Jan Jakub Kolski, urodzony 29 stycznia 1956 roku we Wrocławiu, to wybitny polski reżyser, scenarzysta, operator oraz producent filmowy, który ma na swoim koncie zarówno filmy dokumentalne, jak i fabularne. Jako autor wielu sztuk teatralnych, książek oraz piosenek, Kolski zdobył uznanie w polskim świecie sztuki. W 2011 roku został odznaczony tytułem Oficera Orderu Odrodzenia Polski, a od 2019 roku pełni funkcję profesora sztuki.
Kluczową część jego twórczości stanowią filmy z estetyką realizmu magicznego, z których niektóre są osadzone w rodzinnej wsi reżysera - Popielawach. Wśród jego najbardziej znanych dzieł znajdują się Pogrzeb kartofla, Jańcio Wodnik, Cudowne miejsce, Historia kina w Popielawach, oraz Jasminum. Poza tym Kolski jest także znanym adaptatorem dzieł literackich, takich jak Daleko od okna według Hanny Krall, Pornografia według Witolda Gombrowicza oraz Wenecja na podstawie opowiadań Włodzimierza Odojewskiego.
Chociaż filmy Kolskiego często były oceniane przeciętnie przez krytyków, zdobyły one jednak stałe zainteresowanie wśród widzów. Reżyser zdobył wiele prestiżowych nagród, w tym Nagrodę Specjalną Jury na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w 1994 roku za film Jańcio Wodnik, Paszport „Polityki” w tym samym roku, a także Złote Lwy i Orła dla najlepszego filmu polskiego w latach 1998 i 1999 za Historię kina w Popielawach.
Od 1994 roku festiwal Prowincjonalia, czerpiąc inspirację z twórczości Kolskiego, przyznaje corocznie Grand Prix „Jańcio Wodnik” dla najlepszych polskich filmów, co podkreśla wpływ reżysera na współczesne kino w Polsce.
Życiorys
Młodość i wykształcenie
Jan Jakub Kolski przyszedł na świat 29 stycznia 1956 roku we Wrocławiu. Zaraz po narodzinach otaczająca go rodzina miała już silne powiązania z przemysłem filmowym. Jego pradziadek, Mani Hendlisz, pochodzenia żydowskiego, zmarły w 1922 roku, był właścicielem kinematografu „Théâtre Optique Parisien” w Łodzi. Jego dziadek, Jan Kolski, który zmarł w 1943 roku, poślubił Esterę, córkę Maniego Hendlisza, i pracował w biurze wynajmu filmów w takich znanych wytwórniach jak Fox, MGM czy Universal, a także w polskiej Muza-film. Jego ojciec, Roman Kolski, urodzony w 1926 roku, montażysta filmowy, przeszedł przez okropności obu obozów koncentracyjnych – Buchenwaldu oraz Bergen-Belsen. Siostra Jana, Ewa Pakulska, również zmierzała w kierunku filmowym, zajmując się montażem.
Jan spędził znaczną część dzieciństwa, które przypadało na cztery lata jego życia (od 11 do 15 roku życia), w rodzinnym domu dziadka, Jakuba Szewczyka, pochodzącego z Popielaw, blisko Tomaszowa Mazowieckiego. Ten okres był dla niego niezwykle istotny, gdyż wywarł ogromny wpływ na jego dalszą karierę artystyczną. W Popielawach Kolski obejrzał filmy, które zainspirowały go do podjęcia kariery reżysera, takie jak Ubranie prawie nowe (1963) Włodzimierza Haupego oraz Bambi (1942) ze stajni Disneya. Po trzech próbach, w 1981 roku udało mu się dostać na Państwową Wyższą Szkołę Filmową, Telewizyjną i Teatralną w Łodzi, gdzie studiował aż do 1985 roku, a dyplom magistra uzyskał w 2001 roku, pisząc pracę na temat „Kompozycja obrazu filmowego”. W 2007 roku uzyskał stopień doktora, a w 2019 roku został profesorem sztuki.
