Eugen Schüfftan, urodzony 21 lipca 1893 roku we Wrocławiu, a zmarły 6 września 1977 roku w Nowym Jorku, to wybitna postać kina.
Był nie tylko niemieckim operatorem filmowym, ale również architektem oraz malarzem impresjonistycznym. Szüfftan jest uznawany za jednego z prawdziwych pionierów w dziedzinie stosowania efektów specjalnych w kinematografii.
Życiorys
Eugen Schüfftan, wybitny artysta, ukończył studia z zakresu malarstwa oraz architektury na Kunstakademie we Wrocławiu. Jego kariera rozpoczęła się w Berlinie, gdzie przez pewien czas pracował jako malarz impresjonista,
W 1920 roku podjął decyzję o zaangażowaniu się w przemysł filmowy. W trakcie swojej kariery brał udział w tworzeniu wielu znanych filmów, takich jak Nibelungi (1924), Metropolis (1927), Napoleon (1927) oraz Szantaż (1929).
W 1923 roku, we współpracy z Ernestem Kunstmannem, zrealizował innowacyjny efekt specjalny, nazwany później efektem Schüfftana, który został opatentowany w 1924 roku.
W 1933 roku, w obliczu zagrożeń związanych z rosnącą władzą nazistowską, uciekł z III Rzeszy do Francji. Po pewnym czasie, w 1940 roku, wyemigrował do Stanów Zjednoczonych, gdzie kontynuował swoją działalność jako operator filmowy.
W 1947 roku zdobył amerykańskie obywatelstwo, co umocniło jego pozycję w przemyśle filmowym.
Nagrody
Eugen Schüfftan to uznany operator filmowy, który zdobył prestiżową nagrodę Oscara za swoje wybitne osiągnięcia w dziedzinie fotografii filmowej.
Jego sukces związany jest z filmem Bilardzista z roku 1961, w reżyserii Roberta Rossena.
Filmografia
W ciągu swojej imponującej kariery, która trwała ponad 45 lat, od 1920 do 1966 roku, Eugen Schüfftan miał znaczący wkład w branżę filmową, uczestnicząc w 77 różnorodnych produkcjach, zarówno długometrażowych, jak i krótkometrażowych, w tym także telewizyjnych.
Krótkometrażowe
- 1931: Kochany tran (komedia: czas – 24′),
- 1935: Riders to the Sea (40′),
- 1953: Szkarłatna zasłona (obyczajowy: 44′),
- 1958: Pierwsza noc (dramat/fantasy: 23′).
Seriale TV
- 1957: Hawkeye and the Last of the Mohicans (serial-western: 21 odcinków),
- 1959: Hudson’s Bay (serial-western: 35 odcinków),
- 1962: The Nurses (serial medyczny: 1 odcinek).
Fabularne
- 1929: Jagd auf dich,
- 1930: Ludzie w niedzielę (komediodramat: czas – 73′),
- 1930: Pożegnanie (komedia: 73′),
- 1930: Das gestohlene Gesicht (kryminał: 84′),
- 1931: Szlagier uliczny (97′),
- 1931: Les quatre vagabonds (84′),
- 1931: Das Ekel (komedia: 82′),
- 1931: Moja żona, hochsztaplerka (komedia: 91′),
- 1932: Die Wasserteufel von Hieflau (76′),
- 1932: Atlantyda (przygodowy: 81′),
- 1932: Atlantyda (fantasy/SF: 87′),
- 1932: Zigeuner der Nacht (77′),
- 1932: Radosne serca (komedia: 77′),
- 1932: The Mistress of Atlantis (przygodowy),
- 1933: Der Läufer von Marathon (obyczajowy: 98′),
- 1933: Les requins du pétrole (kryminał: 90′),
- 1933: Unsichtbare Gegner (kryminał: 87′),
- 1933: La voix sans visage,
- 1933: Z góry na dół (komedia: 79′),
- 1934: Le scandale (obyczajowy: 106′),
- 1934: Kryzys skończony (musical: 74′),
