Jagna Dobesz to uznawana postać w polskim przemyśle filmowym, będąca scenografką, kostiumografką oraz charakteryzatorką, która zapisała się na kartach sztuki we Wrocławiu. Jej droga artystyczna rozpoczęła się w Łodzi, gdzie studiowała rzeźbiarstwo na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, a następnie kontynuowała edukację w Warszawie.
Podczas swojej kariery, Jagna Dobesz współpracowała przy wielu znaczących projektach filmowych. **Jednym z najważniejszych osiągnięć była jej praca jako scenografka w oscarowym filmie "Ida,"** który wyreżyserował Paweł Pawlikowski. Poza tym, miała okazję pracować przy filmie "Zjednoczone Stany Miłości," w reżyserii Tomasza Wasilewskiego, a także w projekcie "Fuga," zrealizowanym przez Agnieszkę Smoczyńską. Jej zaangażowanie i talent zostały docenione, zdobywając nagrodę na Nyskim Festiwalu Filmowym.
Warto również zwrócić uwagę na scenografię stworzona przez Dobesz do filmu "Sweat," który zrealizował szwedzki reżyser Magnus von Horn w 2020 roku. Jej praca przy tym obrazie przyniosła jej uznanie na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Chicago, czym potwierdziła swój status jako utalentowana artystka w branży filmowej.
Życiorys
Jagna Dobesz to artystka, która kształciła się na wydziale rzeźby na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, gdzie miała zaszczyt uczyć się pod okiem wyróżniających się profesorów, takich jak Grażyna Jaskierska oraz Leon Podsiadło. Po ukończeniu studiów we Wrocławiu, kontynuowała naukę na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie również zdobyła cenne umiejętności w zakresie rzeźby, pod okiem prof. Adama Myjaka.
Jej pierwsze kroki w świecie filmu stawiała, pomagając w realizacji dokumentu o rzeźbiarce Alinie Szapocznikow dla TVP Kultura. Wkrótce potem Jagna zaczęła współpracować z teatrem, m.in. z Anną Baumgart w Teatrze Dramatycznym, przy spektaklu „Śmierć i dziewczyna” na podstawie dramatów Elfriede Jelinek, oraz z Grzegorzem Jarzyną z Teatru Rozmaitości, co umożliwiło jej rozwój w różnych dziedzinach sztuki.
Filmowy debiut był dla niej początkiem dynamicznej kariery, a współprace z takimi artystami, jak Magdalena Łazarkiewicz podczas Maratonu Tańca w 2010, otworzyły przed nią nowe perspektywy. Jako drugi scenograf, brała udział przy produkcji filmu „Ida” w reżyserii Pawła Pawlikowskiego (2013), a później w projektach takich jak „Ederly” Piotra Dumały (2015) oraz „Zjednoczone stany miłości” Tomasza Wasilewskiego (2016).
Jako główna scenografka, Jagna Dobesz pracowała przy filmie „Fuga” Agnieszki Smoczyńskiej, co zaowocowało nagrodą na Nyskim Festiwalu Filmowym, podkreślając jej talent i umiejętności w tworzeniu unikalnych przestrzeni filmowych. Związana z międzynarodowymi projektami, pracowała jako production designer przy filmie „High Life” w reżyserii Claire Denis w 2018 roku. Od 2015 roku współpracuje ze szwedzkim reżyserem Magnusem von Hornem, tworząc scenografie do jego filmów: „Intruz” i „Sweat” (2020), za drugi film zdobyła prestiżową nagrodę Srebrny Hugo na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Chicago.
Oprócz pracy nad pełnometrażowymi filmami, Jagna angażuje się również w produkcje krótkometrażowe, w tym w 2019 roku, pracowała nad filmem „Pustostan” w reżyserii Agaty Trzebuchowskiej, którą poznała przy realizacji „Idy”. Jej wszechstronność i pasja do sztuki sprawiają, że jest znaczącą postacią w polskim przemyśle filmowym i teatralnym.
Styl
Jagna Dobesz, utalentowana scenografka, w swojej pracy kieruje się konceptem emocjonalnym, który odzwierciedla się w projekcie tła filmowego. Jej pasja do kina, w którym scenografia staje się jednym z kluczowych bohaterów, znajduje odzwierciedlenie w kreatywności, która pozwala jej na stworzenie niepowtarzalnych światów filmowych.
Upodobałam sobie kino, w którym scenografia staje się jednym z bohaterów. Mam duże szczęście, że mogę kreować świat w filmie, bardziej niż mogłabym to zrobić w kinie historycznym czy dokumentalnym. Stwarzać tło, które koresponduje z głównym bohaterem.
Podczas pracy nad swoimi projektami, Dobesz dąży do stworzenia scenografii emocjonalnej, która współdziała z postacią główną, wzmacniając interpretację i odczucia widza. Współpraca z Katarzyną Sobańską oraz Marcelem Sławińskim przy filmie „Ida” znacząco wpłynęła na jej twórczość, umożliwiając jej rozwinięcie stylu bardziej strukturującego i organicznego, angażującego wszystkie zmysły.
W praktyce zwraca szczególną uwagę na współpracę z operatorem, widząc w tym kluczowy element narracji wizualnej. Dobesz podkreśla, że jej wykształcenie w dziedzinie rzeźby, jak również zdobyte doświadczenia, zobowiązują ją do rozwijania przestrzennej wyobraźni w pracy scenografa.
Wśród jej inspiracji filmowych znajdują się wybitne postacie kinematografii, takie jak Federico Fellini, Pedro Almodóvar oraz Sofia Coppola, którzy w dużym stopniu kształtują jej artystyczne wizje.
