Port lotniczy Wrocław-Strachowice


Port lotniczy Wrocław, znany jako im. Mikołaja Kopernika, stanowi kluczowy element infrastruktury transportowej regionu. Jest to międzynarodowy port lotniczy, który mieści się w Wrocławiu, około 10 km na zachód od centrum miasta, w malowniczym osiedlu Strachowice.

Lotnisko dysponuje jedną asfaltową drogą startową o wymiarach 2503 × 45 m, usytuowaną w kierunku 11/29. Oferuje ono także rozbudowaną infrastrukturę, w tym międzynarodowy terminal pasażerski, terminal dla lotnictwa ogólnego oraz terminal cargo. Dodatkowo, wrocławski port lotniczy wyposażony jest w system ILS drugiej kategorii, co znacznie ułatwia operacje lotnicze w trudnych warunkach atmosferycznych.

Pod względem liczby odprawianych pasażerów, Wrocław jest aktualnie 4. regionalnym portem lotniczym w Polsce. Na czwartym miejscu plasuje się również w kwestii ilości operacji lotniczych, co świadczy o jego dynamicznym rozwoju i znaczeniu na mapie krajowego transportu lotniczego.

Wrocławski port lotniczy jest obsługiwany przez dziesięć regularnych linii lotniczych, a w sezonie letnim uruchamia szereg połączeń czarterowych, co czyni go atrakcyjnym kierunkiem zarówno dla podróżnych krajowych, jak i zagranicznych.

Historia

Lotnisko we Wrocławiu, znane jako Wrocław-Strachowice, ma bogatą historię sięgającą 1938 roku. Zostało ono zbudowane w Strachowicach (wcześniej znanych jako Schöngarten) na mocy potrzeb niemieckiej armii, funkcjonując początkowo jako Flughafen Breslau-Schöngarten. Po zakończeniu II wojny światowej przez krótki czas było zarządzane przez Armię Radziecką, a od czerwca 1945 roku rozpoczęło obsługę lotów cywilnych.

W latach 1946–1958 port lotniczy poświęcony był niemal wyłącznie lotnictwu wojskowemu, gdzie regularne połączenia cywilne zostały przeniesione na trawiaste lotnisko w Gądowie Małym. W tym okresie, w latach 1952–1953, zmodernizowano betonową drogę startową. Od 1958 roku lotnisko w Strachowicach wznowiło regularne połączenia krajowe z Polskimi Liniami Lotniczymi, obsługując loty do takich miast jak Warszawa, Łódź, Poznań czy Gdańsk, a także do Koszalina.

Do chwili rozformowania 3 Bazy Lotniczej w dniu 30 czerwca 2010 roku, lotnisko wciąż korzystało z głównej drogi startowej. Obecnie korzystają z niego 8 Baza Lotnictwa Transportowego oraz 31 Batalion Radiotechniczny, który ma swoje koszary w bezpośredniej bliskości lotniska. Od stycznia 1992 roku, port zarządzany jest przez spółkę Port Lotniczy Wrocław S.A. W 1993 roku zaczęto uruchamiać pierwsze zagraniczne połączenia, poczynając od Frankfurtu nad Menem.

W kolejnych latach lotnisko rozwinęło się o nowe połączenia z Düsseldorfem, a także z Wiedniem i Kopenhagą w 1998 roku. 6 grudnia 2005 roku port lotniczy otrzymał imię Mikołaja Kopernika, wrocławskiego scholastyka z lat 1503–1538, związanego z Kolegiatą Świętego Krzyża i św. Bartłomieja.

W 2007 roku lotnisko osiągnęło milestone 1 mln pasażerów rocznie, co czyniło je piątym w Polsce portem lotniczym. Jeszcze większa liczba pasażerów, 2 mln, została obsłużona w 2014 roku. 12 marca 2010 roku, linia Wizz Air uruchomiła swoją bazę operacyjną, a 28 marca 2012 roku na lotnisku powstała baza Ryanair, pierwsza tego typu w Polsce.

W międzyczasie, w 2014 roku uruchomiono także bazę HEMS (Helicopter Emergency Medical Service) dla LPR, a w 2015 roku Ryanair rozpoczął budowę bazy technicznej i rejestrację spółki „Wroclaw Aircraft Maintenance Services” (WAMS). W 2016 roku zwężono drogę startową, jednocześnie uruchamiając system ILS kategorii II. Warto dodać, że w 2013, 2014, 2015 oraz 2016 roku port lotniczy Wrocław zdobył tytuł najlepszego regionalnego lotniska w Polsce według czytelników „Business Traveller Poland”. W 2016 roku znalazł się w elitarnym gronie najlepszych europejskich lotnisk.

Wskaźnik punktualności portu w okresie od 1 czerwca do 31 sierpnia 2019 roku wyniósł 86%, co uplasowało go na czołowej pozycji pośród polskich lotnisk.

