Lech Andrzej Janerka, urodzony 2 maja 1953 roku we Wrocławiu, to wybitny przedstawiciel polskiej sceny rockowej. Jako muzyk, kompozytor, basista oraz autor tekstów, odgrywa istotną rolę w polskiej muzyce. Jest nie tylko cenionym artystą, ale także mężem Bożeny Janerki, co dodaje osobistego wymiaru jego twórczości.
Janerka jest także członkiem Akademii Fonograficznej, co potwierdza jego znaczenie w branży. Warto również zwrócić uwagę, że jest związany z Związkiem Producentów Audio-Video (ZPAV), co pokazuje jego profesjonalne zaangażowanie i wpływ na rozwój polskiej muzyki.
Kariera muzyczna
Na przełomie lat 70. artysta wraz z żoną, Bożeną, brał udział w festiwalach piosenki studenckiej, gdzie zyskał pierwsze doświadczenia sceniczne. W 1979 roku postanowił założyć zespół Klaus Mitffoch, z którym nagrał album noszący tę samą nazwę. Wiele krytyków uznaje go za jeden z najważniejszych dokumentów w historii polskiej muzyki rockowej. Album ten cechowały niezwykła ekspresja i bogactwo melodii, które przyciągały uwagę słuchaczy w porównaniu do współczesnych zespołów punk rockowych. Jego teksty często poruszały realia Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej lat 80., pełne subtelnej ironii i krytyki społecznej, a niektóre utwory, takie jak „Powinność kurdupelka” oraz „Klus Mitroch”, nawoływały do oporu i walki.
Zespół Klaus Mitffoch zdobył szereg wyróżnień, w tym nagrody przyznane przez „Magazyn Muzyczny” oraz czytelników „Tylko Rock” w kategoriach albumu 30-lecia i lat 80.
Kariera solowa
Po rozstaniu z zespołem w 1986 roku, artysta skupił się na swojej karierze solowej, wydając album pt. Historia podwodna, który w porównaniu do poprzednich projektów charakteryzował się zdecydowanie spokojniejszą estetyką muzyczną i tekstową. Płyta spotkała się z pozytywnym odbiorem zarówno wśród krytyków, jak i słuchaczy. Nowością na tej produkcji było użycie elektronicznie przetwarzanej wiolonczeli, w którą zaangażowana była Bożena Janerka. Wiele utworów z tego albumu, takich jak „Konstytucje”, „Niewole” oraz „Ta zabawa nie jest dla dziewczynek”, zdobyło wysokie miejsca na rodzimych listach przebojów.
W kolejnych latach Janerka kontynuował wydawanie albumów, chociaż nie wszystkie z nich odnosiły sukces komercyjny. Pomimo tego, jego pozycja na polskiej scenie muzycznej stała się niepodważalna. Artysta postrzegany jest jako twórca niezależny i oryginalny, który często zmieniał styl muzyczny swoich kompozycji. Na przykład album Bruhaha był pełen charakterystycznych, ostrych gitarowych riffów Wojciecha Seweryna, natomiast Ur poszukiwał nowego, odmienności brzmienia, które niekoniecznie wpisywało się w rockową estetykę.
W 2002 roku Janerka wydał album Fiu fiu…, za który zdobył nominacje do nagród Fryderyków w kategoriach autora roku oraz albumu alternatywnego. Również w tym samym roku stworzył utwór „Nadzieja o Wrocławiu”, który stał się częścią kampanii promującej Wrocław jako potencjalnego gospodarza wystawy EXPO 2010. W nagraniu uczestniczyli przedstawiciele lokalnej sceny politycznej i artystycznej, w tym biskup oraz komendant policji. Wrocławianie śledzili to wydarzenie z zainteresowaniem, podczas gdy wielu fanów twórczości Janerki postrzegało jego decyzję o współpracy z politykami jako zaskakujące odejście od niezależności. W odpowiedzi na krytykę artysta zauważył, że osiągnął wiek, w którym może robić to, co mu się podoba, nie przejmując się opinią innych.
