Port lotniczy Wrocław, znany jako im. Mikołaja Kopernika, stanowi kluczowy element infrastruktury transportowej regionu. Jest to międzynarodowy port lotniczy, który mieści się w Wrocławiu, około 10 km na zachód od centrum miasta, w malowniczym osiedlu Strachowice.
Lotnisko dysponuje jedną asfaltową drogą startową o wymiarach 2503 × 45 m, usytuowaną w kierunku 11/29. Oferuje ono także rozbudowaną infrastrukturę, w tym międzynarodowy terminal pasażerski, terminal dla lotnictwa ogólnego oraz terminal cargo. Dodatkowo, wrocławski port lotniczy wyposażony jest w system ILS drugiej kategorii, co znacznie ułatwia operacje lotnicze w trudnych warunkach atmosferycznych.
Pod względem liczby odprawianych pasażerów, Wrocław jest aktualnie 4. regionalnym portem lotniczym w Polsce. Na czwartym miejscu plasuje się również w kwestii ilości operacji lotniczych, co świadczy o jego dynamicznym rozwoju i znaczeniu na mapie krajowego transportu lotniczego.
Wrocławski port lotniczy jest obsługiwany przez dziesięć regularnych linii lotniczych, a w sezonie letnim uruchamia szereg połączeń czarterowych, co czyni go atrakcyjnym kierunkiem zarówno dla podróżnych krajowych, jak i zagranicznych.
Historia
Lotnisko we Wrocławiu, znane jako Wrocław-Strachowice, ma bogatą historię sięgającą 1938 roku. Zostało ono zbudowane w Strachowicach (wcześniej znanych jako Schöngarten) na mocy potrzeb niemieckiej armii, funkcjonując początkowo jako Flughafen Breslau-Schöngarten. Po zakończeniu II wojny światowej przez krótki czas było zarządzane przez Armię Radziecką, a od czerwca 1945 roku rozpoczęło obsługę lotów cywilnych.
W latach 1946–1958 port lotniczy poświęcony był niemal wyłącznie lotnictwu wojskowemu, gdzie regularne połączenia cywilne zostały przeniesione na trawiaste lotnisko w Gądowie Małym. W tym okresie, w latach 1952–1953, zmodernizowano betonową drogę startową. Od 1958 roku lotnisko w Strachowicach wznowiło regularne połączenia krajowe z Polskimi Liniami Lotniczymi, obsługując loty do takich miast jak Warszawa, Łódź, Poznań czy Gdańsk, a także do Koszalina.
Do chwili rozformowania 3 Bazy Lotniczej w dniu 30 czerwca 2010 roku, lotnisko wciąż korzystało z głównej drogi startowej. Obecnie korzystają z niego 8 Baza Lotnictwa Transportowego oraz 31 Batalion Radiotechniczny, który ma swoje koszary w bezpośredniej bliskości lotniska. Od stycznia 1992 roku, port zarządzany jest przez spółkę Port Lotniczy Wrocław S.A. W 1993 roku zaczęto uruchamiać pierwsze zagraniczne połączenia, poczynając od Frankfurtu nad Menem.
W kolejnych latach lotnisko rozwinęło się o nowe połączenia z Düsseldorfem, a także z Wiedniem i Kopenhagą w 1998 roku. 6 grudnia 2005 roku port lotniczy otrzymał imię Mikołaja Kopernika, wrocławskiego scholastyka z lat 1503–1538, związanego z Kolegiatą Świętego Krzyża i św. Bartłomieja.
W 2007 roku lotnisko osiągnęło milestone 1 mln pasażerów rocznie, co czyniło je piątym w Polsce portem lotniczym. Jeszcze większa liczba pasażerów, 2 mln, została obsłużona w 2014 roku. 12 marca 2010 roku, linia Wizz Air uruchomiła swoją bazę operacyjną, a 28 marca 2012 roku na lotnisku powstała baza Ryanair, pierwsza tego typu w Polsce.
W międzyczasie, w 2014 roku uruchomiono także bazę HEMS (Helicopter Emergency Medical Service) dla LPR, a w 2015 roku Ryanair rozpoczął budowę bazy technicznej i rejestrację spółki „Wroclaw Aircraft Maintenance Services” (WAMS). W 2016 roku zwężono drogę startową, jednocześnie uruchamiając system ILS kategorii II. Warto dodać, że w 2013, 2014, 2015 oraz 2016 roku port lotniczy Wrocław zdobył tytuł najlepszego regionalnego lotniska w Polsce według czytelników „Business Traveller Poland”. W 2016 roku znalazł się w elitarnym gronie najlepszych europejskich lotnisk.
Wskaźnik punktualności portu w okresie od 1 czerwca do 31 sierpnia 2019 roku wyniósł 86%, co uplasowało go na czołowej pozycji pośród polskich lotnisk.
