Karina Skrzeszewska


Karina Skrzeszewska, urodzona we Wrocławiu, to utalentowana polska śpiewaczka operowa. W jej repertuarze dominuje sopran koloraturowy dramatyczny (znany również jako soprano drammatico d'agilità), co czyni ją szczególnie zdolną w wykonywaniu złożonych technicznie i emocjonalnie partii belcantowych.

W tej dziedzinie muzyki operowej, specjalizacja w partiach belcantowych wymaga nie tylko doskonałej techniki wokalnej, ale także głębokiego zrozumienia emocji przekazywanych przez muzykę. Karina Skrzeszewska z pewnością wyróżnia się na tle innych artystów swoją wrażliwością i umiejętnościami.

Kariera artystyczna

Karina Skrzeszewska jest artystką o imponującej karierze wokalnej i aktorskiej. Ukończyła studia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, gdzie pod okiem prof. Felicji Jagodzińskiej-Langer rozwinęła swoje umiejętności. Następnie doskonaliła swoje zdolności wokalne, uczestnicząc w kursach mistrzowskich zarówno w kraju, jak i zagranicą, m.in. u Krystyny Szostek-Radkowej oraz Dariusza Grabowskiego.

Pierwsze kroki na scenie stawiała w przedstawieniu dyplomowym we współpracy z Operą Dolnośląską, gdzie pełniła rolę Pierwszej Damy w „Czarodziejskim flecie” Mozarta i wystąpiła w operetce Karla Zellera „Ptasznik z Tyrolu” na deskach Operetki Wrocławskiej. Jej debiut w operze miał miejsce w marcu 2007 roku, gdy wykonała partię Musetty w „Cyganerii” Pucciniego w Operze Bałtyckiej w Gdańsku.

W czerwcu tego samego roku, na Festiwalu Operosa w Warnie, miała zaszczyt wystąpić jako Donna Anna w „Don Giovannim” Mozarta. Pod koniec 2007 roku artystka zaczęła współpracować z Mazowieckim Teatrem Muzycznym, debiutując w wykreowanej przez Wiesława Ochmana inscenizacji „Zemsty nietoperza” Straussa w roli Rozalindy.

W latach 2008-2011 odbyła tournée operowe, odwiedzając Holandię, Belgię oraz Hiszpanię, wykonując piesni takie jak: Łucji w „Łucji z Lammermooru”, Gildy w „Rigoletcie” oraz Dziewczyny w kantatach Carmina Burana i „Catulli Carmina” Carla Orffa. Od 2008 roku jej współpraca z Operą Śląską zaowocowała premierową rolą tytułową w „Łucji z Lammermooru” Donizettiego, co przyniosło jej Złotą Maskę za najlepszą rolę wokalno-aktorską w 2008 roku. Nagranie „Carmina Burana” z jej udziałem pod dyrekcją Tadeusza Serafina zostało wydane na płycie w 2011 roku.

W 2010 roku miała zaszczyt debiutować w Teatrze Wielkim w Poznaniu, gdzie doszło do koncertowego wykonania „Carmina Burana”. Kolejnym krokiem w jej karierze był występ w bydgoskiej Operze Nova, gdzie dodała partię Królowej Nocy w „Czarodziejskim flecie” do swojego repertuaru.

Artystka zadebiutowała w 2011 roku w tytułowej roli „Maria Stuarda”, za co zebrała znakomite recenzje. „Skrzeszewska zachwyciła koloraturowym sopranem o pięknej barwie i zdecydowanym brzmieniu,” pisał Dziennik Teatralny, podkreślając jej dominację w przedstawieniu oraz niezwykłe prowadzenie frazy, szczególnie w górnych rejestrach. W następnym roku jej talent dostrzegli krytycy na zaproszenie Michała Znanieckiego, w ramach projektu Głos wykluczonych, uczestniczyła w trzech edycjach tego projektu, którego finał odbył się w ogrodach Zamku w Leśnicy.

W 2013 roku zadebiutowała w Teatrze Wielkim w Łodzi, gdzie zagrała tytułową rolę Anny Boleny Donizettiego. Jej występ zaowocował serią entuzjastycznych recenzji. Również w tym roku wystąpiła jako Violetta Valery w „Traviacie” Verdiego, co przyniosło jej ogólne uznanie w wielu teatrach, takich jak Opera Śląska i Opera Bałtycka.

