Sebastian Ładyżyński


Sebastian Ładyżyński to uznany polski kompozytor, który przyszedł na świat 28 sierpnia 1985 roku we Wrocławiu. Jego twórczość artystyczna obejmuje różnorodne gatunki muzyczne, w tym muzykę poważną, filmową, teatralną oraz muzykę do gier komputerowych.

Warto podkreślić, że jego dorobek artystyczny świadczy o wszechstronności i umiejętności łączenia różnych stylów muzycznych.

Życiorys

Sebastian Ładyżyński jest uznawanym absolwentem oraz aktualnym wykładowcą Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, gdzie miał zaszczyt studiować pod okiem Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. Ukończył również Podyplomowe Studia Muzyki Filmowej, Komputerowej i Twórczości Audiowizualnej w Akademii Muzycznej w Łodzi, a także zdobył wiedzę w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi oraz w trakcie Studiów Mistrzowskich w King’s College w Londynie.

W 2014 roku uzyskał stopień doktora sztuki z kompozycji na wrocławskiej Akademii Muzycznej, co stanowi ważny kamień milowy w jego karierze artystycznej. W latach 2012 oraz 2015 otrzymał stypendia Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a w 2019 znalazł się w gronie laureatów prestiżowego programu stypendialnego Narodowego Centrum Kultury – Młoda Polska.

Od 2015 roku desempełnia kluczową rolę jako Kierownik Pracowni Muzyki Teatralnej i Filmowej w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, gdzie jego doświadczenie i pasja do muzyki są przekazywane nowym pokoleniom artystów.

Sebastian Ładyżyński jest również zdobywcą wielu nagród w konkursach kompozytorskich oraz filmowych. Jego kompozycje były prezentowane na arenie międzynarodowej, w ponad czterdziestu krajach rozprzestrzenionych na czterech kontynentach, w tym w takich miejscach jak Argentyna, Australia, Austria, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Brazylia, Chorwacja, Cypr, Czechy, Francja, Gruzja, Grecja, Japonia, Hiszpania, Holandia, Kanada, Niemcy, Meksyk, Peru, Polska, Rosja, Rumunia, Serbia, Słowacja, Słowenia, Stany Zjednoczone, Ukraina, Węgry, Wielka Brytania, Włochy.

Muzyka poważna

Poniżej przedstawiamy bogaty dorobek kompozytorski Sebastiana Ładyżyńskiego, który obejmuje różnorodne utwory, od orkiestrowych po instrumentalne. Jego dzieła wzbogacają współczesną muzykę poważną, oferując słuchaczom unikalne doświadczenia dźwiękowe.

  • Kamea na orkiestrę symfoniczną (2007),
  • just breathe! na flet solo (2007),
  • Nastri na 6 instrumentów (2008),
  • Introit, Kyrie, Gloria na wielką orkiestrę symfoniczną i chór (2008),
  • Vento na skrzypce i elektronikę (2009),
  • Las 0.1a na elektronikę i grupę dzieci (2009),
  • Missa Spei na wielką orkiestrę symfoniczną i chór (2009),
  • Spells and hexes na flet i harfę (2009),
  • O obrotach sfer niebieskich na orkiestrę kameralną (2009),
  • Konghou na harfę i elektronikę (2009),
  • Freedom na taśmę (2010),
  • Inny Chopin na taśmę (2010),
  • Vinyl i Vi na altówkę solo (2010),
  • SU536 na fagot i elektronikę (2011),
  • Boroughs na orkiestrę smyczkową, zestaw perkusyjny, gitarę basową i taśmę (2012),
  • Lost in translation na 6 instrumentów (2012),
  • Kaleidoscope na orkiestrę (2013),
  • Live in the Universe na orkiestrę (2013),
  • „Taśma” do lamentacji Thomasa Tallisa na system głośnikowy 8.1 (2013),
  • Inspirations na orkiestrę i elektronikę (2014),
  • Helix na violę da gamba, harfę i taśmę (2015),
  • Dark Matter. Koncert na flet, orkiestrę i elektronikę (2015),
  • @0ms [atoms] na orkiestrę (2016),
  • 4 peace na orkiestrę (2016),
  • Omphale na chór mieszany (2017),
  • GRA(żyna) na 5 instrumentów (2017).