1982–1990: Pierwsze filmy krótkometrażowe
Na początku swojej kariery Kolski zajmował się filmowaniem jako operator i fotograf dla Nieetatowej Czołówki Filmowej Śląskiego Okręgu Wojskowego. Dzięki współpracy z reżyserem Bolesławem Pawicą powstały jego pierwsze etiudy operatorskie, takie jak Odrobina bólu (1982) oraz Za górami… (1983). Kolski zadebiutował także jako reżyser, tworząc krótkie filmy, między innymi Inaugurację 82 (1983), która dokumentuje rozpoczęcie roku akademickiego w łódzkiej szkole filmowej oraz Umieranko (1984). W 1983 roku, przy współpracy z Wytwórnią Filmów Oświatowych w Łodzi, powstał film Najpiękniejsza jaskinia świata. Realizował także filmy niezależne na zlecenie Wrocławskiej Kurii Metropolitarnej, takie jak Śladami św. Stanisława Kostki (1984), Lourdes, miasto nadziei (1984), czy Kościół greckokatolicki w Polsce (1985). Poza tym był także autorem inscenizowanego dokumentu Ładny dzień (1988).
1990–1999: Pierwsze filmy fabularne
Jego debiut pełnometrażowy, filmu Pogrzeb kartofla (1990), odbył się w rodzinnym Popielawach. Tematyka filmu odnosiła się do fragmentów biografii Jakuba Szewczyka, który w filmie przybiera imię Mateusza i jest osadzony w obozie Birkenau. W filmie pojawia się także postać syna Mateusza, Jerzego, którego szczegóły osobiste związane są z wujem Kolskiego, Wacławem Szewczykiem, który zginął w 1946 roku, walcząc w podziemiu antykomunistycznym. Ze względu na poruszony wątek powojennego antysemityzmu wśród wiejskich mieszkańców, film spotkał się z krytyką w Polsce. Po odrzuceniu przez publiczność w kraju, Kolski, aby kontynuować karierę, wysłał go na Festiwal Filmowy w Cannes, gdzie zebrał pozytywne recenzje.
W 1992 roku zrealizował film Pograbek, który powstał dzięki dofinansowaniu Telewizji Polskiej na wysokość jednego miliarda starych złotych. Opowiadał historię tytułowego bohatera, Mariusza Saniternika, który przez swoją bezpłodność usiłuje zebrać pieniądze na adopcję, mordując stare konie. W przeciwieństwie do Pogrzebu kartofla, Pograbek został bardzo pozytywnie przyjęty przez krytyków oraz zdobył szereg nagród telewizyjnych. Po nim Kolski nakręcił film Magneto (1993), który miał być częścią polsko-francuskiej koprodukcji, ale ostatecznie został wydany dopiero w 1998 roku w dystrybucji telewizyjnej.
W 1993 roku Kolski zdobył znaczną popularność dzięki filmowi Jańcio Wodnik, który opowiadał o mieszkańcu wsi (Franciszek Pieczka) odkrywającym w sobie dar leczenia ludzi. Film zbierał liczne nagrody, w tym Nagrodę Specjalną Jury oraz Nagrodę Dziennikarzy na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych. Jego następny film, Cudowne miejsce (1994), przedstawia zmagania młodego parafianina, Adama Kamienia, z zachowaniem grubiańskiego proboszcza, Krzysztofa Majchrzaka. Mimo uznania na FPFF, film otrzymał negatywne opinie z dwóch stron – zarówno katolickie publicystki, jak i świeccy recenzenci potępili go za antyklerykalizm oraz nachalne wątki pogańskie. Frekwencja była również znacznie niższa od poprzednich produkcji, odwiedziło go jedynie około 9 tysięcy widzów.
W 1995 roku Kolski ukończył produkcję dwóch filmów fabularnych. Jego Grajacy z talerza powstał jako koprodukcja polsko-niemiecko-francuska, jednak problemy z długami jednego producenta zmusiły reżysera do wykorzystania pomocy reszty ekipy, która pracowała za darmo. Bohater filmu, który na skrzypcach gra z potłuczonych talerzy (Krzysztof Pieczyński), inspirowany był anegdotą o cyrkowcu Józefie Lundzie. Film ten mimo Nagrody Jury na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Tokio, w Polsce spotkał się z miernym przyjęciem; Mateusz Werner określił go jako „film, który nie wzbudza żadnych emocji”. Szabla od komendanta, przedstawiająca przypowieść o tradycji wielopokoleniowej od czasów wojny polsko-bolszewickiej do współczesności, także nie spotkała się z entuzjazmem krytyków.
