Ulica Sucha to interesująca arteria we Wrocławiu, znajdująca się na osiedlu Huby, które należy do dawnej dzielnicy Krzyki. Jej długość wynosi 621 metrów, a trasa prowadzi od skrzyżowania ulic Suchej, Borowskiej, Ślężnej oraz Swobodnej, aż do kolejnej rozjazdu, gdzie spotykają się ulice: Sucha, Dyrekcyjna, Hubska i gen. Kazimierza Pułaskiego.
Warto podkreślić, że historyczny układ urbanistyczny, przez który przebiega ulica, jest objęty ochroną i został wpisany do gminnej ewidencji zabytków. Wzdłuż niej znajdują się cenne architektonicznie budynki oraz inne obiekty, które również posiadają status zabytku, w tym znakomity zespół budowlany stacji Dworca Górnośląskiego oraz siedziba Dyrekcji Kolei Królewskich, obecnie stanowiąca biurowiec PKP S.A.
Na tym obszarze można również spotkać pomnik przyrody – dąb „Przewodnik”, który dodaje urokowi tej lokalizacji. Współczesnym punktem na mapie ulicy jest galeria Wroclavia, która sąsiaduje z dworcem autobusowym.
Dodatkowo, po północnej stronie ulicy ma swoją siedzibę stacja kolejowa Wrocław Główny, co sprawia, że jest to miejsce dobrze skomunikowane i istotne z punktu widzenia transportu miejskiego oraz regionalnego.
Historia
W 1864 roku wytyczono nową ulicę, która objęła obecne ulice Suchą oraz Swobodną. Powstała ona zgodnie z pierwszym regulacyjnym planem przedmieść, opracowanym w 1856 roku. Ta świeżo zbudowana droga przebiegała wzdłuż torów kolejowych oraz nowego Dworca Głównego, a jej powstanie miało na celu zastąpienie nieczynnej ulicy Nasypowej, znanej dziś jako ulica Wojciecha Bogusławskiego czy Kolejowa. Istotnym celem tej inwestycji była optymalizacja połączeń komunikacyjnych doprowadzających do budowy linii kolejowej i dworca.
Nowa trasa łączyła ul. Hubską z ul. Wincentego Stysia. Budowa dworca, według projektu Wilhelma Grapowa, miała miejsce w latach 1855–1857. W międzyczasie, od 1899 do 1904 roku, przystąpiono do jego przebudowy i rozbudowy, co zrealizowano zgodnie z projektem Bernarda Klüschego, który wziął pod uwagę konieczność wyniesienia torów nad poziom urokliwych ulic. Wspomniana inwestycja miała na celu zapewnienie bezkolizyjnego ruchu tramwajowego i kolejowego, co było odpowiedzią na narastające wyzwania związane z przenikaniem się torów.
W ramach tej inwestycji powstały również tunele, które łączyły ulicę Suchą z halą dworcową oraz peronem, a także z placem Dworcowym, który aktualnie nie ma nadanej nazwy. Do końca XIX wieku, na obszarze gdzie obecnie stoi Galeria Wroclavia, funkcjonowały stawy znane jako Małpi Gaj. Teren ten był częściowo zabudowany, a jednym z obiektów był kościół imienia Zbawiciela, zaprojektowany przez Carla Johanna Christiana Zimmermanna, w latach 1871-1876. Niestety, po wojnie i zniszczeniach w 1945 roku, świątynia została rozebrana.
W 1925 roku z ulicy wyodrębniono odcinek od ul. Borowskiej do ul. Hubskiej, nadając mu nową nazwę. W tym samym okresie wybudowano Dom Opieki Społecznej, posiadający łaźnię, według projektu Karla Klimma z 1909 roku. W 1913 roku zakończono budowę siedziby Dyrekcji Kolei, budynku z lat 1911–1914, zaprojektowanego przez H. Königa. Struktura ta charakteryzowała się prestiżowym neobarokowym stylem, wzniesionym na planie nieregularnego prostokąta, co świadczyło o wówczas panujących trendach architektonicznych.
