Firma Bus Marco Polo Wratislavia, znana także jako Marco Polo, rozpoczęła swoją działalność w 1992 roku, a jej siedziba znajduje się we Wrocławiu. W 2008 roku dokonano istotnej zmiany, kiedy to konsorcjum, w które weszły Sevibus oraz firma Marco Polo, wygrało przetarg na linie gminne w Kobierzycach. Oprócz tego, przedsiębiorstwo jest również zaangażowane w przewozy turystyczne oraz pracownicze do zakładu LG w Biskupicach Podgórnych.
Warto dodać, że w 2008 roku z powodu niedoboru taboru, MPK Wrocław zdecydowało się wypożyczyć kilka autobusów od wspomnianej firmy, co miało miejsce w kontekście współpracy z największym przewoźnikiem we Wrocławiu. Bus Marco Polo nie dysponuje własnymi barwami taboru, co oznacza, że dostosowuje się do malowań ustalonych przez organizatorów przewozów.
W szczególności, autobusy obsługujące gminę Kobierzyce są pomalowane w kolory tej gminy, w tym zieleni z czerwonym pasem na dole oraz żółtym nad oknami. Także dla Długołęki dostępne są autobusy w kolorach wrocławskich. W przypadku autobusów pracowniczych oraz autokarów przyjęto klasyczny biały kolor.
Na przełomie lat 2017 i 2018, konsorcjum Bus Marco Polo oraz firma Sevibus zainwestowały w zakup 12 autobusów marki Autosan, w tym sześciu 12-metrowych oraz sześciu 10-metrowych. Autobusy te służą do obsługi wielu kursów wraz z liniami 812, 852, 862, 862R, 872, 882, 892 oraz N62 na trasie z Wrocławia do Kobierzyc, w ramach umowy podpisanej na 10 lat.
W odpowiedzi na pandemię koronawirusa, od 2020 roku wprowadzono do użytku dwa przerobione, używane przegubowe autobusy Jelcz M181, które obsługują kursy BIS linii 862. W 2021 roku konsorcjum poszerzyło swoje usługi poprzez obsługę wybranych kursów linii 904, 911, 914, 921 oraz 924 w gminie Długołęka, wykorzystując do tego celu specjalnie zakupiony tabor przegubowy.
Obsługiwane linie
Linie obsługiwane w Gminie Kobierzyce
W obszarze Gminy Kobierzyce funkcjonują różnorodne linie autobusowe. Oto szczegóły dotyczące poszczególnych tras:
- 812 – Wrocław Krzyki – Kobierzyce,
- 852 – Wrocław Krzyki – Chrzanów – Małuszów – Wrocław Krzyki,
- 852A – Wrocław Krzyki – Małuszów – Chrzanów – Wrocław Krzyki,
- 862 – Wrocław Dworzec Gł. – Solna,
- 862B – Wrocław Hallera – Bielany Wrocławskie Kwiatowa,
- 862R – Wrocław Dworzec Gł. – Kobierzyce Witosa,
- 872 – Wrocław Krzyki – Tyńczyk,
- 882 – Wrocław Krzyki – Pustków,
- 892 – Wrocław Krzyki – Księginice – Owsianka – Tyniec Mały – Wrocław Krzyki,
- 892A – Wrocław Krzyki – Tyniec Mały – Owsianka – Księginice – Wrocław Krzyki,
- N62 – Wrocław Dworzec Gł. – Solna.
Linie obsługiwane (wybrane kursy) w Gminie Długołęka
W Gminie Długołęka dostępne są również wybrane kursy obejmujące:
- 904,
- 911,
- 914,
- 921,
- 924.
Linie komercyjne
Uruchomiono także linie komercyjne, których szczegółowy opis przedstawia się następująco:
- 552 – Wrocław EPI – Bielany Wrocławskie (Aleja Bielany, IKEA, Castorama),
- 552A – Wrocław Sudecka – Bielany Wrocławskie (IKEA, Castorama).
