Wrocław, znany ze swojego bogatego dziedzictwa kulturowego i malowniczych krajobrazów, może pochwalić się Główną drogą wodną, która odgrywa kluczową rolę w systemie transportu wodnego. Ta śródlądowa droga wodna, znana również jako Północna/Współczesna droga wodna, Współczesny Kanał Żeglugowy oraz Wrocławski Szlak Główny, pełni funkcję głównego szlaku transportowego dla towarów w obrębie miasta.
Główna droga wodna stanowi istotny element Wrocławskiego Węzła Wodnego. Jest jednym z trzech kluczowych szlaków wodnych, które przenikają przez Wrocław, a jednocześnie jednym z dwóch specyficznych dróg wodnych w tym obszarze. Jej główna część została wybudowana w latach 1912–1917, w ramach projektów hydrotechnicznych, realizowanych w ramach tzw. drugiej kanalizacji Odry.
Aktualne normy w Polsce klasyfikują tę drogę wodną jako III klasę dróg wodnych, co podkreśla jej znaczenie w krajowym systemie żeglugi. Długość Głównej drogi wodnej wynosi 10,70 km, co czyni ją istotnym miejskim odcinkiem Odrzańskiej Drogi Wodnej oraz europejskiej drogi wodnej E30. Dzięki temu, Wrocław staje się nie tylko istotnym punktem na mapie transportu wodnego, ale również atrakcyjnym miejscem dla inwestycji i rozwoju związanego z żeglugą.
Historia
Wrocław, miasto o bogatej historii, od zawsze odgrywało kluczową rolę na przecięciu szlaków komunikacyjnych. Jednym z najważniejszych z nich jest śródlądowa droga wodna, która obecnie znana jest jako Odrzańska Droga Wodna. W XIX wieku, w ramach tego szlaku, funkcjonował Śródmiejski Węzeł Wodny, który stanowił ważny punkt w sieci transportowej miasta.
Pod koniec XIX wieku, wzrost przewozu ładunków towarowych ujawnił potrzebę budowy nowej drogi wodnej przez Wrocław. Ta konieczność przerodziła się w ogromną inwestycję, polegającą na przeprowadzeniu pierwszej kanalizacji Odry w Wrocławiu. W ramach tego projektu zbudowano nową trasę wodną, która otaczała śródmieście, stając się głównym szlakiem dla transportu towarowego.
Niestety, ograniczony zasięg tej inwestycji szybko doprowadził do sytuacji, w której nowa droga wodna zaczęła tracić na znaczeniu. Już na początku XX wieku, jego parametry, takie jak wymiary komór śluzowych, głębokość tranzytowa oraz wysokość mostów, okazały się niewystarczające w obliczu rozwoju zarówno statków, jak i rosnących potrzeb w zakresie transportu wodnego masowego.
Kolejnym istotnym czynnikiem była konieczność znaczącej poprawy zabezpieczeń przeciwpowodziowych w mieście. Ochrona przed zalewami miała kluczowe znaczenie dla podjęcia decyzji o nowej inwestycji.
W efekcie podjęto kroki w kierunku budowy nowej drogi wodnej, dostosowanej do potrzeb żeglugi oraz nowego systemu zabezpieczenia przeciwpowodziowego. Ta inicjatywa była częścią szerszego programu inwestycyjnego, mającego na celu stworzenie nowoczesnej drogi wodnej na Odrze, odpowiedniej do rosnących potrzeb oraz osiągnięć technologicznych epoki.
Osobny artykuł: Druga kanalizacja Odry we Wrocławiu.
Znaczenie szlaków wodnych
Przed rozpoczęciem pierwszej i drugiej kanalizacji Odry we Wrocławiu, żegluga na rzece odbywała się szlakiem Śródmiejskiego Węzła Wodnego, który został ustanowiony dzięki wykonanemu przekopowi w latach 1530-1555. Po wdrożeniu pierwszej kanalizacji, ten tradycyjny szlak stracił na znaczeniu, ustępując nowo powstałej drodze wodnej, która szybko stała się kluczowym szlakiem transportowym w mieście, szczególnie dla przewozu towarów.