Rok 1965 zaznaczył się ogłoszeniem konkursu przez Stowarzyszenie Architektów Polskich, w wyniku którego zaprojektowano koncepcję nowego dworca autobusowego. Został on usytuowany na skwerze utworzonym na wolnym terenie po zniszczonej zabudowie. Budowa trwała ponad 20 lat, co było spowodowane różnorodnymi trudnościami ekonomicznymi oraz ciągłymi zmianami w zespole projektowym. W 1994 roku udostępniono nowy dworzec autobusowy w kwartale ulic: Suchej, Borowskiej, Dyrekcyjnej oraz Joannitów.
Na rogu ulic Suchej i Borowskiej znajduje się dąb szypułkowy, określany mianem „Przewodnik”. Został on uznany za pomnik przyrody 12 czerwca 2003 roku i wpisany do rejestru dolnośląskich pomników. W latach 2010-2012 przeprowadzono rewitalizację Dworca Głównego według koncepcji architektoniczno-urbanistycznej „Grupy5 – Architekci”. Projekt zawierał dostosowanie obiektu do współczesnych potrzeb oraz budowę pawilonu południowego przy ul. Suchej, który zapewnił dostęp do tunelu centralnego.
W 2011 roku zainstalowano tymczasowy peron 6, mający swoje wejścia jedynie od ul. Suchej, który służył podczas modernizacji istniejących peronów. Prace trwały do lat 2019-2020 i objęły zmiany w strukturze przejścia do tunelu centralnego stacji.
W 2013 roku Rada Miejska Wrocławia przyjęła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla obszaru wokół ulic Sucha, Joannitów, Dyrekcyjnej i Borowskiej, co umożliwiło rozpoczęcie budowy galerii Wroclavia w miejscu po starym dworcu autobusowym po jego rozbiórce. Inwestorem przedsięwzięcia była firma Unibail-Rodamco Polska, a projekt przygotowała pracownia IMB Asymetria. Dla okresu budowy stworzono tymczasowy dworzec autobusowy między ulicą Suchą a Dyrekcyjną.
Kolejna znacząca inwestycja miała miejsce w okresie od czerwca 2016 roku do kwietnia 2018 roku i obejmowała obszar od ul. Borowskiej do południowego wejścia Dworca Głównego, zakupiony od PKP w 2013 roku. Na tym terenie zbudowano biurowiec Sagittarius Business House. Inwestycję prowadził deweloper działający pod nazwą Echo Investment, a generalnym wykonawcą była firma PORR. Niestety, proces budowlany wiązał się z wyburzeniem schronu dowodzenia z lat 30. XX wieku i budynku z 1867 roku, wpisanego do gminnej ewidencji zabytków.
Po zakończeniu drugiej wojny światowej, aż do lat 70. i 80. XX wieku, ulice takie jak Sucha, Swobodna oraz Owsiana pełniły funkcję dróg tranzytowych. Wspomniane ulice łączyły ulicę Zaporoską, stanowiącą część dróg krajowych, z ulicą gen. Kazimierza Pułaskiego. Jeszcze na początku lat 70. XX wieku te główne drogi prowadziły przez ul. Swobodną i Suchą, jednak to się zmieniło w miarę jak wprowadzono nowe trasy.
W latach 90. XX wieku, z chwilą budowy obwodnicy śródmiejskiej oraz autostradowej obwodnicy Wrocławia, ulice te zaczęły tracić na znaczeniu tranzytowym. Przewidywano, że odcinek ulicy Suchej od ul. Borowskiej do Joannitów będzie funkcjonować jako ulica zbiorcza obsługująca dworce PKP i PKS. Planowano również modernizację infrastruktury drogowej oraz budowę terminalu dla autobusowej komunikacji miejskiej, na co przewidywano szerokie ciągi piesze oraz kładki. Niemniej jednak, w 2013 roku uchwalono nowy miejscowy plan, który zmienił wcześniejsze założenia, a ulica Sucha przeszła istotną transformację w 2017 roku, kiedy zmieniono układ drogowy. Nowo wybudowany odcinek stracił charakter tranzytowy, stając się ulicą o charakterze dojazdowym.
