Krzysztof Olszewski, urodzony 26 listopada 1951 roku we Wrocławiu, to postać niezwykle znacząca w polskim przemyśle inżynieryjnym. Jest on założycielem oraz przez wiele lat piastował stanowisko prezesa zarządu oraz dyrektora generalnego Solaris Bus & Coach S.A., która wcześniej funkcjonowała pod nazwą Neoplan Polska Sp. z o.o. do roku 2001.
Obecnie Krzysztof Olszewski pełni rolę przewodniczącego Rady Nadzorczej tejże spółki, co świadczy o jego nadal aktywnej obecności w branży. Warto także zaznaczyć, iż podczas swojego pobytu za granicą, zdecydował się na zmianę obywatelstwa na niemieckie, co rzuca światło na jego międzynarodowe doświadczenie zawodowe i skomplikowaną biografię.
Życie i działalność
Krzysztof Olszewski jest uznawanym inżynierem budowy maszyn, który ukończył Politechnikę Warszawską. W trakcie swej edukacji zdobył również doświadczenie rzemieślnicze w zakresie mechaniki samochodowej, realizując kilka urlopów dziekańskich, które posłużyły mu do uzyskania uczniowskich, czeladniczych, a na końcu mistrzowskich uprawnień. W czasie wakacji pracował w Sztokholmie, w Szwecji.
Dzięki ponownemu urlopowi dziekańskiemu, Krzysztof oraz jego żona Solange Olszewska pracowali przez rok w Szwecji. Za zarobione tam pieniądze zainwestowali w zakup połowy warsztatu samochodowego w Warszawie. W latach 1976–1981 zdobywał doświadczenie, jednocześnie prowadząc prywatny warsztat samochodowy. W 1978 roku przyszła na świat ich córka Małgorzata, a rok później syn Jan.
W grudniu 1981 roku Krzysztof udał się do Berlina Zachodniego w poszukiwaniu części zamiennych niezbędnych do działalności warsztatu. Niestety, tam zastał go wybuch stanu wojennego w Polsce. W związku z niepewną sytuacją zdecydował się pozostać w Berlinie. Brak stabilnych źródeł utrzymania rodziny zmusił Solange do sprzedaży warsztatu. We wrześniu 1982 roku dołączyła do męża, a z pomocą berlińskiej fabryki Gottlob Auwärter i ministra spraw zagranicznych RFN Hansa-Dietricha Genschera, udało im się w maju 1983 sprowadzić z Polski dzieci.
Od stycznia 1982 roku Krzysztof znalazł zatrudnienie w berlińskiej fabryce Neoplan, gdzie miał okazję zaprojektować centralną instalację elektryczną autobusów, znacząco poprawiając ich serwisowanie. Jego odpowiednie wykształcenie i umiejętności przyczyniły się do szybkiego awansu na stanowisko dyrektora zakładu w 1985 roku, co stanowiło szczyt kariery w tej firmie dla osoby spoza rodziny Auwärterów. Długoletnie doświadczenie w firmie „Gottlob Auwärter GmbH,” specjalizującej się w produkcji autobusów Neoplan, miało kluczowy wpływ na jego dalszą karierę jako przedsiębiorcy.
W pierwszej połowie lat 90. Krzysztof powrócił do Polski, a 2 sierpnia 1994 roku założył samodzielne Biuro Handlowe jako przedstawicielstwo firmy „Gottlob Auwärter GmbH”. W tym samym roku wraz z żoną stworzył rodzinną firmę Neoplan Polska, która dysponowała w pełni polskim kapitałem. W latach 1994–1995 firma ta specjalizowała się w dystrybucji produktów niemieckiego Neoplana. Na początku Krzysztof pracował w Berlinie, a w Polsce przebywał jedynie w weekendy, promując transport miejski i sprzedaż autobusów za pomocą ruchomego biura – miejskiego autobusu.
Sezon w 1995 roku przyniósł Krzysztofowi wygranie dużego kontraktu na dostawę 72 miejskich autobusów do Poznania, co skłoniło go do decyzji o utworzeniu własnej fabryki. Po uzyskaniu zgody rodziny Auwärterów na korzystanie z marki „Neoplan” oraz technologii autobusów, Krzysztof musiał zdobyć fundusze na realizację swojego projektu. W marcu 1996 roku ruszyła fabryka Neoplan Polska w Bolechowie-Osiedlu koło Poznania, natomiast druga fabryka w Środzie Wielkopolskiej, otwarta w 1998 roku, zajmowała się produkcją szkieletów autobusów oraz ich podzespołów.
Neoplan Polska szybko zdobyła znaczny udział w rynku niskopodłogowych autobusów miejskich i turystycznych, szacując go na około 50%. W 1999 roku Krzysztof Olszewski wprowadził na rynek nową markę autobusów – Solaris, co było wynikiem debiutu modeli rodziny Urbino. Jego nadzieje na owocną współpracę z firmą Neoplan przy produkcji autokarów turystycznych nie spełniły się, a zmiany, jakie zaszły na rynku, doprowadziły do konkurencji, co wpływało na nadmierny spadek cen. Po przejęciu „Gottlob Auwärter GmbH” przez MAN, w 2001 roku Krzysztof odkupił swoje udziały od Neoplana i zmienił nazwę swojej firmy na Solaris Bus & Coach, co otworzyło drzwi do sprzedaży eksportowej.