Drugą kanalizację Odry we Wrocławiu zrealizowano z myślą o utworzeniu nowego szlaku, który zyskał miano głównej drogi wodnej. Charakteryzował się on znacznie lepszymi parametrami do żeglugi, co wpłynęło na marginalizację pozostałych szlaków. Śródmiejski Węzeł Wodny stał się praktycznie wykorzystywany jedynie do żeglugi pasażerskiej, a w powojennych latach długo był wyłączony z użytkowania. Z kolei szlak, który powstał w wyniku pierwszej kanalizacji, pozostawał w użyciu głównie dla żeglugi pasażerskiej, rekreacyjnej i turystycznej, takiej jak biała flota i tramwaje wodne, ale i on stopniowo zanikał, zwłaszcza że porty i nabrzeża przeładunkowe były sukcesywnie zamykane.
Niemniej jednak, druga kanalizacja Odry przyniosła znaczące zmiany. Nowy szlak wodny stał się kluczowym elementem transportu towarowego przez miasto; przepływały tędy jednostki zarówno tranzytowe, jak i te z końcowym celem w Wrocławiu. Przy Kanale Żeglugowym wybudowano szereg nabrzeży przeładunkowych, szczególnie obok działających tam fabryk i przedsiębiorstw, a także stocznię rzeczną – Wrocławską Stocznię Rzeczną. Poza tym, wyposażenie Śluzy Bartoszowice oraz Śluzy Zacisze w wrota przeciwpowodziowe umożliwiło wykorzystanie akwenu jako miejsca zimowania statków oraz schronienia w czasie wezbrań.
Obecnie stan ten przetrwał i stanowi integralną część systemu żeglugi na Odrze. Droga wodna, stworzona w efekcie drugiej kanalizacji, jest częścią Odrzańskiej Drogi Wodnej, która związana jest z europejską drogą wodną E30. W świetle aktualnych norm w Polsce, ten odcinek drogi wodnej klasyfikuje się jako III klasa dróg wodnych.
Administracja, zabytki i ochrona
W obecnych czasach Wrocławski Węzeł Wodny, który obejmuje główną drogę wodną oraz szlak boczny, jest zarządzany przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu. Cała struktura została ukształtowana w wyniku drugiej kanalizacji Odry.
Jednym z cennych zabytków, które przetrwały do dziś, jest Most Trzebnicki Północny, który został wpisany do rejestru zabytków 15 października 1976 roku, pod numerem rej.: A/1644/336/Wm. Most ten świadczy o dziedzictwie technicznym i historycznym regionu.
W obrębie głównej drogi wodnej oraz szlaku bocznego znajdują się obszary, takie jak Wielka Wyspa, Wyspa Opatowicka oraz grobla, która oddziela Kanał Żeglugowy od Kanału Powodziowego. Te tereny są chronione jako zespół przyrodniczo-krajobrazowy, mianowicie Szczytnicki Zespół Przyrodniczo-Krajobrazowy. Ochrona obejmuje także samą Odrę, która uznawana jest za kluczowy korytarz ekologiczny.
Zestawienia
Cieki wodne
Główna droga wodna we Wrocławiu rozpoczyna się w punkcie bifurkacji Kanału Żeglugowego, który łączy się z rzeką Odrą, a kończy z kolei w miejscu, gdzie Stara Odra łączy się z Odrą Główną (Odra Dolna). W ramach jej przebiegu, na trasie można spotkać zarówno kanały żeglugowe, takie jak Kanał Żeglugowy oraz Kanał Różanka, jak również odcinki rzeki, które zostały skanalizowane i uregulowane, reprezentowane przez Starą Odrę.
Ciek | Długość [km] | Śluzy | Mosty | Pozostałe | |
---|---|---|---|---|---|
Całkowita | W ramach GDW | ||||
Kanał Żeglugowy (Kanał Nawigacyjny) (Kanał Północny) | 7,6 | 7,6 | Bartoszowice, Zacisze |
|
|
Stara Odra | 3,30 (3,00-1,85) | 7,20 | – | – | – |
Kanał Różanka | 1,85 | 1,85 | Różanka |
| – |
W kontekście głównej drogi wodnej we Wrocławiu żegluga na Starej Odrze odbywa się na dwóch głównych odcinkach:
- Pierwszy odcinek rozciąga się od końca Kanału Żeglugowego do początku Kanału Różanka, obejmujący odległość od 7,400 km do 8,150 km,
- Drugi odcinek zaczyna się na końcu Kanału Różanka aż do połączenia Starej Odry z Odrą Główną (Odrą Dolną) w obrębie 10,000 km do 10,700 km.
