzła Wodnego aż do Szczytnickiego Węzła Wodnego. Warto zaznaczyć, że przed dalszą erozją tereny przyległe zabezpieczono odpowiednimi budowlami, takimi jak umocnienia brzegowe oraz tamy.
Pierwsza kanalizacja Odry we Wrocławiu
Bezpośrednio przed budową drogi wodnej transport wodny w stolicy Dolnego Śląska prowadzony był przez Śródmiejski Węzeł Wodny. Zmiany w zapotrzebowaniu na transport, zwłaszcza w końcówce XIX wieku, a także na większe jednostki pływające, spowodowały podjęcie decyzji o budowie nowej drogi wodnej. Prace nad tym projektem trwały od 1892 do 1897 roku. Nowo powstała droga wykorzystywała wcześniejszy przekop z lat 1530-1555 oraz nowo ukształtowane cieki wodne, takie jak Przekop Szczytnicki, Stara Odra oraz Kanał Miejski. Dzięki tym zmianom, nowa droga wodna stała się kluczowym elementem komunikacyjnym we Wrocławiu, umożliwiając transport wodny z dala od centrum.
Pierwotnie drogę tę nazywano Drogą Wielkiej Żeglugi, później przekształcono ją w Wrocławski Szlak Miejski. Na trasie tej drogi wodnej wybudowano również stopnie wodne, takie jak Stopień wodny Szczytniki oraz Stopień Wodny Psie Pole.
Druga kanalizacja Odry we Wrocławiu
Wkrótce po otwarciu pierwszej kanalizacji, stało się jasne, że nowa droga wodna nie spełnia oczekiwań pod względem przepustowości. W odpowiedzi na rosnące potrzeby transportowe podjęto decyzję o budowie drugiej kanalizacji Odry, która została zrealizowana w latach 1913-1917. Ta nowoczesna inwestycja stworzyła współczesną, główną drogę wodną oraz system zabezpieczający miasto przed powodzią. W wyniku tej budowy dotychczasowy szlak wodny został przekształcony w szlak boczny, którego znaczenie transportowe znacznie się zmniejszyło.
Droga wodna wykorzystywana była jako miejsce cumowania jednostek oraz zimowisko, a w wyniku przeprowadzonych prac powstał nowy Bartoszowicko-Opatowicki Węzeł Wodny, z którego odchodził kluczowy szlak transportowy. Nowa inwestycja zbudowała Kanał Opatowicki oraz Śluzę Opatowice, a teren wokół starych dróg wodnych zmienił się radykalnie. Ostatecznie, dzięki budowie nowych kanałów, powstała tzw. Wielka Wyspa, którą otaczają wody szlaku bocznego.
Powierzchnia tej wyspy wynosi około 11 km², a budowa Kanału Opatowickiego, skracającego trasę żeglugową, doprowadziła do powstania Wyspy Opatowickiej, mającej powierzchnię 0,4 km², otoczonej wodami jego oraz Odry.
Znaczenie szlaku
Przed pojawieniem się szlaku, transport wodny był realizowany przez Śródmiejski Węzeł Wodny. Ukończenie i uruchomienie nowego szlaku przyczyniło się do powstania głównej drogi żeglugowej, która skutecznie umożliwiła transport pomijający centrum miasta, oferując jednocześnie znacznie lepsze parametry żeglugowe. Nowa trasa wodna dawała możliwość korzystania z większych jednostek pływających, co pozwalało na przewóz większych ładunków. Szlak został stworzony w czasie intensywnego rozwoju przemysłowego, który wiązał się z rosnącym zapotrzebowaniem na transport wodny.
Jednak szybko okazało się, że pierwotna droga wodna przestała spełniać nałożone na nią oczekiwania. W rezultacie podjęto decyzję o realizacji kolejnej inwestycji, mającej na celu budowę lepszej drogi wodnej, która stała się nowym głównym szlakiem. Ta nowa droga sprawiła, że wcześniej dominująca ścieżka transportowa o niezadowalających parametrach, głównie z uwagi na ograniczenia śluzowe, przekształciła się w szlak boczny o niewielkim znaczeniu dla transportu towarowego. Nowe zagospodarowanie spowodowało, że szlak stał się miejscem budowy nabrzeży przy zakładach przemysłowych i miejscem postoju lub zimowania jednostek pływających. Dodatkowo, uruchomiono tramwaje wodne oraz turystyczną żeglugę pasażerską.
