Grażyna Pstrokońska-Nawratil, znakomita osobowość polskiej muzyki, przyszła na świat 16 lipca 1947 roku we Wrocławiu. Kompozytor i pedagog, stanie na czołowej pozycji w dziedzinie edukacji muzycznej w Polsce.
W latach 1966–1971, Grażyna kształciła się w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej we Wrocławiu, gdzie zdobywała fundamenty swojego rozwoju artystycznego. Od 1993 roku pełni rolę profesora tej uczelni, dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem z młodszymi pokoleniami muzyków.
Jej edukacja miała również miejsce za granicą, z nauką u wybitnych mistrzów, takich jak Olivier Messiaen oraz Pierre Boulez w Paryżu. Grażyna Pstrokońska-Nawratil nie tylko uczy w Wrocławiu, ale także prowadzi zajęcia na Akademii Muzycznej w Poznaniu, kształcąc przyszłe talenty muzyczne.
Już od wielu lat aktywnie uczestniczy w kursach muzyki współczesnej, organizując warsztaty w takich miejscach jak Bystrzyca Kłodzka i Gdańsk. Jej praca dydaktyczna jest niezwykle cenna dla rozwoju polskiej sceny muzycznej.
Ważniejsze utwory
Na podstawie zgromadzonych materiałów źródłowych przedstawiamy szczegóły dotyczące najważniejszych dzieł skomponowanych przez Grażynę Pstrokońską-Nawratil. Poniżej znajduje się zbiór jej utworów, które łączą różnorodne formy muzyczne oraz instrumentalne. W ich skład wchodzą:
- Trio-sonata na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1967),
- Concerto grosso na klarnet, róg, fortepian i orkiestrę (1970-71),
- Fresco I – Reanimacja – na wielką orkiestrę symfoniczną (1972),
- Po słońce czerwone na głosy i 5 instrumentów (1972),
- Nokturn na wiolonczelę i fortepian preparowany (1973),
- Abecadło na chór mieszany i zespół instrumentalny (1973),
- Trzy pieśni na chór mieszany (1973),
- Ostinato na zespół perkusyjny (1974),
- Fresco II – Epitaphios na wielką orkiestrę symfoniczną (1975),
- Kanon na grupę motoryczną – 4 perkusje i fortepian (1976),
- Studio per violino e tam-tam (1977),
- Ymnodia na 3 głosy, taśmę i perkusję (1977),
- Fresco III – Ikar na wielką orkiestrę symfoniczną (1979) – III lokata na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu w 1987,
- La vetrata na fortepian (1979),
- Incrustation na skrzypce i orkiestrę (1979),
- Papież Słowiański, kantata na sopran, baryton, recytatora, amatorski chór i orkiestrę (1979),
- Arabeska na kwartet smyczkowy (1980),
- Eco per 2 flauti (1980),
- Eco per flauto grande (1980),
- Studio per una batteria (1981),
- Sfrunął na Śląsk Orzeł Biały, oratorium-ballada na 3 soprany, chór i orkiestrę (1981),
- Fresco IV – Concerto alla campana Tadeusz Baird in memoriam na fortepian i orkiestrę symfoniczną (1982),
- Bis-Joke na perkusję i fortepian (1985),
- Pieśni niespokojne na baryton i orkiestrę (1985),
- Pejzaż z pluszczem na sopran i 3 skrzypiec (1986),
- Fresco V – Éternel na sopran, chór chłopięcy, chór mieszany i wielką orkiestrę symfoniczną * (1987),
- W królestwie jesiennych liści, balet dla dzieci (1989),
- Le soleil, koncert na instrumenty perkusyjne i orkiestrę (1991),
- Triangle! na grupę perkusyjną (1992),
- Le tambour provençal na 2 wiolonczele i fortepian (1993),
- Fresco VI – Palindrom I na orkiestrę smyczkową z klawesynem * (1994),
- Kwartet lidyjski – myśląc o Andrzeju na kwartet smyczkowy (1994),
- Palindrom II „Terra” na chór męski i fortepian (1995),
- Bartokiana [wersja I] na 2 wiolonczele i fortepian (1995),
- El Condor (Wiosna), koncert na 2 marimby i orkiestrę kameralną (1996),
- La foret (Jesień) na kontrabas i orkiestrę kameralną (1997),
- … il neige (Zima) na obój i orkiestrę kameralną (1997),
- … como el sol e la mar … (Lato) na flet i orkiestrę kameralną (1998),
- Eco Music „Klimop” na orkiestrę (1998),
- Fresco VII – Uru-Anna na tenor, wielki chór mieszany i wielką orkiestrę symfoniczną (1998-99),
- Hectoriana (1999),
- W poszukiwaniu wędrującego echa na dwoje skrzypiec (2000),
- Bartokiana [wersja II] na marimbę i orkiestrę kameralną (2000),
- Algorytm snu wielkiego miasta na marimbę solo (2001),
- Ptaki na horyzoncie zmierzchu na altówkę i kontrabas (2002),
- Muzyka lidyjska na orkiestrę smyczkową (2003),
- Magnificat MM na sopran, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2004),
- Ptaki na horyzoncie zmierzchu [wersja II] na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (2006),
- Strumyk i słonko na inkrustowany fortepian (2007),
- …como el sol e la mar… (lato) na flet i orkiestrę kameralną (2007),
- Niedziela Palmowa w Nazareth na saksofon, perkusję i organy (2009),
- ICE-LAND. Tęczowe mosty nad Dettifoss na orkiestrę kameralną (2011),
- Madrygał na dwa fortepiany (2011),
- HARMONY na orkiestrę symfoniczną (2011),
- Wędrówki zielonego skarabeusza na flet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2012),
- L’OCEAN na orkiestrę symfoniczną (2012),
- Lasy deszczowe na flety i orkiestrę symfoniczną (2013),
- Figury na piasku na kwartet fletowy (2014),
- Galaktikos na flet i organy (2015),
- Tryptyk na dwa flety i organy (2017),
- Assisi na wiolonczelę akustyczną/elektryczną, chór dziecięcy i wielką orkiestrę symfoniczną (2017),
- Ring of Tara na oktet perkusyjny (2018).
Nagrody
Grażyna Pstrokońska-Nawratil, znana polska kompozytorka, została doceniona w wielu prestiżowych konkursach i nagrodach w swojej karierze artystycznej. Oto niektóre z jej wyróżnień:
- nagroda Miasta Wrocławia, 1989,
- nagroda Prezesa Rady Ministrów, 1989,
- nagroda im. Św. Brata Alberta, 1998,
- wrocławska nagroda muzyczna, 2002,
- Doroczna nagroda Związku Kompozytorów Polskich, 2004,
- Doroczna nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Dziedzinie Muzyki, 2006, 2018,
- srebrny Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis, 2013.
Te nagrody odzwierciedlają talent i wkład artystki w polską muzykę, a także jej zasługi dla kultury narodowej.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Jan Pfister | Aleksander Skibiński | Lesław Żurek | Ryszard Grzebielucha | Waldemar Kasta | Gabriel Chmura | Darosław J. Toruń | Sitek | Bodo Kox | Konrad Latte | Dorota Osińska | Magdalena Czajka | Natalia Lubrano | Aleksander Trojanowski | A.M. Bakalar | Izabela Polakowska-Rybska | Olaf Lubaszenko | Marek Błaszczyk (muzyk) | Ewa Skibińska | Jacek ZwoźniakOceń: Grażyna Pstrokońska-Nawratil