Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu


Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne sp. z o.o. we Wrocławiu, znane powszechnie jako MPK Wrocław, to kluczowy operator transportu publicznego, który zapewnia zarówno usługi autobusowe, jak i tramwajowe w granicach miasta Wrocław.

Wrocławskie autobusy nie tylko pełnią ważną rolę w życiu codziennym mieszkańców, ale także co roku zyskują zaufanie około 200 milionów pasażerów, którzy korzystają z ich usług. W ciągu roku pojazdy te pokonują imponującą odległość wynoszącą około 35 milionów kilometrów.

W trosce o komfort podróżnych, niektóre z pojazdów MPK Wrocław są wyposażone w nowoczesne lokalizatory położenia, co umożliwia pasażerom śledzenie bieżącego rozkładu jazdy za pośrednictwem aplikacji mobilnych, takich jak mobileMPK oraz iMPK.

Historia

Po zakończeniu II wojny światowej, na bazie pozostałych zasobów po Breslauer Omnibusgesellschaft, w dniu 10 maja 1945 roku utworzono Zakłady Komunikacyjne Miasta Wrocław – ZKMW. Zaledwie kilka tygodni później, bo już 4 czerwca 1945 roku, uruchomiono pierwszą autobusową linię komunikacyjną, a 22 sierpnia tego samego roku zadebiutowała pierwsza linia tramwajowa.

W roku 1951 Zakłady Komunikacyjne zmieniły swoją nazwę na Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne – MPK, które funkcjonuje do dziś. Na początku lat dziewięćdziesiątych mpk przekształciło się w przedsiębiorstwo budżetowe miasta, a w 1996 roku zmieniło status na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, będącą własnością Miasta Wrocław.

W maju 2007 roku zlikwidowano Wydział Komunikacji Zbiorowej w ZDiK, a jego miejsce zajął nowy Wydział Transportu, który został utworzony w Urzędzie Miasta Wrocław. Nowy wydział korzystał z doświadczenia i kadry pracowników Wydziału Komunikacji Zbiorowej, co pozwoliło na płynne wprowadzenie zmian.

W nadchodzących latach przewiduje się dalsze przekształcenia, które będą obejmować utworzenie nowej jednostki zarządzającej komunikacją miejską. Nowa struktura ma powstać z połączenia Wydziału Komunikacji Zbiorowej ZDiK i części MPK. Istnieją również plany przekształcenia MPK w kilka mniejszych spółek, które będą odpowiedzialne za różne segmenty transportu miejskiego, w tym komunikację tramwajową, autobusową oraz warsztaty naprawcze. Już teraz wiele zakładów pomocniczych, takich jak te odpowiedzialne za tory, sieci i zasilanie, zostało oddzielonych i przekształconych w autonomiczne spółki.

Struktury administracyjne

Nadzór Ruchu MPK Wrocław odpowiada za wewnętrzną kontrolę, która ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania systemu komunikacyjnego. Ponadto, zajmuje się interwencją w sytuacjach awaryjnych, takich jak wypadki i awarie techniczne. Wrocławskie MPK obsługuje 57 autobusowych linii dziennych, z czego 37 to linie normalne, 5 pospiesznych, 2 szczytowe oraz 4 podmiejskie. Oprócz tego dostępne są 13 linii nocnych oraz 22 dzienne linie tramwajowe, przy czym linie 0L, 0P, 14 oraz 24 mogą być rozpatrywane jako cztery oddzielne linie.

Prezesi i Wiceprezesi

PrezesWiceprezesLata_
Jolanta SzczepańskaKrzysztof Balawejder (od 01.04.2019 r.)15.01.2015 r. – 06.05.2019 r._
Krzysztof Balawejder06.05.2019 r. – 19.01.2023 r._
Marcin Urban (p.o.)19.01.2023 r. – 06.03.2023 r._
Witold WoźnyPrzemysław Nowicki06.03.2023 r. – obecnie_

Tabor

Autobusy

W taborze autobusowym wrocławskiego MPK kluczowymi pojazdami są nowoczesne pojazdy marek Mercedes i Solaris. Ostatni autobus Volvo, oznaczony numerem taborowym 8047, zakończył swoją służbę w poniedziałek 7 grudnia 2020 roku, realizując ostatni kurs na linii 121. Od 2013 roku we Wrocławiu zainaugurowano ponadto hybrydowe autobusy, a w 2014 roku do floty dołączyły 57 nowe pojazdy marki Solaris.

