Kamienica Szwedzka Sień we Wrocławiu


Kamienica Szwedzka Sień, znana również pod niemiecką nazwą Zur Schwedenhalle, jest imponującym obiektem architektonicznym zlokalizowanym w sercu Wrocławia. Jej usytuowanie na północnej pierzei w obrębie wrocławskiego rynku sprawia, że jest ona doskonałym miejscem dla turystów i mieszkańców.

Ta niezwykła kamienica, częstokroć określana jako ważny punkt na mapie miasta, znajduje się nieopodal Targu Łakoci, który jest niewątpliwie jednym z bardziej znanych miejsc handlowych Wrocławia.

Historia kamienicy i jej architektura

„Pierwszy murowany budynek powstał w 1372 roku. Zrealizowano go równocześnie z kamienicą nr 46, a zachodnią część połączono ze ścianą już istniejącego w XIII wieku obiektu (kamienica nr 48). Ten pierwotny budynek miał jedną izbę, a jego piwnica była pokryta czteropolowym sklepieniem krzyżowym bez żebrowania, z centralnym filarem. We frontowej części znajdowały się dwie wnęki nad którymi umieszczono okna, natomiast z tyłu znajdowała się jedna wnęka, a drzwi były przewężone od zewnątrz węgarami.

Na końcu XIV wieku budynek przeszedł rozbudowę, w wyniku której powstał drugi trakt z piwnicą z kolebkowym sklepieniem, dodatkową izbą tylną oraz przechodem; frontowa część wzbogaciła się o sień wejściową. Wszystkie struktury tylnej części były wykonane z cegły w wątku jednowozówkowym. Od podwórza ulokowano trzy okna, a zejście do piwnicy umieszczono wzdłuż wschodniej ściany. Parter drugiego traktu podzielono na izbę oraz przechód. W okresie pomiędzy 1390 a 1417 rokiem do kamienicy dołączono budynek z tyłu, znajdujący się na ulicy Igielnej 20. Pod koniec średniowiecza piwnica została podzielona na dwa pomieszczenia, a ściana przebiegała wzdłuż słupa sufitu.

Od 1564 roku w kamienicy zamieszkiwał rajca i podskarbnik wrocławski, Ludwig Pfintzing, a mury domu zostały bogato udekorowane; z tego okresu zachowały się m.in. kolumna kandelabrowa z pierwszej połowy XVI wieku oraz drewniany, gęsto belkowy strop z końca XVI wieku, dekorowany zieloną wicią roślinną oraz owocami na białym tle.

W 1694 roku wprowadzono istotne zmiany w wystroju, szczególnie w sieni tylnej, gdzie stworzono sufit bogato zdobiony sztukaterią. Na reliefie umieszczono wizerunek króla szwedzkiego Gustawa Adolfa na koniu, a całość otaczał szeroki fryz z akantowymi splotami. Po bokach znalazły się herby Riemerów i Halmannów oraz data 1633, upamiętniająca przystąpienie Wrocławia do konfederacji śląskiej protestantów w czasie wojny trzydziestoletniej. Dekoracje zostały ufundowane przez rajcę Daniela von Riemera und Eiemberga oraz jego małżonkę Johannę Reginę von Halmann von Halmenfeld. Obecny układ dekoracji przetrwał do połowy XIX wieku, a ich wartość szacowano w 1802 roku przez sztukatora Antona Haselbauera na 100 talarów, podczas gdy całkowita wartość sztukaterii fasady oceniano na 150 talarów. W kolejnych latach do dekoracji dodano płyciny z konnymi przedstawieniami cesarzy rzymskich; na początku XVIII wieku dodano stiukowe kariatydy międzyokienne, a w podłuczach okiennych umieszczono herby rodów kolejnych właścicieli, von Reuss (lub von Reuschner) i (zachowany do dzisiaj) von Eben und Brunn.

Na przełomie XVIII wieku (około 1780 roku) fasada budynku przeszła renowację, podczas której nadoknami dodano naczółka segmentowe i trójkątne, a szczyt wzbogacono o kanciaste woluty i zakończono trójkątnym tympanonem.

W 1868 roku zdecydowano o zburzeniu budynku, który został odbudowany w stylu klasycystycznym i w takiej formie, z trzema piętrami oraz poddaszem z płaskim dachem istnieje do dziś.

Od 1832 roku funkcjonowała tam księgarnia, a następnie wydawnictwo Ferdinanda Hirta. Hirt, będący wrocławskim księgarzem i wydawcą, specjalizował się w drukowaniu książek edukacyjnych oraz literatury dla młodzieży. W 1847 roku jako pierwszy wydał podręcznik Friedricha Gottholda Kunze, który stał się pierwszym podręcznikiem dla szkół elementarnych w Niemczech. W latach sześćdziesiątych XIX wieku Hirt zdobył tytuł księgarza uniwersyteckiego. Po jego śmierci w 1879 roku syn Arnold Hirt otworzył księgarnię Ferdinand Hirt & Sohn w Lipsku i przejął wrocławskie wydawnictwo, które funkcjonowało przynajmniej do 1943 roku.