Po zakończeniu działań wojennych i przejęciu Wrocławia przez polską administrację, ograniczona rola szlaku wodnego zaczęła stopniowo wygasać. W początkowym okresie funkcjonowały jeszcze tramwaje wodne oraz żegluga białej floty, jednak w kolejnych latach zaczęto likwidować te usługi. Zamykano nabrzeża znajdujące się przy szlaku oraz ograniczano działalność śluz, co poważnie wpływało na możliwości żeglugi.
Obecnie funkcja tego szlaku ogranicza się głównie do turystyki wodnej oraz rekreacji, z wykorzystaniem małych jednostek pływających, takich jak kajaki. Wyjątek stanowi dolny, końcowy odcinek szlaku, przy którym zlokalizowana jest Przeładownia Elektrociepłowni Wrocław. Ponadto, od 2013 roku wprowadzane inwestycje hydrotechniczne koncentrują się na wykorzystaniu odcinka szlaku dla prowadzonych działających wód powodziowych, co skutkuje zaniechaniem pierwotnej funkcji żeglugowej kanału. Dlatego istniejąca infrastruktura hydrotechniczna oraz bramy powodziowe na kanale mogą stać się bezużyteczne. Część środowiska związana z hydrotechniką i żeglugą krytykuje ten kierunek działań.
Jednakże, znaczenie szlaku wzrasta w kontekście żeglugi turystycznej i rekreacyjnej. Na terenach przybrzeżnych powstają nowe przystanie oraz wypożyczalnie sprzętu wodnego, co sprzyja aktywnemu wypoczynkowi. Pojawiają się nowe projekty i plany, które zmierzają do lepszego wykorzystania dostępnych akwenów. Widać to również w polityce władz miasta, które konsekwentnie uchwalają miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, uwzględniające rozwój tych obszarów.
Oba cieki, przekop Odry oraz Stara Odra, są wykorzystywane jako trasy wycieczkowe dla statków białej floty. Przystań Zwierzyniecka przy Starej Odrze, znajdująca się w pobliżu Ogrodu Zoologicznego (ul. Zygmunta Wróblewskiego 1), funkcjonuje od 1963 roku i cieszy się dużą popularnością. Z kolei, w 2005 roku reaktywowano, usytuowaną przy brzegu koryta przekopu Odry, przystań ZOO, która została założona w 1906 roku obok wejścia tylnego do ogrodu, znanej jako Brama Japońska.
Współczesność
Współczesność szlaku bocznego we Wrocławiu nie odgrywa obecnie kluczowej roli w transporcie. Tradycyjne parametry nawigacyjne zarówno dla rzek, jak i śluz wodnych są zbyt ograniczone, by ta droga mogła efektywnie funkcjonować w ramach współczesnego transportu towarowego.
Mimo to, istniejąca infrastruktura związana z transportem wodnym ulega osłabieniu. Wiele nabrzeży jest albo wyłączanych z eksploatacji, albo pozostaje zaniedbana. W najlepszym przypadku niektóre z nich są wykorzystywane jako zabezpieczenie brzegów lub jako punkt wyjścia dla przyszłych inwestycji w obszarze przystani żeglarskich.
Od momentu wybudowania tego szlaku wodnego, obiekty hydrotechniczne przeszły liczne modernizacje, remonty, czy odbudowy po skutkach katastrofalnych powodzi, które zniszczyły część z nich. W 1979 roku nastąpiła modernizacja Jazu Szczytniki, gdzie podniesiono poziom piętrzenia o niemal 1 metr. Również napędy zamknięć w śluzach były modernizowane, jak w przypadku elektrycznego napędu zamknięć w Śluzie Szczytniki z lat 70. XX wieku. Niezapomniana powódź tysiąclecia z 1997 roku spowodowała znaczne uszkodzenia wielu budowli i urządzeń hydrotechnicznych.
W wyniku tego wydarzenia przeprowadzono liczne prace naprawcze, a także budowano nowe elementy infrastruktury. Przykładem pozytywnej zmiany było wyposażenie Jazu Szczytniki w nowoczesne zamknięcia powłokowe, co umożliwiło regulowanie przepływu wody do Starej Odry oraz Odrze Miejskiej. W latach 70. XX wieku wybudowano również nowy Jaz Opatowicki, który zastąpił starszy jaz kozłowo-iglicowy, podczas gdy Jaz Psie Pole pozostał jedynym działającym na Odrze jazem tego typu.