Chociaż Kolski zmierzył się z trudną krytyką, to jego dalszy rozwój artystyczny był nieunikniony. Jego film Historia kina w Popielawach (1998) okazał się wyjątkowy, łącząc z historią regionu dynamiczną narrację oraz nowoczesną estetykę. Film ten przyciągnął do kin około 65 tysięcy widzów oraz otrzymał szereg wyróżnień, takich jak Złote Lwy na FPFF, cztery Orły oraz Złotą Kaczkę przyznawana przez czasopismo „Film”.
2000–2010: Adaptacje literatury i filmy poetyckie
W obliczu sukcesu Historii kina w Popielawach Kolski borykał się z trudnościami w uzyskaniu funduszy na swoje kolejne projekty, często spotykając się z odmowami producentów. Dopiero Witold Adamek zaproponował mu adaptację opowiadania Hanny Krall pt. Ta z Hamburga. Scenariusz został napisany przez Cezarego Harasimowicza, a produkcję miał sfinansować Wojciech Jędrkiewicz. W Daleko od okna (2000) Kolski skupił się na wątkach Holokaustu, przedstawiając bezdzietne małżeństwo (Bartosz Opania i Dorota Landowska), które ukrywa Żydówkę (Dominika Ostałowska). Mimo iż film zdobył uznanie za zdjęcia Arkadiusza Tomiaka, jego frekwencja spadła do zaledwie 13 tysięcy widzów.
Po zrealizowaniu niezbyt przyjętego przez krytyków serialu Małopole czyli świat (2001), Kolski otrzymał propozycję od Lwa Rywina na ekranizację kontrowersyjnej powieści Witolda Gombrowicza Pornografia. Reżyser postanowił zmienić oryginalny ton Gombrowicza na bardziej realistyczny, wprowadzając nowy epizod z pobytu filmowego Fryderyka (Krzysztof Majchrzak) w obozie koncentracyjnym. Taka interpretacja wywołała liczne protesty ze strony krytyków, a film Pornografia (2003) został generalnie przyjęty negatywnie.
Kolski powrócił do stylistyki lat 90. XX wieku z filmem Jasminum (2006), który opowiadał o zgromadzeniu mnichów (z rolą Janusza Gajosa jako jednego z nich). Film otrzymał mieszane recepty, a dwie z kontrastujących opinii dotyczyły szlachetności i nadmiaru atrakcji wizualnych. Jednakże publiczność przyjęła Jasminum z najwyższym uznaniem, film przyciągnął 165 tysięcy widzów.
Kolski miał zamiar powrócić do powieści Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwonąDoroty Masłowskiej, ale ostatecznie film przydzielono Xaweremu Żuławskiemu. Jego kolejny film, Afonia i pszczoły (2009), miał również autobiograficzny charakter, ukazując realia schyłkowego stalinizmu.
Po 2012: późna faza twórczości
Film Zabić bobra (2012) przeniósł Kolskiego znowu do rodziny Popielaw, gdzie opowiada o weteranie wojny w Iraku, Eryku Lubosie. Pomimo wielu problemów produkcyjnych, film ukończono z pomocą między innymi telewizji Kino Polska. Mimo że do kin polskich film trafił dopiero w 2014 roku, uzyskał niewielką frekwencję wynoszącą zaledwie 5,5 tysiąca widzów. Po tej produkcji Kolski zajął się również opieką nad swoją chorą matką.
W 2014 roku zrealizował Serce, serduszko, który kreuje kontrast do mrocznej atmosfery wcześniejszych filmów. Pomimo mieszanych recenzji, film zyskał uznanie, a jego frekwencja wyniosła około 48 tysięcy widzów. Kolejny film, Las, 4 rano (2016), podobnie jak poprzednie dzieło spotkał się z problemami produkcyjnymi. Opowiadał historię byłego pracownika korporacji, który postanawia porzucić życie w mieście i prowadzi życie w lesie. Film przyniósł mieszane opinie, ale Kolski zyskał uznanie dla „terapeutycznej bajki”.
Film Ułaskawienie (2018) opowiada fikcyjne losy dziadków Kolskiego w związku z ich synem zabitym przez Urząd Bezpieczeństwa. Film przedstawia dłoń podróżującą z ciałem syna, a po premierze zdobył entuzjastyczne recenzje oraz szereg nagród festiwalowych. Wracając do konwencji poetyckiej, Kolski w 2020 roku ukazał film Republika dzieci, który przypominał styl jego wcześniejszych materiałów.