W lipcu 2005 roku, w trakcie przygotowań do wprowadzenia firmy na giełdę, Krzysztof przekształcił Solaris Bus & Coach w spółkę akcyjną. Mimo dobrego stanu finansowego oraz perspektyw, zrezygnował z tej decyzji, obawiając się wrogiego przejęcia. 4 kwietnia 2006 roku odbyło się otwarcie nowej hali produkcyjnej Solaris Bus & Coach S.A. w Bolechowie-Osiedlu, a rozbudowa fabryki trwała do 2007 roku.
W okresie między lipcem 2007 a lutym 2008 roku Krzysztof Olszewski powiększył zarząd Solaris Bus & Coach o Heinza Bartoscha, ale współpraca ta zakończyła się ze względu na różnice wizji. W międzyczasie jako doradca sprzedaży eksportowej dołączył Wolfgang Presinger. 16 października 2008 roku Krzysztof zrezygnował z pozycji Prezesa Zarządu, powierzając ją żonie, i został Przewodniczącym Rady Nadzorczej.
W 2021 roku Krzysztof oraz Solange Olszewski znaleźli się na 47. miejscu na liście najbogatszych Polaków według magazynu „Forbes”, z majątkiem szacowanym na 1,3 miliarda złotych.
Nagrody i wyróżnienia
W okresie swojej kariery Krzysztof Olszewski zdobył liczne nagrody i wyróżnienia, które odzwierciedlają jego wkład w rozwój przemysłu oraz działalność na rzecz społeczności lokalnych.
- 1998 – Złoty Krzyż Zasługi, przyznany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
- 2002 – Medal „Ad Perpetuam Rei Memoriam”, przyznany przez Wojewodę Wielkopolskiego za „działalność na rzecz mieszkańców Wielkopolski”,
- 2005 – tytuł „Menedżera Roku 2004” w konkursie organizowanym przez Stowarzyszenie Menedżerów w Polsce,
- 2005 – tytuł „Osobowość Roku 2005”, przyznany przez kolegium redakcyjne miesięcznika Samochody Specjalne,
- 2005 – tytuł „Tego, który zmienia polski przemysł”, przyznany przez Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości,
- 2006 – wyróżnienie w konkursie „Przedsiębiorca Roku 2006”, organizowanym przez firmę Ernst & Young oraz telewizję TVN 24,
- 2007 – nagroda Lewiatana ‘2007 im. Andrzeja Wierzbickiego, przyznana przez Kapitułę Nagrody im. Władysława Grabskiego i Andrzeja Wierzbickiego, za wizję, odwagę i konsekwencję w budowaniu nowoczesnej firmy, która skutecznie konkuruje w Polsce i za granicą z potentatami przemysłu motoryzacyjnego,
- 2008 – nagroda Regional Executive Awards magazynu Forbes (nazywana „Jaskółką Forbesa”) w kategorii „Człowiek Roku województwa wielkopolskiego”,
- 2010 – nagroda Kisiela,
- 2014 – zwycięzca plebiscytu „Ludzie wolności” w kategorii biznes.
Te odznaczenia świadczą o jego zaangażowaniu oraz znaczącym wpływie na rozwój branży motoryzacyjnej oraz lokalnych inicjatyw społecznych.
Przypisy
- Piotr Karnaszewski, Filip Kowalik. Lista 100 najbogatszych Polaków 2021. „Forbes”, s. 54, 01.03.2021 r.
- Solange i Krzysztof Olszewscy laureatami nagrody PKPP Lewiatan, „pb.pl” [dostęp 26.07.2017 r.]
- Zmiany organizacyjne w Solaris Bus & Coach S.A. [online], TruckFocus.pl, 02.11.2008 r. [dostęp 03.02.2022 r.]
- Koncern MAN chciał wówczas odkupić firmę i zamknąć fabrykę, zwalniając jej 500 pracowników, by przejąć jej udziały rynkowe.
- To miejsce utrzymała nieprzerwanie do dziś.
- Jednym z warunków przetargu było produkowanie autobusów w Poznaniu lub okolicy.
- Zdobycie ich po ukończeniu studiów technicznych było wówczas niemożliwe.
- KrystynaK. Naszkowska KrystynaK., Myślę po polsku, obywatelstwo mam niemieckie [online], Wyborcza.biz, 30.11.2009 r., s. 2 [dostęp 26.12.2009 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Inżynieria i technologie":
Heinrich Lauterbach | Richard Gaze | Albrecht Jaeger | Felix Henry | Zbigniew Rusin (profesor) | Carl Ferdinand Langhans | Jan Bernhard | Erich Grau | Janusz Łomotowski | Jacek Kaczmar | Mariusz Szlachcic | Kuba Snopek | Krzysztof Ingarden | Wojciech Jarząbek | Krzysztof Gałkowski | Tomasz Urbanowicz | Charles Proteus Steinmetz | Maciej Małachowicz | Theodor Effenberger | Krzysztof Rostański (architekt)Oceń: Krzysztof Olszewski (inżynier)