Dodatkowo zmieniały się przeprawy nad korytami i kanałami szlaku bocznego, m.in. Most Warszawski, którego przęsło zostało przeniesione nad Oławę w 1928 roku – Most Rakowiecki, oraz Most Trzebnicki Południowy. Nowe wersje starych mostów, w tym Most Szczytnicki, także były modernizowane, a jedynie nowa nitka została dodana do Mostów Warszawskich.
Podnoszone są postulaty ochrony technicznych osiągnięć, które powstały w obrębie szlaku bocznego, w tym zabezpieczenia obiektów, takich jak Stopień wodny Szczytniki, który zachował się w oryginalnym kształcie i funkcjonowaniu. Zgłaszane są także potrzeby, by podczas remontów dbać o oryginalne formy zachowanej infrastruktury oraz turystycznie udostępnić budowle hydrotechniczne, a także Wyspę Szczytnicką.
Niektóre z obiektów związanych z szlakiem bocznym, które już objęto ochroną, to:
- Stopień Wodny Psie Pole, nr rej.: A/5863 z 8.03.2013 r.,
- Most Osobowicki Południowy, nr rej.: A/1643/331/Wm z 15.10.1976 r.,
- Most Osobowicki Północny, nr rej.: A/1642/337/Wm z 15.10.1976 r.,
- Most Trzebnicki Południowy, nr rej.: A/1645/335/Wm z 15.10.1976 r.,
- Most Trzebnicki Północny, nr rej.: A/1644/336/Wm z 15.10.1976 r.,
- Most Zwierzyniecki, nr rej.: A/1646/334/Wm z 15.10.1976 r..
Obszary otoczone wodami szlaku oraz głównej drogi wodnej, takie jak Wielka Wyspa, Wyspa Opatowicka oraz grobla rozdzielająca Kanał Żeglugowy od Kanału Powodziowego, objęte są ochroną w ramach Szczytnickiego Zespołu Przyrodniczo-Krajobrazowego. Ochrona ta dotyczy także samej Odry, uznawanej za kluczowy korytarz ekologiczny.
W dniu dzisiejszym, szlak boczny we Wrocławiu, w ramach Wrocławskiego Węzła Wodnego, podlega zarządowi Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu, co świadczy o jego znaczeniu oraz potrzebie dalszej ochrony i rozwoju.
Cieki wodne
Droga wodna, która służy jako boczny szlak Odrzańskiej Drogi Wodnej, jest niezwykle zróżnicowana i prowadzi przez system ramion oraz kanałów Odry. Obecny układ tych cieków wodnych znacznie różni się od ich pierwotnego kształtu, który w dużej mierze zatarł się w wyniku licznych prac hydrotechnicznych, które miały miejsce na przestrzeni lat. W skład szlaku wchodzą istotne cieki wodne Odry, takie jak: Kanał Opatowicki oraz Odrę w wariancie przekopanym, a także Przekop Szczytnicki, Stara Odra, Kanal Miejski i ponownie Stara Odra.
Podsumowując, boczny szlak Odry przebiega przez różnorodne odcinki oraz ramiona rzeki i kanały wodne, co czyni go interesującym obszarem do eksploracji i badania:
Nazwa cieku | Długość [km] | Inwestycja | Śluza/stanowisko | Foto | |
---|---|---|---|---|---|
Cieku | Szlaku | ||||
Odra – bifurkacja Kanału Opatowickiego Początek szlaku bocznego | 8,40 km | ||||
Kanał Opatowicki | 2,6 | 2,6 | Druga kanalizacja | _ | |
Śluza Opatowice | _ | ||||
5,60 km | _ | ||||
Odra | _ | _ | Przekop 1530-1555 | _ | |
Przekop Szczytnicki | _ | _ | Pierwsza kanalizacja | _ | |
Śluza Szczytniki | _ | ||||
6,70 km | _ | ||||
Stara Odra | 7,2 | 4,0 | Pierwsza kanalizacja | _ | |
Kanał Miejski | _ | _ | Pierwsza kanalizacja | _ | |
Śluza Miejska | _ | ||||
6,60 km | _ | ||||
Stara Odra | jw. | jw. | jw. | _ | |
Koniec szlaku bocznego Stara Odra – ujście Kanału Różanka; dalej Odra |
Stanowiska i budowle piętrzące
Wrocławski Węzeł Wodny, w skład którego wchodzi szlak boczny, położony jest na skanalizowanym odcinku Odry. W tym kontekście, każde stanowisko może korzystać z określonego stopnia wodnego lub grupy stopni, które umożliwiają utworzenie zbiornika o stałym poziomie wody. Taki efekt osiąga się za pomocą jazów z zamknięciami, które sprawiają, że poziom piętrzenia jest stabilny (z wyjątkiem sytuacji ekstremalnych). Przykłady tych zbiorników obejmują koryto rzeki, co z kolei umożliwia bezproblemową żeglugę śródlądową, a ich parametry są znacznie korzystniejsze niż w przypadku naturalnych rzek.
