Maurycy Moszkowski, znany również jako Moritz Moszkowski, to postać, która na trwałe wpisała się w historię muzyki. Urodził się 23 sierpnia 1854 roku we Wrocławiu, a swoją karierę artystyczną rozwijał z wieloma sukcesami. Zmarł 4 marca 1925 roku w Paryżu, pozostawiając po sobie bogatą spuściznę muzyczną.
Był on nie tylko uznawanym kompozytorem, ale także utalentowanym pianistą, dyrygentem oraz pedagogiem. Jego twórczość i działania w dziedzinie muzyki miały istotne znaczenie dla kultury muzycznej w Europie, a jego polsko-żydowskie korzenie dodają mu wyjątkowej tożsamości w artystycznym świecie.
Życiorys
Jego rodzice przybyli do Wrocławia z Pilicy koło Zawiercia w 1852 roku, co zapoczątkowało drogę nowego talentu muzycznego. Wyróżniając się wirtuozerią, zyskał uznanie jako wybitny pianista oraz dyrygent, którego umiejętności artystyczne przyciągały uwagę wielu.
W swoim dorobku stworzył kilkaset utworów wirtuozowskich, głównie na fortepian, które cieszyły się dużym uznaniem. W owym okresie były one chętnie wykonywane przez znanych pianistów, stając się jednym z elementów muzycznego kanonu. Kompozycje pedagogiczne Maurycego Moszkowskiego do dzisiaj znajdują zastosowanie w edukacji muzycznej młodzieży, a wiele z nich jest regularnie publikowanych.
Studia muzyczne rozpoczął w Dreźnie, a następnie kontynuował naukę w konserwatorium w Berlinie, gdzie zadebiutował jako pianista w 1873 roku. Już w wieku zaledwie 18 lat przyjął rolę pedagoga w tej instytucji, co świadczy o jego niezwykłych talentach i umiejętności nauczania. W 1897 roku, po wielu latach działalności artystycznej, osiedlił się w Paryżu. Dwa lata później, w 1899 roku, został członkiem prestiżowej Berlińskiej Akademii Sztuk, co dodatkowo podkreśliło jego wkład w świat muzyki.
Kompozycje
Kompozycje Maurycego Moszkowskiego to bogaty zbiór utworów, które odzwierciedlają jego ogromny talent i różnorodność stylistyczną.
- 1892: Boabdil, ostatni król Maurów (Opera w 3 aktach),
- 1896: Laurin (Balet),
- Op. 3 Koncert fortepianowy h-moll,
- Op. 10 Nr 1 Melodia,
- Op. 10 Nr 3 Mazurek,
- Op. 11 Polonez,
- Op. 12 Tańca hiszpańskie,
- Op. 15 Nr 1 Serenada,
- Op. 16 Ballada g-moll,
- Op. 17 Nr 2 Menuet,
- Op. 18 Etiuda,
- Op. 19 „Jeanne d’Arc”,
- Op. 25 pięć utworów, tańce niemieckie na duet fortepianowy,
- Op. 30 Koncert skrzypcowy C-dur,
- Op. 36 8 utworów charakterystycznych (na fortepian),
- Op. 43 Polskie tańce ludowe na duet fortepianowy,
- Op. 58 Nr 3 Près du Berceau,
- Op. 59 Koncert fortepianowy E-dur op. 53,
- Op. 65 Nowe tańce hiszpańskie na duet fortepianowy,
- Op. 71 Suita na dwoje skrzypiec i fortepian,
- Op. 72 15 etiud wirtuozowskich,
- Op. 77 Romance sans paroles,
- Op. 83 Sześć utworów,
- – Nr 1 Elégia,
- – Nr 2 Sur l’Eau,
- – Nr 3 Vieux Pastel,
- – Nr 4 Canon,
- – Nr 5 Chanson populaire,
- – Nr 6 Chanson napolitaine,
- Op. 85 Preludium i fuga na orkiestrę smyczkową,
- Op. 89 Nr 2 Valse mignonne,
- Op. 91 Pięć małych etiud,
- Op. 92 Etiudy na lewą rękę,
- Etiuda Nr 11 As-dur,
- Valse brillante,
- bez nr opusu Valse mignonne.
Jego twórczość jest świadectwem nieustannego poszukiwania inspiracji, które przenikały przez jego dzieła, tworząc niezapomnianą mozaikę dźwięków.
Przypisy
- a b c Moszkowski, Moritz [online], Polska Biblioteka Muzyczna [dostęp 11.06.2024 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Roman Kołakowski | Gertrud Staats | Małgorzata Samborska | Agata Kołakowska | Magdalena Kuźniewska | Adam Skorupa | Karolina Muszalak | Baladine Klossowska | Witold Liszkowski | Dariusz Szermanowicz | Jarosław Marszewski | Spaso | Olga Szomańska | Aleksandra Prykowska | Jacques Rossi | Philipp Hoyoll | Philipp Vandenberg | Bartosz Kędzierski | Jolanta Niestrój-Malisz | Johann Georg ThomschanskyOceń: Maurycy Moszkowski