UWAGA! Dołącz do nowej grupy Wrocław - Ogłoszenia | Sprzedam | Kupię | Zamienię | Praca

Wrocław Grabiszyn


Wrocław Grabiszyn to istotny przystanek osobowy, umiejscowiony w stolicy Dolnego Śląska, Wrocławiu. Stanowi on część linii kolejowej nr 274, która łączy Wrocław Świebodzki z innymi ważnymi miejscowościami.

Jednym z kluczowych kierunków podróży z tego przystanku jest Zgorzelec, który jest popularnym celem nie tylko dla podróżnych z Wrocławia, ale także z okolicznych regionów.

Ruch pasażerski

W poniższym fragmencie przedstawione są istotne dane dotyczące ruchu pasażerskiego. Informacje te są kluczowe, aby zrozumieć zmiany w liczbie pasażerów w danym okresie.

RokDzienna wymiana pasażerów
2017300-499
2022500-699

Położenie

Przystanek Wrocław Grabiszyn znajduje się w historycznej dzielnicy Fabryczna, w obrębie osiedla Grabiszyn-Grabiszynek. Miejsce to usytuowane jest na północ od okolicznych budynków mieszkalnych, co sprawia, że jest doskonale zlokalizowane dla mieszkańców oraz odwiedzających tę część Wrocławia.

Wejście na perony przystanku zaaranżowane jest od strony ulicy Petuniowej, co umożliwia wygodny dostęp do komunikacji miejskiej.

Historia

W południowo-zachodniej części Wrocławia zaplanowano budowę przystanku kolejowego w rejonie ulicy Klecińskiej. Jego realizacja miała miejsce w ramach koncepcji, która dotyczyła wrocławskiej kolei aglomeracyjnej. Więcej informacji na temat tej koncepcji można znaleźć pod linkiem Obwodnica śródmiejska Wrocławia.

W październiku 2014 roku rozpoczęto prace budowlane w wcześniej postulowanym miejscu, mające na celu stworzenie nowego przystanku osobowego. Pierwotne założenia wzmiankowały, że obiekt ten będzie pełnił funkcję tymczasowego punktu końcowego dla pociągów obsługujących linię kolejową nr 274, która prowadziła od stron Jeleniej Góry, Wałbrzycha oraz Jaworzyny Śląskiej. Do momentu inauguracji, przystanek nosił roboczą nazwę Wrocław FAT, co odnosiło się do pobliskiego zakładu Fabryki Automatów Tokarskich.

14 grudnia 2014 roku przystanek został uruchomiony, równocześnie z wprowadzeniem rocznego rozkładu jazdy pociągów 2014/2015. Na tę chwilę, zatrzymywały się tam pociągi Polregio oraz Kolei Dolnośląskich, kierujące się w stronę Dzierżoniowa, Jeleniej Góry, Szklarskiej Poręby, a także Wrocławia Głównego i Poznania. Koszt budowy przystanku oraz przejścia przez tory, klasyfikowanego jako E, wyniósł 3 230 000 zł. Ostatecznie zapadła decyzja, aby przystanek stał się trwałym elementem sieci kolejowej, a jego perony zostały docelowo wydłużone.

W dniu 26 kwietnia 2015 roku, na czas przebudowy wiaduktu nad ulicą Grabiszyńską we Wrocławiu, pociągi Kolei Dolnośląskich kursujące na trasie Dzierżoniów-Wrocław mogły dotrzeć do przystanku jedynie w skomunikowaniu z autobusami komunikacji zastępczej. Pozostałe pociągi, normalnie kursujące linią 274, zostały skierowane na trasę objazdową do dworca głównego przez stację Wrocław Zachodni oraz łącznicę nr 751.

Równocześnie z budową przystanku Grabiszyn, w miejscu dawnego przejazdu kolejowo-drogowego w ulicy Klecińskiej, stworzono przejście dla pieszych klasy E. Dzięki temu zlikwidowano niebezpieczną sytuację, gdzie mieszkańcy pobliskich terenów oraz właściciele ogródków działkowych przekraczali tory nielegalnie, co prowadziło w wielu przypadkach do tragicznych wypadków, w tym śmiertelnych.

