Ulica Hubska, znana wcześniej jako Huben Strasse do 1945 roku, a następnie przemianowana na ulicę Pionierów Wrocławskich w latach 1945-1948, jest istotnym elementem komunikacyjnym we Wrocławiu. To niegdyś główna arteria przebiegająca przez wieśHuby (niem. Huben), która obecnie stanowi osiedle w ramach miasta, ma znaczenie historyczne i geograficzne jako część traktu z Wrocławia do Strzelina.
Ulica Hubska obecnie mierzy około 1,34 km długości. Jej przebieg jest zauważalny, gdyż rozciąga się z północnego wschodu na południowy zachód, stanowiąc początkowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 395. Warto zwrócić uwagę na jej historyczny kontekst oraz znaczenie komunikacyjne dla mieszkańców okolicy.
Historia
do połowy XIX wieku
Ulica Hubska w Wrocławiu ma swoje korzenie w historycznej wsi Huby, która dostarczyła jej nazwy. Osada ta powstała w 1346 roku i znana była początkowo pod łacińską nazwą „Nova villa”, co w polskim tłumaczeniu oznacza „Nowa Wieś”. Z biegiem czasu przyjęła również formę staroniemiecką, posługując się mianem Leimgrouben, a następnie Lehmgruben, co oznacza „glinianki”. Wieś, która przez stulecia była własnością zakonu joannitów, rozwijała się głównie w rejonie dzisiejszej ulicy Glinianej. W miarę rozrostu osady, jej granice stopniowo przesuwały się w kierunku dzisiejszej Hubskiej, tworząc nową enklawę, która uzyskała niemiecką nazwę Huben, tłumaczoną jako „łany” lub „włóki”.
od połowy XIX w. do 1945 r.
W latach 1810-1850 ulica Hubska stała się istotnym połączeniem między dzisiejszą ulicą Pułaskiego a Szosą Strzelińską, nazywaną wówczas Strehlener Chaussee. Rozwój infrastruktury kolejowej, w tym budowa Kolei Górnośląskiej, doprowadził do przekształceń, a w połowie XIX wieku ulica została odcięta od Brüder Strasse. W kolejnych latach, w związku z budową Dworca Głównego, na nowo zrealizowano połączenie drogowe, budując wiadukt w latach 1868-1870. Zabudowa ulicy postępowała głównie po 1868 roku, kiedy to Huby włączono do Wrocławia, zmieniając jej nazwę na ulicę Hubską. W okresie 1870-1914 powstały liczne kamienice wzdłuż ulicy, a na początku XX wieku realizowano projekty osiedli, jak spółdzielnia mieszkaniowa „Dewog”.
Po latach 40. XIX wieku przy ulicy budowano także warsztaty kolejowe, co miało związek z rozwojem węzła Kolei Górnośląskiej. W 1882 roku zatwierdzono miejską linię zabudowy, a w 1887 roku nałożono tutaj brukowaną nawierzchnię. Z czasem pojawiło się wiele obiektów przemysłowych, w tym browar Roberta Haina, który rozpoczął działalność w 1894 roku.
po roku 1945
W 1945 roku, podczas oblężenia Festung Breslau, większość zabudowy ulicy została zniszczona na skutek działań wojennych i interwencji „Brandkommandos”. Po zakończeniu działań wojennych przez około 15 lat polska administracja zajmowała się rozminowaniem terenu oraz usunięciem obiektów, które nie nadawały się do odbudowy. W latach 1959-1990 w miejscu zniszczeń powstały nowe bloki mieszkalne, w tym osiedle mieszkaniowe „Huby”. Oprócz budowy mieszkań, powstały również obiekty handlowe i produkcyjne, takie jak dyrekcja kolportażu prasy „Ruch” oraz supermarket „Lidl”.
W ciągu ostatnich lat nowoczesna infrastruktura zostaje wdrażana w mieście, w tym linie tramwajowe, które na odcinku od ulicy Glinianej do Bardzkiej są obsługiwane przez dwutorową trasę. W 2018 roku przeprowadzono jej gruntowny remont, a miasto podjęło decyzję o dalszym rozszerzeniu tej linii od Glinianej do Pułaskiego. Dzięki temu w 2019 roku przywrócono trasę tramwajową „16”, która łączy Tarnogaj z ZOO.
Przypisy
- Janusz Krzeszowski: Na Hubskiej praca wre. wroclaw.pl, 13.03.2019 r. [dostęp 14.03.2019 r.] (pol.).
- OPZ - „Budowa trasy tramwajowej w ul. Hubskiej na odcinku od ul. Glinianej do ul. Dyrekcyjnej we Wrocławiu”. Wrocławskie Inwestycje sp. z o.o., 28.01.2019 r. [dostęp 25.02.2019 r.] (pol.).
- MK: Tramwaje nie dojadą na Gaj i Tarnogaj. Budowa torów na Hubskiej potrwa do października. Gazeta Wrocławska, 15.06.2018 r. [dostęp 25.02.2019 r.] (pol.).
- koz: Kolejny etap prac na Hubskiej. Trzy linie tramwajowe zmienią trasy. wyborcza.pl, 01.10.2018 r. [dostęp 25.02.2019 r.] (pol.).
- Joanna Strutyńska: Tramwaje wracają na wrocławski Tarnogaj. Uwaga, zmiany w organizacji ruchu już od dziś!. eska info, 11.10.2018 r. [dostęp 25.02.2019 r.]
- pk: Do czterech, do pięciu razy sztuka – powrót tramwajów na Gaj i Tarnogaj. transportnews.eu, 11.10.2018 r. [dostęp 25.02.2019 r.] (pol.).
- Tomasz Matejuk: Nowa linia tramwajowa połączy Tarnogaj z ZOO. Będą też inne zmiany w MPK. investmap, 09.12.2016 r. [dostęp 30.01.2022 r.] (pol.).
- Stacja benzynowa „Circle K”. fotopolska.eu. [dostęp 02.03.2019 r.] (pol.).
- Établissement „Wilhelmshöh”, fotografia z 1913.
- Établissement „Wilhelmshöh”, pocztówka z 1909 w portalu Herder-Institut für historische Ostmitteleuropaforschung – Institut der Leibniz-Gemeinschaft.
- Karta pocztowa Hunde Asyl des Vereins der Hundefreunde z 1903 roku.
- a b c d e f g Antkowiak 1970, s. 70–71.
Pozostałe obiekty w kategorii "Ulice i place":
Ulica Icchaka Lejba Pereca we Wrocławiu | Ulica Igielna we Wrocławiu | Ulica Jana Styki i Wojciecha Kossaka we Wrocławiu | Ulica Jana Władysława Dawida we Wrocławiu | Ulica Jęczmienna we Wrocławiu | Ulica Józefa Piłsudskiego we Wrocławiu | Ulica Żytnia we Wrocławiu | Ulica Kamienna we Wrocławiu | Ulica Kanonia we Wrocławiu | Ulica Komuny Paryskiej we Wrocławiu | Ulica Grunwaldzka we Wrocławiu | Ulica Grodzka we Wrocławiu | Ulica Gwiaździsta we Wrocławiu | Ulica hrabiego Aleksandra Fredry we Wrocławiu | Ulica Sucha we Wrocławiu | Ulica Gliniana we Wrocławiu | Ulica Jemiołowa we Wrocławiu | Ulica gen. Kazimierza Pułaskiego we Wrocławiu | Ulica gen. Józefa Haukego-Bosaka we Wrocławiu | Ulica Staromłyńska we WrocławiuOceń: Ulica Hubska we Wrocławiu