Adolf Dressler


Adolf Dressler to postać ważna dla niemieckiego malarstwa, urodził się w 1833 roku we Wrocławiu, gdzie również zmarł w 1881 roku. Był artystą, który specjalizował się w pejzażach, a jego działania artystyczne miały miejsce głównie na Dolnym Śląsku.

W swojej twórczości Dressler skupił się na ukazaniu piękna natury, co czyni go istotnym przedstawicielem pejzażystów tego okresu.

Edukacja i praca

Adolf Dressler przyszedł na świat we Wrocławiu, przy ulicy św. Doroty 5, jako syn Josepha Wilhelma i Auguste z domu Reich. Jego droga artystyczna rozpoczęła się pod okiem wrocławskich malarzy, z których największy wpływ na jego rozwój miała postać J.H. Königa w latach 1849–1853, a następnie Ernst Resch od roku 1853. W 1855 roku wyjechał do Frankfurtu nad Menem, gdzie stał się częścią koloni artystycznej w Kronberg, znanej z propagowania pleneryzmu. Przez dziewięć lat, od 1855 do 1864 roku, malował pod kierunkiem Jakoba Beckera, co pomogło mu udoskonalić swoje umiejętności.Po powrocie do Wrocławia w maju 1864 roku, koncentrował się na tworzeniu obrazów rodzajowych w architektonicznym otoczeniu miasta. W tym czasie powstały między innymi dzieła o nazwach: Zaułek Sakwowy oraz Jeńcy austriaccy na Dworcu Świebodzkim.

W 1865 roku przypuszczalnie wziął ślub z Luizą Engelmann, pochodzącą z Trzcińska koło Jeleniej Góry. 5 kwietnia 1869 roku powitali na świecie syna, Hansa, który również dedykował swoje życie sztuce i został malarzem. W tym samym roku Dressler osiedlił się w domu Augusta Seibera, przy Taschenstraße 5, obecnie znanej jako ulica Kołłątaja, gdzie zorganizował swoją pracownię. Tam rozpoczął nauczanie młodych artystów, w tym między innymi Gertrud Staats (1859–1938), Georga Müllera-Breslau, oraz Roberta Sliwinskiego (1840–1902).

Dressler, od roku 1863, był aktywnym członkiem Śląskiego Towarzystwa Artystycznego, a w 1866 roku otrzymał tytuł honorowego członka Towarzystwa Akwarelistów Belgijskich. To właśnie on założył pierwszą szkołę pejzażu na Śląsku, co znacznie wpłynęło na rozwój tego gatunku malarstwa. W 1879 roku został mianowany pierwszym kierownikiem Pracowni Mistrzowskiej Malarstwa Krajobrazowego.

Od 1867 roku regularnie wyruszał w Karkonosze, początkowo zatrzymując się w Zachełmiu, a później najczęściej w Przesiece, gdzie mieszkał u kowala tartacznego Leglera. Niestety, jego życie zakończyło się z powodu choroby wątroby. Został pochowany na starym cmentarzu św. Marii Magdaleny, pozostawiając za sobą bogaty dorobek artystyczny i wielu uczniów, którzy kontynuowali jego dziedzictwo.

Twórczość

Od roku 1867 artysta regularnie oddawał się malowaniu pejzaży Karkonoszy oraz ich najbliższych okolic, co wkrótce stało się głównym motywem jego twórczości. W karkonoskiej Przesiece, na jednej z okazałych skałek, umieszczona jest pamiątkowa płyta, która zawiera inskrypcję „Adolfowi Dresslerowi 1833-1881 Malarzowi Przesieki”. To miejsce upamiętnia oryginalną niemiecką tablicę, która nosiła podobny napis.

W latach 1880-1881 Dressler wykonał monumentalną Panoramę Karkonoszy o wymiarach 20 na 7 metrów, która była eksponowana na Wystawie Rzemiosła i Przemysłu odbywającej się we Wrocławiu. Po tejże wystawie panorama znalazła swoje miejsce w schronisku turystycznym Prinz-Heinrich-Baude, znajdującym się w Karkonoszach. Niestety, w 1946 roku dzieło to spłonęło razem z całą budowlą. W Muzeum Okręgowym w Jeleniej Górze zachowały się jednak oryginalne plany tej panoramy, które mają wymiary 321 na 109 centymetrów.

Twórczość Dresslera prezentowana była w wielu galeriach, a jego obrazy nabywały zarówno muzea, jak i osoby prywatne. Od 1875 roku artysta prowadził dokładny rejestr wszystkich sprzedanych prac wraz z ich szkicami, chociaż jego archiwum zostało niestety zniszczone w roku 1945, podczas oblężenia Wrocławia.

  • Zaułek Sakwowy – 1868, zaginiony,
  • Jeńcy austriaccy na Dworcu Świebodzkim – 1866, Nationalgalerie, Berlin,
  • Panorama Karkonoszy – 1880-1881, 20 × 7 m, płótno zakupione przez przedsiębiorcę z Hamburga, właściciela schroniska księcia Henryka nad Wielkim Stawem; zniszczone podczas pożaru w 1945, mniejsza wersja dostępna w Muzeum Karkonoskim w Jeleniej Górze,
  • Na skraju lasu – 1875, Muzeum Narodowe we Wrocławiu,
  • Widok na Dolinę Łomniczki pod Śnieżką – 1870-80,
  • Jezioro leśne i Nad Baryczą – 1877, dwa obrazy zakupione przez cesarza Wilhelma I,
  • Malarz w plenerze – 1854, płótno, olej; Muzeum Karkonoskie w Jeleniej Górze, MJG AH 2309,
  • Potok leśny – litografia kredkowa; Muzeum Karkonoskie w Jeleniej Górze, MJG AH 4476,
  • Szkic do Panoramy Karkonoszy – 1879, płótno, olej; Muzeum Karkonoskie w Jeleniej Górze, MJG AH 4714,
  • Dolina Czerwienia.

Przypisy

  1. Anna Szczodak: Adolf Dressler. Cyfrowy Dolny Śląsk. [dostęp 13.09.2015 r.]
  2. PiotrP. Łukaszewicz PiotrP., AnnaA. Kozak AnnaA., Obrazy natury: Adolf Dressler i pejzażyści śląscy drugiej połowy wieku XIX, Wrocław: Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 1997 r. [dostęp 17.05.2021 r.]
  3. Encyklopedia Wrocławia, 2006 r., s. 51.
  4. Verchiedene Mitteilungen: die Enthüllungsfeier der Gedenktafel für den verstorbenen Maler Dreßler, „Der Wanderer im Riesengebirge”, nr 52, 1886 r., s. 16.
  5. a b c Adolf Dressler: Wokół Wielkiej Góry. Biuro Wystaw Artystycznych.

Oceń: Adolf Dressler

Średnia ocena:4.63 Liczba ocen:21