Przedstawienia teatralne, dorobek literacki, teledyski
Oprócz filmów fabularnych, Jan Jakub Kolski ma na swoim koncie także realizację przedstawień Teatru Telewizji, w tym Diabeł przewrotny (1997) według Alejandra Casony, Bajka o bardzo lekkim chlebie (1997) na podstawie własnego scenariusza, Wyspa róż (1998) według Sławomira Mrożka, Skrzypki (1999) oraz Kamera marzeń (2001), również na podstawie własnego scenariusza. W twórczości literackiej Kolskiego znajdują się m.in. powieści takie jak Kulka z chleba (1998, wyd. Twój Styl), Egzamin z oddychania (2012, wyd. Wielka Litera) czy Dwanaście słów (2013, wyd. Wielka Litera), a także książki dla dzieci i młodzieży, takie jak Jadzia i małoludki (1998, wyd. Twój Styl) i opowiadania Mikroświaty (2001, wyd. Twój Styl). Nie można zapomnieć o jego reklamach telewizyjnych oraz teledyskach do albumu ojDADAna (1996) Grzegorza Ciechowskiego oraz o recitalu piosenek Piosenki polne i okoliczne z 1996 roku, wykonanym przez jego byłą żonę Grażynę Błęcką-Kolską.
Życie prywatne
Jan Jakub Kolski rozpoczął swoje życie małżeńskie w 1990 roku, kiedy to pojął za żonę Grażynę z domu Błęcką. Ta niezwykle utalentowana aktorka wielokrotnie pojawiała się w filmach swojego męża. W ich związku, w 1991 roku, na świat przyszła jedyna córka, Zuzanna. Ich relacja wkrótce jednak się załamała, gdy Grażyna odkryła, że Jan Jakub Kolski prowadzi romans z polską producentką filmową Aleksandrą Michael, urodzoną w 1988 roku. Z tego związku w 2011 roku urodziła się ich córka, Pola. Niestety, 24 lipca 2014 roku, tragicznie zginęła Zuzanna Kolska w wypadku samochodowym, co wstrząsnęło całą rodziną. Rodzice bardzo dotkliwie przeżyli tę stratę. W obliczu tej tragedii, Kolski zaoferował wsparcie emocjonalne swojej byłej żonie, co z czasem doprowadziło do stabilizacji ich relacji.
Poglądy
Jan Jakub Kolski określał się jako katolik, a swoje przekonania opierał na bolesnych doświadczeniach wielu członków swojej rodziny. Jak sam mówił: „Straciłem dziesiątki wujków i cioć z jednej strony w komorach krematoriów, z drugiej, wspaniałych polskich patriotów – w katowniach UB”. Był głęboko związany z tradycyjnymi wartościami, które reprezentuje polska wieś, cenił sobie „malowniczość i prostotę, a także bezrefleksyjność”. Choć często wyrażał swoją wiarę w Boga, krytykował Kościół katolicki za jego niedostosowanie do dynamicznych zmian społecznych, twierdząc: „Pozostaje daleko za potrzebami i oczekiwaniami ludzi. Może jest za mało otwarty”.
Styl filmowy
Jan Jakub Kolski jest uznawany za twórcę kinowego, który doskonale reprezentuje ponadnarodową konwencję, znaną jako realizm magiczny. Zdecydowanie odrzuca krytyczne interpretacje, które próbują odnaleźć w jego filmach inspiracje z latynoamerykańskich pisarzy, od których wywodzi się ten termin. Według językoznawczyni Małgorzaty Miławskiej, jego dzieła można postrzegać jako równoległe do stylu latynoamerykańskich realistów.
Reżyser zbudował swój unikalny styl, który zyskał określenie „Jańcioland”, a jego filmy często eksplorują tematy wiejskie. Kolski argumentował jednak, że nie wynika to z fascynacji wsią, ale z faktu, iż tworzył głównie w wiejskim otoczeniu. Również we wspomnieniach pozostałych z Popielaw, gdzie jako młody człowiek przeżył pierwszą fascynację sztuką filmową, jest wyraźne odniesienie do kina objazdowego, które przyciągało jego uwagę.