We wrześniu 1911 roku Georg Chemise uruchomił w kamienicy swoje drugie stałe kino nazwane „Ring-Theater”. Jego wcześniejsza działalność w Wrocławiu miała miejsce przy ulicy Gartenstrasse 53-55 (obecnie ul. Piłsudskiego) w kinie Residenz-Theater, otwartym w 1909 roku. W „Ring-Theater” znajdowało się początkowo 222 miejsca, a w szczytowym okresie aż 236 widzów. W 1916 roku kino zostało sprzedane Karlowi Jatzke i działało pod adresem Ring 47 maksymalnie do 1929 roku.

Właściciele i postacie związane z kamienicą

Prawdopodobnie do 1372 roku posesja nr 47, wydłużona do ulicy Igielnej, była podzielona na kilka mniejszych działek z osobnymi budynkami lub mieszkaniami, które należały do różnych właścicieli. Dopiero w 1369 roku, posesja ta, w większej części będąca własnością Katarzyny Slegelynne, została sprzedana staremu pisarzowi Piotrowi (ówczesnemu właścicielowi kamienicy nr 48), a w trzy lata później złotnikowi Klausowi z Brzegu (Clause von Brige). W tym samym roku, w 1372 roku, rozpoczęto budowę pierwszego murowanego obiektu. W latach 1387–1389 dom należał do małżeństwa Andrzeja i Anny Sussewynckel, chociaż brak jest informacji o roku, w którym posesję nabyli. Andrzej trudnił się piwowarstwem, a od 1404 roku był właścicielem innej wrocławskiej nieruchomości zlokalizowanej na północnej pierzei rynku, przy Rynek 34. Po trzech latach Andrzej sprzedał tę nieruchomość nowemu właścicielowi, Mikołajowi Fetterowi, który razem z żoną Agnithe zamieszkiwał w budynku przez następne dwadzieścia lat. Możliwe, że to Mikołaj połączył posesję przyrynkową z nieruchomością ztylną przy ulicy Igielnej. W latach między 1410 a 1418 wdowa Agnieszka odziedziczyła po swoim drugim mężu Kamienicę Pod Błękitnym Słońcem, a posesję przy nr 47 sprzedała około 1416 roku. Nowym właścicielem został złotnik Piotr Ficker, którego żona była właścicielką dojazdu przy ulicy Igielnej, znanego jako Grzebieniarski. W rodzinie Fickerów kamienica pozostawała do 1440 roku, kiedy to z uwagi na znaczną zadłużenie, posesja (podobnie jak cały majątek) została przekazana przez Margareth (córkę Piotra) małżonkom Lorenzowi i Agnes Rotkel. Według Mateusza Golińskiego mogła to być siostra Margareth.

W kolejnych trzech latach (1443) kamienicą mógł być sprzedany Niklasowi Marner, posesjonata i rentiera handlującego nieruchomościami. Do 1449 roku właścicielami budynku byli złotnicy, w tym Lorenz Polak (1445), a następnie od 1449 roku kolejny kupiec i rentier Valentinus Haunold, który nie mieszkał w kamienicy, nabywszy ją za długi. W 1460 roku budynek przeszedł w ręce złotnika Lorenzowi Polakowi (niezwiązanym z wcześniejszym właścicielem tego samego imienia), który był obywatelem miasta od 1460 roku. Lorenz spłacił wszystkie długi czynszowe; był zaprzysięgłym królewskim probierczym oraz również zajmował się kupiectwem (posiadał komorę w sukiennicach). W 1498 roku przeniósł się do Nysy, sprzedając kamienicę Barbarze Kupferschmiedowej oraz jej mężowi Hannsowi Dresscher. W ich rękach posesja pozostawała przynajmniej do 1501 roku.

Na początku XVI wieku prawdopodobnie patrycjuszowski ród Pfintzingów z Norymbergi stał się właścicielem kamienicy, a w 1564 roku mieszkał w niej rajca i podskarbnik wrocławski Ludwig Pfintzing.

Przypisy

  1. Rejestr zabytków nieruchomych – województwo dolnośląskie [online], Narodowy Instytut Dziedzictwa, 30.09.2024 r.
  2. Goliński 2015, s. 288.
  3. Goliński 2015, s. 287.
  4. Goliński 2015, s. 286.
  5. Goliński 2011, s. 260.
  6. Goliński 2011, s. 259.
  7. Goliński 2011, s. 258.
  8. Goliński 2011, s. 254.
  9. Harasimowicz 2006, s. 337.
  10. Czerner 1976, s. 140.
  11. Brzezowski 2005, s. 133.
  12. Leksykon architektury Wrocławia 2011, s. 314.
  13. Wiśniewski 2002, s. 32.
  14. Wiśniewski 2002, s. 31.
  15. Andrzej Dębski, Historia kina we Wrocławiu w latach 1896-1918, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2009, s. 131.

Oceń: Kamienica Szwedzka Sień we Wrocławiu

Średnia ocena:4.74 Liczba ocen:9