W roku 2018 MPK podjęło decyzję o wydzierżawieniu 40 przegubowych oraz 20 standardowych autobusów marki Mercedes-Benz. W 2019 roku z kolei nabyto kolejne 50 nowych autobusów, również pochodzących od tego producenta. Kolejnym ważnym wydarzeniem miało miejsce 19 listopada 2020 roku, kiedy dostarczono 60 nowych modeli Citaro 2. Te nowoczesne pojazdy były prezentowane w istotnych punktach Wrocławia, takich jak Port lotniczy, Hala Stulecia, Leśnica, Nowy dwór, WTWK Partynice, Plac Solny, czy Rynek. Całkowity koszt tej inwestycji wyniósł 122,5 miliona złotych.

Warto zaznaczyć, że obecnie wrocławskie MPK dysponuje głównie autobusami marki Mercedes-Benz Citaro.

Rodzaj autobusuData rozpoczęcia eksploatacjiUdogodnieniaNumery taboroweIlość
MERCEDES-BENZ
_Mercedes-Benz CitaroC12008_7300-733839
2009_7339-735719
_C22018_7401-742020
20207421-745131
_Mercedes-Benz Citaro GC12008_8300-832728
2009_8328-834114
_C22018_8401-844040
20198441-849050
20208511-853929
SOLARIS
_Solaris Urbino 122014_5401-544545
_Solaris Urbino 182014_5601-561212
VOLVO
_Volvo 77002005_70351
_Volvo 7700A2004_20211
Łącznie pojazdów329

(stan taborowy na 28.03.2022 r.)

Wycofane z eksploatacji

Rodzaj autobusuData rozpoczęcia eksploatacjiData zakończenia eksploatacji_Numery identyfikacyjneIlość
Volvo 77002005/2006/20092020_7014-7034, 7036, 703723
Volvo 7700A2004–20062007/2012/2013/2020_8118 (zniszczony w 2007), 8137 (zniszczony w 2012), 8119 (zniszczony w 2013), 8116-8143, 814529
Mercedes-Benz Citaro K20132020

(przeniesiony do Działu Szkoleń)

_40051
Mercedes-Benz Citaro G20132020

(przeniesiony do Działu Szkoleń)

_83421
Volvo 700020032018/2020/2021_7000-701314
Volvo 7000A20012018/2019/2020_8046-811570
MAN NG31320002018_86001
Volvo B10BLE19982017_8028-804518
Jelcz M121M19942015_?15
Jelcz M121MB19962015_9555-95604
Volvo B10MA19962015_8008-802720
Łączna liczba pojazdów196

(stan taborowy na 10.04.2021 r.)

Podwykonawcy MPK

Michalczewski Sp. z o.o.

W obliczu konieczności wymiany taboru oraz ograniczeń budżetowych, MPK Wrocław 27 czerwca 2014 roku ogłosiło przetarg na świadczenie usług przewozowych w mieście Wrocław. 15 września 2014 roku poinformowano o wyborze oferenta, którym zostało przedsiębiorstwo ITS Michalczewski z Radomia. Na podstawie umowy, która weszła w życie 16 grudnia 2014 roku, firma Michalczewski zobowiązała się do świadczenia usług przewozowych przez okres 10 lat za sumę 338 milionów złotych, wykorzystując flotę 80 autobusów, w tym 43 pojazdy MAN Lion’s City G, 19 MAN Lion’s City oraz 7 Solaris Alpino.

Przydzielone linie obejmowały trasy 110, 112, 113, 114, 120, 125, 133, 145, 146, 148, 149, 325 i 612; Solaris Alpino były wykorzystywane na liniach 100, 120, 140, 147 oraz 150. Pierwszą linią przejętą przez podwykonawcę była linia nr 146, co miało miejsce 15 czerwca 2015 roku. W celu zapewnienia odpowiedniej obsługi linii 133, Michalczewski zainwestował w dodatkowe 11 pojazdów MAN Lion’s City, które wyjechały na trasy 4 września 2017 roku. Po zakończeniu działalności, 10 z 11 pojazdów zostało zwróconych. Aktualnie 3 z tych zwróconych pojazdów są w posiadaniu Dolnośląskich Linii Autobusowych, zajmujących się transportem w gminie Kąty Wrocławskie.