W twórczości Kolskiego kluczową rolę odgrywają bohaterowie z marginesu społecznego. Krytyczka Katarzyna Wajda zwraca uwagę na dwa główne tematy, które tworzą swoiste credo reżysera: nieodwracalność złych uczynków, które popełnia człowiek oraz „powrotność” grzechu, za który cierpią niewinne istoty. W filmach Kolskiego świat jest przesycony cierpieniem, które każdy musi przepracować, by stać się lepszą osobą.
Kolski zazwyczaj podkreślał w wywiadach, że mało czyta, co jego zdaniem sprzyja procesowi kręcenia filmów. Jego najważniejsze inspiracje czerpał z kultury ludowej. W szczególności darzył sympatią postacie nadwrażliwców oraz matki. Jakub Zajdel zauważył, że te nadwrażliwe postacie w filmach Kolskiego stają się depozytariuszami empatii i bezinteresownej miłości, w kontrze do egoistycznych zachowań innych mieszkańców, co dobitnie ilustruje chciwość przedstawiona w filmie „Pogrzeb kartofla”.
W swoich dziełach Kolski często współpracował z takimi aktorami, jak Franciszek Pieczka, który wystąpił w dziewięciu filmach reżysera, Krzysztof Majchrzak, znanym z ról w filmach „Pornografia” oraz „Las, 4 rano”, a także Grażyna Błęcka-Kolska, jego życiową partnerką.
Twórczość Kolskiego budziła w Polsce wiele emocji. Grażyna Stachówna w jednym z analizujących jego filmy tekstów wyjaśniła kontrowersje związane z reżyserem, mówiąc:
„[reżyserowi] udało się wykreować galerię niezwykłych bohaterów, stworzyć oryginalny świat, przydać mu specyficznego uroku oraz nasycić niezwykłą aurą i poezją. Jednych widzów to wzrusza i zachwyca, Jańcioland jest dla nich miejscem osobnym i niezwykłym, trochę strasznym i tajemniczym, trochę zaś śmiesznym i infantylnym, ale zawsze poszukiwanym i drogim. Innych irytuje, dla nich Jańcioland jest kiczowatą cepeliadą, filmowym skansenem, oazą manieryzmu i nieznośnej powtarzalności.”
W innym miejscu Stachówna podsumowuje, że filmy Kolskiego przenika nieustanna obecność wielu powracających motywów, takich jak „przyjazd bohatera z miasta na wieś, wejście w nieznany świat, obcy pejzaż, zapachy, obyczaje, język, zachowania, wierzenia, inny rytm czasu. I bohater musi ten świat oswoić, często pokonać, znaleźć w nim dla siebie bezpieczne miejsce”. Wobec przeciętności polskiego kina, zdaniem Stachówny, „kino Kolskiego jaśnieje konsekwencją tematyczną, jednorodnością stylu oraz oryginalnymi pomysłami swojego twórcy”.
Spuścizna
Twórczość Jana Jakuba Kolskiego miała nieoceniony wpływ na rozwój polskiego realizmu magicznego, zwanego również realizmem w kontekście prowincjonalnym. Koncepcja znana jako Jańcioland, oparta na romantycznym wyobrażeniu polskiej wsi, zainspirowała wielu twórców, w tym Andrzeja Jakimowskiego, który zrealizował takie filmy jak Zmruż oczy w 2002 roku oraz Sztuczki w 2007 roku. Również Dariusz Jabłoński, w swoim filmie Wino truskawkowe z 2008 roku, korzystał z tej samej tematyki, która wciąż oddziałuje na polskie kino.
Postać Jańcia Wodnika, znana z filmu Kolskiego, stała się symbolem i inspiracją dla prestiżowej nagrody Grand Prix „Jańcio Wodnik”, która jest przyznawana najlepszym polskim filmom na corocznym festiwalu Prowincjonalia. W ten sposób, filmowe dziedzictwo Kolskiego trwa, wpływając na nowych twórców i kształtując polską kulturę filmową.
Filmografia
Pełnometrażowe filmy fabularne i seriale
Jan Jakub Kolski jest znany z bogatej twórczości filmowej, która obejmuje szereg pełnometrażowych dzieł od początku swojej kariery. Wśród jego najwcześniejszych filmów znajdują się:
- 1990: Pogrzeb kartofla,
- 1992: Pograbek,
- 1993: Magneto,
- 1993: Jańcio Wodnik,
- 1994: Cudowne miejsce,
- 1995: Grający z talerza,
- 1995: Szabla od komendanta,
- 1998: Historia kina w Popielawach,
- 2000: Daleko od okna,
- 2000: Małopole czyli świat (serial telewizyjny),
- 2003: Pornografia,
- 2006: Jasminum,
- 2009: Afonia i pszczoły,
- 2010: Wenecja,
- 2012: Zabić bobra,
- 2014: Serce, serduszko,
- 2016: Las, 4 rano,
- 2018: Ułaskawienie,
- 2021: Republika dzieci.