Każdy stopień wodny jest złożony z budowli piętrzących oraz innych kluczowych elementów hydrotechnicznych. To wszystko zapewnia odpowiednie warunki dla konkretnej drogi wodnej. Dla szlaku bocznego stopnie wodne są tworzone przez jaz, który znajduje się w rzece, podtrzymującym niezbędny poziom dla dostępu do śluzy komorowej, usytuowanej w kanale wodnym. Poniżej przedstawiono wykaz stanowisk, stopni wodnych oraz ich komponentów, które utrzymują wymagany poziom wody dla poszczególnych lokalizacji.
stanowisko | ww | stopień wodny | budowla piętrząca | ciek wodny | szlak wodny | |
---|---|---|---|---|---|---|
Śluzy Janowice 8,40 km Śluza Opatowice | BOWW | Stopień Wodny Opatowice | Śluza Opatowice | Kanał Opatowicki | szlak boczny/szlak ŚWW | |
Jaz Opatowice | Przekop Odry | n.d. | ||||
Stopień Wodny Bartoszowice | Śluza Bartoszowice | Kanał Żeglugowy | Wrocławski Szlak Główny | |||
Jaz Bartoszowice | Kanał Powodziowy | n.d. | ||||
Śluza Opatowice 5,60 km Śluza Szczytniki | SzWW | Stopień Wodny Szczytniki | Śluza Szczytniki | Przekop Szczytnicki | szlak boczny | |
Jaz Szczytniki | Stara Odra | n.d. | ||||
ŚWW | Piaskowy Stopień Wodny | Śluza Piaskowa (w górę rzeki) | Odra Południowa | szlak ŚWW | ||
Upust powodziowy Klary (w dół rzeki) | Odra Północna | szlak ŚWW | ||||
Jaz św. Klary | Odra Północna | n.d. | ||||
rynny robocze Młynów św. Klary | Upust Klary | n.d. | ||||
Młyn Maria i Feniks | Kanał Młyna Maria | n.d. | ||||
Jaz św. Macieja | Kanał Jazu Macieja | n.d. | ||||
Jaz św. Macieja | Odra Południowa | |||||
Śluza Szczytniki 6,70 km Śluza Miejska | _ | Stopień Wodny Psie Pole | Śluza Miejska | Kanał Miejski | szlak boczny | |
Jaz Psie Pole | Stara Odra | n.d. | ||||
Śluza Miejska 6,60 km Śluzy Rędzin | _ | Stopień Wodny Rędzin | Śluzy Rędzin | Przekop Rędzin | Odrzańska Droga Wodna | |
Jaz Rędzin | Odra | n.d. | ||||
|
Mosty i przeprawy
Obecnie szlak boczny jest obsługiwany przez różne przeprawy mostowe, które obejmują zarówno mosty kolejowe jak i drogowe, w tym również drogowo-tramwajowe oraz kładki dla pieszych. Wspomniana infrastruktura jest istotna w kontekście komunikacji, gdyż wspiera nie tylko transport lądowy, ale również nadziemne połączenia napowietrznej sieci energetycznej oraz sieci gazowej. W przeszłości, w rejonie obecnej Kładki Zwierzynieckiej, znajdowała się też przeprawa promowa, a most przy Śluzie Opatowice stanowił połączenie osiedla z pobliską wyspą.