Tabor
Autobusy miejskie
W taborze autobusów miejskich znajdują się różne modele, które rozpoczęły eksploatację w kolejnych latach. W 2021 roku, wśród nich wyróżniają się pojazdy, które są kluczowe dla codziennego transportu publicznego.
Rodzaj autobusu | Rok rozpoczęcia eksploatacji | _ | Numery inwentarzowe | Ilość |
---|---|---|---|---|
MAN NL202 | 2011 | _ | 260 | 1 |
SOR BN9,5 | 2013 | _ | 021 | 1 |
Autosan Wetlina City | 2013 | _ | 018 | 1 |
MAN NM223.2 | 2015 | _ | 023, 024 | 2 |
MAN NL313 | 2016 | _ | 019 | 1 |
MAZ 203 | 2017 | _ | 011 | 1 |
Autosan Sancity 10LF | 2018 | _ | 022, 025, 026 | 3 |
Autosan Sancity 12LF | 2018 | _ | 027-029 | 3 |
Jelcz M181MB3 | 2020 | _ | 044, 045 | 2 |
Solaris Urbino 18 III | 2020–2021 | _ | 059, 1060-1065 | 6 |
Łączna liczba pojazdów | 21 |
To zestawienie uwzględnia szczegółowe informacje o poszczególnych modelach, takich jak rok rozpoczęcia eksploatacji oraz numery inwentarzowe. Oto aktualny przegląd dostępnych pojazdów.
Autokary
W kategorii autokarów również znajduje się zróżnicowana flota, która wspiera transport międzymiastowy. Stan na 13 maja 2021 roku pokazuje, jak wiele różnych modeli zostało wprowadzonych do użytku, co świadczy o zróżnicowanych potrzebach klientów.
Rodzaj autobusu | Data rozpoczęcia eksploatacji | Numery pojazdów | Ilość |
---|---|---|---|
BMC Levend XL | 2011 | 1 | |
Bova Futura FHD12 | 2012−2013/2020 | 002-006, 010, 036, 049 | 8 |
Bova Futura FHD13 | 2012/2020 | 007, 039, 048 | 3 |
Bova Futura FLD13 | 2020 | 001 | 1 |
Bova Futura FLD12 | 2020 | 017, 018, 030, 040, 047 | 5 |
MAN Lion’s Coach L | ? | 1 | |
Łączna liczba pojazdów | 19 |
Hey, w tych autokarach stosowane są wysokiej jakości pojazdy, które zapewniają komfort podróży oraz efektywność w transportowaniu pasażerów na dłuższe trasy.
Przypisy
- Z przyczepą na rowery. Nowe autobusy na podmiejskich trasach, „wroclaw.wyborcza.pl”, 22.01.2018 r. [dostęp 23.01.2018 r.]
- Transport miejski Kobierzyce [online], marcopolo.pl [dostęp 18.02.2021 r.]
- Transport miejski Długołęka [online], marcopolo.pl [dostęp 18.02.2021 r.]
- Transport miejski 552, 552A [online], marcopolo.pl [dostęp 18.02.2021 r.]
- a b -=[Fotogaleria Transportowa]=- - Bus Marco Polo Wratislavia 1992 Sp. z o.o. Marco Polo Wrocław [online], phototrans.pl [dostęp 18.02.2021 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
Ten Square Games | Develia | Geselle Jubiler | Navicentrum | Selena FM | Impel | MPTech | Hasco-Lek | Captrain Polska | Militaria.pl | Alstom Pojazdy Szynowe | Zjednoczone Zakłady Archimedes we Wrocławiu | Brand24 | Marek Wierzbicki Trako | FagorMastercook | Inwestycje.pl | Fadroma | Transbud Wrocław | Direct Action (przedsiębiorstwo) | Unfold.vcOceń: Bus Marco Polo Wratislavia 1992