W 2005 roku artysta powrócił z albumem Plagiaty, który wyróżniał się brzmieniem akustycznym i zawierał kompozycje z czasów jego młodości, jednak z nowo napisanymi tekstami. Krążek zyskał uznanie zarówno w oczach fanów, jak i krytyków, przyczyniając się do zdobycia nagrody Superjedynka za płytę alternatywną roku. Utwory „Rower” oraz „Ramydada” stały się hitami, a teledysk do „Roweru” zdobył grand prix na festiwalu polskich wideoklipów Yach Film. Janerka odbierał Fryderyka nie tylko za kompozycje, ale również za hit roku („Rower”) oraz za płytę alternatywną (Plagiaty). Niestety, w tym okresie artysta musiał na pewien czas zawiesić swoją karierę sceniczną z powodu wypadku, w wyniku którego doznał urazu kręgosłupa. Jednak w 2007 roku, po długiej przerwie, Janerka powrócił do koncertowania, realizując trasę po Polsce.
W 2023 roku artysta zaprezentował najnowszy album pt. Gipsowy odlew falsyfikatu, który przyciągnął uwagę słuchaczy dzięki singlom „Zabawawa”, „Wanna na Wawelu” oraz „Dupa jak sofa”.
Teksty
Twórczość Lecha Janerki koncentruje się na złożonym obrazie konfliktu jednostki z otaczającym światem. Artysta, postrzegając rzeczywistość za granicami swojego bezpośredniego otoczenia, przedstawia ją jako wrogi teren. W jego albumie Klaus Mitffoch praktycznie wszystkie utwory, napisane przez Lecha lub jego żonę Bożenę, można interpretować jako manifesty dążące do niezależności oraz krytykę systemu zniewolenia. Janerka jednak podkreśla, że jego teksty mają różne znaczenia i nie powinny być jednoznacznie klasyfikowane.
W sferze stylistycznej jego utworów wyróżniają się liczne środki wyrazu, takie jak aliteracje oraz kreatywne zabawy słowne. Przykładem są neologizmy, takie jak np. figurole, które wprowadzają elementy groteski, ironii czy absurdu do twórczości. Według niektórych krytyków, te techniki miały na celu zachowanie wolności twórczej wobec restrykcji cenzury. Z tego powodu jego teksty porównywane są do twórczości Mirona Białoszewskiego.
Sam Lech Janerka zaznacza, że jego utwory charakteryzują się prostotą, a większy nacisk kładzie na aspekty muzyczne. Uważa, że w rockowej aranżacji można dodać wartość nawet najprostsze teksty, które składają się z zaledwie jednej frazy.
Dodatkowo, Lech Janerka jest również autorem tomiku bajek dla dzieci zatytułowanego Puszka-Cacuszko, do którego ilustracje stworzył Tomasz Broda.
Odznaczenia
Lech Janerka, znany i ceniony artysta, otrzymał szereg prestiżowych nagród, które uznają jego wkład w kulturę i sztukę. Wśród wybitnych odznaczeń, które zdobył, znajdują się:
- brązowy Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis przyznany w 2005 roku,
- Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski, który został mu nadany w 2011 roku.
Dyskografia
Lech Janerka, polski artysta, zdobył uznanie w świecie muzyki dzięki swojej bogatej dyskografii. Poniżej przedstawione są różne kategorie jego wydawnictw, które pokazują rozwój jego twórczości na przestrzeni lat.
Albumy studyjne
Rok | Tytuł | Pozycja na liście |
---|---|---|
POL | ||
1986 | Historia podwodna
| — |
1989 | Piosenki
| 94 |
1991 | Ur
| — |
1994 | Bruhaha
| — |
1997 | Dobranoc
| — |
2002 | Fiu fiu…
| 4 |
2005 | Plagiaty
| 2 |
2023 | Gipsowy odlew falsyfikatu
| 5 |
„—” oznacza, że pozycja nie była notowana. |
Albumy koncertowe
Rok | Tytuł | Miejsce na liście |
---|---|---|
POL | ||
1994 | Bez prądu
| — |
„—” oznacza, że pozycja nie była notowana. |
Albumy kompilacyjne
Rok | Tytuł | Pozycja na liście | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
POL | |||||||||
1993 | Co lepsze kawałki
| — | |||||||
2005 | The Best – Strzeż się tych miejsc
| — | |||||||
2007 | Gwiazdy polskiej muzyki lat 80.