W ostatnich latach w rejonie ul. Suchej zrealizowano wiele projektów inwestycyjnych, które miały na celu poprawę infrastruktury oraz estetyki miejsca, co mamy szansę podziwiać dzisiaj.
Nazwy
W swojej przeszłości ulica nosiła różne nazwy, które odzwierciedlają jej historię i znaczenie w kontekście Wrocławia. Oto chronologiczne zestawienie tych nazw:
- Sadowastrasse, obowiązująca do 1925 roku (wraz z ulicą Swobodną),
- An der Teichäckern, od 1925 roku do 1945 roku,
- Sucha, od 1945 roku.
Pierwsza z wymienionych nazw upamiętniała bitwę pod Sadową, znaną też jako bitwa pod Hradcem Králové, która odbyła się 3 lipca 1866 roku. Wydarzenie to miało kluczowe znaczenie, prowadząc do zwycięstwa Królestwa Prus w konflikcie z Cesarstwem Austrii.
Nazwa An der Teichäckern nawiązywała do stawów, które istniały do XIX wieku w miejscu obecnej galerii Wroclavia, określanej jako Małpi Gaj (Pola Stawowe). Można ją przetłumaczyć na język polski jako „Przy polach stawowych”. Współczesna nazwa ulicy została nadana przez Zarząd Wrocławia i ogłoszona w okólniku nr 97 z 31 grudnia 1945 roku.
Układ drogowy
Ulica Sucha we Wrocławiu jest drogą gminną o całkowitej długości 621 m (numer drogi: 105794D, numer ewidencyjny: G1057940264011). W obrębie ulicy przewidzianych jest także kilka działek stanowiących rezerwę. Na zachodnim krańcu ulicy znajduje się skrzyżowanie z ulicami: Suchej, Borowską, Ślężną i Swobodną, natomiast wschodni kraniec łączy się z ulicą Dyrekcyjną, Hubska i generała Kazimierza Pułaskiego. Na odcinku od ulicy Joannitów do wschodniego końca, droga funkcjonuje jako jednojezdniowa ulica zbiorcza. Przy skryżowaniu z ulicą Joannitów ma status ulicy klasy dojazdowej.
Droga ma połączenia z innymi trasami, co przedstawia poniższa tabela:
Typ Powiązania | Kierunek | Nazwa Drogi | Obrazek | Szczegóły |
---|---|---|---|---|
skrzyżowanie sygnalizacja świetlna | ↑ kontynuacja | ulica Swobodna ulica zbiorcza klasy technicznej ulica o znaczeniu ogólnomiejskim | _ | w lewo na zdjęciu, w prawo ulica Sucha |
← | ulica Ślężna | po lewej w dole zdjęcia | ||
← → | ulica Borowska torowisko tramwajowe klasy zbiorczej ulica śródmiejska | po prawej w dole zdjęcia i w górę zdjęcia pod wiadukt do ulicy Stawowej | ||
przejście dla pieszych | ← → | Dworzec Główny PKP, pawilon południowy i tunel centralny, Dworzec Autobusowy | _ | _ |
skrzyżowanie | ← | ulica Joannitów klasy dojazdowej | _ | _ |
deptak sygnalizacja świetlna na przejściu dla pieszych | → | tunel tranzytowy Dworca Głównego | _ | tunel do ulicy Józefa Piłsudskiego i Dworcowej |
skrzyżowanie | ← | ulica Gajowa | _ | lewy dolny róg zdjęcia, ulica Sucha w lewo i prawo |
skrzyżowanie sygnalizacja świetlna | ← | ulica Dyrekcyjna do 31.12.2019 r.: DK 98 ulica główna klasy technicznej ulica o znaczeniu ogólnomiejskim | _ | w prawo |
→ | ulica gen. Kazimierza Pułaskiego torowisko tramwajowe do 31.12.2019 r.: DK 98 ulica główna klasy technicznej ulica o znaczeniu ogólnomiejskim | w lewo | ||
↓ kontynuacja | ulica Hubska torowisko tramwajowe do 1.10.2018 r.: DW 395 | na wprost |
Ulica umiejscowiona jest na działkach ewidencyjnych, których łączna powierzchnia wynosi 19 392 m², a przypisana do ulicy długość dróg wynosi 621 m.