Sztuki teatru TV
Kolski ma również na swoim koncie liczne sztuki telewizyjne, w których nie tylko reżyserował, lecz także pisał scenariusze. Do najważniejszych z nich zaliczają się:
- 1997: Diabeł przewrotny – adaptacja i reżyseria,
- 1997: Bajka o bardzo lekkim chlebie – scenariusz i reżyseria,
- 1997: Noga dla Józefa – scenariusz,
- 1998: Wyspa róż – reżyseria,
- 1999: Skrzypki – scenariusz i reżyseria,
- 2001: Kamera marzeń – scenariusz i reżyseria.
Wybrane filmy krótkometrażowe i in. produkcje filmowe
Twórczość Kolski to również szereg filmów krótkometrażowych oraz innych produkcji, w których dał się poznać jako utalentowany reżyser i scenarzysta:
- 1983: Najpiękniejsza jaskinia świata (realizacja, scenariusz, komentarz, zdjęcia),
- 1984: Mały dekalog (scenariusz, reżyseria, zdjęcia),
- 1984: Umieranko (scenariusz, reżyseria, zdjęcia),
- 1984: Nie zasmucę serca twego… (scenariusz, reżyseria, zdjęcia),
- 1985: Jak mnie kochasz (scenariusz, reżyseria, zdjęcia),
- 1985: Polskie parki i rezerwaty przyrody (scenariusz, reżyseria, zdjęcia),
- 1986: Słowiański świt. Początki Polski (reżyseria, scenariusz, zdjęcia),
- 1988: Wyprawa pod podszewkę Alp,
- 1988: Ładny dzień (reżyseria, scenariusz, zdjęcia, scenografia),
- 1988: Szkoła przetrwania (reżyseria, scenariusz, zdjęcia),
- 1988: Pałkiewicz ma rację (reżyseria, scenariusz, zdjęcia),
- 1996: Piosenki polne i okoliczne (reżyseria, scenariusz),
- 1996: teledyski do albumu ojDADAna Grzegorza Ciechowskiego,
- 2001: Zobaczyć jak najwięcej (reżyseria, scenariusz, zdjęcia),
- 2002: Gdzie jesteś Paititi? (reżyseria, scenariusz, zdjęcia),
- 2003: Między rajem a ziemią (reżyseria, scenariusz, zdjęcia).
Nagrody filmowe
W tej sekcji przyjrzymy się nagrodom filmowym zdobytym przez Jana Jakuba Kolskiego. Jego twórczość była wielokrotnie doceniana na różnych festiwalach, a przyznane nagrody świadczą o wysokiej jakości jego dzieł.
Rok | Film | Instytucja/festiwal | Nagroda |
---|---|---|---|
1983 | Najpiękniejsza jaskinia świata | Międzynarodowy Festiwal Filmów Sportowych w Budapeszcie | Nagroda za zdjęcia |
Międzynarodowy Festiwal Filmów Speleologicznych w La Chapelle-en-Vercors | Nagroda telewizji Antenne II | ||
1985 | Festiwal Filmów Dydaktycznych w Łodzi | III Nagroda | |
1989 | Ładny dzień | Młode Kino Polskie w Gdańsku | Nagroda w kategorii filmu krótkiego |
Komitet Kinematografii | Nagroda Szefa Kinematografii w dziedzinie filmu dokumentalnego (za zdjęcia) | ||
1992 | Pograbek | Festiwal Polskich Filmów Fabularnych | Nagroda Wschodnioeuropejskiego Funduszu Scenariuszowego |
1993 | Lubuskie Lato Filmowe | Don Kichot (nagroda Polskiej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych) | |
Nagroda Prezesa Komitetu ds. Radia i Telewizji | |||
Jańcio Wodnik | Festiwal Polskich Filmów Fabularnych | Nagroda Dziennikarzy | |
Nagroda Specjalna Jury | |||
1994 | Festiwal Forum w Bratysławie | Nagroda słowackich krytyków filmowych | |
Festiwal Młodego Kina Wschodnioeuropejskiego | Nagroda honorowa „Znalezisko” | ||
Nagroda Główna | |||
Lubuskie Lato Filmowe | Srebrne Grono | ||
Nagroda Organizatorów im. Juliusza Burskiego | |||
Cudowne miejsce | Nagroda Organizatorów im. Juliusza Burskiego | ||
