Max Karl Tilke


Max Karl Tilke, urodzony 6 lutego 1869 roku we Wrocławiu, był znaczącą postacią w dziedzinie etnografii i sztuki. Jego talent i wszechstronność ujawniały się nie tylko jako etnograf, ale również jako projektant ubiorów, artysta i rysownik. Jego prace i osiągnięcia pozostawiły trwały ślad w kulturze, a jego dorobek twórczy na stałe wpisał się w historię sztuki.

Tilke zmarł 2 sierpnia 1942 roku w Berlinie. Jego życie i prace są inspiracją dla kolejnych pokoleń badaczy i artystów, pokazując jak różnorodne mogą być ścieżki twórczości.

Życiorys

Max Karl Tilke to artysta, którego życiorys zasługuje na szczegółowe omówienie. Jego edukacja rozpoczęła się w 1886 roku, kiedy to postanowił studiować w berlińskiej Akademie der Künste. Już podczas studiów, w 1890 roku, odbył podróż do Włoch oraz Tunezji, co miało istotny wpływ na jego późniejsze twórczości.

Po zakończeniu nauki Tilke pozostał w Berlinie, gdzie przez pewien czas pracował jako dekorator. Następnie podjął decyzję o przeprowadzce do Madrytu, gdzie zajął się kopiowaniem dzieł w Muzeum Prado. Ten okres w jego karierze uznawany jest za kluczowy dla dalszego rozwoju jego umiejętności artystycznych.

W 1900 roku artysta przeniósł się do Paryża, gdzie jego działalność jako ilustratora zyskała coraz większe uznanie. W tym czasie Tilke stał się również znany z głębokiej wiedzy na temat historii ubioru. Po powrocie do Berlina, skoncentrował się na projektowaniu strojów historycznych oraz kostiumów, co przyniosło mu uznanie wśród organizacji kulturalnych.

W 1911 roku odbyła się jego pierwsza indywidualna wystawa w Lipperheidische Kostümbibliothek, znajdującej się w berlińskim Kunstgewerbe Museum, gdzie opinii krytyków były niezwykle pozytywne. Cała kolekcja zaprojektowanych przez niego strojów została zakupiona jako rekwizyty do muzeum.

Warto również wspomnieć o kabarecie „Zum humgringen Pegasus”, który Tilke otworzył 1 października 1901 roku, w którym pełnił rolę konferansjera. Mimo ciekawych programów i doborowej obsady, artysta postanowił po sześciu miesiącach wrócić do projektowania strojów.

W 1912 roku w współpracy z Magnusem Hirschfeldem napisał oraz wydał książkę dotyczącą transwestytyzmu, zatytułowaną „Die Transvestiten – eine Untersuchung über den erotischen Verkleidungstrieb mit umfangreichem casuistischen und Materiał historischen”, w której zawarł liczne ilustracje stworzone przez siebie. Rok później, dzięki Hannsowi Heinzowi Ewersowi, Tilke znalazł zatrudnienie w berlińskim studio filmowym „Deutsche Bioscop GmbH Filmgesellschaft”, gdzie odpowiadał za kostiumy filmowe.

Jego renoma dotarła aż do Rosji, gdzie car Mikołaj II Romanow zaproponował mu pracę w Muzeum Kaukazu w Tbilisi. Tam miał podróżować i na podstawie tamtejszego folkloru stworzyć kolekcję regionalnych strojów. W latach 1912–1913 Tilke pełnił funkcję profesora na Muzeum Kaukazu, opracowując metody pracy związane z kostiumami. Miał on jednak trudności z wyobrażeniem, jak lokalna ludność mogłaby wyglądać w strojach, dlatego prowadził fotografowanie swoich modeli, co pozwalało mu na tworzenie ich odzieży przez obserwację tych, którzy pozowali mu na żywo.

Niestety, wybuch I wojny światowej przerwał jego prace. Tilke wrócił do Niemiec, zabierając ze sobą część swoich projektów. Po powrocie znalazł zatrudnienie w Deutsche Verlag Union w Stuttgarcie, zajmując się tworzeniem ilustracji dotyczących wojny, jednakże całą swoją wolną chwile poświęcał na projektowanie strojów etnograficznych i zapisywanie swoich obserwacji.

Część z tych prac ukazała się w formie publikacji, w tym najważniejsza z nich – „Orientalische Kostume w Schnitt und Farbe”, wydana w 1922 roku. Na zakończenie swojego życia, Tilke użyczył swojego nazwiska Wolfgangowi Bruhnowi w celu stworzenia przedsiębiorstwa Bruhn, Wolfgang & Tilke, Max, Kostümwerk, Verlag Ernst Wassmuth, które później spotkało się z krytyką za brak autentyzmu w tworzonych projektach.

Ocena krytyków

Działalność Maxa Karla Tilke cieszy się ogromnym uznaniem w środowisku akademickim, zwłaszcza wśród historyków sztuki oraz etnografów. Jego badania dotyczące ubioru mają niezwykle znaczenie dla rozwoju historii sztuki, przyczyniając się do jej głębszego zrozumienia.

Prace Tilke poza wartością etnograficzną, stanowią też istotny dowód na zmiany w zwyczajach ubierania się różnych grup etnicznych. Zmiany te odzwierciedlają charakterystyczne cechy poszczególnych kultur, co czyni jego badania jeszcze bardziej fascynującymi.

Twórczość Tilke uwzględnia zarówno zmiany w kroju odzieży, jak i różnorodną kolorystykę. Co więcej, zastosowana przez niego metoda dokumentacji zapewnia wysoką zgodność kopii z oryginałami, co jest szczególnie ważne w badaniach nad różnorodnością kulturową.


Oceń: Max Karl Tilke

Średnia ocena:4.98 Liczba ocen:18