Droga | Długość | Działka | Powierzchnia |
---|---|---|---|
Droga gminna łącząca ul. Swobodną z Hubska | 621 m | nr 20 AM-17, obręb Południe | 8 408 m² |
nr 1/1 AM-18, obręb Południe | 9 498 m² | ||
Rezerwa | 68 m | nr 4/37 AM-13, obręb Południe | 1 172 m² |
102 m | nr 4/40 AM-13, obręb Południe | 314 m² | |
Droga gminna | 17 906 m² | ||
Rezerwa | 1 486 m² | ||
Suma | 19 392 m² |
Początkowy odcinek ulicy ma dwa pasy ruchu i rozciąga się przed przejściem dla pieszych, które łączy wejście na Dworzec Główny oraz dworzec autobusowy w galerii Wroclavia. Po tym punkcie droga staje się jednojezdniowa. W tym miejscu, do ulicy Joannitów, przestrzegany jest zakaz ruchu z pewnymi wyjątkami – jedynie autobusy i taksówki mogą poruszać się tym odcinkiem. Na fragmencie od ulicy Borowskiej, za przejściem dla pieszych przy wschodnim tunelu Dworca Głównego, jezdnie są wyłożone masą bitumiczną, a po dalszej trasie przekształcają się w granitową kostkę brukową, aż do skrzyżowania z ulicą Gajową. Końcowy odcinek ulicy pokryty jest, również, nawierzchnią bitumiczną.
Komunikacja i transport
Ulica Sucha w Wrocławiu jest kluczowym elementem miejskiej infrastruktury transportowej, przebiegają przez nią linie komunikacji miejskiej. Obejmuje to dobrze wyznaczone trasy autobusowe, które są zintegrowane z innymi ulicami, takimi jak Swobodna, Ślężna, Borowska oraz Hubska. Warto zauważyć, że nie tylko autobusy, ale również tramwaje poruszają się ulicą Borowską, Hubską i gen. Kazimierza Pułaskiego.
W okolicy ulicy Suchej znajduje się ważny przystanek autobusowy noszący nazwę „Dworzec Autobusowy”, który zlokalizowany jest tuż przy przejściu dla pieszych prowadzącym od głównego tunelu kolejowego Dworca Głównego w kierunku dworca PKS, znajdującego się w budynku galerii. Ta sama nazwa odnosi się również do przystanków tramwajowych i autobusowych usytuowanych na ulicach Borowskiej oraz Ślężnej, przy ich skrzyżowaniu z ulicą Suchą i Swobodną.
Warto także wspomnieć, że galeria Wroclavia dysponuje bezpośrednim wejściem od strony ulicy Suchej, w której można znaleźć dworzec autobusowy. Po północnej stronie ulicy znajduje się z kolei Dworzec Główny PKP.
Ulica Sucha, na odcinku od ulicy Borowskiej do wschodniego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym, została objęta strefą o ograniczeniu prędkości do 30 km/h. Na tym fragmencie ulicy dostępne są drogi rowerowe oraz pasy rowerowe, które łączą się z trasami znajdującymi się wzdłuż Ślężnej, Borowskiej oraz Joannitów. Drogi rowerowe są kontynuowane od skrzyżowania z ulicą Gajową i prowadzą dalej w kierunku Hubskiej, Dyrekcyjnej oraz gen. Kazimierza Pułaskiego.