W 2016 roku wcieliła się w rolę Elżbiety w „Don Carlosie” Verdiego, a następnie współpracowała z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. Rok 2017 przyniósł jej kolejne ważne debiuty, w tym w „Mocy przeznaczenia” Verdiego, a także w roli Abigaille w „Nabucco” w Operze Bałtyckiej. Recenzenci nie szczędzili jej pochwał za ukazywaną przez nią głębię emocji i mistrzostwo techniczne.

W tym samym roku zaprezentowała projekt „Callas jakiej nie znacie…”, a w 2019 roku zadebiutowała jako Hrabina w „Weselu Figara” Mozarta. Po przerwie spowodowanej pandemią COVID-19, w 2021 roku powróciła na sceny operowe oraz zadebiutowała w Londynie w roli Halki. W marcu 2023 roku na deskach Teatru Muzycznego w Lublinie wcieliła się w rolę Violetty Valery, zdobywając owacje na stojąco od publiczności.

W nadchodzących miesiącach, we wrześniu 2024 roku, Karina Skrzeszewska zadebiutuje w partii tytułowej w operze „Tosca” Pucciniego, a 11 maja 2024 roku zadebiutuje w Teatrze Wielkim Operze Narodowej w koncertowej wersji „Beatrix Cenci” L. Różyckiego.

Artystka miała zaszczyt współpracować z wieloma renomowanymi dyrygentami i reżyserami, w tym Łukaszem Borowiczem, Warcisławem Kuncem, Robertem Skolmowskim, Henrykiem Konwińskim oraz Tomaszem Koniną.

Działalność na rzecz kultury greckiej

Karina Skrzeszewska to wybitna postać, której korzenie tkwią w polsko-greckiej rodzinie. Jej matka jest Greczynką z Pontu, przybyłą do Polski po zakończeniu wojny domowej w Grecji. Już od najmłodszych lat miała możliwość zapoznania się z bogactwem greckiej kultury, co miało istotny wpływ na jej późniejszą twórczość.

W repertuarze Kariny znajdują się nie tylko znane partie operowe i operetkowe, ale także klasyczne pieśni greckie uznawanych twórców, takich jak Manos Chadzidakis, Apostolos Kaldaras oraz Mikis Theodorakis. Dzięki swojej pasji i talentowi, zdobyła uznanie jako ambasador kultury greckiej w Polsce, a jej działalność została zorganizowana w ramach Wrocławskiego Towarzystwa Greków w Polsce „Odysseas”.

Artystka jest zaangażowana w różnorodne przedsięwzięcia mające na celu propagowanie kultury oraz sztuki Grecji. Wśród jej osiągnięć można wymienić prowadzenie warsztatów tańców greckich, które przyczyniają się do popularyzacji tradycji greckiej. W 2004 roku, z okazji Igrzysk Olimpijskich w Atenach, zorganizowała i wystąpiła z koncertem muzyki greckiej w Klubie Olimpijskim w Warszawie.

Dodatkowo, jej koncert stał się ważnym punktem „Spotkań Rodzin Olimpijskich”, które miały miejsce na warszawskim Towarze w tym samym roku, a także na narodowym święcie Grecji, obchodzonym w październiku 2006 roku. Karina Skrzeszewska kontynuuje swoją misję, łącząc różnorodne kultury i inspirując wielu do odkrywania greckiego dziedzictwa przez sztukę.