W twórczości Ładyżyńskiego można zaobserwować niezwykłą różnorodność tematów oraz technik kompozytorskich, co sprawia, że jego prace stanowią interesujący wkład w współczesną scenę muzyczną.

Muzyka filmowa

Twórczość muzyczna Sebastiana Ładyżyńskiego w dziedzinie filmu krótkometrażowego obfituje w niezwykle różnorodne projekty. Oto niektóre z jego znaczących prac:

  • Przebudzenie (muzyka do filmu krótkometrażowego), reż. Izumi Yoshima, Państwowa Wyższa Szkoła Telewizyjna, Teatralna i Filmowa im. Leona Schillera, Łódź 2010,
  • Protozoa (muzyka do filmu krótkometrażowego), reż. Anita Kwiatkowska-Naqvi, Państwowa Wyższa Szkoła Telewizyjna, Teatralna i Filmowa im. Leona Schillera, Łódź 2010,
  • Miraż (muzyka do filmu krótkometrażowego), reż. Izumi Yoshima, Państwowa Wyższa Szkoła Telewizyjna, Teatralna i Filmowa im. Leona Schillera, Łódź 2011,
  • Red Lili (muzyka do filmu krótkometrażowego), reż. Leyla Comert, Państwowa Wyższa Szkoła Telewizyjna, Teatralna i Filmowa im. Leona Schillera, Łódź 2011,
  • Kaukaz (muzyka do filmu krótkometrażowego), reż. Bolek Kielak, Clemence Thurninger, Daniel Wawrzyniak, Państwowa Wyższa Szkoła Telewizyjna, Teatralna i Filmowa im. Leona Schillera, DVD, Łódź 2011,
  • Wielkanoc (muzyka do filmu krótkometrażowego), reż. Monika Jordan Młodzianowska, Banana Split, Wydanie DVD, Studio Munka 2011,
  • Kigo (muzyka do filmu krótkometrażowego), reż. Izumi Yoshima, Państwowa Wyższa Szkoła Telewizyjna, Teatralna i Filmowa im. Leona Schillera, Łódź 2012,
  • Punkt Zero (muzyka do filmu krótkometrażowego), reż. Anna Niesler, Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, Wrocław 2012,
  • Kinki-Tabu, reż. Izumi Yoshida (muzyka do filmu krótkometrażowego), Szkoła Filmowa w Łodzi, Fumi Studio, kolaudacja PISF, 27 marca 2015,
  • Zdarzenie plastyczne, reż. Tymon Albrzykowski (muzyka do filmu krótkometrażowego), Szkoła Filmowa w Łodzi, Fumi Studio, 19 września 2015,
  • Komisja morderstw (muzyka do serialu TVP1), reż. Jarosław Marszewski, Mediabrigade, Kinoteka, Warszawa, 25 sierpnia 2016,
  • Błoto (muzyka i dźwięk do filmu 13’), reż. Alicja Błaszczyńska, Szkoła Filmowa w Łodzi, Fumi Studio, 15 grudnia 2017,
  • Pionierzy (muzyka do filmu dokumentalnego), reż. Krzysztof Kunert, Mediabrigade, Telewizja Polska, Kolaudacja: Warszawa, 21 maja 2018,
  • Ostatnia wieczerza (muzyka do filmu 13’), reż. Piotr Dumała, Fumi Studio, kolaudacja Państwowego Instytutu Sztuki Filmowej: Kino Kultura, Warszawa, 28 lutego 2019.

Każdy z projektów podkreśla jego umiejętność tworzenia efektownej atmosfery dźwiękowej, która wzbogaca wizualne doznania widza. Muzyczne tło, które Ładyżyński kreuje w swoich filmach, staje się kluczowym elementem narracyjnym, wzmacniając emocje i angażując zmysły odbiorcy.