W sąsiedztwie przystanku „Dworzec Autobusowy” zlokalizowana jest stacja roweru miejskiego, a w pobliżu ulicy Borowskiej znajduje się także punkt naprawy rowerów. Teren ul. Suchej w kierunku zachodnim od ulicy Borowskiej zaczyna osiedle nazywane Śródmieściem Południowym, które zostało szczegółowo opracowane przez urbanistów w kontekście standardów urbanistycznych.
Pomimo tego, że ulica Sucha częściowo znajduje się poza granicami osiedla, elementy przy niej usytuowane oraz sama ulica są kluczowe dla transportu i mobilności w tym rejonie. Ulica ta odgrywa funkcję szkieletu publicznej przestrzeni osiedla, a kluczowe węzły przesiadkowe łączą ją z Dworcem Głównym PKP oraz PKS. Duże znaczenie ma też punkt zbiegu ulic: Suchej, Borowskiej, Ślężnej, i Swobodnej, który jest istotny pod względem orientacji przestrzennej oraz dostępności do usług.
Na wschodnim krańcu ulicy, tuż przed skrzyżowaniem z ulicą Gajową, przewiduje się rozwój infrastruktury komunikacyjnej, a także utworzenie nowych przystanków tramwajowych oraz ścieżek rowerowych w okolicach Zieleńca przy ulicy Suchej i Dyrekcyjnej.
Zabudowa i zagospodarowanie
Na północnym odcinku ulicy, tuż obok Borowskiej, znajduje się nowoczesny biurowiec Sagittarius Business House, który wyróżnia się wysokością, mając siedem kondygnacji nadziemnych i imponującą powierzchnię biurową wynoszącą około 25 000 m². Ten średniowysoki budynek jest tylko częścią większego kompleksu, który sięga aż do ulicy gen. Kazimierza Pułaskiego, gdzie umiejscowionych jest wiele istotnych obiektów, w tym nowy dworcowy pawilon południowy. Ten dwukondygnacyjny budynek z bezpośrednim dostępem do tunelu centralnego dworca jest istotnym punktem komunikacyjnym. W tej okolicy możemy także znaleźć wejście do tunelu wschodniego, znanego jako pocztowy, który łączy ulicę Suchą z ulicą Józefa Piłsudskiego i Dworcową.
Na końcowym odcinku ulicy, tuż przed zespołem dworca kolejowego, znajdują się garaże, które charakteryzują się jednokondygnacyjną zabudową i przeznaczeniem na pojedyncze stanowiska. Ponadto, wzdłuż ulicy Suchej, zabudowa obrzeżna terenów kolejowych jest dozwolona z wysokością od 4 do 6 kondygnacji, co nadaje temu miejscu centrotwórczy charakter. Po stronie południowej, na odcinku między ulicą Borowską a Joannitów, znajduje się nowoczesna galeria Wroclavia. Obejmuje ona część biurową, która tworzy południową pierzeję ulicy Suchej, składającą się z trzech połączonych budynków biurowych. Cała zabudowa to zespół budynków o różnorodnych funkcjach, w tym handlowej, która ma trzy kondygnacje nadziemne. Powierzchnia całkowita obiektu wynosi około 71 000 m² – z tego 64 000 m² przeznaczone jest na przestrzeń handlową, obsługującą blisko 200 sklepów.
Dodatkowo, przestrzeń biurowa zajmuje około 7 000 m². W budynku galeriowym znajduje się dworzec autobusowy oraz nowoczesne kino z 22 salami, zlokalizowane na poziomie +2. Parking w tym obiekcie pomieści 2 300 samochodów. Dworzec autobusowy zapewnia obsługę podróżnych na poziomie terenu wraz z kasami, a perony dedykowane są użytkowaniu na poziomach podziemnych. Siedziba POLBUS-PKS Sp. z o.o. znajduje się pod adresem ul. Joannitów 13 . Galeria ta jest kluczowym punktem usługowym, który wpływa na orientację w przestrzeni oraz jej rozpoznawalność.
