UWAGA! Dołącz do nowej grupy Wrocław - Ogłoszenia | Sprzedam | Kupię | Zamienię | Praca

Wrocław Leśnica


Wrocław Leśnica to ważna stacja kolejowa zlokalizowana w Wrocławiu, przy ulicy Jana Rubczaka, na terenie osiedla o nazwie Leśnica.

Stacja ta zaczęła swoją działalność w 1844 roku, kiedy to nastąpiło otwarcie nowej linii kolejowej biegnącej do Legnicy.

Opis

Stacja we Wrocławiu Leśnicy, według klasyfikacji PKP, została uznana za dworzec aglomeracyjny. Na tym węźle komunikacyjnym zatrzymują się pociągi osobowe Kolei Dolnośląskich oraz PKP Intercity.

Leśnica odgrywa istotną rolę w systemie Dolnośląskiej Kolei Aglomeracyjnej. To najchętniej wybierana stacja w zachodniej części Wrocławia. Podróż koleją jest najszybszym sposobem dotarcia do centrum miasta – korzystając z pociągu, można dojechać do stacji Wrocław Główny w ciągu zaledwie 15 minut. Dla porównania, pokonanie tej samej trasy tramwajem z ul. Średzkiej w Leśnicy do placu Dominikańskiego w centrum Wrocławia, linią nr „3” lub linią nr „10”, zajmuje około 40 minut.

Historia

Stacja Wrocław Leśnica ma bogatą historię, która sięga aż do roku 1847, kiedy to została oddana do użytku. To wydarzenie przyniosło korzyści zarówno dla samej Leśnicy, jak i dla Wrocławia, umożliwiając mieszkańcom dotarcie do wrocławskich szkół. Stacja stała się również punktem dostępu dla turystów, którzy mogli odkrywać urok Leśnicy.

W 1927 roku, po włączeniu Leśnicy do granic administracyjnych Wrocławia, stacja znalazła się w obrębie miasta. Przed II wojną światową, stacja znana jako Breslau Deutsch Lissa obsługiwała pociągi szybkiej kolei miejskiej Nahverkehr, realizowane przez Deutsche Reichsbahn, z około dwudziestoma parami pociągów dziennie.

Po zakończeniu II wojny światowej, aż do 1947 roku, stacja funkcjonowała pod nazwą Wrocław Leśna. W 1984 roku linia kolejowa przechodząca przez stację została zelektryfikowana, co znacząco poprawiło komfort podróży. Niestety, w 1992 roku stacja utraciła bezpośrednią łączność z dworcem Wrocław Świebodzki.

W latach 2010/11 przeprowadzono kompleksową renowację dworca, a w okresie 2012–2013 stacja przeszła gruntowną przebudowę przy kosztach przekraczających 70 milionów złotych. W trakcie remontu zmodernizowano torowisko oraz obiekty inżynieryjne, a także sieć trakcyjną. Dodatkowo, historyczne wiaty zostały poddane renowacji, co nadało stacji nowe życie.

Aktualnie, stacja Wrocław Leśnica figuruje w rejestrze zabytków, co podkreśla jej znaczenie oraz wartość historyczną dla regionu i miasta Wrocław. Poniżej przedstawiamy dane dotyczące liczby par pociągów obsługiwanych przez stację w różnych latach:

RokLiczba
par
pociągów
dziennie
Źródło
19468
1955/5610
1965/669
1975/7611
1985/8612
1995/9610
2007/0816
2019/2031

Położenie

Wrocław Leśnica to obszar o dogodnym dostępie do komunikacji miejskiej, co czyni go atrakcyjnym miejscem zarówno dla mieszkańców, jak i turystów. W szczególności, dostępne przystanki są zróżnicowane i oferują wiele opcji dojazdu.

Wśród kluczowych przystanków komunikacji miejskiej znajdują się:

  • Rubczaka (stacja kolejowa): 117, 123, 137, 138, 917, 937, 938, 948, 958,
  • Trzmielowiecka (stacja kolejowa): 117, 917,
  • Leśnica (stamtąd ok. 400 m do dworca kolejowego): 3, 10, 20, 101, 117, 123, 137, 138, 148, 917, 923, 937, 938, 948, 958 oraz nocne 243, 253.

Bezpośrednio przed stacją kolejową Leśnica znajduje się także stacja Wrocławskiego Roweru Miejskiego, co sprzyja aktywnemu wypoczynkowi. Dla osób przyjeżdżających samochodem, przed budynkiem dworca dostępny jest niewielki parking, a większy parking typu 'Parkuj i jedź’ znajduje się 300 m dalej, w pobliżu pętli tramwajowej, co ułatwia zamianę środka transportu na komunikację publiczną.

Urządzenia

Stacja w Wrocławiu Leśnicy jest obsługiwana zdalnie przez posterunek odgałęźny Wrocław Muchobór. To nowoczesne podejście zwiększa efektywność zarządzania ruchem kolejowym.

Na stacji znajduje się 5 krawędzi peronowych rozlokowanych na 3 peronach, co pozwala na obsługę różnorodnych pociągów i pasażerów. Warto zaznaczyć, że stacja dysponuje również dodatkowymi torami, które są w pełni zdatne do eksploatacji, co zwiększa jej funkcjonalność.

Wszystkie perony są zadaszone wiatami, co zapewnia komfort podróżnym w trudnych warunkach pogodowych. Ruch pomiędzy peronami odbywa się przy użyciu przejścia podziemnego, co przyczynia się do bezpieczeństwa i wygody pasażerów.

Ruch pasażerski

Na stacji zatrzymują się pociągi Kolei Dolnośląskich oraz PKP Intercity. Od początku rozkładu jazdy 2019/2020 wprowadzono dodatkowe zatrzymania pociągów pośpiesznych oraz Intercity. W roku 2020 pasażerowie mogli korzystać z połączeń regionalnych, które łączyły stację z Wrocławiem Głównym, Głogowem, Jelcza-Laskowicami, Legnicą, Lubaniem Śląskim, Lubinem, Węglińcem, Zgorzelcem oraz Żarami.

W związku z trwającymi pracami budowlanymi linii tramwajowej na Nowy Dwór oraz poważnymi problemami komunikacyjnymi na zachodzie Wrocławia, lokalne władze postulują utworzenie nowej linii szybkiej kolei miejskiej łączącej Wrocław Główny z Wrocławiem Leśnicą. Podczas przeprowadzanych remontów stacja została dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Na stacji znajduje się budynek dworcowy oraz wiaty zabezpieczające pasażerów na peronach.

RokLiczba pasażerów na dobę
20171 900
20221 200

Oceń: Wrocław Leśnica

Średnia ocena:4.45 Liczba ocen:18