Zofia Kulik, urodzona 14 września 1947 roku we Wrocławiu, jest uznaną polską artystką, która wyróżnia się na różnych polach sztuki. Znana przede wszystkim jako rzeźbiarka, jej dorobek artystyczny obejmuje także znakomite przykłady fotografii oraz działania związane z performancem.
Jej prace odzwierciedlają bogactwo wyrazu artystycznego, łącząc w sobie różnorodne techniki i formy wyrazu. Kulik jest przykładem twórcy, który eksploruje granice sztuki, wprowadzając nowe idee i perspektywy.
Życiorys
W 1971 roku Zofia Kulik ukończyła studia na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Jej praca dyplomowa była nietypowa – obejmowała symultaniczny pokaz około 500 przezroczy, które rzutowane były na zapierające dech w piersiach trzy ekrany, umiejscowione dookoła widza. Obok tych ekranów znajdował się wykonany z utwardzanych tkanin posąg Mojżesza Michała Anioła, będący szmacianą wersją marmurowej kopii, która stała w holu warszawskiej uczelni. Kolorowy posąg był uwieńczeniem ówczesnego, całorocznego procesu dokumentowania oraz artystycznej działalności Kulik.
W latach 70. i 80. artystka współpracowała z Przemysławem Kwiekiem w ramach duetu KwieKulik, co umożliwiło jej dalsze eksploracje w dziedzinie performance. Nie można również zapominać, że praca dyplomowa Kwieka składała się z impresyjnego pokazu diapozytywów oraz filmów 8 mm, które ukazywały proces twórczy jako dzieło sztuki. W swoich działaniach Kulik rozwijała koncepcję formy otwartej Oskara Hansena, eksplorując tym samym granice artystyczne.
W sztuce Zofii Kulik często pojawiają się motywy związane z władzą, totalitaryzmem oraz relacjami genderowymi. W swoim podwarszawskim domu zgromadziła bogate archiwum materiałów dotyczących polskiej neoawangardy, co świadczy o jej pasji do badania i dokumentowania współczesnej sztuki.
Od połowy lat 80. artystka zaczęła tworzyć fotokolaże, które powstają w wyniku wielokrotnego, punktowego naświetlania materiału fotograficznego oraz rzutowania na niego różnych elementów kompozycji. Efektem tych działań jest unieruchomienie gestów na fotografiach, które może sprawiać wrażenie, że fotografowane postaci tracą swoją indywidualność oraz kontrolę. W jednych z wielu jej fotokolaży pozował artysta Zbigniew Libera, co dodaje kolejną warstwę znaczeniową do twórczości Kulik.
W 1996 roku Zofia Kulik została uhonorowana Paszportem Polityki, co stanowiło swoisty marsz ku uznaniu jej dokonań artystycznych. W kolejnym roku reprezentowała Polskę na prestiżowym Biennale w Wenecji. Jej prace można podziwiać w renomowanych zbiorach, w tym w kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi, co potwierdza jej znaczenie na polskiej i międzynarodowej scenie artystycznej.
Wybrane wystawy
Oto przegląd wybranych wystaw Zofii Kulik, które miały miejsce na przestrzeni lat:
- 1981 – Düsseldorf, Free International University,
- 1989 – Warszawa: Wizualne idiomy socwiecza, Mała Galeria ZPAF,
- 1991 – Amsterdam: Wanderlieder, Stedelijk Museum,
- 1992 – Bolzano: Frontiera 1/92,
- 1994 – Bonn: Europa, Europa,
- 1995 – Korea: Kwangju Biennale,
- 1997 – Wenecja: XLVII Biennale Sztuki,
- 1998 – Poznań: retrospektywna wystawa Od Syberii do Cyberii (w tym I dom, i muzeum),
- 2000 – Paryż: l’Autre Moitie de l’Europe, Galerie Nationale du Jeu de Paume,
- 2004 – Warszawa: Autoportrety i ogród, Galeria Le Guern,
- 2004 – Warszawa: Od Syberii do Cyberii, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki.
Przypisy
- Karol Sienkiewicz: Zofia Kulik. Culture.pl. [dostęp 29.04.2015 r.]
- Jarosław Lubiak: Abecadło Muzeum Sztuki. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi, 2010 r.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Agnieszka Pruska | Mariusz Mikołajek | Karina Skrzeszewska | Tomasz Tyndyk | Marcin Hamkało | Mata (raper) | Agata Polic | Natalia Avelon | Zbigniew Jakubek | Ireneusz Wójcicki | Pham | Ernst Gottlieb Baron | Żanetta Gruszczyńska-Ogonowska | Janek Samołyk | Adelina Murio-Celli d’Elpeux | Witosław Czerwonka | Arnold Schering | Anna Grobecker | Paweł Pawlak (ilustrator) | Natasza SierockaOceń: Zofia Kulik