Za ulicą Joannitów zlokalizowany jest biurowiec PKP S.A., niegdyś siedziba Dyrekcji Kolei Królewskich. Zaraz za nim widoczny jest parking, który był wykorzystywany jako tymczasowy dworzec autobusowy. Całość obiektów zajmuje działkę o powierzchni 15 209 m². Kolejnym istotnym budynkiem w tej okolicy jest biurowiec pomocniczy dyrekcji kolei, zlokalizowany na działce o powierzchni 2 393 m². Położony nieopodal stacji paliw na terenie o powierzchni 5 438 m², przed skrzyżowaniem z ulicą Gajową, a także zieleniec, który zdobi to miejsce.
Końcowy fragment ulicy, od Suchej do Dyrekcyjnej, biegnie przez obszary, które docelowo mają służyć rozwojowi komunikacyjnemu. Ulica Sucha przebiega przez teren, który charakteryzuje się wysokością bezwzględną od 119,2 m n.p.m. na zachodnim końcu do 118,5 m n.p.m. na wschodnim końcu. Została ona objęta jednym rejonem statystycznym numer 931400, a na dzień 31 grudnia 2020 roku, w tym obszarze mieszkało 1 954 osób, co daje gęstość zaludnienia wynoszącą 872 osoby na km².
Punkty adresowe
W czerwcu 2021 roku, ulica Sucha we Wrocławiu była miejscem, gdzie zlokalizowane były liczne interesujące obiekty.
Poniżej przedstawiamy szczegółowy wykaz punktów adresowych, jakie można znaleźć w tej okolicy:
- ulica Sucha 1 (strona południowa): Galeria Wroclavia,
- ulica Sucha 2 (strona północna): Sagittarius Business House,
- ulica Sucha 3 (strona południowa): Wroclavia Offices (część biurowa galerii Wroclavia),
- ulica Sucha 13 (strona południowa): biurowiec PKP S.A.,
- budynek przy ulicy Suchej 15, 15a, 15b (strona południowa), dawny biurowiec pomocniczy dyrekcji kolei, obecnie wspólnota mieszkaniowa:
- ulica Sucha 15,
- ulica Sucha 15a,
- ulica Sucha 15b.
Zieleń
W okolicy ulicy Suchej w Wrocławiu zlokalizowane są różnorodne tereny zieleni, które mają na celu poprawę estetyki oraz funkcjonalności tej przestrzeni. Dzięki dbałości o otoczenie, mieszkańcy oraz odwiedzający mogą korzystać z pięknych i dobrze urządzonych terenów zielonych, które dostarczają relaksu i odpoczynku.
Oto szczegóły dotyczące niektórych obiektów przy ulicy Suchej, które zasługują na szczególną uwagę:
Nazwa | Parametr | Strona | Położenie | Fotografia |
---|---|---|---|---|
Dąb „Przewodnik” – pomnik przyrody | Dąb szypułkowy (Quercus robur) Obwód na wysokości 1,3 m: 476 cm (461 cm, wysokość 23 m) | południowa | skrzyżowanie ulicy Suchej z Borowską | _ |
skwer | Otwarty teren niepubliczny znajdujący się w ramach działki z budynkiem dyrekcji PKP | południowa | pomiędzy budynkiem dyrekcji PKP a ulicą Joannitów oraz Suchą | _ |
Zieleniec przy ul. Suchej – Dyrekcyjnej | Powierzchnia: 1 775 m² | południowa | pomiędzy ulicami Gajową, Suchą a Dyrekcyjną | _ |
Ochrona i zabytki
Ulica Sucha, która stanowi północną granicę obszaru historycznego, podlega szczególnej ochronie i jest wpisana do gminnej ewidencji zabytków pod pozycją Huby i Glinianki. Szczególnie chroniony jest historyczny układ urbanistyczny w rejonie ulic Suchej, Hubskiej, Kamiennej oraz Borowskiej. W jego obrębie znajdują się także Park Andersa, zajezdnia oraz osiedle w rejonie ulic Paczkowskiej i Nyskiej, tworzone sukcesywnie od lat 60. XIX wieku, poprzez XX wiek, a także po 1945 roku. Obecny stan zachowania tego układu urbanistycznego jest oceniany jako dobry.
