Ulica Trzebnicka we Wrocławiu


Ulica Trzebnicka we Wrocławiu jest jedną z ważnych arterii komunikacyjnych, kierujących ruch od Starego Miasta w północnym kierunku, aż do Trzebnicy. Jej początek znajduje się na placu św. Macieja, natomiast kończy się na mostach Trzebnickich, które prowadzą przez Stara Odrę. W trakcie przejazdu ulicą, można zauważyć, że przebiega ona przez osiedle Kleczków, które stanowi cześć niegdysiejszego Przedmieścia Odrzańskiego.

Poza mostami Trzebnickimi, ulica Trzebnicka kontynuuje swój bieg jako ul. Żmigrodzka, która przechodzi przez Karłowice oraz Poświętne. Całkowita długość tej ulicy wynosi około 1,1 km, przy czym w połowie długości znajduje się ważny element infrastruktury, jakim jest wiadukt kolejowy usytuowany przy placu Powstańców Wielkopolskich. Warto zaznaczyć, że południowy odcinek jezdni ulicy Trzebnickiej, aż do placu Powstańców Wielkopolskich, jest dosyć wąski, posiadając jedynie po jednym pasie ruchu w przeciwnych kierunkach, a także nie obsługując tramwajów. W przeciwieństwie do tego, północna część ulicy jest znacznie szersza i przeznaczona również dla tramwajów.

Historia ulicy sięga daleko wstecz, gdyż część jej odcinka (od placu Powstańców Wielkopolskich do mostów Trzebnickich) pierwotnie stanowiła fragment tzw. Szosy Trzebnickiej, znanej w niemieckim brzmieniu jako Trebnitzer Chausee. Dawne miejskie wrota, znane jako Rogatka Trzebnicka (Trebnitzer Barriere), mieściły się w rejonie skrzyżowania z ulicą Ołbińską.

W miarę upływu lat, szczególnie po roku 1868, kiedy rozpoczęto budowę linii kolejowej Prawego Brzegu Odry, a także w wyniku zmian w układzie sieci ulicznej — w tym powołania placu św. Macieja w 1873 roku — kształt ulicy ewoluował. Większość budynków zlokalizowanych wzdłuż Trzebnickiej powstała przed 1910 rokiem. Po zniszczeniach spowodowanych oblężeniem Festung Breslau w 1945 roku, większość tych zabudowań przetrwała i była możliwa do odbudowy, co czyni tę ulicę jedną z nielicznych w mieście, której stuletnia architektura jest tak dobrze zachowana nawet w XXI wieku.

W powojennym Wrocławiu proces odbudowy postępował, a luki powstałe po zniszczonych budynkach były stopniowo wypełniane nowymi inwestycjami, m.in. przez budynek pod nr 18-20.

Na ulicy Trzebnickiej zlokalizowane są także przystanki tramwajowe, gdzie kursują następujące linie:

  • 0 Dworzec Nadodrze – Dworzec Główny – Dworzec Nadodrze,
  • 1 Poświętne – Biskupin,
  • 7 Poświętne – Krzyki,
  • 8 Karłowice – Tarnogaj.

Oprócz tego, ulicą kursują autobusy, w tym

  • 108 Pracze Widawskie – Dworzec Nadodrze,
  • 132 Kromera – Poczta Polska,
  • 144 Polanowice – Wojszycka,
  • 247 Giełdowa Centrum Hurtu – Polanowice,
  • 248 Racławicka – Poświęcka Ośrodek Zdrowia,
  • 908 Psary – Dworzec Nadodrze.

Przypisy

  1. tereny w pobliżu gazowni służyły na początku XX wieku jako miejsce startu balonów
  2. wiadukt ten, zbudowany pod koniec XIX wieku, stanowi poważne utrudnienie dla dużych samochodów ciężarowych, przejeżdżających pod nim: dopuszczalna wysokość wynosi tam tylko 3,1 metra

Oceń: Ulica Trzebnicka we Wrocławiu

Średnia ocena:4.68 Liczba ocen:8