Terminal główny T2
Umowa na budowę drugiego terminala została podpisana 24 lipca 2009 roku z firmą Hochtief. Po jego uruchomieniu w 2012 roku, przepustowość lotniska wzrosła do 3,2 mln pasażerów rocznie. W obrębie terminala powstała nowa płyta postojowa o powierzchni 60 000 m² i 15 stanowisk dla samolotów pasażerskich.
11 czerwca 2010 roku lotnisku przyznano dodatkowe 464,5 ha gruntu, co umożliwiło dalsze inwestycje. Nowy terminal, który oddano do użytku 11 marca 2012 roku, charakteryzuje się dużą kubaturą, a jego powierzchnia utwardzona wynosi 60 000 m². W jego wnętrzu znajdują się m.in. 8 stanowisk kontroli bezpieczeństwa oraz 22 stanowiska odprawy biletowo-bagażowej.
Terminal zaprojektowano zgodnie z normą IATA standardu „C” przez firmę Hochtief Polska, a wartość projektu wynosiła 300 mln złotych. Od wiosny 2018 roku na lotnisku dostępnych jest 4000 miejsc postojowych w różnych strefach parkingowych, co znacznie ułatwia podróżnym parkowanie.
W przyszłości planowana jest rozbudowa terminala, aby zwiększyć jego przepustowość do poziomu 5–6 mln pasażerów rocznie, z potencjałem dalszego zwiększenia do 8–10 mln w miarę potrzeb.
Terminal general aviation T1
Dotychczasowy terminal po otwarciu nowego, stał się miejscem dla lotnictwa ogólnego. W jego strukturach znajdują się szkoła pilotów, sklep dla pilotów, a także biura i wypożyczalnie samochodów. Takie zróżnicowanie usług sprawia, że zarówno piloci, jak i podróżni mogą korzystać z licznych udogodnień dostępnych na lotnisku.
Rozbudowa lotniska
W dniu 10 października 2024 roku, formalizowano umowę pomiędzy inwestorem a wykonawcą, którym jest firma Strabag, dotycząca pierwszego etapu rozbudowy lotniska w Wrocławiu. Całkowity koszt inwestycji oscylować ma w okolicach 376 milionów złotych, w czym znacząca część, wynosząca 175 milionów złotych, pochodzić będzie z funduszy unijnych. Kluczowym czynnikiem decydującym o konieczności rozbudowy jest wzrastający popyt na podróże lotnicze z lotniska imienia Mikołaja Kopernika oraz obecność baz wojskowego lotnictwa Polski i Stanów Zjednoczonych.
Planowana inwestycja podzielona jest na dwa etapy. Pierwszy z nich obejmuje:
- budowę nowej płyty postojowej zdolnej pomieścić 12 samolotów pasażerskich,
- budowę nowej płyty do odladzania,
- cyk ticket new road kołowania o długości 2,5 kilometra,
- nową drogę zjazdową z pasa startowego,
- remont istniejących dróg kołowania.
Po ukończeniu tego etapu, port lotniczy będzie zdolny do jednoczesnego obsługiwania 28 samolotów, co oznacza wzrost o 12 w porównaniu do bieżących możliwości. Dzięki temu, przepustowość startów i lądowań ma wzrosnąć niemal dwukrotnie. Przewiduje się, że zakończenie prac związanych z tym etapem nastąpi w grudniu 2026 roku.
Druga faza rozbudowy skupi się na:
- rozbudowie terminala,
- modernizacji parkingów.
Aktualnie nie wyznaczono jeszcze wykonawcy dla II etapu. Związane z pracami budowlanymi, wrocławskie lotnisko będzie zamknięte w okresie od 26 października do 4 grudnia 2025 roku. W tym czasie podróżni nie będą mogli nabywać biletów na loty z i do Wrocławskiego lotniska.
Główna Baza Operacyjna Sił Zbrojnych USA
Wrocławskie lotnisko, ze względu na swoje strategiczne położenie w pobliżu polskich garnizonów NATO, takich jak Bolesławiec, Świętoszów i Żagań, odgrywa kluczową rolę w operacjach wojskowych. Od stycznia 2017 roku stacjonują tam oddziały USA w ramach operacji Atlantic Resolve, co sprawia, że port lotniczy jest często wykorzystywany przez transportowce US Air Force.
Ważnym momentem w historii współpracy obronnej Pomiędzy USA a Polską było wydarzenie, które miało miejsce 23 września 2019 roku w Nowym Jorku. Wówczas doszło do podpisania przez prezydentów USA, Donalda Trumpa, oraz Polski, Andrzeja Dudę, deklaracji dotyczącej pogłębiania współpracy obronnej, znanej jako Poland – United States Enhanced Defense Cooperation Agreement. W dokumencie tym Port Lotniczy Wrocław został wymieniony jako kluczowa lokalizacja dla lotniczej bazy transportowej US Air Force.