Repertuar

Partie operowe

KompozytorRolaTytułMiejsce
V. BelliniNormaNorma2019 – Opera Krakowska
2018 – Opera Krakowska
2017 – Opera Krakowska
G. DonizettiAnna BoleynAnna Bolena2018 – Opera Krakowska
2015 – Teatr Wielki w Łodzi
2013 – Teatr Wielki w Łodzi
ŁucjaŁucja z Lammermooru2014 – Opera Śląska w Bytomiu
2010 – Teatr Państwowy w Koszycach
2009 – Teatr Państwowy w Koszycach
2009 – XIX Festiwal im. Adama Didura w Sanoku
2008 – Opera Śląska w Bytomiu
ElisabettaMaria Stuarda2020 – Teatr Miejski w Pasawie
2019 – Teatr Miejski w Pasawie
Maria Stuarda2011 – Teatr Wielki w Poznaniu
2011 – Opera Śląska w Bytomiu
G. VerdiAbigailleNabucco2021 – Opera Wrocławska
2020 – Opera Wrocławska
2019 – Opera Wrocławska
2019 – Teatr Miejski w Pasawie
2019 – Teatr Miejski w Landshut
2018 – Opera Wrocławska
2018 – Opera Bałtycka w Gdańsku
2018 – Opera Śląska w Bytomiu
2018 – Opera Bałtycka w Gdańsku
2018 – Opera Śląska w Bytomiu
2017 – Opera Bałtycka w Gdańsku
LeonoraMoc przeznaczenia2017 – Opera Śląska w Bytomiu
Elżbieta de ValoisDon Carlo2018 – Staatstheater Cottbus
2017 – Staatstheater Cottbus
2016 – Opera Nova w Bydgoszczy
ViolettaTraviata2023 – Teatr Muzyczny w Lublinie
2018 – Opera Bałtycka w Gdańsku
2017 – Opera na Zamku w Szczecinie
2017 – Opera Bałtycka w Gdańsku
2016 – Opera Bałtycka w Gdańsku
2016 – Opera na Zamku w Szczecinie
2015 – Teatr Muzyczny w Lublinie
2015 – Opera Śląska w Bytomiu
2014 – Opera Śląska w Bytomiu
2013 – Teatr Wielki w Łodzi
GildaRigoletto(potrzebna informacja)
G. PucciniMimìCyganeria2017 – Opera Śląska w Bytomiu
2016 – Opera Śląska w Bytomiu
Musetta2007 – Opera Bałtycka w Gdańsku
W.A. MozartHrabinaWesele Figara2022 – Warszawska Opera Kameralna
2021 – Warszawska Opera Kameralna
2020 – Warszawska Opera Kameralna
2019 – Warszawska Opera Kameralna
Donna ElwiraDon Giovanni2023 – Warszawska Opera Kameralna
2022 – Warszawska Opera Kameralna
2021 – Warszawska Opera Kameralna
2013 – Opera Krakowska
2011 – Opera Krakowska
2009 – Opera Krakowska
Donna Anna2014 – Opera Śląska w Bytomiu
2011 – Opera Narodowa w Bratysławie
2007 – Festiwal Operosa (inne języki) w Warnie
Królowa NocyCzarodziejski Flet2011 – Opera Nova w Bydgoszczy
Pierwsza Dama2011 – Opera Nova w Bydgoszczy
– Opera Wrocławska
J. StraussSaffiBaron cygański (operetka)2013 – Teatr Muzyczny w Poznaniu
2012 – Opera Śląska
RozalindaZemsta Nietoperza (operetka)2007 – Mazowiecki Teatr Muzyczny w Warszawie
S. MoniuszkoHalkaHalka2022 – Polski Ośrodek Społeczno Kulturalny w Londynie
HannaStraszny Dwór(potrzebna informacja)
H. PurcellWróżkaKrólowa wróżek: Sen nocy letniej2013 – Teatr Muzyczny w Poznaniu
2012 – Opera Śląska

W repertuarze artystki znajdują się również inne ciekawe projekty:

  • w. Shakespeare, Szukając Leara: Verdi, 2013 – Impart Wrocław,
  • Od Broadway’u do Hollywood (rewia w reż. Anny Majer), 2012 – Opera Śląska,

W zakresie oratoriów oraz dzieł symfonicznych można wymienić:

  • c. Orff, Carmina Burana – Dziewczyna, 2008 – Opera Śląska (wykonanie sceniczne), 2010 – Teatr Wielki w Poznaniu (wykonanie koncertowe), 2018 – Filharmonia Śląska (wykonanie koncertowe),
  • Oratorium Papieskie Urodziny Świętego, 2014 – Sanktuarium Jana Pawła II w Krakowie z udziałem Kameralnej Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Opolskiej.

