Krzysztof Olszewski (inżynier)


Krzysztof Olszewski, urodzony 26 listopada 1951 roku we Wrocławiu, to postać niezwykle znacząca w polskim przemyśle inżynieryjnym. Jest on założycielem oraz przez wiele lat piastował stanowisko prezesa zarządu oraz dyrektora generalnego Solaris Bus & Coach S.A., która wcześniej funkcjonowała pod nazwą Neoplan Polska Sp. z o.o. do roku 2001.

Obecnie Krzysztof Olszewski pełni rolę przewodniczącego Rady Nadzorczej tejże spółki, co świadczy o jego nadal aktywnej obecności w branży. Warto także zaznaczyć, iż podczas swojego pobytu za granicą, zdecydował się na zmianę obywatelstwa na niemieckie, co rzuca światło na jego międzynarodowe doświadczenie zawodowe i skomplikowaną biografię.

Życie i działalność

Krzysztof Olszewski jest uznawanym inżynierem budowy maszyn, który ukończył Politechnikę Warszawską. W trakcie swej edukacji zdobył również doświadczenie rzemieślnicze w zakresie mechaniki samochodowej, realizując kilka urlopów dziekańskich, które posłużyły mu do uzyskania uczniowskich, czeladniczych, a na końcu mistrzowskich uprawnień. W czasie wakacji pracował w Sztokholmie, w Szwecji.

Dzięki ponownemu urlopowi dziekańskiemu, Krzysztof oraz jego żona Solange Olszewska pracowali przez rok w Szwecji. Za zarobione tam pieniądze zainwestowali w zakup połowy warsztatu samochodowego w Warszawie. W latach 1976–1981 zdobywał doświadczenie, jednocześnie prowadząc prywatny warsztat samochodowy. W 1978 roku przyszła na świat ich córka Małgorzata, a rok później syn Jan.

W grudniu 1981 roku Krzysztof udał się do Berlina Zachodniego w poszukiwaniu części zamiennych niezbędnych do działalności warsztatu. Niestety, tam zastał go wybuch stanu wojennego w Polsce. W związku z niepewną sytuacją zdecydował się pozostać w Berlinie. Brak stabilnych źródeł utrzymania rodziny zmusił Solange do sprzedaży warsztatu. We wrześniu 1982 roku dołączyła do męża, a z pomocą berlińskiej fabryki Gottlob Auwärter i ministra spraw zagranicznych RFN Hansa-Dietricha Genschera, udało im się w maju 1983 sprowadzić z Polski dzieci.

Od stycznia 1982 roku Krzysztof znalazł zatrudnienie w berlińskiej fabryce Neoplan, gdzie miał okazję zaprojektować centralną instalację elektryczną autobusów, znacząco poprawiając ich serwisowanie. Jego odpowiednie wykształcenie i umiejętności przyczyniły się do szybkiego awansu na stanowisko dyrektora zakładu w 1985 roku, co stanowiło szczyt kariery w tej firmie dla osoby spoza rodziny Auwärterów. Długoletnie doświadczenie w firmie „Gottlob Auwärter GmbH,” specjalizującej się w produkcji autobusów Neoplan, miało kluczowy wpływ na jego dalszą karierę jako przedsiębiorcy.

W pierwszej połowie lat 90. Krzysztof powrócił do Polski, a 2 sierpnia 1994 roku założył samodzielne Biuro Handlowe jako przedstawicielstwo firmy „Gottlob Auwärter GmbH”. W tym samym roku wraz z żoną stworzył rodzinną firmę Neoplan Polska, która dysponowała w pełni polskim kapitałem. W latach 1994–1995 firma ta specjalizowała się w dystrybucji produktów niemieckiego Neoplana. Na początku Krzysztof pracował w Berlinie, a w Polsce przebywał jedynie w weekendy, promując transport miejski i sprzedaż autobusów za pomocą ruchomego biura – miejskiego autobusu.

Sezon w 1995 roku przyniósł Krzysztofowi wygranie dużego kontraktu na dostawę 72 miejskich autobusów do Poznania, co skłoniło go do decyzji o utworzeniu własnej fabryki. Po uzyskaniu zgody rodziny Auwärterów na korzystanie z marki „Neoplan” oraz technologii autobusów, Krzysztof musiał zdobyć fundusze na realizację swojego projektu. W marcu 1996 roku ruszyła fabryka Neoplan Polska w Bolechowie-Osiedlu koło Poznania, natomiast druga fabryka w Środzie Wielkopolskiej, otwarta w 1998 roku, zajmowała się produkcją szkieletów autobusów oraz ich podzespołów.