Warto dodać, że wody szlaku bocznego miały również swoje życie pasażerskie, ponieważ w przeszłości funkcjonowały tam tramwaje wodne, obsługujące regularne połączenia. Dzisiaj przeprawy mostowe nad szlakiem bocznym są niezbędnym elementem infrastruktury miasta i mają kluczowe znaczenie dla ruchu. Poniżej przedstawiamy aktualny wykaz mostów i kładek, które znajdują się nad tym szlakiem:
Nazwa | Ciek | km | Rodzaj | Foto |
---|---|---|---|---|
Kładka Zwierzyniecka | Odra (przekop) | 249,000 Odry | Kładka | _ |
Most Zwierzyniecki Nr rej.: A/1646/334/Wm z 15.10.1976 r. | Stara Odra | 1,000 | Most drogowy | _ |
Most Szczytnicki | Stara Odra | 1,700 | Most drogowy | _ |
Most Burzowy | Kanał Miejski | 3,300 | Most drogowy | _ |
Most Warszawski | Kanał Miejski | 3,795 | Most drogowy | _ |
Most Warszawski | Kanał Miejski | 3,800 | Most drogowy | _ |
Most Oleśnicki (Warszawski) | Kanał Miejski | 4,100 | Most kolejowy | _ |
Most Trzebnicki Nr rej.: A/1645/335/Wm z 15.10.1976 r. | Kanał Miejski | 5,400 | Most drogowy | _ |
Most Osobowicki Nr rej.: A/1643/331/Wm z 15.10.1976 r. | Kanał Miejski | 6,000 | Most drogowy | _ |
Locja szlaku
W tej sekcji prezentujemy szczegółowe informacje dotyczące lokacji szlaku, które są istotne dla zrozumienia jego charakterystyki oraz elementów towarzyszących. Zawiera ona dane na temat poszczególnych punktów, które można znaleźć w obrębie szlaku, a także opisy ważnych obiektów.
km | ciek | brzeg | element szlaku | stanowisko | foto |
---|---|---|---|---|---|
Śluzy Janowice | |||||
Odra | 8,4 | _ | |||
0,0 km szlaku 243,5 km Odry | Odra | początek szlaku bocznego bifurkacja: Kanał Opatowicki | |||
1,0 szlaku (243,035) | Kanał Opatowicki dł.: 2,6 km | n.d. | Śluza Opatowice
| _ | |
_ | prawy | dawna przystań białej floty | 5,6 km | _ | |
246,1 | prawy | ujście do Odry (przekop) | _ | ||
247,300 | Odra (przekop z lat 1530-1555) | n.d. | przewód wysokiego napięcia | _ | |
247,8 Odry | prawy | zatoka, Przystań Stanica | _ | ||
247,8 Odry (247,850) | n.d. | przerzut gazociągu
| _ | ||
248,200 | n.d. | przewód wysokiego napięcia | _ | ||
248,200 | lewy | Przystań Rancho | _ | ||
249,000 | n.d. | Kładka Zwierzyniecka
| _ | ||
_ | prawy | Przystań ZOO | _ | ||
_ | Odra Główna je jej odcinek: Odra Górna | prawy | bifurkacja: Stara Odra | _ | |
249.175 249,305 | lewy | zatoka, przystanie Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe – WOPR | _ | ||
249.400 | prawy | przystań przy Wyspie Szczytnickiej Przystań klubowa „Relax” – LOK | _ | ||
249,550 249,750 | lewy | zatoka, przystanie Przystań sportowa KS „Dolmel” | _ | ||
250,10 | prawy | bifurkacja: Przekop Szczytnicki | _ | ||
250,100 | Przekop Szczytnicki | lewy (przekop) prawy (Odra) | Przystań AZS | _ | |
_ | lewy | Otwarte Muzeum Odry | _ | ||
0,25 przekopu (0,6) | n.d. | Śluza Szczytniki
| _ | ||
0.675 | prawy | Przystań Policji Wodnej | 5,7 km | _ | |
_ | prawy | ujście do Starej Odry | _ | ||
0,450 Starej Odry | Stara Odra dł.: 7,2 km | prawy | Przystań Zwierzyniecka | _ | |
1,0 Starej Odry (0,500) | n.d. | Most Zwierzyniecki nr rej.: A/1646/334/Wm z 15.10.1976 r. | _ | ||
1,7 Starej Odry (1,200) | n.d. | Most Szczytnicki
| _ | ||
_ | prawy | ujście Czarnej Wody | _ | ||