Całkowita długość tego odcinka Starej Odry wynosi 3,30 km, jednak na części szlaku żegluga odbywa się również po Kanałem Różanka, który ma długość 1,85 km. W tym obszarze znajduje się Jaz Różanka, który reguluje poziom piętrzenia, co w praktyce ogranicza żeglugę korzystającą z Starej Odry. W rezultacie, na trasie Starej Odry żegluga główną drogą wodną realizowana jest na dwóch odcinkach o sumarycznej długości wynoszącej 3,00 km minus 1,85 km, co łącznie daje około 1,15 km.
Stopnie wodne
Na trasie głównej drogi wodnej umiejscowione są kluczowe stopnie wodne, które wspierają żeglugę i regulację wód.
stopień wodny | śluza | jaz stopnia | budowla utrzymująca NPP dla śluzy | |
---|---|---|---|---|
stanowisko górne | stanowisko dolne | |||
Stopień Wodny Bartoszowice | Śluza Bartoszowice | Jaz Bartoszowice | Jaz Bartoszowice, Stopień Wodny Opatowice | Śluza Zacisze |
Stopień Wodny Zacisze | Śluza Zacisze | Jaz Zacisze | Śluza Zacisze | Stopień Wodny Różanka |
Stopień Wodny Różanka | Śluza Różanka | Jaz Różanka | Jaz Różanka | Stopień Wodny Rędzin |
Stanowiska wodne
Odcinek Odry we Wrocławiu mieści się w obszarze skanalizowanej rzeki, co oznacza, że każde stanowisko wodne ma związek z odpowiednim stopniem wodnym. Poniższa tabela przedstawia funkcjonalny układ tych stanowisk wodnych, choć warto zaznaczyć, że pierwsze oraz ostatnie stanowisko (między śluzami Janowice a Bartoszowice oraz Różanka a Rędzin) częściowo pokrywa omawianą drogę wodną.
stanowisko/śluza | długość | cieki wodne | foto |
---|---|---|---|
Śluzy Janowice … Śluza Bartoszowice | 8,7 km | Odra, Kanał Żeglugowy | _ |
Śluza Bartoszowice | 187,75 m | Kanał Żeglugowy | _ |
Śluza Bartoszowice … Śluza Zacisze | 4,5 km | Kanał Żeglugowy | _ |
Śluza Zacisze | 187,75 m | Kanał Żeglugowy | _ |
Śluza Zacisze … Śluza Różanka | 3,92 km | Kanał Żeglugowy, Stara Odra, Kanał Różanka | _ |
Śluza Różanka | 196,24 m | Kanał Różanka | _ |
Śluza Różanka … Śluzy Rędzin | 6,49 km | Kanał Różanka, Stara Odra, Odra, Przekop Rędzin | _ |
Mosty
Budowa nowych szlaków wodnych oraz modernizacja istniejących koryt rzeki wymusiły stworzenie odpowiednich przepraw, które wspierają ruch drogowy, pieszy i kolejowy. W okresie działań wojennych, szczególnie podczas oblężenia Twierdzy Wrocław, wiele mostów doznało poważnych uszkodzeń. Niestety, tylko niewielka część przetrwała w oryginalnej formie, a większość z nich przeszła naprawy i remonty, takie jak Mosty Osobowickie oraz Mosty Trzebnickie. Inne mosty zostały odbudowane lub poddane przebudowie, co dotyczy Mostów Warszawskich oraz Mostów Bolesława Chrobrego, a niektóre z nich zostały znacznie rozbudowane przez dodanie nowych mostów, co miało na celu zwiększenie przepustowości szlaków komunikacyjnych.
