Ulica Braniborska we Wrocławiu ma kluczowe znaczenie dla osiedla Szczepin oraz komunikacji w regionie. Stanowi ona ważne połączenie pomiędzy placem Orląt Lwowskich, gdzie łączy się z ul. Nabycińską, a placem Strzegomskim, dochodząc do skrzyżowania ze Smolecką. Długość tego odcinka wynosi 850 metrów, a jego przedłużeniem na północny zachód jest ulica Strzegomska.
Początki rozwoju ulicy sięgają połowy XIX wieku, kiedy to powstały dwa kluczowe dworce kolejowe: w 1842 roku dworzec Świebodzki (Freiburger Bahnhof) oraz w 1844 roku Dolnośląsko-Marchijski (Niederschlesisch-Märkischer Eisenbahnhof). Te inwestycje spowodowały znaczny rozwój przemysłu ciężkiego w okolicach Szczepina, głównie dzięki nowej komunikacji kolejowej. Aby sprostać wymaganiom transportowym, wytyczono ulicę, która pierwotnie nosiła nazwę Berliner-Straße (tłumacząc na „ulicę Berlińską”), a obecnie jest znana jako Braniborska. Zadziwiające jest to, że charakter zabudowy ulicy przetrwał do teraz w niezmienionej formie, gdzie przeważają obiekty niemieszkalne, mimo zaprzestania eksploatacji dawnej trasy kolejowej.
Wzdłuż ulicy Braniborskiej, przynajmniej przy numerze 2/10, znajduje się istotny zabytek architektury. W latach 1869–1872 zbudowano tam budynki według projektu architekta Wilhelma Grapowa, w których mieścił się wcześniej Dworzec Miejski Kolei Prawego Brzegu Odry oraz Königlische Oberzoll Direktion – Dyrekcja Głównego Królewskiego Urzędu Celnego.
Co ciekawe, nazwa ulicy Braniborskiej jest pochodną słowiańskiej formy przymiotnika, który odnosi się do prowincji Brandenburgia. Ulica ma także interesującą historię w kontekście cmentarza, który znajdował się w granicach prostokąta otoczonego ulicami Braniborską, Trzemeską, Legnicką i Dobrej. Cmentarz, znany jako tzw. Wielki Cmentarz (Grosser Friedhof), funkcjonował od 1777 do 1867 roku, co było wynikiem edyktu króla Prus z 1775 roku, który zakazał pochówków wewnątrz murów miejskich. Kaplicę cmentarną zaprojektował Heinrich Gottlieb Dreyer. Cmentarz był miejscem pochówku znanych osobistości, co podkreślało szacunek dla ich osiągnięć oraz znaczenia w historii miasta. Po zlikwidowaniu cmentarza w 1957 roku, na jego miejscu wzniesione zostały bloki z wielkiej płyty, co przyniosło ze sobą kolejne zmiany w krajobrazie tej dzielnicy.
Pozostałe obiekty w kategorii "Ulice i place":
Ulica Więzienna we Wrocławiu | Plac Czysty we Wrocławiu | Ulica Władysława Reymonta we Wrocławiu | Plac Jana Pawła II we Wrocławiu | Plac Józefa Bema we Wrocławiu | Plac Józefa Piłsudskiego we Wrocławiu | Ulica Zachodnia we Wrocławiu | Ulica Zamkowa we Wrocławiu | Plac Nowy Targ we Wrocławiu | Plac Polski we Wrocławiu | Ulica Uniwersytecka we Wrocławiu | Bulwar ks. Aleksandra Zienkiewicza we Wrocławiu | Ulica Świdnicka we Wrocławiu | Ulica św. Wita we Wrocławiu | Ulica św. Katarzyny we Wrocławiu | Ulica św. Jana Kapistrana we Wrocławiu | Ulica św. Barbary we Wrocławiu | Ulica Szczytnicka we Wrocławiu | Ulica Stanisława Worcella we Wrocławiu | Ulica Sokolnicza we WrocławiuOceń: Ulica Braniborska we Wrocławiu