Montaż muzyki do filmu, aranżacja

W kontekście realizacji filmowych, jednym z kluczowych elementów jest montaż muzyki, który znacząco wpływa na finalny odbiór obrazu. W pracy nad stworzeniem harmonijnego połączenia dźwięku i obrazu, warto zwrócić uwagę na ostrożne dobieranie kompozycji muzycznych. Oto przykłady projektów filmowych, które wyróżniają się wysoką jakością aranżacji muzycznej:

  • Sprawiedliwi, reż. Waldemar Krzystek, muz. Zbigniew Karnecki, Telewizja Polska SA 2010,
  • 80 milionów, reż. Waldemar Krzystek, muz. Zbigniew Karnecki, Media Brigade 2011.

Muzyka teatralna

Muzyka teatralna, tworzona przez Sebastiana Ładyżyńskiego, cieszy się wielkim uznaniem w środowisku artystycznym. Jego dzieła są często prezentowane w wielu prestiżowych teatrach. Oto niektóre z nich:

  • Balladyna (muzyka teatralna), reż. Beata Pejcz, Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego we Wrocławiu, wydział lalkarski, 2007,
  • Trzema krzyżykami (muzyka teatralna), reż. Teresa Sawicka, Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego we Wrocławiu, wydział aktorski, 2008,
  • Król Ubu (muzyka teatralna), reż. Michał Derlatka, Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego we Wrocławiu, wydział lalkarski, 2009,
  • Dziwny Jeździec (muzyka teatralna), reż. Anna Proszkowska, Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego we Wrocławiu, wydział lalkarski, 2009,
  • Czarownice w bibliotece (muzyka teatralna), reż. Michał Derlatka, Zdrojowy Teatr Animacji, Jelenia Góra-Cieplice, 7 marca 2010,
  • W jakim morze jest humorze (muzyka teatralna), Centrum Sztuki Dziecka, Poznań, 4 czerwca 2013,
  • Po sznurku (muzyka teatralna), reż. Joanna Gerigk, Wrocławski Teatr Lalek, Wrocław, 11 października 2014,
  • Jak se dělá divadlo (muzyka teatralna), reż. Joanna Gerigk, Teatr No Kakabus, Czechy, Praga, 7 listopada 2014,
  • Kot Zen, czyli o muzyce i ciszy w teatrze (muzyka teatralna), reż. Joanna Gerigk, Zdrojowy Teatr Animacji, Jelenia Góra-Cieplice, 8 lutego 2015,
  • Solartaxi. Samochód na słońce (muzyka teatralna), Teatr Maska, Rzeszów, 3 października 2015,
  • Dobrze, że jesteś (muzyka teatralna), reż. Joanna Gerigk, Teatr Lalki i Aktora w Wałbrzychu, 20 lutego 2016,
  • Siostra i cień (muzyka teatralna), reż. Joanna Gerigk, Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego, Kalisz, 23 kwietnia 2016,
  • Kosmiczna Dziura (warstwa muzyczna, elektroniczna, wizualna), Centrum Technologii Audiowizualnych, Wrocław, 3 listopada 2016,
  • Apollo i Marsjasz (muzyka teatralna, live electronics), reż. Joanna Gerigk, Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna w Krakowie oddział we Wrocławiu, Wrocław, 28 listopada 2016,
  • Mandragora (muzyka teatralna), reż. Joanna Gerigk, Teatr Lalki i Aktora w Łomży, 26 lutego 2017,
  • Dryl (muzyka teatralna), reż. Marta Streker, Teatr Powszechny w Łodzi, 24 czerwca 2017,
  • Nauka Latania (muzyka teatralna), reż. Joanna Gerigk, Białostocki Teatr Lalek, 8 października 2017,
  • 5 Skarbów pod Wielkim Śniegiem (muzyka teatralna), koncepcja: Agata Chojnacka, Sebastian Ładyżyński, Szkoła nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Świdnicy, 19 października 2017,
  • Zdziczenie obyczajów pośmiertnych (muzyka teatralna), reż. Marta Streker, Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu, 3 lutego 2018,
  • Café panique (muzyka teatralna), reż. Joanna Gerigk, Wrocławski Teatr Pantomimy, Scena na Świebodzkim, 9 lutego 2018,
  • Płetwal 52 (muzyka teatralna), reż. Dorota Bator, 39 Przegląd Piosenki Aktorskiej, Teatr Muzyczny Capitol, Wrocław, 20 marca 2018,
  • Szpak Fryderyk (muzyka teatralna), reż. Marta Streker, Teatr Miejski, Gliwice, 26 maja 2018,
  • Róża wiatrów (muzyka teatralna), koncepcja: Agata Chojnacka, Sebastian Ładyżyński, Centrum Technologii Audiowizualnych, Wrocław, 26 września 2018,
  • Zielona Gęś, czyli najmniejszy teatrzyk świata (muzyka teatralna), reż. Joanna Gerigk, Zdrojowy Teatr Animacji, Jelenia Góra-Cieplice, 31 grudnia 2018,
  • Kichot (muzyka teatralna), reż. Joanna Gerigk, Wrocławski Teatr Lalek, Wrocław, 17 marca 2019,
  • 13 Bajek (muzyka teatralna), reż. Marta Streker, Teatr Lalki i Aktora w Wałbrzychu, 25 maja 2019,
  • Kukułeczka (muzyka teatralna), koncepcja: Agata Chojnacka, Sebastian Ładyżyński, Centrum Technologii Audiowizualnych, Wrocław, 24 lipca 2019,
  • Zapisani (muzyka teatralna), reż. Joanna Gerigk, Teatr Arlekin w Łodzi, 15 września 2019,
  • Leśni. Apokryf (muzyka teatralna), reż. Marta Streker, Teatr Polski we Wrocławiu, 3 października 2019.

