Karina Skrzeszewska, urodzona we Wrocławiu, to utalentowana polska śpiewaczka operowa. W jej repertuarze dominuje sopran koloraturowy dramatyczny (znany również jako soprano drammatico d'agilità), co czyni ją szczególnie zdolną w wykonywaniu złożonych technicznie i emocjonalnie partii belcantowych.
W tej dziedzinie muzyki operowej, specjalizacja w partiach belcantowych wymaga nie tylko doskonałej techniki wokalnej, ale także głębokiego zrozumienia emocji przekazywanych przez muzykę. Karina Skrzeszewska z pewnością wyróżnia się na tle innych artystów swoją wrażliwością i umiejętnościami.
Kariera artystyczna
Karina Skrzeszewska jest artystką o imponującej karierze wokalnej i aktorskiej. Ukończyła studia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, gdzie pod okiem prof. Felicji Jagodzińskiej-Langer rozwinęła swoje umiejętności. Następnie doskonaliła swoje zdolności wokalne, uczestnicząc w kursach mistrzowskich zarówno w kraju, jak i zagranicą, m.in. u Krystyny Szostek-Radkowej oraz Dariusza Grabowskiego.
Pierwsze kroki na scenie stawiała w przedstawieniu dyplomowym we współpracy z Operą Dolnośląską, gdzie pełniła rolę Pierwszej Damy w „Czarodziejskim flecie” Mozarta i wystąpiła w operetce Karla Zellera „Ptasznik z Tyrolu” na deskach Operetki Wrocławskiej. Jej debiut w operze miał miejsce w marcu 2007 roku, gdy wykonała partię Musetty w „Cyganerii” Pucciniego w Operze Bałtyckiej w Gdańsku.
W czerwcu tego samego roku, na Festiwalu Operosa w Warnie, miała zaszczyt wystąpić jako Donna Anna w „Don Giovannim” Mozarta. Pod koniec 2007 roku artystka zaczęła współpracować z Mazowieckim Teatrem Muzycznym, debiutując w wykreowanej przez Wiesława Ochmana inscenizacji „Zemsty nietoperza” Straussa w roli Rozalindy.
W latach 2008-2011 odbyła tournée operowe, odwiedzając Holandię, Belgię oraz Hiszpanię, wykonując piesni takie jak: Łucji w „Łucji z Lammermooru”, Gildy w „Rigoletcie” oraz Dziewczyny w kantatach Carmina Burana i „Catulli Carmina” Carla Orffa. Od 2008 roku jej współpraca z Operą Śląską zaowocowała premierową rolą tytułową w „Łucji z Lammermooru” Donizettiego, co przyniosło jej Złotą Maskę za najlepszą rolę wokalno-aktorską w 2008 roku. Nagranie „Carmina Burana” z jej udziałem pod dyrekcją Tadeusza Serafina zostało wydane na płycie w 2011 roku.
W 2010 roku miała zaszczyt debiutować w Teatrze Wielkim w Poznaniu, gdzie doszło do koncertowego wykonania „Carmina Burana”. Kolejnym krokiem w jej karierze był występ w bydgoskiej Operze Nova, gdzie dodała partię Królowej Nocy w „Czarodziejskim flecie” do swojego repertuaru.
Artystka zadebiutowała w 2011 roku w tytułowej roli „Maria Stuarda”, za co zebrała znakomite recenzje. „Skrzeszewska zachwyciła koloraturowym sopranem o pięknej barwie i zdecydowanym brzmieniu,” pisał Dziennik Teatralny, podkreślając jej dominację w przedstawieniu oraz niezwykłe prowadzenie frazy, szczególnie w górnych rejestrach. W następnym roku jej talent dostrzegli krytycy na zaproszenie Michała Znanieckiego, w ramach projektu Głos wykluczonych, uczestniczyła w trzech edycjach tego projektu, którego finał odbył się w ogrodach Zamku w Leśnicy.
W 2013 roku zadebiutowała w Teatrze Wielkim w Łodzi, gdzie zagrała tytułową rolę Anny Boleny Donizettiego. Jej występ zaowocował serią entuzjastycznych recenzji. Również w tym roku wystąpiła jako Violetta Valery w „Traviacie” Verdiego, co przyniosło jej ogólne uznanie w wielu teatrach, takich jak Opera Śląska i Opera Bałtycka.