Dyplom Stowarzyszenia Filmowców Polskich | |||
1995 | Tarnowska Nagroda Filmowa | Nagroda Publiczności | |
Jańcio Wodnik | Międzynarodowy Festiwal Filmowy „Zloty Rycerz” w Moskwie | Grand Prix | |
Grający z talerza | Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Tokio | Nagroda Jury | |
1996 | Szabla od komendanta | Prowincjonalia | Złoty Jańcio |
Nagroda Dziennikarzy | |||
1997 | Tarnowska Nagroda Filmowa | II Nagroda Publiczności | |
Nagroda Specjalna „Srebrna Statuetka Leliwity” dla najlepszego reżysera | |||
Bajka o bardzo lekkim chlebie | Międzynarodowy Festiwal Telewizyjny w Płowdiwie | Nagroda Specjalna Jury | |
1998 | Historia kina w Popielawach | Festiwal Polskich Filmów Fabularnych | Grand Prix Złote Lwy |
Nagroda Kin Studyjnych | |||
Lubuskie Lato Filmowe | Brązowe Grono | ||
Klub Krytyki Filmowej Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich | Syrenka Warszawska w kategorii filmu fabularnego | ||
1999 | Międzynarodowe Spotkanie Kina i Telewizji – Kino Pełnoekranowe w Genewie | Grand Prix | |
Polska Akademia Filmowa | Orzeł za najlepszy film | ||
Międzynarodowy Festiwal Filmowy „Zloty Rycerz” w Moskwie | Srebrny Rycerz | ||
Tarnowska Nagroda Filmowa | Nagroda Specjalna „Srebrna Statuetka Leliwity” dla najlepszego reżysera | ||
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Trieście | Nagroda Główna | ||
„Film” | Złota Kaczka za najlepszy film polski | ||
2000 | Daleko od okna | Festiwal Polskich Filmów Fabularnych | Nagroda Jury Młodzieżowego |
2001 | Lubuskie Lato Filmowe | Nagroda Zielonogórskiego Klubu Kultury Filmowej | |
Tarnowska Nagroda Filmowa | Nagroda Publiczności | ||
Koło Piśmiennictwa Filmowego Stowarzyszenia Filmowców Polskich | Złota Taśma dla najlepszego filmu polskiego | ||
2003 | Pornografia | Festiwal Polskich Filmów Fabularnych | Złoty Klakier |
Nagroda Festiwali i Przeglądów Filmu Polskiego za Granicą | |||
2004 | Lubuskie Lato Filmowe | Nagroda Organizatorów im. Juliusza Burskiego | |
Tarnowska Nagroda Filmowa | Nagroda Dziennikarzy „Enter” | ||
2006 | Jasminum | Festiwal Filmu Polskiego w Ameryce | Złote Zęby dla najbardziej interesującego filmu fabularnego |
Festiwal Filmowy „Wakacyjne Kadry” w Cieszynie | Złota Podkowa za najlepszy film fabularny | ||
Festiwal Filmów Optymistycznych w Częstochowie | Nagroda dla najlepszego profesjonalnego filmu fabularnego | ||
Festiwal Polskich Filmów Fabularnych | Nagroda Publiczności | ||
Festiwal Filmowy i Artystyczny „Lato Filmów” w Toruniu | Nagroda Publiczności | ||
2007 | Polska Akademia Filmowa | Nagroda Publiczności | |
2010 | Wenecja | Festiwal Polskich Filmów Fabularnych | Nagroda Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych |
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Montrealu | Nagroda Specjalna Jury | ||
2011 | Międzynarodowy Festiwal Filmów dla Dzieci w Artku | Nagroda Jury Dziecięcego | |
Golden Rooster and Hundred Flowers Film Festival | Złoty Kogut dla najlepszego filmu zagranicznego | ||
Międzynarodowy Festiwal Filmowy „Zloty Rycerz” w Kursku | Nagroda za reżyserię | ||
Prowincjonalia | Nagroda Główna „Jańcio Wodnik” za najlepszy film fabularny | ||
2014 | Zabić bobra | Lubuskie Lato Filmowe | Nagroda Klubu Kultury Filmowej |