Infrastruktura

Przystanek Wrocław Grabiszyn to miejsce, które odgrywa istotną rolę w komunikacji lokalnej. Składa się z dwóch wysokich, jednokrawędziowych peronów, każdy o wysokości 0,55 m od główki szyny oraz długości użytkowej wynoszącej 150 m.

Te perony są umiejscowione pomiędzy kilometrami 3,332 a 3,482 na linii kolejowej nr 274. Nawierzchnia peronów została starannie utwardzona szarą kostką Bauma, co zapewnia ich trwałość i funkcjonalność. Krawędzie peronów wykonane są z szarych płyt betonowych, co dodatkowo podkreśla ich estetykę.

Dojście do przystanku z osiedla Grabiszyn-Grabiszynek jest ułatwione przez dwa wejścia. Chodnik z ulicy Petuniowej umożliwia wygodny dostęp dla mieszkańców oraz przyjezdnych korzystających z komunikacji.

Na peronach znajdują się również ławki i wiaty przystankowe, co tworzy komfortowe warunki oczekiwania na pociąg. To wszystko sprawia, że przystanek jest dobrze wyposażony i przyjazny dla podróżnych.

Przypisy

  1. Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 17.09.2023 r.
  2. Największe i najmniejsze stacje w Polsce. [w:] utk.gov.pl [on-line]. [dostęp 18.12.2019 r.]
  3. KD: ZKA na odcinku Wrocław Grabiszyn–Wrocław Główny. Kurier Kolejowy, 23.04.2015 r. [dostęp 20.06.2015 r.]
  4. Bez rewolucji na trasie Jelenia Góra – Wrocław. Kurier Kolejowy, 01.04.2015 r. [dostęp 20.06.2015 r.]
  5. Przystanek Wrocław Grabiszyn już służy podróżnym. Kurier Kolejowy, 18.12.2014 r. [dostęp 20.06.2015 r.]
  6. Janusz Krzeszowski: Wrocław: nowy przystanek kolejowy [ZDJĘCIA]. wroclaw.pl, 21.11.2014 r. [dostęp 20.06.2015 r.]
  7. Mateusz Najwer: Powstają nowe przystanki kolejowe. wroclawskakomunikacja.pl, 08.11.2014 r. [dostęp 20.06.2015 r.]
  8. Wrocławska Kolej Aglomeracyjna wciąż w planach. Brak jednak konkretów. wiadomosci.wp.pl, 26.07.2014 r. [dostęp 20.06.2015 r.]
  9. Z centrum na Grabiszyn w 8 minut!. grabiszyngrabiszynek.pl, 08.11.2014 r. [dostęp 20.06.2015 r.]
  10. PKP Polskie Linie Kolejowe: Regulamin przydzielania tras pociągów i korzystania z przydzielonych tras pociągów przez licencjonowanych przewoźników kolejowych w ramach rozkładu jazdy pociągów 2014/2015. Załącznik 2.4A. plk-sa.pl. [dostęp 21.06.2015 r.]
  11. PKP Polskie Linie Kolejowe: Regulamin przydzielania tras pociągów i korzystania z przydzielonych tras pociągów przez licencjonowanych przewoźników kolejowych w ramach rozkładu jazdy pociągów 2013/2014. Załącznik 2.4. plk-sa.pl. [dostęp 21.06.2015 r.]
  12. Jacek Bomersbach: Śmierć na nielegalnym przejściu. Express-Miejski.pl, 13.07.2012 r. [dostęp 20.06.2015 r.]
  13. ul. Klecińska, Wrocław. dolny-slask.org.pl, 29.04.2005 r. [dostęp 20.06.2015 r.]

Oceń: Wrocław Grabiszyn

Średnia ocena:4.51 Liczba ocen:15