W 2016 roku wcieliła się w rolę Elżbiety w „Don Carlosie” Verdiego, a następnie współpracowała z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. Rok 2017 przyniósł jej kolejne ważne debiuty, w tym w „Mocy przeznaczenia” Verdiego, a także w roli Abigaille w „Nabucco” w Operze Bałtyckiej. Recenzenci nie szczędzili jej pochwał za ukazywaną przez nią głębię emocji i mistrzostwo techniczne.
W tym samym roku zaprezentowała projekt „Callas jakiej nie znacie…”, a w 2019 roku zadebiutowała jako Hrabina w „Weselu Figara” Mozarta. Po przerwie spowodowanej pandemią COVID-19, w 2021 roku powróciła na sceny operowe oraz zadebiutowała w Londynie w roli Halki. W marcu 2023 roku na deskach Teatru Muzycznego w Lublinie wcieliła się w rolę Violetty Valery, zdobywając owacje na stojąco od publiczności.
W nadchodzących miesiącach, we wrześniu 2024 roku, Karina Skrzeszewska zadebiutuje w partii tytułowej w operze „Tosca” Pucciniego, a 11 maja 2024 roku zadebiutuje w Teatrze Wielkim Operze Narodowej w koncertowej wersji „Beatrix Cenci” L. Różyckiego.
Artystka miała zaszczyt współpracować z wieloma renomowanymi dyrygentami i reżyserami, w tym Łukaszem Borowiczem, Warcisławem Kuncem, Robertem Skolmowskim, Henrykiem Konwińskim oraz Tomaszem Koniną.
Działalność na rzecz kultury greckiej
Karina Skrzeszewska to wybitna postać, której korzenie tkwią w polsko-greckiej rodzinie. Jej matka jest Greczynką z Pontu, przybyłą do Polski po zakończeniu wojny domowej w Grecji. Już od najmłodszych lat miała możliwość zapoznania się z bogactwem greckiej kultury, co miało istotny wpływ na jej późniejszą twórczość.
W repertuarze Kariny znajdują się nie tylko znane partie operowe i operetkowe, ale także klasyczne pieśni greckie uznawanych twórców, takich jak Manos Chadzidakis, Apostolos Kaldaras oraz Mikis Theodorakis. Dzięki swojej pasji i talentowi, zdobyła uznanie jako ambasador kultury greckiej w Polsce, a jej działalność została zorganizowana w ramach Wrocławskiego Towarzystwa Greków w Polsce „Odysseas”.
Artystka jest zaangażowana w różnorodne przedsięwzięcia mające na celu propagowanie kultury oraz sztuki Grecji. Wśród jej osiągnięć można wymienić prowadzenie warsztatów tańców greckich, które przyczyniają się do popularyzacji tradycji greckiej. W 2004 roku, z okazji Igrzysk Olimpijskich w Atenach, zorganizowała i wystąpiła z koncertem muzyki greckiej w Klubie Olimpijskim w Warszawie.
Dodatkowo, jej koncert stał się ważnym punktem „Spotkań Rodzin Olimpijskich”, które miały miejsce na warszawskim Towarze w tym samym roku, a także na narodowym święcie Grecji, obchodzonym w październiku 2006 roku. Karina Skrzeszewska kontynuuje swoją misję, łącząc różnorodne kultury i inspirując wielu do odkrywania greckiego dziedzictwa przez sztukę.
