Plac Rozjezdny we Wrocławiu


Plac Rozjezdny, znany także jako Luisen Platz, jest interesującym miejscem we Wrocławiu, usytuowanym w obrębie Przedmieścia Świdnickiego, które jest częścią Starego Miasta. To malownicze miejsce znajduje się pomiędzy linią kolejową oraz ulicą Kolejową, Jęczmienną i Pszenną. Układ przestrzenny placu jest charakterystyczny, cechuje go nieregularny plan, który w dużej mierze determinowany jest przez przebiegającą na estakadzie linię kolejową.

Historia tego miejsca sięga lat 1881–1882, kiedy to plac został założony przez właściciela terenów, które wcześniej były znane jako pola dawnej wsi Gajowice. Osiedle to z czasem przyłączyło się do Wrocławia, w dużej części leżąc na południowy zachód od Przedmieścia Świdnickiego. Plan placu nawiązuje do układu dwóch trójkątów: jeden z nich to niewielki skwer, natomiast drugi jest przeznaczony pod zabudowę, która w przeszłości składała się z kamienic czynszowych z lat 80. XIX wieku.

Obecność linii kolejowej w tym rejonie sięga czasów budowy dworca Wrocław Głównego, który jest połączony z wrocławską estakadą. Budowa tych konstrukcji miała miejsce w latach 1896–1901 i obejmowała wiele wiaduktów, z których jeden znajduje się ponad ulicą Tadeusza Zielińskiego, a kolejny służy do ruchu nad ulicą Wincentego Stysia. Same wiadukty, które zostały zaprojektowane w duchu standaryzacji stosowanej na Śląsku, to stalowe konstrukcje o długości 20–25 m, oparte na solidnych kamiennych przyczółkach z żeliwnymi słupami.

Warto również zauważyć, że plac ma bogatą historię rekreacyjną i kulturową. W 1877 roku powstał tutaj cyrk E. Renza, a następnie, po przejęciu go przez cyrk Buscha w 1878 roku, stał się drugim stałym cyrkiem w Wrocławiu. Budynek cyrku, pierwotnie wzniesiony na planie dwunastokąta, mieścił do 6 tysięcy widzów i był wyposażony w stajnie dla 100 koni. Niestety, w 1945 roku zniszczył go pożar.

Również w 1898 roku na tym terenie wybudowano elektrownię, która odgrywała kluczową rolę w zasilaniu elektrycznej sieci tramwajowej. Szyny prowadzące do elektrowni, które niegdyś służyły do transportu węgla, zachowały się do dziś. W latach 1927–1928 elektrownia została przekształcona w miejską elektrociepłownię, co znacząco wpłynęło na rozwój komunikacji tramwajowej w Wrocławiu.

Po zakończeniu II wojny światowej znaczną część zabudowy wokół placu zniszczono, a przeprowadzone prace rozbiórkowe dotknęły także wiele historii i wspomnień tego miejsca. Obecnie część budynków przy ulicy Joachima Lelewela oraz Prostej przetrwała próbę czasu, a w latach 60. XX wieku wzniesiono w okolicy nowe bloki mieszkalne. Starano się również nadać wolnej przestrzeni rekreacyjną funkcję, choćby przez stworzenie terenów do sportu i odpoczynku.

W 2000 roku na byłym skwerze przy torach rozpoczęto budowę kompleksu usługowo-parkingowego, która jednak utknęła w martwym punkcie z powodu problemów finansowych. Obecnie trwają prace związane z nowym projektem, w ramach którego ma powstać nowoczesny biurowiec z parkingiem. Nowym inwestorem jest firma „Nowa Nadzieja” z Warszawy.

Obecny kształt placu, w tym długość jezdni wynoszącą 114 m od ulicy Kolejowej do ulicy Jęczmiennej, przypomina jego historyczny układ, dobrze wpisując się w otaczający krajobraz miasta.


Oceń: Plac Rozjezdny we Wrocławiu

Średnia ocena:4.62 Liczba ocen:21