Nie brak także autorskich projektów muzycznych:

  • Callas jakiej nie znacie…, koncert zrealizowany z pianistką Katarzyna Neugebauer, ilustrowany narracją Marcina Marii Bogusławskiego, 2017 – Warszawa, 2018 – Kraków, Krynica Zdrój, 2019 – Kraków, Sanok.

Nagrody i odznaczenia

Karina Skrzeszewska, uznana artystka, zdobyła wiele prestiżowych nagród oraz odznaczeń w swojej karierze. W 2016 roku została uhonorowana Odznaką honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, co podkreśla jej wkład w rozwój i promocję polskiej kultury. Wcześniej, w 2009 roku, z imponującym osiągnięciem zdobyła Złotą Maskę podczas festiwalu Śląska, gdzie wyróżniono ją za znakomitą rolę wokalno-aktorską w operze Łucja z Lammermooru oraz w Carmina Burana C. Orffa, odbywającej się w Operze Śląskiej.

Przypisy

  1. BeataB. Fischer, Teatr Muzyczny w Lublinie wznawia „Traviatę” Giuseppe Verdiego [online], Orfeo, 19.01.2023 r. [dostęp 06.03.2023 r.]
  2. DKAmedia, “Halka” by Stanisław Moniuszko – Polish Opera in London [online], BritishPoles.uk, 27.10.2022 r. [dostęp 06.03.2023 r.]
  3. GrzegorzG. Chrapkiewicz, To, co dawne – jakże nowe [online], teatralny.pl, 17.07.2019 r. [dostęp 24.06.2021 r.]
  4. MichaelM. Atzinger, Kritik – Donizettis „Maria Stuarda” in Passau: Lebendiges Historiendrama mit Tiefenwirkung | BR-Klassik [online], br-klassik.de, 11.11.2019 r. [dostęp 04.07.2021 r.]
  5. AdrianA. Nowak, Nowa Callas mieszka we Wrocławiu i śpiewa na Śląsku [online], prestoportal.pl, 09.10.2014 r. [dostęp 22.06.2021 r.]
  6. OskarO. Świtała, Anna Bolena w Operze Krakowskiej – Reżyserskie nieporozumienie, wspaniale zadyrygowane | Sympatycy Sztuki [online], 29.05.2018 r. [dostęp 07.03.2022 r.]
  7. BeataB. Fischer, Wyszydzić bon-vivanta. „Don Giovanni” w Warszawskiej Operze Kameralnej. [online], Vissi d’Arte, 04.06.2021 r. [dostęp 25.06.2021 r.]
  8. DOROTAD. SZWARCMAN, Karina Bolena [online], Co w duszy gra, 26.05.2018 r. [dostęp 09.03.2022 r.]
  9. AdamA. Czopek, MAESTRO – Wzruszająca „Norma” w Krakowie [online], maestro.net.pl, 30.10.2017 r. [dostęp 24.06.2021 r.]
  10. JACEKJ. MARCZYŃSKI, Alfabet polskiej opery: siła kobiecego głosu [online], Onet Kultura, 28.06.2018 r. [dostęp 09.03.2022 r.]
  11. NadiaN. Attavanti, ANNA BOLENA W KRAKOWIE [online], ANNA BOLENA W KRAKOWIE 29.05.2018 r. [dostęp 09.03.2022 r.]
  12. TomaszT. Zakrzewski, Łucja z Lammermoor [online], cojestgrane.pl, 23.12.2014 r. [dostęp 22.06.2021 r.]
  13. WiesławaW. Konopelska, Wielkie wejście [online], dziennikteatralny.pl, 25.02.2012 r. [dostęp 22.06.2021 r.]
  14. HenrykaH. Wach-Malicka, Teatr rozpala wyobraźnię, „Dziennik Zachodni Polskatimes.pl” [dostęp 11.01.2018 r.]
  15. ŁukaszŁ. Karkoszka, „Łucja z Lammermoor” w Operze Śląskiej w Bytomiu [online], dziennikteatralny.pl, 18.03.2008 r. [dostęp 22.06.2021 r.]

Oceń: Karina Skrzeszewska

Średnia ocena:4.72 Liczba ocen:12