Repertuar
Partie operowe
Kompozytor | Rola | Tytuł | Miejsce |
---|---|---|---|
V. Bellini | Norma | Norma | 2019 – Opera Krakowska 2018 – Opera Krakowska 2017 – Opera Krakowska |
G. Donizetti | Anna Boleyn | Anna Bolena | 2018 – Opera Krakowska 2015 – Teatr Wielki w Łodzi 2013 – Teatr Wielki w Łodzi |
Łucja | Łucja z Lammermooru | 2014 – Opera Śląska w Bytomiu 2010 – Teatr Państwowy w Koszycach 2009 – Teatr Państwowy w Koszycach 2009 – XIX Festiwal im. Adama Didura w Sanoku 2008 – Opera Śląska w Bytomiu | |
Elisabetta | Maria Stuarda | 2020 – Teatr Miejski w Pasawie 2019 – Teatr Miejski w Pasawie | |
Maria Stuarda | 2011 – Teatr Wielki w Poznaniu 2011 – Opera Śląska w Bytomiu | ||
G. Verdi | Abigaille | Nabucco | 2021 – Opera Wrocławska 2020 – Opera Wrocławska 2019 – Opera Wrocławska 2019 – Teatr Miejski w Pasawie 2019 – Teatr Miejski w Landshut 2018 – Opera Wrocławska 2018 – Opera Bałtycka w Gdańsku 2018 – Opera Śląska w Bytomiu 2018 – Opera Bałtycka w Gdańsku 2018 – Opera Śląska w Bytomiu 2017 – Opera Bałtycka w Gdańsku |
Leonora | Moc przeznaczenia | 2017 – Opera Śląska w Bytomiu | |
Elżbieta de Valois | Don Carlo | 2018 – Staatstheater Cottbus 2017 – Staatstheater Cottbus 2016 – Opera Nova w Bydgoszczy | |
Violetta | Traviata | 2023 – Teatr Muzyczny w Lublinie 2018 – Opera Bałtycka w Gdańsku 2017 – Opera na Zamku w Szczecinie 2017 – Opera Bałtycka w Gdańsku 2016 – Opera Bałtycka w Gdańsku 2016 – Opera na Zamku w Szczecinie 2015 – Teatr Muzyczny w Lublinie 2015 – Opera Śląska w Bytomiu 2014 – Opera Śląska w Bytomiu 2013 – Teatr Wielki w Łodzi | |
Gilda | Rigoletto | (potrzebna informacja) | |
G. Puccini | Mimì | Cyganeria | 2017 – Opera Śląska w Bytomiu 2016 – Opera Śląska w Bytomiu |
Musetta | 2007 – Opera Bałtycka w Gdańsku | ||
W.A. Mozart | Hrabina | Wesele Figara | 2022 – Warszawska Opera Kameralna 2021 – Warszawska Opera Kameralna 2020 – Warszawska Opera Kameralna 2019 – Warszawska Opera Kameralna |
Donna Elwira | Don Giovanni | 2023 – Warszawska Opera Kameralna 2022 – Warszawska Opera Kameralna 2021 – Warszawska Opera Kameralna 2013 – Opera Krakowska 2011 – Opera Krakowska 2009 – Opera Krakowska | |
Donna Anna | 2014 – Opera Śląska w Bytomiu 2011 – Opera Narodowa w Bratysławie 2007 – Festiwal Operosa (inne języki) w Warnie | ||
Królowa Nocy | Czarodziejski Flet | 2011 – Opera Nova w Bydgoszczy | |
Pierwsza Dama | 2011 – Opera Nova w Bydgoszczy – Opera Wrocławska | ||
J. Strauss | Saffi | Baron cygański (operetka) | 2013 – Teatr Muzyczny w Poznaniu 2012 – Opera Śląska |
Rozalinda | Zemsta Nietoperza (operetka) | 2007 – Mazowiecki Teatr Muzyczny w Warszawie | |
S. Moniuszko | Halka | Halka | 2022 – Polski Ośrodek Społeczno Kulturalny w Londynie |
Hanna | Straszny Dwór | (potrzebna informacja) | |
H. Purcell | Wróżka | Królowa wróżek: Sen nocy letniej | 2013 – Teatr Muzyczny w Poznaniu 2012 – Opera Śląska |
W repertuarze artystki znajdują się również inne ciekawe projekty:
- w. Shakespeare, Szukając Leara: Verdi, 2013 – Impart Wrocław,
- Od Broadway’u do Hollywood (rewia w reż. Anny Majer), 2012 – Opera Śląska,
W zakresie oratoriów oraz dzieł symfonicznych można wymienić:
- c. Orff, Carmina Burana – Dziewczyna, 2008 – Opera Śląska (wykonanie sceniczne), 2010 – Teatr Wielki w Poznaniu (wykonanie koncertowe), 2018 – Filharmonia Śląska (wykonanie koncertowe),
- Oratorium Papieskie Urodziny Świętego, 2014 – Sanktuarium Jana Pawła II w Krakowie z udziałem Kameralnej Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Opolskiej.
Nie brak także autorskich projektów muzycznych:
- Callas jakiej nie znacie…, koncert zrealizowany z pianistką Katarzyna Neugebauer, ilustrowany narracją Marcina Marii Bogusławskiego, 2017 – Warszawa, 2018 – Kraków, Krynica Zdrój, 2019 – Kraków, Sanok.
