Dolnośląskie Linie Autobusowe


Dolnośląskie Linie Autobusowe Sp. z o.o. to przedsiębiorstwo, które rozpoczęło swoją działalność w 1997 roku.

Firma ta, znana również pod skrótem DLA Wrocław, specjalizuje się w świadczeniu usług transportowych, zwłaszcza w zakresie przewozu pasażerów.

Obszar działalności DLA obejmuje nie tylko aglomerację wrocławską, ale także powiat lubiński oraz miasto Radom.

Oprócz podstawowej działalności związanej z obsługą linii autobusowych, przedsiębiorstwo angażuje się także w inne formy transportu, co czyni je elastycznym graczem na rynku przewozów.

Działalność

Autobusy

Dolnośląskie Linie Autobusowe, znane jako DLA, rozpoczęły swoją działalność przewozową dokładnie 12 listopada 1997 roku. Pierwszym kursem, który został uruchomiony przez tę firmę, była linia 501, łącząca Wrocław z Siechnicami, z przystankami w Radwanicach. W miarę upływu lat, DLA poszerzało swoją ofertę o linie miejskie, strefowe oraz komercyjne, zarówno w obrębie aglomeracji wrocławskiej, jak i poza nią. Przedsiębiorstwo podejmowało się również organizacji przewozów dla pracowników, dla szkół oraz do hipermarketów.

W roku 2003, DLA jako pierwsze w Polsce wprowadziło niskopodłogowy autobus miejski, który był napędzany sprężonym gazem ziemnym (CNG). Był to model Neoplan N4016.

Firma regularnie uczestniczy w przetargach ogłaszanych przez różne samorządy, starając się o obsługę systemów komunikacji miejskiej na terenie Dolnego Śląska oraz poza tym regionem. W latach 2006-2008 DLA pełniło rolę operatora komunikacji miejskiej w Oleśnicy, obsługując linie numer 1, 2, 2A oraz 3. We wrześniu 2012 roku, DLA zdobyło przetarg na obsługę linii 900L, 900P, 910, 901 i jednocześnie zakupiło nowoczesny tabor do obsługi linii strefowych między Wrocławiem a gminą Siechnice.

Od 1 stycznia 2013 roku aż do roku 2015, Dolnośląskie Linie Autobusowe zapewniały komunikację miejską w Wodzisławiu Śląskim. W 2019 roku firma ponownie zdobyła przetarg, który obejmował sześcioletnią obsługę linii miejskich 117, 123, 137, 138 oraz strefowych 917, 923, 937, 938, 940, 948, 958 w Wrocławiu oraz gminie Miękinia. W tym celu zakupiono 17 autobusów, w tym 13 Solarisów Urbino 10,5 IV generacji i 4 Solarisy Urbino 12 IV generacji. Dodatkowo, od 6 lipca 2020 roku, DLA zakończyła również obsługę linii 908 i 930, które łączyły Wrocław z gminą Wisznia Mała.

30 czerwca 2021 roku, DLA zakończyło swoją działalność na liniach gminnych 845 i 855 w gminie Czernica, a linia 865 została zawieszona od 22 lipca 2020 roku. Natomiast od 21 lipca 2021 roku, DLA zaczęło obsługiwać linię regionalną nr 512 na trasie Lubin – Ścinawa na zlecenie lokalnych władz.

DLA próbowało również swoich sił w przetargach na obsługę linii komunikacji miejskiej w Warszawie, z ograniczonym powodzeniem. W przeszłości składano oferty także na obsługę transportu miejskiego w Elblągu w latach 2014–2020, a także w Wałbrzychu i Lubinie.

Kolej

Od 2005 roku Dolnośląskie Linie Autobusowe rozszerzyły swoją działalność na transport kolejowy. W przeszłości, spółka prowadziła sezonowe przewozy pasażerskie na linii kolejowej nr 259 z Kętrzyna do Węgorzewa, a także obsługiwała pociągi specjalne. W 2009 roku, Konsorcjum DLA we współpracy ze Stowarzyszeniem Kolejowych Przewozów Lokalnych z Kalisza, rozważało prowadzenie regularnych pociągów pasażerskich na trasach Łomża–Ostrołęka–Warszawa oraz Ostrołęka–Białystok.

DLA współdziała z nowymi przewoźnikami kolejowymi w kwestii rozpoczęcia przewozów z użyciem dokumentacji DLA oraz pod swoim szyldem. W roku 2008, po pomyślnie wygranym przetargu, firma udostępniła licencje i niezbędne dokumenty dla nowo powstałych Kolei Dolnośląskich do czasu uzyskania przez nich własnych zezwoleń. Istniały plany nawiązania podobnej współpracy z czeskim przewoźnikiem Leo Express, który rozważał wprowadzenie swoich usług na polski rynek.

Tabor autobusowy

Autobusy obsługujące linie w aglomeracji wrocławskiej

W aglomeracji wrocławskiej kursuje różnorodny tabor autobusowy, który zapewnia wygodne połączenia dla pasażerów. Stan taborowy na 12.08.2022 r. zademonstruje zróżnicowane modele i ich udogodnienia w poniższej tabeli.