- 1934: Irish Hearts (obyczajowy: 69′),
- 1935: Children of the Fog (obyczajowy: 59′),
- 1936: The Invader (komedia: 61′),
- 1936: Czuła nieprzyjaciółka (komedia/fantasy: 69′),
- 1936: The Robber Symphony (musical: 136′),
- 1936: Komedie om geld (komediodramat: 89′),
- 1937: Byłam szpiegiem (dreszczowiec: 116′),
- 1937: Yoshiwara (melodramat: 102′),
- 1937: Śmieszny dramat (komedia: 94′),
- 1937: Forfaiture (obyczajowy: 94′),
- 1938: Mollenard (obyczajowy: 102′),
- 1938: Ludzie za mgłą (dramat kryminalny: 91′),
- 1938: Niewolnica Szanghaju (obyczajowy: 105′),
- 1938: Werter (melodramat: 85′),
- 1938: Les trois valses (musical: 90′),
- 1939: María de la O (obyczajowy: 109′),
- 1939: Bez jutra (obyczajowy: 82′),
- 1940: L’émigrante (komediodramat: 109′),
- 1943: Hitler’s Madman (dramat wojenny: 84′),
- 1944: Zdarzyło się to jutro (komedia/fantasy: 85′),
- 1944: Summer Storm (film noir: 106′),
- 1944: Bluebeard (horror: 72′),
- 1945: Club Havana (dramat sensacyjny: 62′),
- 1946: A Scandal in Paris (przygodowy: 100′),
- 1946: The Wife of Monte Cristo (obyczajowy: 83′),
- 1948: Women in the Night (dreszczowiec: 98′),
- 1950: Le traqué (dramat kryminalny: 86′),
- 1950: Gunman in the Streets (kryminał: 86′),
- 1951: Les joyeux pélerins (musical: 93′),
- 1952: Le banquet des fraudeurs (kryminał: 90′),
- 1952: Ladacznica z zasadami (obyczajowy: 75′),
- 1952: Le chemin de Damas (biograficzny: 108′),
- 1953: Sterren stralen overal (musical: 110′),
- 1953: Mina de Vanghel (obyczajowy: 47′),
- 1953: Die Venus vom Tivoli (obyczajowy: 95′),
- 1954: Una parigina a Roma (komedia: 94′),
- 1959: Głową o mur (obyczajowy: 95′),
- 1959: The Bloody Brood (kryminał: 80′),
- 1960: Un couple (obyczajowy: 85′),
- 1960: Oczy bez twarzy (horror: 90′),
- 1961: Bilardzista (dramat/sport: 134′),
- 1961: Something Wild (obyczajowy: 113′),
- 1963: Kapitan Sindbad (przygodowy: 85′),
- 1963: Les vierges (komediodramat: 90′),
- 1964: The Parisienne and the Prudes (komedia: 95′),
- 1964: Lilith (dramat: 113′),
- 1964: La grande frousse (horror: 85′),
- 1965: Trzy pokoje na Manhattanie (obyczajowy: 110′),
- 1966: Der Arzt stellt fest… (dramat: 89′).
Przypisy
- Eugen Schüfftan [online], IMDb [dostęp 08.04.2021 r.]
- BFI Screenonline: Schüfftan, Eugen (1893-1977) Biography [online], screenonline.org.uk [dostęp 27.02.2016 r.]
- a b c EUGEN SCHÜFFTAN. [w:] Internet Encyclopedia of Cinematographers [on-line]. [dostęp 27.02.2016 r.]
- a b c d e Klub Miłośników Filmu I F/X - METROPOLIS - efekty specjalne [online], film.org.pl [dostęp 27.02.2016 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Kinga Preis | Christoph Wilhelm Seidel | Tadeusz Zathey | Wacław Juszczyszyn | Andrzej Kosendiak | Katarzyna Hawrylak-Brzezowska | Daria Galant | Sławomir Woźniak | Otto Klemperer | Kazimierz Cwynar | Adolf Dressler | Ivar Dominik | Leni Alexander | D.B. Foryś | Piotr Krajewski (kurator sztuki) | Bogdan Kuczkowski | Christoph Eschenbach | Jerzy Kapłański | Maurycy Nowakowski | Agnieszka Oryńska-LesickaOceń: Eugen Schüfftan