Terminal główny T2

Umowa na budowę drugiego terminala została podpisana 24 lipca 2009 roku z firmą Hochtief. Po jego uruchomieniu w 2012 roku, przepustowość lotniska wzrosła do 3,2 mln pasażerów rocznie. W obrębie terminala powstała nowa płyta postojowa o powierzchni 60 000 m² i 15 stanowisk dla samolotów pasażerskich.

11 czerwca 2010 roku lotnisku przyznano dodatkowe 464,5 ha gruntu, co umożliwiło dalsze inwestycje. Nowy terminal, który oddano do użytku 11 marca 2012 roku, charakteryzuje się dużą kubaturą, a jego powierzchnia utwardzona wynosi 60 000 m². W jego wnętrzu znajdują się m.in. 8 stanowisk kontroli bezpieczeństwa oraz 22 stanowiska odprawy biletowo-bagażowej.

Terminal zaprojektowano zgodnie z normą IATA standardu „C” przez firmę Hochtief Polska, a wartość projektu wynosiła 300 mln złotych. Od wiosny 2018 roku na lotnisku dostępnych jest 4000 miejsc postojowych w różnych strefach parkingowych, co znacznie ułatwia podróżnym parkowanie.

W przyszłości planowana jest rozbudowa terminala, aby zwiększyć jego przepustowość do poziomu 5–6 mln pasażerów rocznie, z potencjałem dalszego zwiększenia do 8–10 mln w miarę potrzeb.

Terminal general aviation T1

Dotychczasowy terminal po otwarciu nowego, stał się miejscem dla lotnictwa ogólnego. W jego strukturach znajdują się szkoła pilotów, sklep dla pilotów, a także biura i wypożyczalnie samochodów. Takie zróżnicowanie usług sprawia, że zarówno piloci, jak i podróżni mogą korzystać z licznych udogodnień dostępnych na lotnisku.

Rozbudowa lotniska

W dniu 10 października 2024 roku, formalizowano umowę pomiędzy inwestorem a wykonawcą, którym jest firma Strabag, dotycząca pierwszego etapu rozbudowy lotniska w Wrocławiu. Całkowity koszt inwestycji oscylować ma w okolicach 376 milionów złotych, w czym znacząca część, wynosząca 175 milionów złotych, pochodzić będzie z funduszy unijnych. Kluczowym czynnikiem decydującym o konieczności rozbudowy jest wzrastający popyt na podróże lotnicze z lotniska imienia Mikołaja Kopernika oraz obecność baz wojskowego lotnictwa Polski i Stanów Zjednoczonych.

Planowana inwestycja podzielona jest na dwa etapy. Pierwszy z nich obejmuje:

  • budowę nowej płyty postojowej zdolnej pomieścić 12 samolotów pasażerskich,
  • budowę nowej płyty do odladzania,
  • cyk ticket new road kołowania o długości 2,5 kilometra,
  • nową drogę zjazdową z pasa startowego,
  • remont istniejących dróg kołowania.

Po ukończeniu tego etapu, port lotniczy będzie zdolny do jednoczesnego obsługiwania 28 samolotów, co oznacza wzrost o 12 w porównaniu do bieżących możliwości. Dzięki temu, przepustowość startów i lądowań ma wzrosnąć niemal dwukrotnie. Przewiduje się, że zakończenie prac związanych z tym etapem nastąpi w grudniu 2026 roku.

Druga faza rozbudowy skupi się na:

  • rozbudowie terminala,
  • modernizacji parkingów.

Aktualnie nie wyznaczono jeszcze wykonawcy dla II etapu. Związane z pracami budowlanymi, wrocławskie lotnisko będzie zamknięte w okresie od 26 października do 4 grudnia 2025 roku. W tym czasie podróżni nie będą mogli nabywać biletów na loty z i do Wrocławskiego lotniska.

Główna Baza Operacyjna Sił Zbrojnych USA

Wrocławskie lotnisko, ze względu na swoje strategiczne położenie w pobliżu polskich garnizonów NATO, takich jak Bolesławiec, Świętoszów i Żagań, odgrywa kluczową rolę w operacjach wojskowych. Od stycznia 2017 roku stacjonują tam oddziały USA w ramach operacji Atlantic Resolve, co sprawia, że port lotniczy jest często wykorzystywany przez transportowce US Air Force.

Ważnym momentem w historii współpracy obronnej Pomiędzy USA a Polską było wydarzenie, które miało miejsce 23 września 2019 roku w Nowym Jorku. Wówczas doszło do podpisania przez prezydentów USA, Donalda Trumpa, oraz Polski, Andrzeja Dudę, deklaracji dotyczącej pogłębiania współpracy obronnej, znanej jako Poland – United States Enhanced Defense Cooperation Agreement. W dokumencie tym Port Lotniczy Wrocław został wymieniony jako kluczowa lokalizacja dla lotniczej bazy transportowej US Air Force.