| — | |||||||
„—” oznacza, że pozycja nie była notowana. |
DVD
Rok | Tytuł | Pozycja na liście |
---|---|---|
POL | ||
2010 | Najmniejszy koncert świata
| — |
„—” oznacza, że pozycja nie była notowana. |
Single
Rok | Tytuł | Pozycja na liście | Album |
---|---|---|---|
LP3 | |||
1986 | „Ta zabawa nie jest dla dziewczynek” / „Jest jak w niebie” | 8/10 | Historia podwodna |
1994 | „Lubią nas” / „Wywiad polityczny” / „Bultarga” | — | Bruhaha |
2002 | „Nadzieja o Wrocławiu” | — | — |
„—” oznacza, że pozycja nie była notowana. |
Inne notowane utwory
Rok wydania | Nazwa utworu | Miejsce na liście | Tytuł albumu | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
LP3 | SLiP | ||||||||
1986 | „Lola (chce zmieniać świat)” | 9 | — | Historia podwodna | |||||
1987 | „Niewole” | 19 | — | ||||||
„Reformator” | 20 | — | |||||||
„Historia podwodna” (z Małgorzatą Ostrowską) | 24 | — | |||||||
1988 | „Paragwaj” | 23 | — | Piosenki | |||||
1993 | „W naturze mamy ciągły ruch” | 31 | — | Co lepsze kawałki | |||||
1997 | „Wyobraź sobie” | 23 | — | Dobranoc | |||||
2002 | „Wieje” | 6 | 30 | Fiu fiu… | |||||
„Wirnik” | 29 | 30 | |||||||
2005 | „Rower” | 1 | 7 | Plagiaty | |||||
„Ramydada” | 1 | — | |||||||
„Paradoksy” | 10 | — | |||||||
2006 | „Konstytucje 2006” (z Sidney Polak, Junior Stress) | 1 | 11 | Polski ogień | |||||
„Słoń” | 8 | — | — | ||||||
„—” oznacza, że pozycja nie była notowana. |
Inne
Rok | Tytuł | Uwagi |
---|---|---|
1992 | Trzy dekady rocka live 2 (kompilacja różnych wykonawców) |
|
1997 | Voo Voo – Flota zjednoczonych sił |
|
2001 | Tomasz Gwinciński & NonLinear Ensamble – Clever Nonsense and Other Outdoor Games |
|
2001 | Świetliki – Złe misie |
|
2004 | Tymon & The Transistors – Wesele |
|
2005 | Voo Voo – XX Cz.1 |
|
2006 | Polski ogień (kompilacja różnych wykonawców) |
|
2009 | T-raperzy znad Wisły – Ekshumacja2 |
|
Gajcy! (kompilacja różnych wykonawców) |
|
Filmografia
Filmografia Lecha Janerki obejmuje szereg interesujących projektów, w których jako kompozytor i wykonawca muzyki wziął udział. Oto niektóre z nich:
- Chce mi się wyć (muzyka, wykonanie muzyki, 1990, film fabularny, reżyseria: Jacek Skalski),
- Obcy musi fruwać (muzyka, wykonanie muzyki, 1993, film fabularny, reżyseria: Wiesław Saniewski),
- Czyż nie dobija się konia? (muzyka, wykonanie muzyki, 2000, film biograficzny/dokumentalny, reżyseria: Maciej Żurawski),
- Głośniej od bomb (jako ksiądz Wojciech, 2001, film fabularny, reżyseria: Przemysław Wojcieszek),
- Historia polskiego rocka (2008, film dokumentalny, reżyseria: Leszek Gnoiński, Wojciech Słota),
- Beats of Freedom – Zew wolności (2009, film dokumentalny, reżyseria: Leszek Gnoiński, Wojciech Słota).
Te produkcje odzwierciedlają różnorodność ról, jakie Janerka pełnił w kinematografii, od kompozytora po występującego aktora.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Michał Dudziewicz | Katarzyna Kozak | Michał Białecki | Jerzy Mularczyk | Peter Hacks | Sebastian Majewski | Marcin Kober | Jarosław Kidawa | Sylwia Juszczak-Krawczyk | Zdzisław Noworol | Adolf Sonnenfeld | Wojciech Kościelniak | Bartłomiej Świderski | Karl Eduard von Holtei | Andreas Riehl młodszy | Józefa Bąkowska | Eugen Spiro | Elżbieta Towarnicka | Piotr Skiba (artysta) | Walter DamroschOceń: Lech Janerka