W okolicy ulicy Suchej oraz w jej najbliższym sąsiedztwie znajdują się liczne zabytki, które przyciągają nie tylko mieszkańców, ale także turystów i miłośników historii.
Obiekt i lokalizacja | Data powstania, numer rejestracyjny | Zdjęcie |
---|---|---|
Strona północna | ||
Zespół budynków stacji kolejowej Wrocław Główny (przy dworcu osobowym) Piłsudskiego/Borowska/Sucha/Pułaskiego | 1855–1857, 1889–1904, XX wiek, 2010–2012 (remont, modernizacja) Ochrona: gez, mpzp | _ |
Zespół budowlany Dworca Górnośląskiego ul. Małachowskiego 11-13 | 1842 Ochrona: rejestr zabytków nr A/2369/446/Wm z 31.05.1989 | _ |
Budynek administracyjny, obecnie Dolnośląski Zakład Przewozów Regionalnych, Biuro Rzeczy Znalezionych w zespole stacji kolejowej Wrocław Główny ul. Sucha 10-12 | 1903, 2012 (remont) Ochrona: gez, mpzp | _ |
Magazyn paczkowy, aktualnie budynek Kolei Dolnośląskich – Zakład Zachodni w Poznaniu, Sekcja Handlowa we Wrocławiu w zespole stacji kolejowej Wrocław Główny ul. Sucha 10-12 | 1903, po 1945, około 2010 Ochrona: gez, mpzp | _ |
Tunel centralny z bagażowym na stacji kolejowej Wrocław Główny ul. Józefa Piłsudskiego 105 | 1904–1905 Ochrona: gez, mpzp | _ |
Tunel pocztowy na stacji kolejowej Wrocław Główny ul. Józefa Piłsudskiego 105 (tunel tranzytowy z bagażowym i peronowym) w kompleksie budowlanym stacji kolejowej Wrocław Główny | 1904–1905 Ochrona: gez, mpzp | _ |
Brama wejściowa do tunelu tranzytowego (od ul. Suchej) w kompleksie stacji kolejowej Wrocław Główny ul. Józefa Piłsudskiego 105 | 1903, po 1945, 2010–2012 (remont, modernizacja) Ochrona: gez, mpzp | _ |
Wiadukt kolejowy ul. gen. Kazimierza Pułaskiego | około 1890 (możliwe 1870) Ochrona: gez, mpzp | _ |
Strona południowa | ||
Siedziba Dyrekcji Kolei Królewskich, obecnie biurowiec PKP S.A. ul. Joannitów 13 | 1911–1914 Ochrona: rejestr zabytków nr A/1258 z 06.10.2009 | _ |
Szczelina przeciwlotnicza I ul. Sucha, działka 2/1 AM-18 obręb Południe | 1943–1945 Ochrona: gez, mpzp | _ |
Szczelina przeciwlotnicza II ul. Sucha, działka 2/4 AM-18 obręb Południe | po 1935 Ochrona: gez, mpzp | _ |
Szczelina przeciwlotnicza III ul. Sucha, działka 2/4 AM-18 obręb Południe | po 1935 Ochrona: gez, mpzp | _ |
Biurowiec pomocniczy dyrekcji kolei, obecnie nieużytkowany ul. Sucha 15 (budynek mieszkalny dla pracowników kolei) | 1923–1924 (projekt E. Rothe) Ochrona: gez, mpzp | _ |
Baza TERYT
Dane z bazy TERYT pochodzące z Głównego Urzędu Statystycznego stanowią cenny zbiór informacji dotyczących ulic, w tym ulicy Suchej we Wrocławiu. Oto szczegóły:
- województwo: dolnośląskie (02),
- powiat: Wrocław (0264),
- gmina/dzielnica/delegatura: Wrocław (0264011) gmina miejska; Wrocław-Krzyki (0264039) delegatura,
- Miejscowość podstawowa: Wrocław (0986283) miasto; Wrocław-Krzyki (0986544) delegatura,
- kategoria/rodzaj: ulica,
- Nazwa ulicy: ul. Sucha (21489).