W lipcu 2020 roku Rejonowy Zarząd Infrastruktury w Wrocławiu ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji przedprojektowej w celu przygotowania odpowiedniej infrastruktury dla Lotniczego Portu Debarkacyjnego (APOD). W ramach tego projektu planowane są następujące inwestycje:

  • płyta postojowa APOD (pojemność 4 x samolot C-5),
  • drogę kołowania do płyty postojowej APOD,
  • płaszczyzna przeładunku materiałów niebezpiecznych / teren przeładunku / przetrzymywania amunicji (możliwość wsparcia dla 1 x samolotu C-5; w tym pojemność do 70 tysięcy funtów równoważnika materiałów wybuchowych),
  • obiekty Portu Przeładunkowego (cargo i przeładunek materiałów),
  • terminal pasażerski,
  • tymczasowe miejsce zakwaterowania (pojemność do 550 osób),
  • bocznicę kolejową z torem dojazdowym od linii kolejowej nr 274,
  • modernizację systemu ochrony antyterrorystycznej oraz ochrony obiektu – teren APOD,
  • stołówkę (pojemność do 450 osób),
  • obiekt sypialny i pralnię (pojemność do 450 osób),
  • przychodnię medyczną / dentystyczną,
  • centrum sportowe,
  • pocztę,
  • obiekt administracyjny,
  • magazyn broni,
  • infrastrukturę telekomunikacyjną,
  • warsztat remontowy pojazdów, parking.

25 września 2020 roku podpisano umowę z firmą WLC Inżynierowie na kwotę 3 677 700 zł, która zobowiązała się do zakończenia prac do 30 czerwca 2021 roku.

Połączenia do centrum Wrocławia

Na trasie pomiędzy lotniskiem a dworcem kolejowym Wrocław Główny regularnie kursują autobusy miejskie, na przykład linia 106, obsługiwane przez MPK Wrocław. Autobus ten jest dostępny na przystanku przy ul. Dworcowej, w pobliżu Silver Tower Center. Z drugiej strony, linia 206, która kursuje nocą, zatrzymuje się przy ulicy Suchej, w okolicy Wroclavii oraz ulicy Peronowej. Czas przejazdu z dworca na lotnisko wynosi 45 minut.

Dodatkowo, z ulicy Poświęckiej kursuje linia 129, co zwiększa dostępność komunikacyjną tego miejsca. Do lotniska docierają również taksówki, zarówno te tradycyjne, jak i te obsługiwane przez popularne aplikacje mobilne, takie jak Uber i Bolt.

Na terenie portu lotniczego znajdują się aż 4000 miejsc parkingowych, co zapewnia komfort podróżującym. Ponadto, na lotnisku dostępne są usługi wynajmu samochodów, a wypożyczalnie znajdują się zarówno w terminalu głównym, jak i w terminalu General Aviation. W bliskim sąsiedztwie nowego terminalu znajduje się również stacja paliw Orlen, oferująca usługi drive-through.

Na lotnisko prowadzi także ścieżka rowerowa, co stanowi dodatkową opcję transportową dla osób preferujących aktywność fizyczną. W planach jest budowa nowej linii kolejowej, a w ramach przygotowań powstał już tunel w podziemiach terminalu oraz wiadukt drogowy nad planowaną trasą kolejową. Najbliższa stacja kolejowa, Wrocław Żerniki, zapewnia dostęp do portu lotniczego poprzez autobus MPK nr 129, który zatrzymuje się na przystanku Żernicka.

Kierunki lotów i linie lotnicze

Siatka połączeń regularnych

Port lotniczy Wrocław-Strachowice oferuje szeroki wachlarz połączeń regularnych obsługiwanych przez różne linie lotnicze, co sprawia, że podróżujący mają wiele opcji do wyboru.

Wszystkie dostępne połączenia znajdziesz w poniższej tabeli:

Linia lotniczaKierunek
Air Dolomiti
  1. Frankfurt
Buzz Air

Sezonowo:

  1. Heraklion
Enter Air

Czartery:

  1. Antalya
  2. Dubaj
  3. Hurghada

Sezonowo:

  1. Enfidha
  2. Fuerteventura
  3. Mombasa
Finnair
  1. Helsinki
KLM
  1. Amsterdam
LOT
  1. Seul-Inczon
  2. Warszawa-Chopin
Lufthansa
  1. Frankfurt
  2. Monachium
Norwegian Air Shuttle
  1. Kopenhaga-Kastrup
  2. Oslo-Gardermoen
Ryanair
  1. Agadir
  2. Alicante
  3. Bolonia
  4. Bournemouth
  5. Bristol
  6. Bruksela-Charleroi
  7. Dublin
  8. East Midlands
  9. Edynburg
  10. Gdańsk
  11. Leeds/Bradford
  12. Liverpool
  13. Londyn-Stansted
  14. Malta
  15. Manchester
  16. Marsylia
  17. Mediolan-Bergamo
  18. Neapol
  19. Oslo-Torp
  20. Pafos
  21. Palermo
  22. Paryż-Beauvais
  23. Piza
  24. Porto
  25. Rzym-Fiumicino
  26. Shannon
  27. Sofia
  28. Walencja
  29. Wenecja-Treviso

