Aleja Juliusza Słowackiego to istotny element komunikacyjny we Wrocławiu, który charakteryzuje się położeniem równoleżnikowym. Ulica ta łączy plac Dominikański (plac Dominikański) z placem Powstańców Warszawy (placem Powstańców Warszawy), rozciągając się na długości około 440 metrów według danych z Systemu Informacji Przestrzennej Wrocławia. Na początku ulica ta zazębia się ze skrzyżowaniem z ul. Bernardyńską, a jej koniec znajduje się na węźle przy pl. Społecznego.
Obecna Aleja Słowackiego jest zaledwie fragmentem historycznego traktu, który kiedyś biegł od Dominikaner Platz, poprzez krótką część Dominikanerstraße, a następnie wzdłuż Fosę Miejską. Po wschodniej stronie tego traktu odbywało się połączenie z Ohlauer Stadtgraben, znanym dziś jako Podwalem Oławskim, a dalej ulicą Am Ohlau Ufer, zwaną „Na Brzegu Oławy” lub „Wybrzeżem Oławskim”.
W osiemnastym wieku, wokół roku 1881, miała miejsce ważna zmiana - ujście Oławy (ujście Oławy) zostało przeniesione do Odry, co spowodowało, że dawne „Wybrzeże Oławskie” przestało pełnić swoją rolę. Powstałe zmiany w geometrii ulicy miały ogromlne znaczenie dla funkcjonowania pobliskich terenów, co doprowadziło do reorganizacji lokalnych tras komunikacyjnych.
W latach 1908-1910 zbudowano Kaiser Brücke, dzisiejszy most Grunwaldzki, który ułatwił komunikację pomiędzy centrum Wrocławia a jego wschodnimi, ówczesnymi peryferiami. “Wybrzeże Oławskie” stało się wówczas główną arterią kierującą do nowego mostu.
Warto dodać, że do roku 1924 miała tam swą siedzibę polski konsulat, który po zniszczeniach w 1920 roku został przeniesiony do tego miejsca. Niestety, oblężenie Wrocławia w 1945 roku doprowadziło do niemal całkowitego zniszczenia zabudowy ulicy. W tym samym roku przemianowano całą ulicę Am Ohlau Ufer na Aleję Słowackiego.
W latach 70. XX wieku część zachowanej infrastruktury wyburzono, aby stworzyć przestrzeń pod węzeł komunikacyjny na placu Społecznym (placu Społecznym). Te zmiany doprowadziły do podziału Alei Słowackiego na dwie, odrębne części komunikacyjne, oraz zlikwidowały ruch tramwajowy w tym rejonie. Obecnie wschodnia część alei (od dawnego placu Dzierżyńskiego do placu Powstańców Warszawy) nosi nazwę Aleja Słowackiego, natomiast część zachodnia i południowa, od mostu Grunwaldzkiego do mostu Oławskiego, znana jest jako wybrzeże Słowackiego.
Interesującym elementem jest także nowa infrastruktura, która powstała na miejscu dawnej Alei, gdzie środkowy odcinek przeformowano na pieszo-rowerowy ciąg wewnątrz placu Powstańców Warszawy, co z pewnością wpłynęło na zmianę charakteru tego miejsca.
Dzięki tym wszystkim przekształceniom, Wrocław zyskał nową jakość przestrzeni publicznej, kontynuując jednocześnie swoja historyczną tradycję.
Przypisy
- Karczmarek i Kotkowski 2015, s. 121.
- Karczmarek i Kotkowski 2015, s. 120.
- Plan m. Wrocławia, wydawnictwo Przełom, 1945 r.
- Die Neubauten von Breslau, ~1911 r.
- Neuer Plan der Stadt Breslau, 1895 r.
- Breslau: ein Führer durch die Stadt für Einheimische und Fremde, Verlag von Eduard Trewendt, 1888 r.
- Breslau: ein Führer durch die Stadt für Einheimische und Fremde, Verlag von Eduard Trewendt, 1879 r.
- Neuester Plan von Breslau, 1873 r.
- Antkowiak, 1970, Al. Słowackiego, s. 240.
- Antkowiak, 1970, Wołoska, s. 286-287.
- Antkowiak, 1970, Na Grobli, s. 158.
Pozostałe obiekty w kategorii "Ulice i place":
Ulica Gajowa we Wrocławiu | Ulica Garbary we Wrocławiu | Ulica gen. Jana Henryka Dąbrowskiego we Wrocławiu | Ulica gen. Romualda Traugutta we Wrocławiu | Aleja Pracy we Wrocławiu | Ulica Grabiszyńska we Wrocławiu | Ulica Gwarna we Wrocławiu | Ulica Henryka Sienkiewicza we Wrocławiu | Ulica Inżynierska we Wrocławiu | Ulica Jana Ewangelisty Purkyniego | Ulica Borowska we Wrocławiu | Ulica Czekoladowa we Wrocławiu | Ulica Ciepła we Wrocławiu | Ulica Sudecka we Wrocławiu | Ulica Łaciarska we Wrocławiu | Ulica Grabarska we Wrocławiu | Ulica ks. Piotra Skargi we Wrocławiu | Bulwar Stanisława Kulczyńskiego we Wrocławiu | Wyspa Słodowa we Wrocławiu (ulica) | Ulica Ruska we WrocławiuOceń: Aleja Juliusza Słowackiego we Wrocławiu