3,2 | lewy | bifurkacja: Kanał Miejski | _ | ||
3,3 szlaku m. (3,9) | Kanał Miejski | n.d. | Brama Przeciwpowodziowa Most Burzowy nr rej.: A/5863 z 8.03.2013 r. | _ | |
3,795 | n.d. | Most Warszawski
| _ | ||
3,800 | n.d. | Most Warszawski
| _ | ||
4,06 | lewy | Nabrzeże Browaru Piastowskiego | _ | ||
4,100 | n.d. | most kolejowy południowy (Kolejowy Oleśnicki)
| _ | ||
_ | lewy | Nabrzeże przeładunkowe zboża | _ | ||
2,60 KM (4,50) | lewy | Nabrzeże przeładunkowe kruszyw (Nabrzeże zakładów betonowych i żelbetowych) | _ | ||
_ | lewy | dawna przystań białej floty | _ | ||
5,400 | n.d. | Most Trzebnicki południowy nr rej.: A/1645/335/Wm z 15.10.1976 r. | _ | ||
_ | prawy | przystań „Laz Pegaz” | _ | ||
6,000 | n.d. | Most Osobowicki południowy nr rej.: A/1643/331/Wm z 15.10.1976 r. | _ | ||
6,05 | lewy | Nabrzeże przeładunkowe (Nabrzeże Przedsiębiorstwa Budownictwa Hydrotechnicznego „Odra 2”) | _ | ||
6,3 | n.d. | Śluza Miejska nr rej.: A/5863 z 8.03.2013 r. | _ | ||
_ | lewy | Przeładownia Elektrociepłowni Wrocław | 6,6 km | _ | |
6,4 255,8 km Odry | prawy | ujście do Starej Odry | _ | ||
13,10 szlaku bocznego 10,1 szlaku głównego | Stara Odra | prawy | ujście Kanału Różanka (szlak główny) koniec szlaku bocznego | _ | |
Stara Odra, Odra | _ | ||||
Śluzy Rędzin |
Przypisy
- Pyś, Odra 2013 ↓, s. 6.
- Czarnecki, Miasto stu mostów: ... Osobowicki ... 2013 ↓.
- Czarnecki, Mostem Warszawskim ... 2013 ↓.
- Żegluga pasażerska we Wrocławiu ... 2011 ↓.
- Rak, CEL I ZAKRES MODERNIZACJI WWW 2011 ↓, s. 8.
- Harasimowicz, Encyklopedia Wrocławia 2006 ↓, s. 608: Odra Stara.
- Harasimowicz, Encyklopedia Wrocławia 2006 ↓, s. 607: Odra Główna.
- Harasimowicz, Encyklopedia Wrocławia 2006 ↓, s. 607: Odra Górna.
- Bakuliński i in., Budowle hydrotechniczne WWW 2007 ↓, s. 30.
- Bakuliński i in., Budowle hydrotechniczne WWW 2007 ↓, s. 18.
- Bakuliński i in., Zabytki techniki ŚWW 2007 ↓, s. 9.
- Bakuliński i in., Zabytki techniki ŚWW 2007 ↓, s. 10.
- Wrocław nad Odrą, Obiekty ↓, s. Śluzy, Śluza Szczytniki.
- Jakubowska, Przystanki wodne 2015 ↓, s. 14.
- Bakuliński i in., Zabytki techniki ŚWW 2007 ↓, s. 8-10, 13-15.
- Harasimowicz, Encyklopedia Wrocławia 2006 ↓, s. 342: Kanał Opatowicki.
- Harasimowicz, Encyklopedia Wrocławia 2006 ↓, s. 342-343: Kanał Powodziowy.
- Poskromić żywioł – rzeka w mieście ... 2012 ↓.
- Rak, CEL I ZAKRES MODERNIZACJI WWW 2011 ↓, s. 7.
- Bakuliński i in., Budowle hydrotechniczne WWW 2007 ↓, s. 4.
- Wrocław nad Odrą, Obiekty ↓, s. Przystanie, Przystań AZS Jacht Club.
- ZDiUM, Mosty 2009 ↓, s. 11 (97. Most Zwierzyniecki).
- Hydronimy cz. 1 ↓, s. 191.
- Bakuliński i in., Budowle hydrotechniczne WWW 2007 ↓, s. 23-24.
Pozostałe obiekty w kategorii "Rzeki i kanały wodne":
Śródmiejski Węzeł Wodny we Wrocławiu | Jaz Opatowice | Kanał Graniczny we Wrocławiu | Oporówka | Młynówka (Wrocław) | Jaz Szczytniki | Śluza Miejska we Wrocławiu | Górna Oława | Kanał Żeglugowy we Wrocławiu | Oława Dolna | Szczytnicki Węzeł Wodny | Piskorna | Kanał Odpływowy | Kanał wodny Upust Klary we Wrocławiu | Stara Widawa | Stopień Wodny Szczytniki | Czarna Woda (Wrocław) | Stopień Wodny Rędzin | Stopień Wodny Opatowice | Stopień Wodny BartoszowiceOceń: Szlak boczny we Wrocławiu