Rodzaj autobusuData rozpoczęcia eksploatacjiUdogodnieniaNumery taboroweIlość
_Solaris Alpino 8,62015_4500-45067
_MAN Lion’s City2015_4400-4418, 442720
_MAN Lion’s City G2015_4600-464243
Łączna liczba pojazdów70

(stan taborowy na 28.03.2022 r.)

Mobilis Sp. z o.o.

W pierwszej połowie 2019 roku, MPK Wrocław ogłosiło przetarg na obsługę pięciu linii miejskich. 23 września 2019 roku zawarto umowę z firmą Mobilis, która złożyła najkorzystniejszą ofertę w wysokości 120 996 200 złotych brutto. Przewoźnik zobowiązał się do uruchomienia 30 nowoczesnych, fabrycznie nowych autobusów do końca lutego 2025 roku. W styczniu i lutym 2020 roku do Wrocławia trafiły 18 autobusów Isuzu Citiport, a 4 kwietnia tego samego roku wyjechały na miejskie trasy 12 autobusów Mercedes-Benz Conecto G. Pojazdy te stacjonują na bazie przy ul. Tyskiej 16.

Rodzaj autobusuData rozpoczęcia eksploatacjiUdogodnieniaNumery taboroweIlość
_Isuzu Citiport2019_4700-471718
_Mercedes Conecto G2020_4800-481112
Łączna liczba pojazdów30

(stan taborowy na 28.03.2022 r.)

Tramwaje

29 czerwca 2020 roku MPK Wrocław podpisało umowę z firmą Modertrans Poznań na kapitalny remont tramwajów Protram 205WrAs. Prace modernizacyjne obejmowały całą serię wagonów, z terminem zakończenia wszystkich remontów przewidzianym na 24 miesiące. Remonty obejmowały pudło, podwozie, wnętrze, elektrykę oraz instalację klimatyzacji. Ostateczny wagon modernizowany z serii Protram 205WrAs wyjechał na wrocławskie tory we wrześniu 2021 roku, a cała seria otrzymała nowe oznaczenie Moderus Beta 205WrAs-MF 17 AC.

W tym samym dniu MPK podpisało także umowę z firmą SAATZ na kapitalny remont tramwajów Škoda 16T. Remonty miały zająć 28 miesięcy, przy czym równocześnie mogły być modernizowane maksymalnie 3 wagony. Prace remontowe miały objąć wszystkie podzespoły oraz wnętrze tramwaju.

MPK Wrocław zainwestowało również w nowoczesne, niskopodłogowe tramwaje, podpisując 12 września 2020 roku umowę z Modertrans Poznań na zakup 25 takich pojazdów, z opcją nabycia dodatkowych 21. 8 marca 2021 roku przewoźnik aktywował prawo opcji, co oznacza, że łączna liczba tramwajów dostarczonych do Wrocławia wzrośnie do 46 do połowy 2024 roku. Pierwszy z tramwajów Moderus Gamma rozpoczął kursy na linii 11 6 grudnia 2021 roku. Tramwaj nr 3301, który został uruchomiony, przyjął imię Marii Koterbskiej, a tramwaj nr 3310 zyskał imię Adama Wójcika.

Z początkiem kwietnia 2022 roku wprowadzono zmiany w kursowaniu tramwajów, gdzie wszystkie pojazdy poruszające się w weekendy oraz święta muszą być przynajmniej częściowo niskopodłogowe.

Rodzaj wagonuPoczątek użytkowaniaUdogodnieniaNumery taboroweLiczba wagonów (składów)Źródła
_Konstal 105Na1975-1991_2531-25586 (3)_
_Konstal/Protram 105NWr1976–1991_2206-2565170 (85)_
_Konstal/Protram 105NWrMp1988_2474-24752 (1)_
_Protram 204WrAs2004–2007_2601-261212 (6)_
_Protram/Modertrans Moderus Beta 205WrAs-MF 17 AC2006–2011_2701-272626 (26)_
_Škoda 16T2006–2007_3001-301717 (17)_
_Škoda 19T2010–2011_3101-313131 (31)_
_Pesa Twist 2010NW2015_3201-32088 (8)_
_Modertrans Moderus Beta MF19AC2015-2017_2801-282222 (22)_
_Modertrans Moderus Beta MF24AC2018–2019_2901-294040 (40)_
_Modertrans Moderus Gamma LF 07 AC2021–2022_3301-333446 (46)_
_Pesa TwistOd 2024_3401-34xx21 z 40 (21 z 40)_
Razem381 (286)_
Procent pojazdów niskopodłogowych i niskowejściowych208 pojazdy – 47% (71%)_