Każde z tych dzieł pokazuje niezwykłą różnorodność i bogactwo, jakie wnosi Ładyżyński do świata teatru.

Muzyka do gier komputerowych

Muzyka do gier komputerowych odgrywa kluczową rolę w tworzeniu immersyjnych doświadczeń dla graczy. Sebastian Ładyżyński w znaczący sposób przyczynił się do rozwoju tej dziedziny, realizując różnorodne projekty związane z tworzeniem dźwięków do gier wirtualnej rzeczywistości oraz aplikacji mobilnych.

  • PackRage (muzyka i dźwięk do gry komputerowej VR), produkcja: Giant Lazer, Wyższa Szkoła Bankowa, Wrocław, 6 grudnia 2017.
  • Gran & the Magic Mineral (muzyka i dźwięk do gry komputerowej na platformy mobilne), produkcja: Giant Lazer, sierpień 2018.
  • Trash Rage (muzyka i dźwięk do gry komputerowej VR), Giant Lazer, Centrum Technologii Audiowizualnych, Wrocław, 28 marca 2019.

Dzięki talentowi i zaangażowaniu, Ładyżyński wniósł świeżość i innowacyjność do każdego z tych projektów, co skutkowało unikalnym brzmieniem gier, które zapewniają graczom niezapomniane wrażenia.

Nagrody

Lista osiągnięć w dziedzinie muzyki oraz animacji jest niezwykle bogata i pełna prestiżowych nagród. Oto najważniejsze z wyróżnień, które zdobył Sebastian Ładyżyński:

