Promenada Krzycka


Promenada Krzycka, znana również pod niemiecką nazwą Hugo Richter Weg, to imponujący pas zieleni o długości około 7,5 km, zlokalizowany wzdłuż nasypu kolejowego Towarowej Obwodnicy Wrocławia. Jest to teren, który znacząco wzbogaca miejską przestrzeń zieloną, zlokalizowany w obrębie historycznych dzielnic Krzyki i Fabryczna.

Pierwotna koncepcja tego szlaku rekreacyjnego powstała z inicjatywy dyrektora Ogrodów Miejskich Wrocławia, Hugo Richtera, przy wsparciu Towarzystwa Upiększania Miasta. Prace nad utworzeniem ścieżki spacerowej rozpoczęły się w 1893 roku, obejmując odcinek od ulicy Grabiszyńskiej do ulicy Borowskiej. Promenada miała na celu uzupełnienie istniejącego systemu zielonego, wchodzącego w skład zielonego pierścienia terenów Wrocławia.

Pierwszy odcinek promenady zbudowano między ulicą Krzycką a ulicą Racławicką, co skutkowało połączeniem Parku Południowego z zielonymi terenami wokół Małej Sobótki. W miarę upływu lat, rozbudowano sieć traktów pieszych oraz stworzono szereg dróg alejowych, otoczonych różnorodnymi drzewami, w tym dębami szypułkowymi, klonami pospolitymi czy lipami drobnolistnymi. Cały proces urządzania promenady trwał praktycznie przez 50 lat.

Na odcinku między ul. Grabiszyńską a al. Racławicką ścieżka biegła wewnętrzną stroną nasypu kolejowego, gdzie przechodziła pod wiaduktem na jego zewnętrzną stronę. Szerokość ścieżki wynosiła od 1 do 3 metrów, miejscami była to droga gruntowa. Oprócz głównych funkcji rekreacyjnych, zieleń pełniła wiele innych ról, w tym również militarną, maskując nasyp kolejowy, który stanowił również pas umocnień.

Projekt miał na celu także przekształcenie niewykorzystanych skrawków ziemi pozostałych po budowie linii kolejowej w trasę spacerową, o długości około 5 km z punktami widokowymi, takimi jak Wzgórze Gajowickie, Wzgórze Bendera, Skórnik oraz Mała Sobótka. Docelowym założeniem projektu było połączenie terenów zielonych wzdłuż linii kolejowych, w tym obszarów Popowic i Brochowa.

Niestety, po II wojnie światowej, Promenada Krzycka popadła w zapomnienie, a jej stan ciągle się pogarszał, gdyż nowa administracja koncentrowała się na utrzymaniu tylko łączonych przez promenadę terenów zielonych. Na miejsce dawnych zabudowań powstawały bloki wielorodzinne, a osiedla – ogrody były zagęszczane.

W XXI wieku rozpoczęto rewitalizację Promenady dzięki projektom z miejskiego budżetu obywatelskiego, mając na celu stworzenie spójnego systemu zieleni o długości około 7,5 km. Promenada ma pełnić rolę łącznika między istniejącymi parkami, takimi jak Grabiszyński i Południowy oraz nowymi terenami zielonymi w kierunku osiedla Tarnogaj. W poszczególnych fragmentach promenady zaprojektowano trasy dla pieszych, rowerzystów oraz rolkarzy. Pomysły związane z Promenadą Krzycką stały się jednymi z ulubionych projektów w kolejnych edycjach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego, ciesząc się dużym zainteresowaniem mieszkańców.

Przypisy

  1. a b MałgorzataM. Domagała MałgorzataM., Montreal, Singapur, Medellin, Nowy Orlean. Miasta oplatają się zielonymi korytarzami, walcząc z betonozą [online], wyborcza.pl, 09.07.2021 r. [dostęp 09.07.2021 r.]
  2. a b c d e f Promenada Krzycka – rekreacja dla Południowego Wrocławia [online], www.wroclaw.pl - Oficjalny portal miasta, 23.04.2018 r.
  3. a b c d TomaszT. Wysocki TomaszT., Zapomniana promenada Richtera na Krzykach [online], www.wroclaw.pl - Oficjalny portal miasta, 08.11.2017 r.
  4. a b c d Trakt Hugo Richtera we Wrocławiu [online], dworniczak architektura krajobrazu, 21.10.2017 r. [dostęp 09.07.2021 r.]
  5. | Historia Promenady Hugo Richtera (Krzyckiej) [online], hipermiasto - serwis Towarzystwa Benderowskiego [dostęp 09.07.2021 r.]

Oceń: Promenada Krzycka

Średnia ocena:4.79 Liczba ocen:21