Sezonowo:

  1. Ateny
  2. Billund
  3. Brindisi
  4. Chania
  5. Dubrownik
  6. Girona
  7. Glasgow
  8. Korfu
  9. Lamezia Terme (od 30 marca 2025)
  10. Lizbona
  11. Malaga
  12. Newcastle
  13. Palma de Mallorca
  14. Podgorica
  15. Rijeka (od 2 czerwca 2025)
  16. Sztokholm-Arlanda
  17. Turyn
  18. Zadar
SAS
  1. Kopenhaga (od 30 marca 2025)
Smartwings

Sezonowo:

  1. Marsa Alam

Sezonowe czartery:

  1. Antalya
  2. Tirana
SWISS
  1. Zurych
Wizz Air
  1. Barcelona-El Prat
  2. Bari
  3. Eindhoven
  4. Kiszyniów (od 30 lipca 2025)
  5. Kutaisi
  6. Larnaka
  7. Londyn-Luton
  8. Malaga

Sezonowo:

  1. Split
  2. Tirana

Statystyki ruchu

Zestawienia roczne

W tej sekcji powinniśmy zaprezentować dane dotyczące ruchu lotniczego w porcie lotniczym Wrocław-Strachowice. Niestety, z powodu problemów technicznych, wykres nie jest dostępny. Zachęcamy do zapoznania się z dodatkowym zapytaniem oraz źródłami informacyjnymi w serwisie Wikidata.

RokLiczba pasażerówProcent zmianyCargo (w tonach)Liczba operacji lotniczych
1998173 990_8719468
1999191 502+10%62810 333
2000210 873+10%254811 858
2001247 537+17%117212 476
2002242 821-2%157111 040
2003284 334+17%118312 395
2004351 850+24%94618 509
2005465 528+32%142520 560
2006865 933+86%135725 002
20071 280 511+48%143126 948
20081 486 442+16%110531 739
20091 365 456-8%103125 472
20101 654 439+21%94623 627
20111 657 4720%95725 339
20121 996 552+20%92827 960
20131 920 179-4%513824 960
20142 085 638+9%581624 970
20152 320 015+11%672924 510
20162 419 482+4%986325 486
20172 855 026+18%11 04027 736
20183 347 553+17%10 42532 462
20193 548 089+6%11 06132 967
20201 007 323-72%882315 512
20211 418 836+41%11 21118 812
20222 878 054+103%11 124,827 825
20233 891 553+35%10 413,0532 360

Źródło: Przewozy pasażerów, cargo i operacji lotniczych 1998–2022: Strona internetowa portu

Statystyki pasażerów

Aktualne dane dotyczące liczby pasażerów korzystających z portu lotniczego w nadchodzących latach są kluczowe dla analizy jego rozwoju oraz efektywności.

MiesiącStyczeńLutyMarzecKwiecieńMajCzerwiecLipiecSierpieńWrzesieńPaździernikListopadGrudzieńRazem
Ilość pasażerów250 539228 122280 152341 013416 194479 247518 174524 294480 870398 045277 126_4 193 776
MiesiącStyczeńLutyMarzecKwiecieńMajCzerwiecLipiecSierpieńWrzesieńPaździernikListopadGrudzieńŁącznie
Ilość pasażerów200 169195 244226 479289 734342 715424 383453 011454 808433 222346 827253 517271 3363 891 445

Operacje lotnicze

Statystyki dotyczące operacji lotniczych dostarczają informacji na temat intensywności ruchu w porcie. Obserwacja zmian w liczbie operacji pozwala na wyciąganie wniosków o tendencjach w rozwoju lotnictwa.

MiesiącStyczeńLutyMarzecKwiecieńMajCzerwiecLipiecSierpieńWrzesieńPaździernikListopadGrudzieńOgółem
Liczba operacji

lotniczych

2 3092 1352 5843 0893 5423 80917 468
MiesiącStyczeńLutyMarzecKwiecieńMajCzerwiecLipiecSierpieńWrzesieńPaździernikListopadGrudzieńRazem
Liczba operacji lotniczych1 9151 8292 1542 4372 8183 2843 4963 3643 4302 9242 3102 36032 321

Oceń: Port lotniczy Wrocław-Strachowice

Średnia ocena:4.71 Liczba ocen:21