Nazwa Mostu | Typ | Długość | Km | Wodny Ciek | Zdjęcie |
---|---|---|---|---|---|
Kładka Ryczyńska | pieszo-rowerowy | brak | brak | Kanał Żeglugowy | brak |
Mosty Bolesława Chrobrego – wschodni (północny) | drogowy | 25 m (48,5 m) | 2,4 km | Kanał Żeglugowy | brak |
Mosty Bolesława Chrobrego – zachodni (południowy) | drogowy | 123,7 m (134,7 m) | brak | Kanał Powodziowy | brak |
Mosty Jagiellońskie wschodni, północny (stary) | drogowy | 21,65 m (22,25 m) | 5,3 km | Kanał Żeglugowy | brak |
Mosty Jagiellońskie wschodni, południowy (stary) | drogowe | 60,49 m | brak | Kanał Powodziowy | brak |
Mosty Jagiellońskie zachodni, północny (nowy) | drogowy | 39,0 m | 5,35 km | Kanał Żeglugowy | brak |
Mosty Jagiellońskie zachodni, południowy (nowy) | drogowy | 60,0 m | brak | Kanał Powodziowy | brak |
Mosty Warszawskie wschodni, północny (nowy) | drogowy | brak | brak | Stara Odra, Kanał Żeglugowy | brak |
Mosty Warszawskie wschodni, północny (stary) | drogowy | 45,52 m (70,61 m) | 6,6 km | Kanał Żeglugowy | brak |
Mosty Warszawskie środkowy, północny (stary) | drogowy | 189,53 m (182,27 m) | brak | Stara Odra | brak |
Mosty Oleśnickie – północny | kolejowy | brak | 6,9 km | Stara Odra, Kanał Żeglugowy | brak |
Mosty Trzebnickie – północny nr rej.: A/1644/336/Wm z 15.10.1976 r. | drogowy | 218,5 m | 8,4 km | Stara Odra, Kanał Różanka | brak |
Mosty Osobowickie – północny | drogowy | 242,5 m | 9,0 km 242,50 km Odry | Stara Odra, Kanał Różanka | brak |
Locja szlaku
Ostatecznie, istotnym aspektem przedyskutowanym w kontekście głównej drogi wodnej jest jej locja, która zapewnia niezbędne informacje na temat żeglugi i warunków na danym szlaku.
ciek | śluza/stanowisko | element | km | brzeg | foto |
---|---|---|---|---|---|
Odra | Śluzy Janowice | ||||
8,7 km | … Odra … | | ||||
początek głównej drogi wodnej bifurkacja Kanału Żeglugowego | 0,00 244,20 km Odry | prawy | _ | ||
Kanał Żeglugowy | Kanał Odpływowy (Przewał Widawski, Przepływ Widawski) | 0,400 | prawy | _ | |
Śluza Bartoszowice długość: 187,75 m szerokość: 9,6 m | 0,500 (0,600) (244,90 km Odry) | n.d. | _ | ||
4,5 km | Kładka Ryczyńska | 0,600 | n.d. | _ | |
Przeładownia przy ulicy Betonowej | 1,100 (0,900) | prawy | _ | ||
Port Przeładunkowy Paliw Płynnych | 2,050 (1,900) | prawy | _ | ||
Most Bolesława Chrobrego przęsło żeglowne: 23,6 m prześwit przy WWŻ: 5,40 m | 2,400 | n.d. | _ | ||
przystań | _ | prawy | _ | ||
Nabrzeże zakładów chemicznych | 2,600 (3,000) | prawy | _ | ||
nabrzeże | 3,450 | prawy | _ | ||
nabrzeże | 3,600 | prawy | _ | ||
nabrzeże | 4,200 | prawy | _ | ||
Wojskowy port przeładunkowy paliw płynnych | 4,600 | prawy | _ | ||
Wrocławska Stocznia Rzeczna | _ | prawy | _ | ||
Śluza Zacisze długość: 187,75 m szerokość: 9,6 m | 5,100 (249,10 km Odry) | n.d. | _ | ||
3,92 km | Most Jagielloński (wschodni, północny) przęsło żeglowne: 9,6 m prześwit przy WWŻ: 6,73 m | 5,300 | n.d. | _ | |