W lipcu 2020 roku Rejonowy Zarząd Infrastruktury w Wrocławiu ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji przedprojektowej w celu przygotowania odpowiedniej infrastruktury dla Lotniczego Portu Debarkacyjnego (APOD). W ramach tego projektu planowane są następujące inwestycje:
- płyta postojowa APOD (pojemność 4 x samolot C-5),
- drogę kołowania do płyty postojowej APOD,
- płaszczyzna przeładunku materiałów niebezpiecznych / teren przeładunku / przetrzymywania amunicji (możliwość wsparcia dla 1 x samolotu C-5; w tym pojemność do 70 tysięcy funtów równoważnika materiałów wybuchowych),
- obiekty Portu Przeładunkowego (cargo i przeładunek materiałów),
- terminal pasażerski,
- tymczasowe miejsce zakwaterowania (pojemność do 550 osób),
- bocznicę kolejową z torem dojazdowym od linii kolejowej nr 274,
- modernizację systemu ochrony antyterrorystycznej oraz ochrony obiektu – teren APOD,
- stołówkę (pojemność do 450 osób),
- obiekt sypialny i pralnię (pojemność do 450 osób),
- przychodnię medyczną / dentystyczną,
- centrum sportowe,
- pocztę,
- obiekt administracyjny,
- magazyn broni,
- infrastrukturę telekomunikacyjną,
- warsztat remontowy pojazdów, parking.
25 września 2020 roku podpisano umowę z firmą WLC Inżynierowie na kwotę 3 677 700 zł, która zobowiązała się do zakończenia prac do 30 czerwca 2021 roku.
Połączenia do centrum Wrocławia
Na trasie pomiędzy lotniskiem a dworcem kolejowym Wrocław Główny regularnie kursują autobusy miejskie, na przykład linia 106, obsługiwane przez MPK Wrocław. Autobus ten jest dostępny na przystanku przy ul. Dworcowej, w pobliżu Silver Tower Center. Z drugiej strony, linia 206, która kursuje nocą, zatrzymuje się przy ulicy Suchej, w okolicy Wroclavii oraz ulicy Peronowej. Czas przejazdu z dworca na lotnisko wynosi 45 minut.
Dodatkowo, z ulicy Poświęckiej kursuje linia 129, co zwiększa dostępność komunikacyjną tego miejsca. Do lotniska docierają również taksówki, zarówno te tradycyjne, jak i te obsługiwane przez popularne aplikacje mobilne, takie jak Uber i Bolt.
Na terenie portu lotniczego znajdują się aż 4000 miejsc parkingowych, co zapewnia komfort podróżującym. Ponadto, na lotnisku dostępne są usługi wynajmu samochodów, a wypożyczalnie znajdują się zarówno w terminalu głównym, jak i w terminalu General Aviation. W bliskim sąsiedztwie nowego terminalu znajduje się również stacja paliw Orlen, oferująca usługi drive-through.
Na lotnisko prowadzi także ścieżka rowerowa, co stanowi dodatkową opcję transportową dla osób preferujących aktywność fizyczną. W planach jest budowa nowej linii kolejowej, a w ramach przygotowań powstał już tunel w podziemiach terminalu oraz wiadukt drogowy nad planowaną trasą kolejową. Najbliższa stacja kolejowa, Wrocław Żerniki, zapewnia dostęp do portu lotniczego poprzez autobus MPK nr 129, który zatrzymuje się na przystanku Żernicka.
Kierunki lotów i linie lotnicze
Siatka połączeń regularnych
Port lotniczy Wrocław-Strachowice oferuje szeroki wachlarz połączeń regularnych obsługiwanych przez różne linie lotnicze, co sprawia, że podróżujący mają wiele opcji do wyboru.
Wszystkie dostępne połączenia znajdziesz w poniższej tabeli:
Linia lotnicza | Kierunek |
---|---|
Air Dolomiti |
|
Buzz Air | Sezonowo:
|
Enter Air | Czartery:
Sezonowo:
|
Finnair |
|
KLM |
|
LOT |
|
Lufthansa |
|
Norwegian Air Shuttle |
|
Ryanair |
Sezonowo:
|
SAS |
|
Smartwings | Sezonowo:
Sezonowe czartery:
|
SWISS |
|
Wizz Air |
Sezonowo:
|
Statystyki ruchu
Zestawienia roczne
W tej sekcji powinniśmy zaprezentować dane dotyczące ruchu lotniczego w porcie lotniczym Wrocław-Strachowice. Niestety, z powodu problemów technicznych, wykres nie jest dostępny. Zachęcamy do zapoznania się z dodatkowym zapytaniem oraz źródłami informacyjnymi w serwisie Wikidata.