Neoplan Polska szybko zdobyła znaczny udział w rynku niskopodłogowych autobusów miejskich i turystycznych, szacując go na około 50%. W 1999 roku Krzysztof Olszewski wprowadził na rynek nową markę autobusów – Solaris, co było wynikiem debiutu modeli rodziny Urbino. Jego nadzieje na owocną współpracę z firmą Neoplan przy produkcji autokarów turystycznych nie spełniły się, a zmiany, jakie zaszły na rynku, doprowadziły do konkurencji, co wpływało na nadmierny spadek cen. Po przejęciu „Gottlob Auwärter GmbH” przez MAN, w 2001 roku Krzysztof odkupił swoje udziały od Neoplana i zmienił nazwę swojej firmy na Solaris Bus & Coach, co otworzyło drzwi do sprzedaży eksportowej.

W lipcu 2005 roku, w trakcie przygotowań do wprowadzenia firmy na giełdę, Krzysztof przekształcił Solaris Bus & Coach w spółkę akcyjną. Mimo dobrego stanu finansowego oraz perspektyw, zrezygnował z tej decyzji, obawiając się wrogiego przejęcia. 4 kwietnia 2006 roku odbyło się otwarcie nowej hali produkcyjnej Solaris Bus & Coach S.A. w Bolechowie-Osiedlu, a rozbudowa fabryki trwała do 2007 roku.

W okresie między lipcem 2007 a lutym 2008 roku Krzysztof Olszewski powiększył zarząd Solaris Bus & Coach o Heinza Bartoscha, ale współpraca ta zakończyła się ze względu na różnice wizji. W międzyczasie jako doradca sprzedaży eksportowej dołączył Wolfgang Presinger. 16 października 2008 roku Krzysztof zrezygnował z pozycji Prezesa Zarządu, powierzając ją żonie, i został Przewodniczącym Rady Nadzorczej.

W 2021 roku Krzysztof oraz Solange Olszewski znaleźli się na 47. miejscu na liście najbogatszych Polaków według magazynu „Forbes”, z majątkiem szacowanym na 1,3 miliarda złotych.

Nagrody i wyróżnienia

W okresie swojej kariery Krzysztof Olszewski zdobył liczne nagrody i wyróżnienia, które odzwierciedlają jego wkład w rozwój przemysłu oraz działalność na rzecz społeczności lokalnych.

  • 1998 – Złoty Krzyż Zasługi, przyznany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
  • 2002 – Medal „Ad Perpetuam Rei Memoriam”, przyznany przez Wojewodę Wielkopolskiego za „działalność na rzecz mieszkańców Wielkopolski”,
  • 2005 – tytuł „Menedżera Roku 2004” w konkursie organizowanym przez Stowarzyszenie Menedżerów w Polsce,
  • 2005 – tytuł „Osobowość Roku 2005”, przyznany przez kolegium redakcyjne miesięcznika Samochody Specjalne,
  • 2005 – tytuł „Tego, który zmienia polski przemysł”, przyznany przez Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości,
  • 2006 – wyróżnienie w konkursie „Przedsiębiorca Roku 2006”, organizowanym przez firmę Ernst & Young oraz telewizję TVN 24,
  • 2007 – nagroda Lewiatana ‘2007 im. Andrzeja Wierzbickiego, przyznana przez Kapitułę Nagrody im. Władysława Grabskiego i Andrzeja Wierzbickiego, za wizję, odwagę i konsekwencję w budowaniu nowoczesnej firmy, która skutecznie konkuruje w Polsce i za granicą z potentatami przemysłu motoryzacyjnego,
  • 2008 – nagroda Regional Executive Awards magazynu Forbes (nazywana „Jaskółką Forbesa”) w kategorii „Człowiek Roku województwa wielkopolskiego”,
  • 2010 – nagroda Kisiela,
  • 2014 – zwycięzca plebiscytu „Ludzie wolności” w kategorii biznes.

Te odznaczenia świadczą o jego zaangażowaniu oraz znaczącym wpływie na rozwój branży motoryzacyjnej oraz lokalnych inicjatyw społecznych.

Przypisy

  1. Piotr Karnaszewski, Filip Kowalik. Lista 100 najbogatszych Polaków 2021. „Forbes”, s. 54, 01.03.2021 r.
  2. Solange i Krzysztof Olszewscy laureatami nagrody PKPP Lewiatan, „pb.pl” [dostęp 26.07.2017 r.]
  3. Zmiany organizacyjne w Solaris Bus & Coach S.A. [online], TruckFocus.pl, 02.11.2008 r. [dostęp 03.02.2022 r.]
  4. Koncern MAN chciał wówczas odkupić firmę i zamknąć fabrykę, zwalniając jej 500 pracowników, by przejąć jej udziały rynkowe.
  5. To miejsce utrzymała nieprzerwanie do dziś.
  6. Jednym z warunków przetargu było produkowanie autobusów w Poznaniu lub okolicy.
  7. Zdobycie ich po ukończeniu studiów technicznych było wówczas niemożliwe.
  8. KrystynaK. Naszkowska KrystynaK., Myślę po polsku, obywatelstwo mam niemieckie [online], Wyborcza.biz, 30.11.2009 r., s. 2 [dostęp 26.12.2009 r.]

Oceń: Krzysztof Olszewski (inżynier)

Średnia ocena:4.71 Liczba ocen:17