  • trzecia nagroda w kategorii prawokonania na Trzecim Międzynarodowym Konkursie Duetów Harfowych w Cieszynie za utwór „Spells and Hexes” (2009),
  • nominacja w konkursie Call for Sounds na 52 Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesieńza za utwór „trajectory 0.1a” (2009),
  • wyróżnienie w konkursie kompozytorskim poznańskiego Centrum Sztuki Dziecka za utwór „Las 0.1” (2009),
  • Grand Prix w Konkursie Młodych Kompozytorów w Mińsku na Białorusi (2010),
  • nominacja do nagrody im. Juliusza Machulskiego za film „Protozoa” w kategorii najlepszy film animowany podczas KAN 2011 we Wrocławiu (2011),
  • nagroda za szczególne walory artystyczne na Ogólnopolskim Festiwalu Autorskich Filmów Animowanych OFAFA w Krakowie za film „Protozoa” (2011),
  • nominacja dla filmu „Miraż” podczas 12 Międzynarodowego Festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty we Wrocławiu (2012),
  • nominacja dla filmu „Miraż” w 52 Krakowskim Festiwalu Filmowym (2012),
  • nominacja dla filmu „Miraż” na Festiwalu Animocje w Bydgoszczy (2012),
  • nominacja dla filmu „Miraż” podczas V Festiwalu Animator w Poznaniu (2012),
  • wyróżnienie w poznańskim Centrum Sztuki Dziecka za utwór „W jakim morze jest humorze”, który łączył harfę celtycką, wizualizację i animację dziecięcą (2012),
  • nominacja dla filmu „Kigo” na 10. europejskim festiwalu filmów animowanych BALKANIMA w Serbii (2013),
  • nominacja do nagrody na 4. Festiwalu Se-ma-for Film w 2013 roku za film „Kigo” (2013),
  • nagroda za najlepszą animację podczas CineMAiubit w Bukareszcie, Rumunia (2013),
  • nagroda za walory estetyczne dla filmu „Kigo” na Festiwalu Autorskich Filmów Animowanych OFAFA (2013),
  • druga nagroda na Festiwalu Sztuki Wideo Green Age za film „Kigo” (2013),
  • nominacja dla filmu „Kigo” na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Studentów w Tbilisi „AMIRANI” (2013),
  • nominacja dla filmu „Kigo” na 5. Międzynarodowym Festiwalu Filmów Animowanych “TOFUZI” w Gruzji (2013),
  • wyróżnienie za muzykę teatralną w spektaklu „Dobrze, że jesteś” w reżyserii Joanny Gerigk, który otrzymał tytuł najlepszego spektaklu na Festiwalu Teatrów Ożywionej Formy „Maskarada” (2016),
  • nagroda Szarego Widza za „Dobrze, że jesteś” na 29 Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym “Walizka” w Łomży (2016),
  • nagroda specjalna im. Wojciecha Juszczaka za szczególne walory artystyczne na Festiwalu “Animator” w Poznaniu za film „Kinki-Tabu”, w reżyserii Izumi Yoshida (2016),
  • II nagroda na Międzynarodowym Festiwalu “Lalka Też Człowiek” w Warszawie również za „Kinki-Tabu” (2016),
  • nagroda publiczności na Festiwalu Filmu Autorskiego OFAFA za „Zdarzenie plastyczne” w reżyserii Tymona Albrzykowskiego (2016),
  • nagroda Experimental Animation Award na Animex International Festival of Animation and Computer Games w Middlesbrough za „Kinki-Tabu” (2017),
  • Jantar za krótkometrażowy film animowany na Festiwalu Młodzi i Film za „Błoto” w reżyserii Alicji Błaszczyńskiej (2018),
  • Grand Prix – Kryształowy Animusz, Nagroda Stowarzyszenia Filmowców Polskich na Festiwalu Animator 2019 za „Ostatnia wieczerza” (muzyka do filmu 13’), reż. Piotr Dumała (2019).

Przypisy

  1. Polskie Centrum Informacji Muzycznej [online], polmic.pl [dostęp 01.08.2018 r.]
  2. Przewód doktorski mgr. S. Ładyżyńskiego [online], amuz.wroc.pl [dostęp 25.07.2018 r.]
  3. FilmPolski.pl, „FilmPolski” [dostęp 26.07.2018 r.]
  4. FilmPolski.pl, „FilmPolski” [dostęp 25.07.2018 r.]
  5. Sebastian Ładyżyński [online], Filmweb [dostęp 25.07.2018 r.]
  6. Sebastian Ładyżyński, [w:] Encyklopedia teatru polskiego (osoby) [dostęp 26.07.2018 r.]

Oceń: Sebastian Ładyżyński

Średnia ocena:4.51 Liczba ocen:20