Krystian Kiełb


Krystian Michał Kiełb, ur. 30 kwietnia 1971 roku we Wrocławiu, jest wybitnym przedstawicielem polskiego życia muzycznego. Jako kompozytor, teoretyk muzyki oraz pedagog muzyczny, Kiełb ma znaczący wpływ na rozwój edukacji muzycznej w Polsce. Jego osiągnięcia zawodowe obejmują również pełnienie funkcji rektora Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w czterech kadencjach, które miały miejsce w latach 2008–2012, 2012–2016, 2020–2024 oraz 2024–2028.

Jako profesor sztuk muzycznych, Kiełb nie tylko uczy, ale również inspiruje pokolenia młodych muzyków, przekazując im swoją wiedzę oraz pasję do muzyki.

Życiorys

Krystian Kiełb to wybitny twórca i akademik, który swoją edukację muzyczną rozpoczął na Akademii Muzycznej we Wrocławiu, gdzie uzyskał dyplomy w dziedzinie kompozycji oraz teorii muzyki. Poza tym, zdobywał kolejne stopnie naukowe w zakresie nauk o sztukach pięknych, a jego osiągnięcia zostały ukoronowane w 2014 roku, kiedy to otrzymał tytuł profesora sztuk muzycznych.

W dorobku artystycznym Kiełba znajdują się licznie skomponowane utwory orkiestrowe oraz solowe. Jego talenty można również dostrzec w sferze teatralnej, gdzie stworzył muzykę do sztuki Czekając na Don Kichota, która była reżyserowana przez Jacka Głomba.

Jako wykładowca akademicki, Kiełb z uwagi na swoje osiągnięcia zawodowe awansował na stanowisko profesora nadzwyczajnego na swojej macierzystej uczelni. Znalazł się także w składzie rady programowej Dolnośląskiego Festiwalu Nauki, gdzie jego wkład w rozwój naukowy lokalnej społeczności był znaczący.

W latach 1999–2005 pełnił ważną funkcję prorektora Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Jego kadencje na stanowisku rektora tej prestiżowej uczelni miały miejsce w 2008 oraz 2012 roku, a Kiełb pełnił tę funkcję aż do 2016 roku. Po krótszej przerwie, w 2020 roku, ponownie objął to stanowisko, a w 2024 roku został wybrany na nie po raz czwarty, co odzwierciedla jego ogromne zaufanie wśród społeczności akademickiej.

W 2019 roku, Krystian Kiełb znalazł się w gronie członków Rady Doskonałości Naukowej I kadencji, co świadczy o jego wybitnej roli w dziedzinie naukowej i artystycznej w Polsce.

Odznaczenia

Krystian Kiełb jest osobą, która zdobyła wiele prestiżowych nagród oraz odznaczeń, które potwierdzają jego wkład w kulturę i sztukę.

W 2016 roku otrzymał Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, który przyznawany jest za szczególne osiągnięcia w dziedzinie kultury.

W międzyczasie, jego nieustanna praca oraz zaangażowanie przyniosły mu również inne liczne wyróżnienia:

  • Brązowy Krzyż Zasługi w 2006 roku,
  • Srebrny Krzyż Zasługi w 2012 roku,
  • Złoty Krzyż Zasługi w 2021 roku.

Twórczość

Kompozytorska działalność Krystiana Kiełba jest niezwykle różnorodna, obejmująca szereg gatunków oraz form muzycznych, zarówno instrumentalnych, jak i wokalnych oraz wokalno-instrumentalnych. Jego kompozycje były miały miejsce na licznych prawykonaniach, a także cieszyły się dużym uznaniem na koncertach, które odbyły się zarówno w Polsce, jak i w wielu krajach za granicą.

Utwory Krystiana Kiełba zyskały popularność w takich krajach jak Niemcy, Austria, Czechy, Wielka Brytania, Francja, Szwecja oraz Stany Zjednoczone. Jego twórczość często prezentowano na prestiżowych festiwalach muzycznych oraz podczas kursów interpretacyjnych. Kompozycje te były również uwzględniane w repertoire konkursów wykonawczych, co świadczy o ich dużej wartości artystycznej.

Nie tylko znalazły one swoje miejsce w sercach muzyków, ale również weszły do programów wielu instytucji artystycznych, potwierdzając ich znaczenie w dziedzinie współczesnej muzyki.

Ważniejsze kompozycje

Utwory orkiestrowe

Wśród kompozycji orkiestrowych, Krystian Kiełb szczególnie wyróżnia się swoimi znaczącymi dziełami, które odzwierciedlają zarówno jego talent, jak i różnorodność stylistyczną. Do najważniejszych utworów tego typu zalicza się:

  • „Equale – sekwencje symfoniczne na wielką orkiestrę symfoniczną” z 1997 roku,
  • „Tetrada na orkiestrę symfoniczną” z 2003 roku,
  • „Epitafium. Andrzej Panufnik in memoriam na orkiestrę symfoniczną” z 2006 roku,
  • „Pentagram na orkiestrę symfoniczną” również z 2006 roku,
  • „Furioso – szkic neoklasyczny na orkiestrę smyczkową” z 1994 roku,
  • „Sinfonietta – na orkiestrę smyczkową” z 1997 roku,
  • „Presto ardente – na orkiestrę smyczkową” z 1997 roku,
  • „Phantasma – na orkiestrę smyczkową” z 2002 roku,
  • „Trzy liryki – na sopran, fortepian i orkiestrę smyczkową” z 1993 oraz 2003 roku,
  • „Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową” z 2003 roku,
  • „Mortis Causa na altówkę, fortepian i orkiestrę smyczkową” z 2009 roku,
  • „In Aeternum… 310311 na orkiestrę” z 2011 roku.