Informacje te mogą być pomocne dla osób zainteresowanych analizą struktury administracyjnej lub lokalizacji ulic w Wrocławiu.
Przypisy
- SIP 2021 ↓, EMUiA: nr 73227 ul. Sucha 13.
- SIP 2021 ↓, EMUiA: nr 73227 ul. Sucha 3.
- SIP 2021 ↓, EMUiA: nr 69966 ul. Sucha 2.
- SIP 2021 ↓, EMUiA: nr 73226 ul. Sucha 1.
- SIP 2021 ↓, EMUiA: nr 38400 ul. Sucha 15a.
- SIP 2021 ↓, EMUiA: nr 54273 ul. Sucha 15.
- SIP 2021 ↓, EMUiA: nr 27971 ul. Sucha 15b.
- SIP 2021 ↓, Mapa własności: Południe, AR_18, 2/4.
- NID 2021 ↓, s. 222.
- NID geoportal 2021 ↓, Inspire id: PL.1.9.ZIPOZ.NID_N_02_BK.93530.
- ZGKiKM 2021 ↓, EGIB 026401_1.0022.AR_18.1/1.
- ZGKiKM 2021 ↓, EGIB 026401_1.0022.AR_17.20.
- ZGKiKM 2021 ↓, EGIB 026401_1.0022.AR_13.4/40.
- ZGKiKM 2021 ↓, EGIB 026401_1.0022.AR_13.4/37.
- Harasimowicz 2006 ↓, s. 412-413 (Kościół imienia Zbawiciela).
- Uchwała RMWr 2013 ↓, § 19.
- Uchwała RMWr 2000 ↓, § 20 pkt 23, 24, 25, 26.
- WZ 2021 ↓, GEZ poz. 8659.
- WZ 2021 ↓, GEZ poz. 8660.
- WZ 2021 ↓, GEZ poz. 7187.
- WZ 2021 ↓, GEZ poz. 6393.
- WZ 2021 ↓, GEZ poz. 6392.
- WZ 2021 ↓, GEZ poz. 6394.
- WZ 2021 ↓, GEZ poz. 6391.
Pozostałe obiekty w kategorii "Ulice i place":
Ulica hrabiego Aleksandra Fredry we Wrocławiu | Ulica Gwiaździsta we Wrocławiu | Ulica Grodzka we Wrocławiu | Ulica Grunwaldzka we Wrocławiu | Ulica Hubska we Wrocławiu | Ulica Icchaka Lejba Pereca we Wrocławiu | Ulica Igielna we Wrocławiu | Ulica Jana Styki i Wojciecha Kossaka we Wrocławiu | Ulica Jana Władysława Dawida we Wrocławiu | Ulica Jęczmienna we Wrocławiu | Ulica Gliniana we Wrocławiu | Ulica Jemiołowa we Wrocławiu | Ulica gen. Kazimierza Pułaskiego we Wrocławiu | Ulica gen. Józefa Haukego-Bosaka we Wrocławiu | Ulica Staromłyńska we Wrocławiu | Ulica Gdańska we Wrocławiu | Ulica Garncarska we Wrocławiu | Ulica Gajowicka we Wrocławiu | Ulica Jedności Narodowej we Wrocławiu | Ulica Gabrieli Zapolskiej we WrocławiuOceń: Ulica Sucha we Wrocławiu