Partynice


Partynice, znane również pod niemiecką nazwą Hartlieb, to malownicze osiedle usytuowane w południowej części Wrocławia. Wchodząc w skład administracyjny osiedla Krzyki-Partynice, ten rejon zapewnia unikalny charakter miejskiej przestrzeni.

Partynice otaczają inne interesujące osiedla, takie jak Klecina, Ołtaszyn oraz Wojszyce. Dodatkowo, granice tego obszaru wyznacza również sama granica miasta Wrocław.

Warto zwrócić uwagę, że miejscowość ta została przyłączona do Wrocławia w 1928 roku, co znacząco wpłynęło na jej rozwój oraz późniejsze przekształcenia. Partynice, z ich historycznym dziedzictwem i malowniczym otoczeniem, stanowią ważny element wrocławskiego krajobrazu urbanistycznego.

Historia

Na obrzeżach Partynic, w bliskim sąsiedztwie rzeki Ślęzy, znajduje się Park Kleciński. W jego okolicy zbudowano w latach 1878–1882 Villa Ehrlich, letnią rezydencję należącą do wrocławskiego właściciela ziemskiego, Juliusa Schottländera. Niestety, obiekt ten doznał znacznych zniszczeń podczas oblężenia Festung Breslau, a pozostałości po nim, które były w opłakanym stanie, przetrwały jedynie do lat 50. XX wieku, kiedy to zostały ostatecznie zburzone.

Warto zwrócić uwagę na szczególny obiekt znajdujący się przy ulicy Karkonoskiej, obok gmachu Polskiego Radia; jest to słup graniczny miasta Wrocławia, znany również jako „kamień stulecia”. Jest to jeden z sześciu identycznych słupów, które ustawiono w latach 1900–1901 według projektu Karla Klimma. Co ciekawe, zachowały się do dziś tylko trzy z nich.

Dodatkowo, w latach 1906 i 1936 na terenie osiedla odkryto największy archeologiczny depozyt bursztynu pochodzący z I wieku p.n.e., ważący ponad jedną tonę (→ bursztynowy depozyt z Partynic). W obrębie osiedla znajduje się wrocławski tor wyścigów konnych, oraz nieistniejące już koszary, które przed wojną służyły niemieckiej żandarmerii zmotoryzowanej, a po wojnie Armii Czerwonej oraz częściowo Ludowemu Wojsku Polskiemu. Znajdują się tu również cmentarz poległych w 1945 roku oficerów Armii Czerwonej oraz gmach Polskiego Radia i publicznej Telewizji Polskiej.

Bezpośrednio po zakończeniu II wojny światowej, osiedle nosiło tymczasowe nazwy Batonice oraz Patenice. Do roku 2000 Partynice miały własną stację kolejową, ulokowaną przy skrzyżowaniu linii kolejowej do Sobótki z ul. Ołtaszyńską, na kilometrze 8,500 od stacji Wrocław Główny. W roku 2022 dokonano reaktywacji przystanku kolejowego w ramach rewitalizacji tej linii.

W bliskiej okolicy, na kilometrze 8,300, znajdowała się nieużywana już dziś towarowa rampa rozładunkowa, a po obu stronach stacji istnieją dwie bocznice kolejowe. W niedługim okresie po wojnie, nie dłużej niż do 1947 roku, funkcjonowały tutaj nawet dwa przystanki kolejowe: przy kilometrze 8,500 nazywał się Wrocław-Ujazdów, a przy bramie głównej toru wyścigów konnych, przy ul. Zwycięskiej (km 9,500) – Wrocław-Patenice.

Tor wyścigowy

Najważniejszym elementem, którym warto się zainteresować, jest wrocławski tor wyścigów konnych. Budowa tego wyjątkowego obiektu rozpoczęła się w 1905 roku, a pierwsze wyścigi miały miejsce 5 lipca 1907 roku, kontynuowane są do dnia dzisiejszego, z wyjątkiem przerwy trwającej od 1943 do 1953 roku.

Projekt toru wykonał architekt R. Jürgens, pochodzący z Hamburga. Warto zaznaczyć, że z tamtych czasów przetrwały do dzisiaj oryginalne drewniane kryte trybuny, a także tak zwany pawilon herbaciany, oba powstałe w 1907 roku. Obiekt ten jest nie tylko świadkiem bogatej historii wyścigów konnych, ale również istotnym punktem na mapie kulturowej Wrocławia.

Przypisy

  1. Bartosz Senderek: Inauguracyjny przejazd na trasie Wrocław – Sobótka – Świdnica. Entuzjastyczne powitanie pociągów po 22 latach przerwy. WrocLife, 22.06.2006 r. [dostęp 13.06.2022 r.]
  2. R. Niedźwiedzki: Gigantyczny bursztynowy „skarb” partynicki z Wrocławia. W: Kosmowska-Ceranowicz B., Gierłowski W., Sontag E. (red.): Mat. XXI Seminarium: „Bursztyn. Gemmologia – Muzealnictwo – Archeologia”. Gdańsk – Warszawa: 2014 r., s. 23-26.
  3. budynek byłych koszar został rozebrany w 2007, obecnie w miejscu tym stoi osiedle mieszkaniowe Belvedere Park
  4. pozostałe dwa znajdują się: jeden przy moście Trzebnickim, drugi przy pętli tramwajowej na Sępolnie; nie zachowały się słupy ustawione wraz z nimi na ówczesnych rogatkach przy al. Kromera, przy ul. Karkonoskiej i ul. Krakowskiej
  5. Odkryta przypadkiem stara, polska mapa Wrocławia. Trudno uwierzyć, jak kiedyś nazywały się wrocławskie osiedla!

Oceń: Partynice

Średnia ocena:4.59 Liczba ocen:9