Utwory kameralne

Utwory kameralne Kiełba ukazują jego możliwość tworzenia w bardziej intymnym formacie. Warto wyróżnić następujące kompozycje:

  • „Liryki Łacińskie – cykl pieśni na mezzosopran i zespół instrumentalny” inspirowany tekstami Owidiusza z 1993 roku,
  • „Antymuzyka – cykl na kwartet smyczkowy” z 1994 roku,
  • „Opętanie – na kwartet smyczkowy” z 1994 roku,
  • „Trio stroikowe” z 1994 roku,
  • „Strukturokształty – quodlibet dla trzech wykonawców” z 1994 roku,
  • „Nam desunt vires – pieśń na sopran i fortepian” z lat 1993/1995,
  • „Karmiłem czarne kruki – pięć pieśni na tenor solo, kontrabas i fortepian” z 1995 roku,
  • „Wszystkie śmierci moje – deklamacyjny dramat kameralny” w trzech epizodach na niski głos recytujący, sopran solo i instrumenty towarzyszące, z 1997 roku,
  • „Przeznaczenie – trzy pieśni na baryton solo i fortepian” z 2000 roku,
  • „Resonet in laudibus” – na zespół wokalny według anonimowego tekstu łacińskiego z 2001 roku,
  • „Aforyzmy dziecięce – trzy miniatury na wiolonczelę i fortepian” z 2002 roku,
  • „Wyznanie” – pieśń na sopran i fortepian z 2002 roku,
  • „Przebłyski – cykl pieśni na sopran i fortepian” z 2002 roku,
  • „De brevitate vitae – trzy pieśni na sopran i fortepian” do słów Seneki z 2003 roku,
  • „Ars vitae – trzy pieśni na sopran i fortepian” do tekstów św. Jana od Krzyża z 2003 roku,
  • „Myśli – trzy epigrafy na tenor i klawesyn” z 2006 roku,
  • „Epipháneia – pieśń na sopran i fortepian” z 2007 roku,
  • „Homo mysticus – pięć epigrafów na tenor i fortepian” z 2007 roku,
  • „Pałac pustki – pieśń na sopran i fortepian” z 2008 roku,
  • „Tadeosiana – pieśń na sopran i fortepian” z 2008 roku,
  • „Entre Nous… 280808 – sześć pieśni na sopran i fortepian” z 2009 roku.

Utwory na instrument solo

W twórczości na instrument solo Kiełb zademonstrował swoje umiejętności w zakresie rozwoju idei opartej na różnych technikach gry. Jego ważniejsze utwory to:

  • „Szkice sonatowe – na fortepian” z 1993 roku,
  • „Sonata fortepianowa” z 1994 roku,
  • „Tritonos – cykl na fortepian preparowany” z 1995 roku,
  • „Struktury I – na organy solo” z 1998 roku,
  • „Struktury II – na organy solo” z 1999 roku,
  • „Struktury – na fortepian” także z 1999 roku,
  • „Entrada Festiva – na organy solo” z 2000 roku,
  • „Symfonia kameralna – na perkusję solo” z 2000 roku,
  • „Hejnał – na trąbkę solo” z 2001 roku,
  • „Struktury III B-A-C-H – na organy solo” z 2004 roku,
  • „Entropě – na kontrabas solo” z 2007 roku,
  • „Aeras – szkice aforystyczne na skrzypce solo” z 2008 roku,
  • „M.F. 150413 – na fortepian solo” z 2013 roku,
  • „Modus na fortepian solo” z 2015 roku,
  • „Pars pro totona – wiolonczelę solo” z 2015 roku,
  • „Sonoris – na organy solo” z 2016 roku,
  • „cykle miniatur na instrumenty solowe”

Utwory oratoryjne

W zakresie utworów oratoryjnych, jego niepowtarzalnym dziełem jest:

  • „Pomiędzy miłość i śmierć – rapsod dramatyczny na cztery głosy solowe, recytatora, chór mieszany i wielką orkiestrę symfoniczną” z 1995 roku, w którym wykorzystano teksty Haliny Poświatowskiej.

Muzyka teatralna

W dziedzinie muzyki teatralnej, Kiełb stworzył również intrygujący utwór:

  • „Czekając na Don Kichota – muzyka do spektaklu według scenariusza i w reżyserii Jacka Głomba” z 1992 roku.

Przypisy

  1. Rektor. amuz.wroc.pl. [dostęp 13.09.2024 r.]
  2. Medal Zasłużony Kulturze – Gloria Artis. mkidn.gov.pl. [dostęp 21.06.2020 r.]
  3. Prof. Krystian Kiełb nowym rektorem Akademii Muzycznej. wroclaw.pl, 14.05.2020 r. [dostęp 15.05.2020 r.]
  4. Lista kandydatów wybranych na członków RDN, odrębna dla każdej dyscypliny. konstytucjadlanauki.gov.pl. [dostęp 25.05.2019 r.]
  5. a b Prof. dr hab. Krystian Michał Kiełb, [w:] baza „Ludzie nauki” portalu Nauka Polska (OPI PIB) [dostęp 22.03.2016 r.]
  6. M.P. z 2021 r. poz. 1017.
  7. M.P. z 2013 r. poz. 117.
  8. M.P. z 2006 r. nr 67, poz. 688.

Oceń: Krystian Kiełb

Średnia ocena:4.51 Liczba ocen:22