Most Jagielloński (zachodni, północny) przęsło żeglowne: b.d. prześwit przy WWŻ: 6,73 m | 5,350 | n.d. | _ | ||
Most Warszawski wschodni północny (nowy) przęsło żeglowne: b.d. prześwit przy WWŻ: 7,25 m | 6,570 | n.d. | _ | ||
Most Warszawski zachodni północny (stary) przęsło żeglowne: 25,0 m prześwit przy WWŻ: 5,39 m | 6,600 | n.d. | _ | ||
Most Oleśnicki północny (kolejowy) przęsło żeglowne: 29,0 m prześwit przy WWŻ: 5,13 m | 6,900 | n.d. | _ | ||
Stara Odra | ujście Kanału Żeglugowego | 7,400 | prawy | _ | |
bifurkacja Kanału Różanka | 8,150 | prawy | _ | ||
Kanał Różanka | Most Trzebnicki północny przęsło żeglowne: 28,0 m prześwit przy WWŻ: 5,38 m | 8,400 | n.d. | _ | |
Most Osobowicki północny przęsło żeglowne: 9,6 m prześwit przy WWŻ: 5,77 m | 9,000 | n.d. | _ | ||
Śluza Różanka długość: 196,24 m szerokość: 9,6 m | 9,020 (9,2) (253,3 km Odry) | n.d. | _ | ||
Stara Odra | 6,49 km | ujście Kanału Różanka | 10,000 | prawy | _ |
ujście Kanału Miejskiego koniec szlaku bocznego | 10,100 13,1 km szlaku bocznego | lewy | _ | ||
Odra | ujście Starej Odry koniec głównej drogi wodnej i szlaku ŚWW | 10,700 255,60 km Odry (255,80) | prawy | _ | |
… Odra … | |||||
Śluzy Rędzin |
Przypisy
- Jan Pyś, Odra 2013, s. 163-164.
- Jan Pyś, Odra 2013, s. 21-24.
- Jan Pyś, Odra 2013, s. 64, 87, 96, 101-103.
- Jan Pyś, Odra 2013, s. 103.
- Studium .. Odry, Diagnoza, s. 96.
- Studium .. Odry, Diagnoza, s. 99.
- Cel i zakres modernizacji wrocławskiego węzła wodnego 2011, s. 7.
- Bakuliński i in., Budowle hydrotechniczne, s. 14-17.
- Bakuliński i in., Budowle hydrotechniczne, s. 2-5.
- Harasimowicz, Encyklopedia Wrocławia 2006, s. 59.
- Harasimowicz, Encyklopedia Wrocławia 2006, s. 709-710.
- Harasimowicz, Encyklopedia Wrocławia 2006, s. 867.
- Harasimowicz, Encyklopedia Wrocławia 2006, s. 985.
- Harasimowicz, Encyklopedia Wrocławia 2006, s. 985-986.
- Harasimowicz, Encyklopedia Wrocławia 2006, s. 980.
- Harasimowicz, Encyklopedia Wrocławia 2006, s. 560-561.
- Harasimowicz, Encyklopedia Wrocławia 2006, s. 561.
- RZGW: WWW – drogi i szlaki wodne.
- Hydronimy cz. 1, s. 265.
- Hydronimy cz. 1, s. 334.
- Bożek i in. 2002, s. Przepływy charakterystyczne.
- Uchwała RM Wr 1998, s. § 1, zał. graficzny.
- ZDiUM, Mosty 2009, s. 1, 2. Most Bolesława Chrobrego Północny.
- ZDiUM, Mosty 2009, s. 1, 3. Most Bolesława Chrobrego Południowy.
Pozostałe obiekty w kategorii "Rzeki i kanały wodne":
Odra Dolna we Wrocławiu | Odra Południowa | Kanał Kłokoczycki | Kanał Młyna Maria we Wrocławiu | Kanał Opatowicki | Jaz Różanka | Krzywy Potok (dopływ Brochówki) | Śluza Piaskowa | Rogożówka | Ujście Oławy | Olszówka Stabłowicka | Kanał Powodziowy we Wrocławiu | Jaz Elektrowni Wodnej Wrocław I | Odra Górna we Wrocławiu | Odra Główna we Wrocławiu | Ługowina (potok) | Stabłówka | Grabiszynka | Kasina | Stopień Wodny RóżankaOceń: Główna droga wodna we Wrocławiu