Tarnowska Nagroda Filmowa | Nagroda Specjalna Jury | ||
Serce, serduszko | Festiwal Filmu Polskiego w Ameryce | Nagroda Krytyków Chicagowskich | |
2015 | Festiwal Reżyserii Filmowej w Jeleniej Górze | Złoty Dzik | |
2018 | Ułaskawienie | Festiwal Filmu Polskiego w Ameryce | Society Humanitarian Award |
Festiwal Polskich Filmów Fabularnych | Nagroda za scenariusz | ||
2019 | Lubuskie Lato Filmowe | Nagroda Organizatorów im. Juliusza Burskiego | |
Festiwal Filmów Polskich „Wisła” w Moskwie | III Nagroda | ||
2021 | Republika dzieci | Międzynarodowy Festiwal Filmów Młodego Widza „Ale Kino!” | Wyróżnienie Jury Dziecięcego „Marcinek” |
Wyróżnienia honorowe, ordery i odznaczenia
Jan Jakub Kolski, znany z niezapomnianych osiągnięć w polskim kinie, otrzymał wiele wyróżnień podczas swojej kariery. Oto zestawienie jego nagród oraz odznaczeń, które świadczą o jego wkładzie w kulturę i sztukę filmową.
Rok | Instytucja | Nagroda | Uzasadnienie (jeżeli wskazano) |
---|---|---|---|
1994 | Prowincjonalia | Honorowy Jańcio Wodnik | b.d. |
1995 | „Polityka” | Paszport „Polityki” | „za oryginalność i ponowne odkrycie polskiej prowincjonalności” |
1999 | Marszałek województwa śląskiego | Nagroda Kulturalna Śląska | b.d. |
_ | Fe Fe Fellini Festiwal w Skierniewicach | Wielki Fe Fe | za „robienie swojego w kinie” |
2004 | Festiwal Filmów Niezwykłych w Sandomierzu | Korona Sandomierska dla Reżysera NieZwykłego | b.d. |
2006 | Kino Charlie w Łodzi | Złoty Glan | b.d. |
2011 | Prezydent RP | Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski | za „wybitne zasługi dla kultury narodowej, za osiągnięcia w twórczości artystycznej oraz działalności dydaktycznej” |
2012 | Kino Charlie w Łodzi | Złoty Glan | b.d. |
2016 | Solanin Film Festiwal w Nowej Soli | Mocny Solanin | za „wykreowanie niepowtarzalnego filmowego świata poddanego nieustannie analizowanej relacji dobra i zła, kondycji człowieka w dzisiejszym świecie, i wypełniania go galerią niepowtarzalnych postaci. Za baśniową poezję, za bezwzględny i nierealny realizm, za ciepło, za walkę mroku i światła, za delikatny humor, za wiarę w lepszy świat, za ukazanie bezkompromisowości i dziecięcej naiwności, za górską kaskaderkę filmową i za wytrwałość w budowaniu autorskiego kina i rzeźby fizycznej. Oby się nigdy nie poddawał i zawsze był MOCNY!” |
2018 | Festiwal Reżyserii Filmowej w Wałbrzychu | Kryształowy Dzik | za wybitne osiągnięcia w reżyserii filmowej |
2019 | Festiwal Filmu-Muzyki-Malarstwa „Lato z Muzami” w Nowogardzie | Laur Cisowy | za wybitne osiągnięcia |
2020 | Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego | Złoty Medal „Gloria Artis – Zasłużony Kulturze” | _ |
2021 | Międzynarodowy Festiwal Filmowy „Tofifest” w Toruniu | Złoty Anioł | za niepokorność twórczą |
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Gabriela Kownacka | Ilona Dworak-Cousin | Małgorzata Kościelak-Królikowska | Łukasz Dziemidok | Philipp Anton Bartsch | Bartosz Niebielecki | Pati Yang | Hans Latt | Radosław Owczarz | Andrzej Jakubas | Michał Sitarski (aktor) | Tomira Kowalik | Marta Kisiel | Ewa Jarocka | Clara Sachs | Eric Charel | Marta Kierska-Witczak | Hanna Zbyryt | Piotr Wojtasik | Olga BończykOceń: Jan Jakub Kolski