Tramwaje wycofane z eksploatacji

Rodzaj wagonuPoczątek użytkowaniaZakończenie użytkowaniaNumery taboroweIlość wagonówŹródła
Konstal 105N1975–19771985–19892201, 2212, 2257, 22774
Konstal 105NT198920012496-24972
Konstal 105Na1975-20011986-20222201-2455, 2456, 2457-2563192
W sumie195

Przypisy

  1. Jest nowy prezes MPK [online], Wroclaw.pl, 05.07.2023 r. [dostęp 05.07.2023 r.]
  2. MateuszM. Lipiński MateuszM., Rozmowa Dnia: Krzysztof Balawejder. Nowy prezes MPK we Wrocławiu? [online], Radio Wrocław [dostęp 05.07.2023 r.]
  3. Zmiany we wrocławskim MPK. Krzysztof Balawejder nowym prezesem [online], tuwroclaw.com [dostęp 05.07.2023 r.]
  4. Krzysztof Balawejder nowym prezesem wrocławskiego MPK [online], doba.pl [dostęp 05.07.2023 r.]
  5. Nowy prezes MPK Wrocław wybrany. Został nim Witold Woźny. Jakie ma plany? [online], Wroclaw.pl, 05.07.2023 r. [dostęp 05.07.2023 r.]
  6. MPK Wrocław rozpisało przetarg przewozowy za 120 mln zł [online], transport-publiczny.pl [dostęp 14.07.2021 r.]
  7. MPK Wrocław podpisało umowę z nowym podwykonawcą [online], tuwroclaw.com [dostęp 14.07.2021 r.]
  8. Mobilis – jako podwykonawca MPK – w pełni wjeżdża do Wrocławia [online], transport-publiczny.pl [dostęp 14.07.2021 r.]
  9. Wrocław. ITS Michalczewski już wozi pasażerów. TransportPubliczny. [dostęp 05.08.2015 r.]
  10. Biuletyn Informacji Publicznej MPK Wrocław. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu sp. z o.o, 15.09.2014 r. [dostęp 05.08.2015 r.]
  11. Radom, Warszawa i Wrocław – kolejny sukces ITS Michalczewski. InfoBus, 16.12.2014 r. [dostęp 05.08.2015 r.]
  12. Serwis Obsługi Pasażera MPK Wrocław [online], mpk.wroc.pl [dostęp 03.05.2022 r.]
  13. Naszpikowany technologią tramwaj we Wrocławiu. To Moderus Gamma 2 [online], wroclaw.pl [dostęp 20.02.2022 r.]
  14. Do Wrocławia przybywają nowe tramwaje. [online], MiejscaWeWroclawiu.pl [dostęp 20.02.2022 r.]
  15. KonradK. Bałajewicz KonradK., Wszystkie wyremontowane tramwaje już kursują po Wrocławiu [online], Gazeta Wrocławska, 27.09.2021 r. [dostęp 28.01.2022 r.]
  16. WitoldW. Urbanowicz WitoldW., Wrocław w weekendy wyłącznie z tramwajami z niską podłogą [online], transport-publiczny.pl, 01.04.2022 r. [dostęp 02.04.2022 r.]
  17. Moderusy Gamma dla Wrocławia – Modertrans Poznań Sp. z o.o. [online], modertrans.pl [dostęp 20.02.2022 r.]
  18. Do Wrocławia przyjechał kolejny, nowoczesny tramwaj. To już 25 Moderus Gamma 2 w barwach MPK [online], wroclaw.pl [dostęp 28.11.2022 r.]
  19. MPK Wrocław z umową na tramwaje PESA Bydgoszcz [online], MPK Wrocław, 20.12.2021 r. [dostęp 20.12.2021 r.]
  20. Krzysztof Balawejder nowym prezesem wrocławskiego MPK [online], doba.pl [dostęp 05.07.2023 r.]

Oceń: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu

Średnia ocena:4.94 Liczba ocen:23