Nagrody i odznaczenia
Karina Skrzeszewska, uznana artystka, zdobyła wiele prestiżowych nagród oraz odznaczeń w swojej karierze. W 2016 roku została uhonorowana Odznaką honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, co podkreśla jej wkład w rozwój i promocję polskiej kultury. Wcześniej, w 2009 roku, z imponującym osiągnięciem zdobyła Złotą Maskę podczas festiwalu Śląska, gdzie wyróżniono ją za znakomitą rolę wokalno-aktorską w operze Łucja z Lammermooru oraz w Carmina Burana C. Orffa, odbywającej się w Operze Śląskiej.
Przypisy
- BeataB. Fischer, Teatr Muzyczny w Lublinie wznawia „Traviatę” Giuseppe Verdiego [online], Orfeo, 19.01.2023 r. [dostęp 06.03.2023 r.]
- DKAmedia, “Halka” by Stanisław Moniuszko – Polish Opera in London [online], BritishPoles.uk, 27.10.2022 r. [dostęp 06.03.2023 r.]
- GrzegorzG. Chrapkiewicz, To, co dawne – jakże nowe [online], teatralny.pl, 17.07.2019 r. [dostęp 24.06.2021 r.]
- MichaelM. Atzinger, Kritik – Donizettis „Maria Stuarda” in Passau: Lebendiges Historiendrama mit Tiefenwirkung | BR-Klassik [online], br-klassik.de, 11.11.2019 r. [dostęp 04.07.2021 r.]
- AdrianA. Nowak, Nowa Callas mieszka we Wrocławiu i śpiewa na Śląsku [online], prestoportal.pl, 09.10.2014 r. [dostęp 22.06.2021 r.]
- OskarO. Świtała, Anna Bolena w Operze Krakowskiej – Reżyserskie nieporozumienie, wspaniale zadyrygowane | Sympatycy Sztuki [online], 29.05.2018 r. [dostęp 07.03.2022 r.]
- BeataB. Fischer, Wyszydzić bon-vivanta. „Don Giovanni” w Warszawskiej Operze Kameralnej. [online], Vissi d’Arte, 04.06.2021 r. [dostęp 25.06.2021 r.]
- DOROTAD. SZWARCMAN, Karina Bolena [online], Co w duszy gra, 26.05.2018 r. [dostęp 09.03.2022 r.]
- AdamA. Czopek, MAESTRO – Wzruszająca „Norma” w Krakowie [online], maestro.net.pl, 30.10.2017 r. [dostęp 24.06.2021 r.]
- JACEKJ. MARCZYŃSKI, Alfabet polskiej opery: siła kobiecego głosu [online], Onet Kultura, 28.06.2018 r. [dostęp 09.03.2022 r.]
- NadiaN. Attavanti, ANNA BOLENA W KRAKOWIE [online], ANNA BOLENA W KRAKOWIE 29.05.2018 r. [dostęp 09.03.2022 r.]
- TomaszT. Zakrzewski, Łucja z Lammermoor [online], cojestgrane.pl, 23.12.2014 r. [dostęp 22.06.2021 r.]
- WiesławaW. Konopelska, Wielkie wejście [online], dziennikteatralny.pl, 25.02.2012 r. [dostęp 22.06.2021 r.]
- HenrykaH. Wach-Malicka, Teatr rozpala wyobraźnię, „Dziennik Zachodni Polskatimes.pl” [dostęp 11.01.2018 r.]
- ŁukaszŁ. Karkoszka, „Łucja z Lammermoor” w Operze Śląskiej w Bytomiu [online], dziennikteatralny.pl, 18.03.2008 r. [dostęp 22.06.2021 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Tomasz Tyndyk | Marcin Hamkało | Mata (raper) | Agata Polic | Natalia Avelon | Zbigniew Jakubek | Ireneusz Wójcicki | Marta Dymek | Michał Lesień | Krzysztof Bukowski | Mariusz Mikołajek | Agnieszka Pruska | Zofia Kulik | Pham | Ernst Gottlieb Baron | Żanetta Gruszczyńska-Ogonowska | Janek Samołyk | Adelina Murio-Celli d’Elpeux | Witosław Czerwonka | Arnold ScheringOceń: Karina Skrzeszewska