Filmografia
Filmy pełnometrażowe
W 2010 roku Jagna Dobesz rozpoczęła swoją przygodę z filmem, biorąc udział w produkcji Maraton Tańca, gdzie pełniła rolę współpracownika w zakresie scenografii. Dwa lata później, w 2011 roku, pracowała nad filmem Trzy Siostry T, jako scenograf II.
Rok 2011 przyniósł jej także zadanie związane z charakteryzacją w Jak się pozbyć cellulitu. W kolejnych latach, w 2013 oraz 2014, była scenografem II w filmach Ida oraz Zbrodnia. W 2014 roku jej wkład w sztukę scenograficzną obejmował również filmy Zbliżenia oraz Obietnica.
W 2015 roku Jagna nie tylko wzbogaciła swoją filmową filmografię pracą nad Efterskalv oraz Intruz, ale także nad Ederly, gdzie znowu pełniła rolę scenografa II. Dwa lata później, w 2016 roku, miała możliwość współpracy przy Zjednoczonych Stanach Miłości oraz Za niebieskimi drzwiami, gdzie także wykazała się jako scenograf II.
W 2018 roku brała udział w tworzeniu wielu projektów, takich jak Dzień czekolady (dekoracja wnętrz, scenografia), Atlas Zła, Kindler i dziewica, High Life oraz Fuga, wszystkie z zadaniami związanymi ze scenografią. Ostatnie lata przyniosły jej współpracę przy Ciemno, prawie noc w 2019 roku oraz przy Sweat w 2020 roku, gdzie również zajmowała się dekoracją wnętrz i scenografią.
Filmy krótkometrażowe
W świecie filmów krótkometrażowych Jagna Dobesz miała swój debiut w 2013 roku, pracując jako scenograf II przy filmie Gry. W 2017 roku zrealizowała scenografię do Najpiękniejsze fajerwerki ever oraz Kobieta budzi się rano.
Rok 2019 przyniósł jej kolejne wyzwanie w postaci Pustostan, a następnie w 2020 roku wzięła udział w projekcie Alicja i żabka, ponownie pełniąc rolę scenografa.
Seriale
W obszarze telewizji Jagna Dobesz miała przyjemność pracować nad Głęboką wodą w 2011 roku, gdzie był to jej wkład w sprojektowanie scenografii. Jej praca przy Galerii trwała od 2011 do 2013 roku, gdzie również współpracowała przy scenografii.
W okresie między 2014 a 2016 rokiem Jagna była odpowiedzialna za scenografię II w serialu Pielęgniarki. Uczestniczyła również w odcinkach Komisji morderstw (odc. 7-8, 11) oraz w Drugiej szansie (sezon 2, odc. 1-2), w których wykazała się jako scenograf II. Jej zaangażowanie w Wesele w kurnej chacie również wzbogaciło jej doświadczenie zawodowe w tej dziedzinie.
Spektakle
Począwszy od 2009 roku, Jagna Dobesz pełniła rolę asystentki scenografa w spektaklu Śmierć i dziewczyna I-V. Dramaty księżniczek. Na rok 2010 przypadła jej możliwość projektowania scenografii oraz kostiumów w Toalecie Damskiej oraz Dotkniętych, gdzie jej wkład był znaczący.
W 2013 roku zaangażowała się w projekt Skutki uboczne, gdzie również pełniła rolę współpracownika w zakresie scenografii, a w 2014 roku została scenografem II w spektaklu Karski.
Odznaczenia i nagrody
W ciągu swojej kariery Jagna Dobesz zdobyła wiele wyróżnień, które świadczą o jej wyjątkowym talencie w dziedzinie scenografii. Jej prace były doceniane na różnych festiwalach filmowych, co dowodzi jej znakomitej kreatywności oraz zaangażowania w sztukę filmową.
- 2019 – film Fuga, nominacja do nagrody WARTO,
- 2019 – film Fuga, Nyski Festiwal Filmowy, nagroda za scenografię,
- 2020 – film Sweat, Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Chicago, Srebrny Hugo za scenografię,
- 2020 – film Pustostan, nagroda WARTO w kategorii „film”.
Przypisy
- MagdaM. Podsiadły, Czasem trzeba zrobić mieszkanie milionera-mordercy, innym razem - układać śmieci. [online], wroclaw.wyborcza.pl, 16.11.2020 r. [dostęp 12.12.2020 r.]
- Jagna Dobesz [online], Match&Spark [dostęp 14.12.2020 r.].
- Jagna Dobesz [online], IMDb [dostęp 14.12.2020 r.]
- Nagrody Kulturalne WARTO 2020 dla młodych twórców. Oto zwycięzcy [online], gazetapl [dostęp 12.12.2020 r.]
- Jagna Dobesz [online], Filmweb [dostęp 12.12.2020 r.]
- Jagna Dobesz [online], FilmPolski [dostęp 12.12.2020 r.]
- Śmierć i dziewczyna I-V. Dramaty księżniczek, [w:] Encyklopedia teatru polskiego (przedstawienia) [dostęp 12.12.2020 r.]
- Sweat - IMDb. [dostęp 14.12.2020 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Wojciech Maciejewski (muzyk) | Paweł Brodowski | Maria Peszek | Joseph von Zerboni di Sposetti | Marek Pijarowski | Alicja Majewska | Michał J. Zabłocki | Zbigniew Jeż | Bartłomiej Szkop | Ireneusz Nowacki | Dorota Kuziela | Mariola Jarocka | Joanna Sidorowicz | Marek Kubski | Andrzej Sekuła | Cezary Sikorski | Katarzyna Banaś | Darek Oleszkiewicz | Beata Rakowska | Krzysztof SzczepaniakOceń: Jagna Dobesz