Model autobusuRok wprowadzeniaUdogodnieniaNumery taboroweIlość
Jelcz M081MB20015021
Mercedes-Benz O345C20025291
Mercedes-Benz O303-10RHS20065441
Solaris Urbino 12 I20062013-20153
SOR BN122010, 2012, 2014, 20151101, 1105-1109, 1113, 11198
SOR BN9,5201011021
Mercedes Benz Conecto LF2011545, 546, 5473
SOR CN122011, 2013, 2014, 20151103, 1104, 1110, 1116-11186
SOR CN9,5201411111
SOR BN12201411121
SOR BN8,5201411141
SOR CN8,5201411151
Autosan H720145041
MAN Lion’s City EL26320141201, 12022
Iveco Daily / Kutsenits City VI20171520-15245
ZAZ A10C3A2019-20201701-17099
Solaris Urbino 12 IV20192016-20194
Solaris Urbino 10,5 IV20192020-203213
MAN Lion’s City NL29320201203-12064
Mercedes Benz Conecto2020, 2021548-56821
Isuzu Novocity Life LE20211005-10073
Łączna liczba pojazdów90

Wszystkie autobusy są dostosowane do oczekiwań klientów, co wpływa na podróżowanie po mieście.

Autobusy obsługujące linie w Radomiu

Nie tylko Wrocław korzysta z nowoczesnego transportu publicznego. W Radomiu także można spotkać szereg autobusów, których aktualny stan został skontrolowany na 12.08.2022 r. Prezentowana tabela przedstawia szczegóły dotyczące taboru.

Rodzaj autobusuData rozpoczęcia eksploatacjiUdogodnieniaNumery taboroweIlość
Solaris Urbino 12 I2006624, 6252
Solaris Urbino 12 IV2016612-62312
Łączna liczba pojazdów14

Obecność tych pojazdów na Radomskich ulicach wpływa na poprawę jakości transportu publicznego.

Pozostałe busy i autokary

Warto również zwrócić uwagę na inne pojazdy w użyciu, takie jak busy oraz autokary, które funkcjonują w różnych warunkach. Stan tych środków transportu na dzień 12.08.2022 r. został przedstawiony w poniższej tabeli.

Rodzaj pojazduRok rozpoczęcia eksploatacjiUdogodnieniaNumery taboroweLiczba sztuk
Mercedes Benz Sprinter20056041
Fiat Ducato II??15011
Mercedes Benz 313 CDI??1509, 15102
Mercedes Benz 815 D2013, 20141504, 15122
Mercedes Benz 416 CDI2013, 20151500, 1502, 1508, 1513, 15145
Autosan A0808T20151
Mercedes Benz 519 CDI2016?15151
Volkswagen Crafter20171516, 15172
Setra S41520182
Mercedes Benz 516 CDI2019, 20211529-153810
Razem pojazdów27

Dzięki różnorodności pojazdów, możliwe jest zaspokojenie potrzeb różnych grup pasażerów oraz realizacja licznych połączeń w regionie.

Tabor kolejowy

Na dzień 8 kwietnia 2021 roku, przedsiębiorstwo posiada zróżnicowany tabor lokomotywowy, który obejmuje różne modele, aby sprostać potrzebom transportowym. W skład floty wchodzą następujące lokomotywy:

  • 401Da,
  • 409Da,
  • SM31,
  • SM42,
  • M62,
  • ET21.

Przypisy

  1. RadioR. Elka RadioR., IwonaI. Mierzwiak IwonaI., Ścinawa ma nowego przewoźnika. 02.01.2022 r. [dostęp 02.01.2022 r.]
  2. Trako wygrywa liniowy kontrakt w Czernicy. W dogrywce - TransInfo [online], transinfo.pl 10.07.2021 r. [dostęp 10.07.2021 r.]
  3. Wrocław. DLA z sześcioletnim kontraktem za ponad 50 mln zł [online], www.transport-publiczny.pl [dostęp 08.04.2021 r.]
  4. Wrocław. Solaris dostarcza autobusy dla DLA [online], www.transport-publiczny.pl [dostęp 08.04.2021 r.]
  5. Redakcja, 6 lipca – zmiana firmy obsługującej linie 908 i 930 oraz zwiększenie częstotliwości kursowania linii 908 [online], www.wroclaw.pl [dostęp 08.04.2021 r.]
  6. Starostwo w Lubinie zdecydowało się na PKS Lubin [online], www.transport-publiczny.pl [dostęp 08.04.2021 r.]
  7. O nas – Dolnośląskie Linie Autobusowe [online] [dostęp 08.04.2021 r.]
  8. a b c -=[Fotogaleria Transportowa]=- – Dolnośląskie Linie Autobusowe sp. z o.o. DLA Wrocław [online], phototrans.pl [dostęp 08.04.2021 r.]
  9. Wydział Kolejowy – Dolnośląskie Linie Autobusowe [online] [dostęp 09.04.2021 r.]
  10. Od 28. wrzesień 2012 r. obsługujemy linie strefowe Wrocław – Siechnice. dla.com.pl, 28.09.2012 r. [dostęp 30.06.2013 r.]

Oceń: Dolnośląskie Linie Autobusowe

Średnia ocena:5 Liczba ocen:23