Rok | Liczba pasażerów | Procent zmiany | Cargo (w tonach) | Liczba operacji lotniczych |
---|---|---|---|---|
1998 | 173 990 | _ | 871 | 9468 |
1999 | 191 502 | +10% | 628 | 10 333 |
2000 | 210 873 | +10% | 2548 | 11 858 |
2001 | 247 537 | +17% | 1172 | 12 476 |
2002 | 242 821 | -2% | 1571 | 11 040 |
2003 | 284 334 | +17% | 1183 | 12 395 |
2004 | 351 850 | +24% | 946 | 18 509 |
2005 | 465 528 | +32% | 1425 | 20 560 |
2006 | 865 933 | +86% | 1357 | 25 002 |
2007 | 1 280 511 | +48% | 1431 | 26 948 |
2008 | 1 486 442 | +16% | 1105 | 31 739 |
2009 | 1 365 456 | -8% | 1031 | 25 472 |
2010 | 1 654 439 | +21% | 946 | 23 627 |
2011 | 1 657 472 | 0% | 957 | 25 339 |
2012 | 1 996 552 | +20% | 928 | 27 960 |
2013 | 1 920 179 | -4% | 5138 | 24 960 |
2014 | 2 085 638 | +9% | 5816 | 24 970 |
2015 | 2 320 015 | +11% | 6729 | 24 510 |
2016 | 2 419 482 | +4% | 9863 | 25 486 |
2017 | 2 855 026 | +18% | 11 040 | 27 736 |
2018 | 3 347 553 | +17% | 10 425 | 32 462 |
2019 | 3 548 089 | +6% | 11 061 | 32 967 |
2020 | 1 007 323 | -72% | 8823 | 15 512 |
2021 | 1 418 836 | +41% | 11 211 | 18 812 |
2022 | 2 878 054 | +103% | 11 124,8 | 27 825 |
2023 | 3 891 553 | +35% | 10 413,05 | 32 360 |
Źródło: Przewozy pasażerów, cargo i operacji lotniczych 1998–2022: Strona internetowa portu
Statystyki pasażerów
Aktualne dane dotyczące liczby pasażerów korzystających z portu lotniczego w nadchodzących latach są kluczowe dla analizy jego rozwoju oraz efektywności.
Miesiąc | Styczeń | Luty | Marzec | Kwiecień | Maj | Czerwiec | Lipiec | Sierpień | Wrzesień | Październik | Listopad | Grudzień | Razem |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ilość pasażerów | 250 539 | 228 122 | 280 152 | 341 013 | 416 194 | 479 247 | 518 174 | 524 294 | 480 870 | 398 045 | 277 126 | _ | 4 193 776 |
Miesiąc | Styczeń | Luty | Marzec | Kwiecień | Maj | Czerwiec | Lipiec | Sierpień | Wrzesień | Październik | Listopad | Grudzień | Łącznie |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ilość pasażerów | 200 169 | 195 244 | 226 479 | 289 734 | 342 715 | 424 383 | 453 011 | 454 808 | 433 222 | 346 827 | 253 517 | 271 336 | 3 891 445 |
Operacje lotnicze
Statystyki dotyczące operacji lotniczych dostarczają informacji na temat intensywności ruchu w porcie. Obserwacja zmian w liczbie operacji pozwala na wyciąganie wniosków o tendencjach w rozwoju lotnictwa.
Miesiąc | Styczeń | Luty | Marzec | Kwiecień | Maj | Czerwiec | Lipiec | Sierpień | Wrzesień | Październik | Listopad | Grudzień | Ogółem |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Liczba operacji lotniczych | 2 309 | 2 135 | 2 584 | 3 089 | 3 542 | 3 809 | – | – | – | – | – | – | 17 468 |
Miesiąc | Styczeń | Luty | Marzec | Kwiecień | Maj | Czerwiec | Lipiec | Sierpień | Wrzesień | Październik | Listopad | Grudzień | Razem |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Liczba operacji lotniczych | 1 915 | 1 829 | 2 154 | 2 437 | 2 818 | 3 284 | 3 496 | 3 364 | 3 430 | 2 924 | 2 310 | 2 360 | 32 321 |
Pozostałe obiekty w kategorii "Lotniska i lądowiska":
Lądowisko Wrocław-Uniwersytecki Szpital Kliniczny | Lądowisko Wrocław-Nowy Szpital | Lądowisko Wrocław-4 Wojskowy Szpital Kliniczny | Lądowisko Wrocław-Szpital WojewódzkiOceń: Port lotniczy Wrocław-Strachowice